Wolfbeer Stout

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Brewcat
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Akaa
18 tai yli: Olen

Re: Wolfbeer Stout

ViestiKirjoittaja Brewcat » Ma Touko 20, 2013 13:06 pm

Olen pitkälti Äynin kera samoilla linjoilla noista lisäaineista. Mitä vähemmään, sitä vähemmän. Eli käyttöä ei pidä tehdä itsetarkoituksena. Mutta kaiken kanssa kannattaa myös kokeilla ja selvitellä. Siitä oppii hyvin. Ei se mosh ja protaflocit kyllä olutta pilalle saata.

Reseptistä poistaisin minäkin nuo Sprayt ja sokerit. ja myös tuon maltodextriinin jos sille ei ole aivan erityistä tarvetta mielessä. Ei se niillä pilalle mene, mutta jos mäskäillä haluaa niin ei niitä siellä varsinaisesti tarvita, ja makuprofiili on kyllä hyvin erilainen lopputuotteessa jos mäjäytät nuo sekaan. Sinällään ei ole mikään virhe tehdä hybridejä ja kokeilla erilaisia yhdistelmiä eri olutperinteistä. Jos sellaisella puritaanilinjalla mentäis, jäis paljon hienoja juttuja kokematta ja maistamatta :)

Nyt ensimmäisenä lähtisin miettimään minkä tyylisen stoutin haluaa tehdä. Suositan itse etenkin aloittelevia mäskäjiä testaamaan tätä lehteä: http://byo.com/store/byo-special-issues ... ne-recipes

Siitä saa mainiosti vinkkejä miten eri oluttyylit muodostuvat raaka-aineiltaan ja millaisia mäskäysohjelmia niillä tapaa olla. Toki muutakin tietoa löytyy paljon, mutta harvoin noin selkeästi koostettuna.

Näistä muiden tekemistä resepteistä on montaa mielipidettä, mutta ihan vaan tulee mieleen esim kokkailut perus keittiössä: kannattaako kaikkea alkaa keksimään itse, vai kehtaisiko kokeilla alkuun miten muut tekevät kanaviillokkinsa ja makkarakeittonsa. Kun on perusteet hanskassa, alkaa näppituntumalla sotkeminen sujua mukavasti! Ei tämä ruuan laittoa kummempaa tiedettä tarvitse olla.

Toinen asia on sitten se fakta, että pitäähän tekmisen olla kivaakin, joten koska ohjeita ja kokkeja on loputtomasti, voi aivan hyvin soveltaa ne itselleen sopivat tavat ja ohjeet. Virheistä muuten oppii kaikista parhaiten, kuten esim eräs nakkikalja opetti minua korianterin maksimimääristä.

Jos tuota sun koostamaa reseptiä katsoo, niin mallaspanos viittaa ihan mukavasti tuommoiseen 1300-1500 luvun tapaan tehdä asiat ;) Vanhan liiton miedot sakemannihumalat edustavat myös hienosti sitä mitä aikanaan on ollut käytössä. Mietoja ja mantereelta tuotuja lajikkeita. Toki minäkin kippaisin nuo keittoajat päälaelleen. Mutta rohkeasti vaan kokeilemaan.

Oluiden kirkastumiseen riittää myös ihan viileässä seisottaminen vaikka sekundäärissä. En ole aikoihin käyttänyt mitään kirkasteita, koska kaikki ovat kirkkaita lopputuotteena ja itse kirkkaus sinällään on enemmän esteettinen ja moderni kotkotus, kuin mikään oluen laatua automaattisesti kuvaava ilmiö.

PS - meiltä voi ihan mastkuja shoppaillessa myös kysyä vinkkejä ja resepteihin sopivia aineksi. (sorry tämä hieman off topic mainostus)
Brewcat Oy - Cervisia Vitae Bonae
http://www.shop.brewcat.fi/
Yrittäjäntie 5, 378910 Akaa
GSM: 040 199 3924 (Arkisin noin 08-16 välillä)
Tai (mieluiten) email: kauppa[miumiumau]brewcat.fi

Palaa sivulle “Reseptit”