Sierra Nevada Pale Alea tahtoo Mäskätä

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Sierra Nevada Pale Alea tahtoo Mäskätä

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Elo 21, 2015 9:50 am

Jos sitä taas koittais SNPA kloonia kun aineksiakin on. Tämmöisellä mennään tällä kertaa. Tuolta otettu vinkkiä

All Grain (20l)
ABV 5,56%
OG 1.054 FG 1.012
IBUs: 36.7 Color 14.7 EBC (tätä pitää säätää)

4,7kg Viking Pale Ale
0.24kg Thomas Fawcett Crystal Malt 60L
0.12kg Weyermann Cara-Pils

60 min. 17g Magnum
30 min. 14g Perle
10 min. 28g Cascade
0 min. 56g Cascade

Mäskäys 60 min 66C
Huuhtelu 15l 76C

Hiiva 2pss Mangrove Jack's West Coast

Laitan nyt tuota Cara-pilsiä kun sitä on ja Alkonkin sivujen mukaan sitä tuosta löytyy. Väriä pitää saada tummemmaksi (22EBC)joidenkin tietojen mukaan) joten ehkä siihen kaapista jotain tummenpaa karamellia kaapista. Karamellien kokonaismäärä kuitenkin max 10%.

Yleensä olen tehnyt ulosmäskäyksen mutta aikataulunn vuoksi pitää helpottaa niin teen vain huuhtelun.

Mäskäyspöntössä on nyt uusi Kiinasta tilattu RST-valepohja joten saas nähdä miten tehokkuuden käy.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

Re: Sierra Nevada Pale Alea tahtoo Mäskätä

ViestiKirjoittaja jylppö » Su Marras 29, 2015 23:37 pm

Tuli tehtyä 1. panona tätä kyseistä olutta, kun nuo jenkki oluet maistuu mukavasti. Reseptiä haettu vähän sieltä täältä. Tässä oma resepti.

All Grain 15l

ABV 5,5%
OG 1.053 FG 1.011
IBUs 37,7
Color 21,7 EBC

3,17 kg Pale Ale (2-row) (6,0 EBC)
0,42 kg Crystal 100 (110,0 EBC)

11g Magnum 60 min
7g Perle 30 min
14g Cascade 10 min
25g Cascade 0 min

Hiiva 1pss Safale US-05

Mäskäys 60 min 67C, ulosmäskäys 10 min 76C.
Mäskätty kattilassa by minä itse, jossa vierteen kierrätys mäskäyksen aikana.

Pieni kämmi sattui, kun jäi laittamatta viimeiset humalat keiton lopussa, mutta nakkasin ne käymisastiaan samalla kun hiivasin :D
8 pv. primäärissä +18C ja FG 1.011. Siirsin sekundääriin 6 päiväksi ja lopuksi 1 pv ullakolla +2C. Just lisäsin karbonointi vierteet sekaan ja pullotin. Saa nähdä mitä tulee. Humalaa ainakin tuntu olevan. Eiköhän tuo uudelle vuodelle valmistu :cheers1:

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ke Joulu 02, 2015 9:48 am

Maistuiko kovasti ruohoiselta, kun sinne on nakattu ikään kuin kuivahumalointina pariksi viikoksi 25 grammaa humalaa?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Joulu 02, 2015 12:33 pm

Tein yhdeksään litraan jenkki-alen suuntaista viritystä melko samanlaisella humalointiaikataululla, mutta jätin kuivahumaloinnin tekemättä ja tulos oli melko pliisu humalan aromi verrattuna niihin pölläyksiin joita käymispöntöstä tuli. Magnumia ei ollut joten näytti seuraavalta:

10g Perle 60 min
15g Cascade 10 min
15g Cascade 0 min

Viimeinen lisäys tapahtui vierteen hieman jäähdyttyä joten ei ollut puhdas flameout, ja humalat olivat vierteessä sen ajan minkä vierre jäähtyi kylmähauteessa ehkä jonnekin 40 asteen paikkeille, olisiko ollut noin tunti.

