Berliner Weisse

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Mikko
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ylöjärvi
18 tai yli: Olen

Berliner Weisse

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Syys 09, 2012 18:54 pm

No tämmönenpä nopeasti pantu olut pärähti tulille aikataulusyistä.

Reseptin tynkä:
OG 1.036
60% Pilsner (no ok, käytin sahtimallasta, sahti kun ainakin happani hyvin :D )
40% Vehnä
15 min Hallertauerista semmoset 6 IBU

Hiiva: WLP630 Berliner Weisse blendi. Fermentointi 20.5 astetta.

Keittoaika oli yhteensä vain tuo 15min , lisäksi en ilmastanut vierrettä lainkaan enkä tehnyt startteriakaan. Ja nuo taas johtuvat siitä että tuo WLP630 ei kai ole mikään paras blendi mitä netistä lueskelin, parempi olisi ollut ostaa erikseen hiiva ja laktobasiliskot.
Ilmastuksen ja startterin puutteella yritetään saada lactolle vähän jalansijaa ennenkuin hiiva jyrää sen. Lisäksi tuo oli tarkoitus pullottaa välittömästi kun hiiva on tehnyt tehtävänsä että saadaan hyvä anaerobinen ympäristö maitohappobakteerille. Riskinä toki on se että joku muu pöpö tekee olusesta juomakelvotonta, katotaan mitä tulee, juotavaa ehkä 6kk päästä ?
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

Re: Berliner Weisse

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Syys 10, 2012 17:26 pm

Pulputus ainakin alkanut nyt iltapäivällä, eli joku ötökkä siellä hiilidioksidia tuottaa.
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Syys 13, 2012 12:33 pm

Hörppäsin sitten pienen maistiaisen kun en sattuneesta syystä vaivautunut mittaamaan ominaispainoa (*)

Kylläpäs on erikoisen makuista, mitään virhemakuja tästä on vaikea löytää kun ei löydä mitään epävirheellisiä makujakaan (EDIT selvennys: siis makuja kyllä löytyy mutta en kykene tunnistamaan niitä !), ehkä tää semmosta laimeaa hapantunutta maitoa vois etäisesti muistuttaa että kai se lakto jotain on tehnyt. Eli on niin omituista että tästä tulee varmasti hyvää, tuo tyyliin kuuluva pieni alkoholiprosentti kyllä maistuu vielä varsin selvästi vetisyytenä.

(*) vippasin ominaispainomittarin särki pihakiveykselle.
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Syys 21, 2012 20:09 pm

Taas maistelu ja maussa on nyt niinpaljon rikkiyhdisteitä että en minä tätä ilkeä vieläkään pullottaa, tommonen mätä kananmuna ja hapan maito on kiva yhdistelmä :D FG on kylläkin jo 1.006.
RDWHAHB

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Syys 21, 2012 20:22 pm

Mikko kirjoitti:tommonen mätä kananmuna ja hapan maito on kiva yhdistelmä :D
Onko olennaisesti huonompi kuin tuhkakuppi ja maksamakkara?

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Syys 21, 2012 20:58 pm

Kiljumies kirjoitti:
Mikko kirjoitti:tommonen mätä kananmuna ja hapan maito on kiva yhdistelmä :D
Onko olennaisesti huonompi kuin tuhkakuppi ja maksamakkara?

No minähän olin tylsä ja jätin maistamatta tuon maksamakkara kiljun joten en osaa sanoa :nauru:

Mutta itseasiassa ei toi nyt ihan paha ole, jollain perverssillä tavalla saattaisi olla ihan kivan makuinen jos siihen sais kohtalaisen paljon hiilaria ja joisi vähän viilennettynä. Ekan kerran kun lambiciakin maistoin kuvittelin että joku on nyt tehnyt käytännön pilan ja lirauttanut lasiin jotain muita nesteitä, mutta nykyään tykkään kovinkin paljon.
RDWHAHB

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ke Tammi 16, 2013 21:48 pm

Tulipa epähuomiossa ostettua Wyeastin 3191 Berliner Weisse, piti olla ihan weizen mutta kerrankos sitä.. Että kiinnostaisi miten tämä on onnistunut ja onko jotain mitä kannattaisi tehdä toisin? Kenties korkeampi OG?

