Mattsin und Trollen WehnäKeitto

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Mattsin und Trollen WehnäKeitto

ViestiKirjoittaja Matts » Su Loka 28, 2012 19:16 pm

Tättärää.

Eli tänään pääsi tulille eka vehnänen. Jo jonninaikaa tuota oon mehustellu ja tänään sitten päätettiin tyypata.

Homma meni tähän tyyliin (perstuntumalla kun resepti jäi kaverin kämpille):

3,5kg Viking maltin vehnämallasta
2,5kg Viking maltin Pale-alemallasta

Mäskäys:
30 astetta sisään (10min)
42 astetta (15min)
52 astetta (10min)
65 astetta (40min)

Huuhtelu 77 asteisella vedellä.

Keittoa tunti ja sekaan 40g cascadea (20min) (kuulemma lyhyt mäskäysaika suuremmalla määrälle tekee smoothimpaa katkeroa)

Jäähdytys kierrukalla kiehuvasta 23 asteiseksi about 20 minuutissa.

Hiivana Wyeastin XL 3842 Belgian Yeast.

Tonkkaan pääty 17l oikein herkullisen näköistä ja yllättävän kirkasta vierrettä. Ominaispainoa ei tajuttu mitata kun pikkusen kiireessä hoidettii lopputoimet.

Jännästi keittoastian pohjalle jäi runsaasti sellaista limariekaletta hippusina (kaveri meinas että ehkä jotain proteiinimössöä?). Moista en aiemmin ole havainnut. Näytti hieman juhannusjuustolle.

Muuten alkaa olla jo rutiini hallussa ja homma meni ilman häslinkejä melko rutiinilla.

Matts
Kisälli
Kisälli

Re: Mattsin und Trollen WehnäKeitto

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Loka 29, 2012 9:29 am

Jessus olipas se paskaa tekstiä.

Anyho. Siis sanoman piti että lyhyen humalan keittoajan pitäs tuoda smoothimpaa katkeroa.
http://www.mrmalty.com/late_hopping.php

Ja mallasmääristä:
3,5kg Vehnä
1,5kg Pale-ale

Beersmithin povaama OG olis 1,058 ja tehokkuus vain 51%. Ibut 14.

Ajatuksena oli tehdä pikkuisen vahvempaa Vehnistä. Kesällä moista maistoin ja se tuntu toimivan ihan jees. Ja tuota vehnämallasta oli just 3,5kg :).

Nyt pari viikkoa pöntössä ja sitten viikko pullossa. Parin viikon päästä on varsinainen massiivipullotus päällänsä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Loka 29, 2012 14:55 pm

Todellakin, hieman vahvempi vehnäolut ja vaikka dunkkelina versiona voisi toimia yhtenä joulun ajan olusena. 55% vehnää, 10% munichia, 35 palealea, ja sen verran päälle mustamallasta että saa värit kohdalleen. Pistetäänpäs suunnittelupöydälle. :party:
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Marras 12, 2012 11:28 am

Jesh. Eli eilen pääty 17l toooooodella herkullisen näköistä ja hajuista nektariinia pulloon. Nyt vaan odottelemaan ens vloppua että pääsee korkkaamaan.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Marras 16, 2012 12:21 pm

Pakko myöntää että eilen karkas mopedi ja oli pakko maistaa vaikka karbonoituminen on vasta puolivälissä.

Ja siltä se myös tuntu. Ei juuri happoja ja vähän makeahkoa. Jännästi pullotettaessa kuohui enemmän kuin nyt lasiin kaadettaessa. Samoin jostain syystä aiemmin mainio samean oljenvärinen habitus on kirkastunut melkein lager-luokkaan. Vissiin tuo mäskäyksen proteiinitauko asialla. Mutta muuten maku oikein mainion vehnäinen, mutta humalat loistaa täysin poissaolollaan. Hieman olisin toivonut niiden maistuvat tuossa.

Mutta eiköhän tästä hyvä tule.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Marras 21, 2012 10:07 am

Okei, Toinen pullo maisteltuna ja hämmennys on lisääntynyt. Eka pullo oli pullotettaessa täysin samea ja aika klassisen suodattamattoman vehnäsen näkönen. Mutta parissa päivässä se kirkastu täysin. Nyt sitten toinen pullo oli ihan samaan malliin samea kuin pullotettaessakin. Säilytyspaikka sama.

Maku on aika hemmetin hyvä. Oluen runkoon olis jotain pikkasen lisää toivonu (ehkä munich maltaita hieman?), mutta nyt on noi humalatkin soppelisti esillä. Ja todella hyvänmakuinen janojuomaratkasu kesään.

Humalana tuo cascade tuntuu sopivan ihan hyvin, mutta ehkä jotain muutakin vois tuohon sekaan laittaa.
Liitteet
keitto2.jpg
Kohtuu sameaa. Ja tykkään tuosta punervasta sävystä tuossa.
Keitto.jpg
Om, nom, nom.

Palaa sivulle “Reseptit”