Minnekähän humaloinnin aromi katosi? Cascadea kuitenkin oli 30 grammaa kohtalaiseen pieneen eräkokoon, ja nettihuhut kertovat että Sierra Nevadaa ei edes kuivahumaloitaisi mutta siinä on silti paljon runsaampi humalan aromi.

Olivatkohan (pelletti)humalat liian vähän aikaa keiton jälkeen vierteessä? Olisiko tulos ollut parempi käyttäen no-chilliä jonne 0 minuutin humalat heitettäisiin vaikkapa 80 asteen kohdalla (steriloituvat, mutta eivät toivottavasti lisää kitkeryyttä liikaa)?

Ainekset on vielä toiseen erään jossa aion kokeilla kuivahumalointia, yllätti vain kuinka vaisuksi Cascaden aromi jäi ilman sitä.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Joulu 03, 2015 15:30 pm

No kyllä se kuivahumalointi tuo sen suurimman ja tuoreimman aromipöllähdyksen. Ainakaan ite en oo vastaavaan pystyny suurillakaan late hoppauksilla. Eikä tuossa määrässä kannata jänskytellä kun ei siitä katkeiroita hirveästi irtoa.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja Yeasthill » La Joulu 19, 2015 21:24 pm

Samoja kokemuksia itselläkin. Jos ilman kuivahumalointia meinaat saada aromit säilymään, niin muuttaisin hieman tuota aikataulua. Eli jakaisin tuon 10min lisäyksen niin, että puolet 10min ja toinen puoli 5min kohdalla. Sitten tuo 0min humalointi kattilaan, kun vierre on jäähtynyt alle 80 asteeseen. Anna muhia 15-20min ja jatka jäähdytystä. Jenkeissä isot pojat käyttävät tätä menetelmää nimellä "hop stand".

En anna tälle mitään aromitakuuta, mutta itselläni on aromit säilyneet kohtuu hyvin sen jälkeen, kun aloin heittämään 0min humalat jo vähän jäähtyneeseen vierteeseen.

Yeasthill

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Joulu 20, 2015 7:39 am

^ Humalointiaikataulu 0min kohdalta itseasiassa meni tuon hop standin tapaisesti. Heitin 0 min humaloinnin kattilaan vasta kun se oli jonkin verran jäähtynyt vesihauteessa, ja humalat olivat kattilassa siihen asti kun kaadoin vierteen fermentoriin. Jäähdytys tosin jatkui koko ajan, mutta ei vierre pelkässä staattisessa vesihauteessa kauhean nopeasti viilene.

Joka tapauksessa, kiitos vinkeistä ja laitetaan korvan taakse hop-stand. Joulun aikaan tosin ajattelin tehdä toisen erän jossa testaan kuivahumalointia... esim. 15g pellettejä vajaa viikko ennen pullotusta, muuten humalointi saman reseptin mukaan.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » La Joulu 26, 2015 23:10 pm

Alkaa olla oma tuotos valmista. Maku on omaan suuhuni lähes samanlainen kuin alkuperäisessä, joten aitoa tuskin enään tarvii ostaa. Väri hieman tummempaa ja vaahtoaa enemmän. BS:n mukaan EBC 21,1. Netissä monellaista tietoa värin suhteen 13,8-23. Saataa olla 14-16 alkuperäinen väri.

Kuva

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Joulu 28, 2015 19:31 pm

Tuosta humalan aromin häippäsemisestä sen verran kokemusta, että parhaaseen tulokseen olen päässyt first wort hoppingilla. Voi tosin olla sattumaakin ja jokin muukin asia vaikuttanut. Viimeisin ruis IPA oli malliesimerkki siitä miten ensimmäinen tuoppi oli huikean tuoksuinen. Sitten seuraavista ei juurikaan aromia tuntunut löytyvän. Ikään kuin kegistä olisi ensimmäisellä kerralla tussahtanut kaikki aromi pihalle.