// kalle

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Tammi 17, 2013 9:23 am

Olen tätä juonut viimeksi 1.1. ja maku oli edelleen muuttunut ja parempaan päin, jotenkin maltaisia aromeita tullut esiin jota aiemmin ei ollut, ainoa ongelma on tuo rikki jota tuoksusta löytyy edelleen ja tuskinpa se suljetuista pulloista mihinkään karkaakaan.

OG:ta ei kannata ihan hirveästi korottaa, wyeastin sivuilla näemmä sanotaan blendin maksimi ABV:ksi 6.0% , jättäisin varmistusvaraa ja ehkä ihan maksimissaan tekisin 4% ettei laktobasilli (ja bretta) kuole. Samoin humalointi pitää jättää tuolle hyvin alhaiselle tasolle. Tässä omassa WLP:llä tehdyssä virityksessä vikana oli siis tuo heidän käyttämänsä hiivalajikkeen tuottama voimakas rikkiaromi jota se tuotti varsinkin stressattuna. Wyeastihan tuskin samaa hiivalajiketta käyttää blendissä, joten rikki tuskin tulee ongelmaksi.

Tuossa sun ostamassa blendissähän on myös tuota brettaa mukana joka varmasti tuottaa mielenkiintoisia aromeita kun antaa oluen kypsyä pullossa vähintään 6kk. Eli kyllähän näillä bakteereilla ja villihiivoilla tehdyissä oluissa pääpaino on just niiden tuottamissa aromeissa, joten kannattaa pitää mallaspohja ja humalointi yksinkertaisena.

Jos tekisin jotain toisin niin ilmastaisin tuon vierteen normaalisti, WLP:n kannalla siis, saattaisi rikki jäädä vähäisemmäksi.
RDWHAHB

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » To Tammi 17, 2013 9:32 am

Kauanko tuo sitten loppujen lopuksi oli pöntössä ennen pullottamista? Olisi varmaan kannattanut antaa olla vielä vähän aikaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Tammi 17, 2013 12:38 pm

Mikko kirjoitti:OG:ta ei kannata ihan hirveästi korottaa, wyeastin sivuilla näemmä sanotaan blendin maksimi ABV:ksi 6.0% , jättäisin varmistusvaraa ja ehkä ihan maksimissaan tekisin 4% ettei laktobasilli (ja bretta) kuole.

Eivät ne kyllä kuole, luetaanpas se Wild Brews sieltä hyllystä... :winktoo:

Bretta kestää alkoholia suurin piirtein siinä missä saccharomyceskin, noin ylipäätään. Lactokin lajista riippuen muistaakseni lähemmäs kymmentä, mutta toiminta hidastuu rankasti sitä mukaa kun abv nousee, ja tämä alkaa näkyä jo parin prosentin kohdalla. Kuolemisesta ei siis varmaankaan ole kyse, vaan toimintaedellytyksistä. Tämän takiahan juuri lacto olisi hyvä saada pönttöön reilusti ennen hiivaa, kuten Mikkokin jo totesi.

Lactossa on sellainen jännä piirre, että se aiheuttaa juuri tuollaista jälkimaun "häivyttämistä". Jos saman vierteen tai miedon oluen jakaa kahtia, ja lisää toiseen lacton ja toiseen ei, tulee lactoversiosta raikkaampi, happamampi, miedomman makuinen ja jälkimaun maltaisuus vaihtuu "jogurttisuudeksi". Eipä kaupallinenkaan berliineri juuri jälkimaulla juhli. Kuiva, mieto ja hapan kesäjuoma.

