Ensimmäinen täysmäskäys, single hop: Mr. Columbus

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

mazagane
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen täysmäskäys, single hop: Mr. Columbus

ViestiKirjoittaja mazagane » La Heinä 20, 2013 18:01 pm

Elikkäs ensimmäistä täysmäskäystä tänään laitettu kehiin ja hyvältä näyttää tähän asti. Mäskäystehokkuus oli suunnilleen 70 %, mikä on ainakin lukemani perusteella aika normaali, saa toki korjata.

Teoreettisen Og:n lasku: 312 x 3kg/12= 70,98
Todellinen OG=50
Mäskäystehokkuus: 50/70,98= 70,2, eli noin 70 %.

Mäskäys: infuusio, yksivaiheinen
humalointi: single hop-Columbus
määrä: 12 l
tyyli: jonkinlainen American pale ale

maltaat, 3 kg: 2,5 kg sahtimallas, 250 g ruismallas, 250 g munich
humala: columbus 50 g: 60 min 20 g, 15 min 10g, 10 min 10 g, 5 min 10g
hiiva: safbrew s33

Mä'skäys 10 litran ja 5 litran kattilassa. Laitoin 1 kg mallasta 5 litran ja 2 kg 10 litran kattilaan. Vesi-mallassuhde 3:1. Mäskäysaika 1 h. Vierteen lämpötila vaihteli 64-66 välillä. Mittaaminen oli aika työlästä, koska jouduin koko ajan vaihtamaan lämpömittaria kattiloiden välillä. Lisänä tietty vielä hämmentely, että maltaat mäskääntyisivät mahdollisimman samassa lämpötilassa.

Tunnin keiton jälkeen siivilöinti 10 litran ämpäriin, tiristin siivilän läpi vielä loputkin nesteet mäskistä kauhan avulla. Sitten noin 3,5 litraa 78 asteista vettä huuhteluun. Saatiin noin 9 litraa kiehutukseen. Ennen keittoa suodatin vierteen vielä mäskäyspussin läpi, joka oli kuminauhan avulla suljettu saavin reunoihin kiinni.

Keitto 1 h ja humalointi. Keitoin aikana kuorin siivilällä vierteen pinnalla olevan vaahdon noin 4 kertaa. Kestipähän muuten kattilalla ainakin puoli tuntia kuumeta kiehumispisteeseen saakka.

Keiton jälkeen kaadettu vierre käymisastiaan siivilän läpi humalien siivilöimiseksi. Kaadettu vierre takaisin kattilaan. Jäähdytys tiskialtaassa kylmässä vedessä. Vesi vaihdettu parin minuutin välein. Jäähdytys kestänyt noin 20 min. 30 asteisena kaadettu vierre käymisastiaan. Lisätty kylmä vesi. OG:n mittaus 23 asteessa, 1,050.

Ilmastus kauhalla hiivaus suoraan pönttöön ja olut käymään. Menipähän hommaan tuommoiset 5 h ja rapiat päälle + loppusiivous. :roll: Mut eiköhän se ollut sen arvoista!!! (hope so) :chick:

Onkohan kukaan aiemmin kokeillut Columbuksella humalointia single hop -tekniikalla?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Ensimmäinen täysmäskäys, single hop: Mr. Columbus

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Heinä 24, 2013 1:27 am

mazagane kirjoitti:Onkohan kukaan aiemmin kokeillut Columbuksella humalointia single hop -tekniikalla?