Kun nyt ehtisi niin voisi taas kokeilla tehdä SNPA. Huippu kamaa.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Joulu 28, 2015 20:05 pm

Joulun alla lähti toinen testierä tätä SNPA-suuntaista tuotosta, eli 1 kg spraymallas, 750g Vienna, 250g Crystal, humalointina 10 gr Perle @60 min ja loppuvaiheessa @10 / @0 min Cascade (15+15 grammaa). Hiivana US-05.

Viimeinen flame-out humalointi suoritettiin niin että keitossa mukana jo olleeseen humalapussiin sisältöineen pudotettiin pelletit sisään, laitettiin pussi jäähdytyskanisteriin jossa oli ~kuumaa...kiehuvaa vettä spraymaltaineen - ja kipattiin hetken aikaa kattilassa keiton jälkeen levännyt vierrekin mukaan. Korkki kiinni ja yön yli no-chillaamaan. Kuivahumalointi sitten joskus parin viikon primäärissä istumisen jälkeen.

Nähtäväksi jää katkeroituuko olut liiaksi, koska kontaminaation pelossa en uskaltanut kauheasti jäähdytellä vierrettä kanisterin ulkopuolella...mutta ohutta HDPE-muovia oleva kanisteri kyllä jäähtyi kohtalaisen nopeasti. Pöntössä kuhisee tällä hetkellä jo varsin reippaasti verrattuna identtiseen edelliseen erään, krauseni pukkaa vesilukosta ulos vaikka ilmatilaa 9 litran satsille on Speidelissä 3 litraa. Erona on asteen-parin ero käymislämmöissä (18.5C -> 20C), ja tämän erän edellistä matalampi hiivauslämpötila. Jännää.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Tammi 04, 2016 21:00 pm

Itse itselleni vastaten: katkeroa irtosi Cascadesta jonkin verran enemmän no-chillissä. Mittailin äsken ominaispainon ja suoritin aistinvaraisen tarkastelun mittalasissa olleelle proto-oluelle; katkeroa oli edellistä erää enemmän - muistin varassa toimien ehkä myös esikuvaansa SNPA:ta enemmän. Ei katkeruus vielä yli lyö, eikä se ole (onneksi) kitalakeen tunniksi tarttuvaa sorttia, joten itseäni tuo ei vielä tässä vaiheessa huoleta koska maku toki kehittyy vielä.

Ilmeisesti @10 minuutin lisäys vietti tehollisesti sen verran pidempään yli 80C lämpötilassa että toi katkeroa mukanaan; @0 minuutin lisäys laitettiin mukaan vasta kun vierre kaadettiin jäähdytyspönttöön mutta tokihan siitäkin saattoi hieman vielä irrota. Isommassa erässä olisi irronnut varmasti vielä enemmän, mutta alle 10 litran erä jäähtyi aika nopeasti ohutseinäisessä kanisterissa. Pitänee seuraavan kerran no-chillatessa kaivella toisaalla mainitut taulukot humalointiskedulen muutoksista eikä vetää fiiliksillä :)

Humalan aromeille kävi kuin ennenkin eli niitä ei kauheasti ollut jäljellä, mutta tätä korjaamaan pudotin kuivahumaloinniksi 15 g Cascade-pellettiä sukassa. Pullotus varmaankin ensi viikonlopun paikkeilla.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Elo 25, 2016 10:29 am

Minkäs verran porukka on laittanut kuivahumalointiin Cascadea? En haluaisi övereitä vetää, mutta varmaan 2-3 g per litra olis hyvä lähtökohta?

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » To Elo 25, 2016 10:49 am

Laitoin 2,5g per litra, ei ollut ainakaan mun makuun yhtään liikaa.

Palaa sivulle “Reseptit”