Monikin. Viimeksi muistan maistaneeni t'IJ -panimolla Amsterdamissa. Jos vain yhtä jenkkihumalaa täytyy käyttää, olkoon se silloin juuri columbus.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Ma Elo 19, 2013 10:31 am

Ensimmäiset pullot nyt availtu ja juotu. Tuoksussa puski esiin Columbuksen uskomattoman hieno greippisyys/sitruksisuus. Suutuntuma kevyehkö, mutta raikas. Helposti juotavan oloista. Flavorihumalointi aika maltillinen, mutta jälkimaussa ah niin rakastamaani viljaista maltaista makua, jota olen yrittäynyt uuteoluista saada esiin turhaan. Vihdoinkin! Ainoana oikeana miinuksena on edelleenkin lievä kitkeryys, sama jota uuteoluissa olen huomannut. Nyt kysyisinkin kokemuksia, että johtuuko tämä mahdollisesti a) hiivavalinnasta b) käymislämpötilasta 19-20 astetta (luulin että lämpimämmässä käyttäminen toisi kitkeryyttä, mutta tämä näköjään nyt poisrajattu), c) nopeasta käymisestä ja hiivavalinnasta (Safbrew s33 käy tosiaan toooodella nopeasti) vai d) humaloinnista. Katkerohumalointi tuntui varsin maltilliselta, vaikka Columbuksesta ibuja löytyykin...ja silti...kaupallisissa tujakasti humaloiduissa oluissakaan ei maku ole kitkerä vaan kuivakkaan katkera. Tämän kun saisi korjattua niin suurin ongelma oluenpanossa olisi ratkaistu. Pitäisiköhän kokeilla kerran täysin humaloimatonta olutta niin ainakin yhden vaihtoehdoista voisi rajata pois?

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Elo 19, 2013 12:21 pm

Yksi mikä voi aiheuttaa tosi kitkerän maun on liian kuuma mäskin huuhteluvesi. Lähtee tanniinit liikkeellä ja tuloksena on pahimmillaa todella kitkerää olutta (kokemusta on). Myös liian pitkä huuhtelua aiheuttaa samaa, vierteen ominaispainoa kannattaa tarkkailla huuhtelun loppuvaiheessa. Ja vielä mallaspeti kannattaa ainakin omien kokemusten perusteella jättää rauhaan eli ei mitään sekoitteluja alun jälkeen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Elo 19, 2013 12:37 pm

Ja jos uutteen kanssa sama juttu,

Kuinka pitkään olet käyttänyt olutta ennen pullotusta ja kauanko pullot viettävät lämpimässä ennen viileätä ja nautiskelua?

Itselläni aikoinaan muntonsin oluet eivät olleet niin kotona tehdyn makuisia kuin coppersin vastaavat. Mutta Woodfordesin uutteilla tuo hävisi kokonaan.
Ajattelin tuolloin, että kyse olisi ollut sokerin ja uutteen yhteismaku sekoitettuna hiivaan.
Samaa kitkerää suutarepivää makua en ole maltaiden kanssa saanut aikaan koskaan. Siksi aloin tuolloin miettimään hiivan merkitystä tuohon makuun enemmän.

Uutteistakin sen maun sai minimiin säilytyksellä ja pidemmällä käyttämisellä.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Ke Elo 21, 2013 13:10 pm

Käyttänyt olen 3 vko ja pullot huoneen lämmössä ollut vasta viikon. Eli nuoresta oluesta on kyse ja tod.näk. tuosta tosiaan jonkin verran kitkeryys jonkin verran tasoittuu. Kylmäkellaria ei ole, joten yleensä varastoin oluen häkkivarastoon, lämpötila vuodenajasta riippuen on 15-20 astetta.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Elo 21, 2013 17:13 pm

Tekemäni spraymallaskilju oli hirmu kitkerää aluksi, mutta kitkeryys katosi melko lailla kokonaan parin viikon aikana. Itse epäilin panimon puhtautta ja coopersin drafthiivaa.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Pe Elo 23, 2013 9:10 am

Kun olen uutepurkeista tehnyt olutta, olen huomannut coopersin ja finlandian hiivan toimivan jotenkin hyvin yhteen. Olen käyttänyt uutepurkkeja yhdessä ja lakannut molempien hiivat pönttöön. Tuloksena on yleensä ollut varsin pehmeää olutta ilman kitkeryyttä.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Ke Syys 04, 2013 16:11 pm

Nyt olutta korkattu 3 vko pullotuksesta ja kitkeryys lähes kokonaan kadonnut, eli olut on pirunmoisen juotavaa. :) Eiköhän kohta laiteta uutta tulille!

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Pe Loka 18, 2013 20:51 pm

Nyt 1,5kk ekan korkkauksen jälkeen...olut on aivan perfetto! En olis voinut toivoa parempaa ensimmäistä mäskäystä. Raikas, sopivan katkera kultainen nektari, jossa puraisee mahtavan hedelmäinen greippisyys ja makea sitruksisuus. Jälkimaussa juuri sopiva maltainen suutuntuma. Antaa motivaatiota jatkoon.

Narsissi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja Narsissi » Ma Loka 21, 2013 20:13 pm

Tein itse tällä reseptillä ekan olueni tossa lauantaina. Tosin hieman erimäärä maltaita ja mäskäsin pussissa. Eniten kiinnostaa, että kauanko sulla hiiva kupli astiassa, ku mulla tuo hiljeni reilun vuorokauden jälkeen kokonaan. Ja vaihdoitko astiaa pääkäymisen jälkeen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Loka 22, 2013 9:12 am

Narsissi kirjoitti:Tein itse tällä reseptillä ekan olueni tossa lauantaina. Tosin hieman erimäärä maltaita ja mäskäsin pussissa. Eniten kiinnostaa, että kauanko sulla hiiva kupli astiassa, ku mulla tuo hiljeni reilun vuorokauden jälkeen kokonaan. Ja vaihdoitko astiaa pääkäymisen jälkeen.

Tervetuloa joukkoon.
Kotioloissa käymisen nopeus on suht sattumanvaraista. Meikäläiset pitkään harrastaneet, joilla on tarkoin digitermarein varustetut käymiskaapit yms. hilppeet, pystymme jotenkin arvioimaan ja ennakoimaan käymisaikoja, mutta ilman kontrolloituja olosuhteita käymisen kellottaminen on aivan hyödytöntä. Et saa samaa tulosta kahdesti, vaikka tekisit kaiken ihan samoin.
Toisekseen pääkäymisen pituus on jossain määrin yhdentekevää sinänsä. Eikä sitä kannata mitata eikä verrata. Se ei varsinaisesti tarjoa mitään merkittävää informaatiota, ellei käyminen jostain syystä pitkity kovin.

Oli pääkäyminen kuinka nopeaa hyvänsä, on kannattavaa antaa oluen kypsyä ja tekeytyä rauhassa. Kaksi viikkoa hiivauksesta on ihan hyvä minimi, paitsi vehnäoluilla, jotka pääosin tarvitsevat nopean prosessin. Itsellä on yleensä oluet nelisen viikkoa käymisastiassa, enkä ole enää viime aikoina viitsinyt vaihdella astioita.

Oma neuvoni, kuten liki kaikille aloittelijoille, on, että ota rauhallisesti. Olut ei tykkää hötkyilystä vaan se on semmoinen rauhallinen, lunki, kaveri, joka tykkää olla lötköttää.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Ti Loka 22, 2013 16:54 pm

Hei! Ylläolevaa kompaten: pääkäyminen oli todella nopeaa ja aluksi olin huolissani s33 hiivan sopivuudesta. Mut hyvää tuli. Kannattaa siis oluen rauhassa pari viikkoa tekeytyä ennen pullotusta. Lappoain oluen ennen pullotusta toiseen astiaan, en käyttänyt sekundääriä.

Narsissi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja Narsissi » Ti Loka 22, 2013 17:28 pm

Kiitoksia neuvoista. Pitää antaa olla tuolla pöntössä siis tarpeeksi. Taidanpa laittaa odotellessa toisenlaista satsia tulille, kunhan saapuu mallasta postissa..

Palaa sivulle “Reseptit”