Täytyy kyllä tässä kevään mittaan itsekin yrittää jotain tämän suuntaista kesäjuomaa suunnitella, omalla perverssillä twistillä tietenkin. Germaanitrilogiani uhkaa muuttua quadrilogiaksi.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Tammi 17, 2013 13:07 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
Mikko kirjoitti:OG:ta ei kannata ihan hirveästi korottaa, wyeastin sivuilla näemmä sanotaan blendin maksimi ABV:ksi 6.0% , jättäisin varmistusvaraa ja ehkä ihan maksimissaan tekisin 4% ettei laktobasilli (ja bretta) kuole.

Eivät ne kyllä kuole, luetaanpas se Wild Brews sieltä hyllystä... :winktoo:

Bretta kestää alkoholia suurin piirtein siinä missä saccharomyceskin, noin ylipäätään. Lactokin lajista riippuen muistaakseni lähemmäs kymmentä, mutta toiminta hidastuu rankasti sitä mukaa kun abv nousee, ja tämä alkaa näkyä jo parin prosentin kohdalla. Kuolemisesta ei siis varmaankaan ole kyse, vaan toimintaedellytyksistä. Tämän takiahan juuri lacto olisi hyvä saada pönttöön reilusti ennen hiivaa, kuten Mikkokin jo totesi.

Lactossa on sellainen jännä piirre, että se aiheuttaa juuri tuollaista jälkimaun "häivyttämistä". Jos saman vierteen tai miedon oluen jakaa kahtia, ja lisää toiseen lacton ja toiseen ei, tulee lactoversiosta raikkaampi, happamampi, miedomman makuinen ja jälkimaun maltaisuus vaihtuu "jogurttisuudeksi". Eipä kaupallinenkaan berliineri juuri jälkimaulla juhli. Kuiva, mieto ja hapan kesäjuoma.

Täytyy kyllä tässä kevään mittaan itsekin yrittää jotain tämän suuntaista kesäjuomaa suunnitella, omalla perverssillä twistillä tietenkin. Germaanitrilogiani uhkaa muuttua quadrilogiaksi.

Joo ihan hyviä lisäyksiä, kyllähän ne kaikki toimintaansa jatkaa ja noin periaatteessa eivät kuole, mutta todellakin niin hitaasti että ei ole järkeä odotella. Berliner Weisse kun on semmonen jota äkiseltään aateltuna en haluaisi vuosia kypsytellä koska ei se hirvittävän pitkä kypsyttely ja hapettuminen taas näin kevyelle oluelle välttämättä hyvää tee, eli sellaiset olosuhteet että bretta ja lacto tekee työnsä ~6kk kypsyttelyllä.

Wild brews on jotenkin kauheen raskas kirja, tartteeko sitä lukea, entäs jos vaan katson kuvia :D Farmhouse Ales on juuri työn alla. Paha "cult of new" tauti iskenyt, ei kerkeä vanhoja kirjoja lukea kun on jo uusia työstettävänä.

Sieppo kysyi että kauanko oli pöntössä, ei ole just nyt panimopäiväkirjaa käsillä, mutta muistaakseni kuukauden verran oli primäärissä.

Ja ihan varmasti aion itsekkin Berlineriä tehdä tuonkaltaisella reseptillä jatkossakin , en vaan suosittele tuota WLP:n blendiä. Hiivat ja lactobasillit erikseen niin tietää mitä saa ja kyllä tuo Wyeastin blendikin brettoineen kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.
RDWHAHB

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » To Tammi 17, 2013 20:44 pm

Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta, ehtineekin mukavasti kesäksi. Olettaisin, että tässä tapauksessa ei tarvitse kauheasti odotella tuota smack packin paisumista. Missähän lämpötilassa näitä kannattaa sitten kypsytellä se 6kk? Toisaalta voisi vertailla ja kypsyttää puolet kylmässä ja puolet huoneenlämmössä.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Helmi 12, 2018 11:23 am

Tämä tyyli kiinnostaa. löysin reseptin jossa 50:50 Vehnä ja pilsneri. US-05 Hiivana ja 14g Hellentau Mittelfruh humalaa. Jutun juoni menee ilmeisesti toisenä käymispäivänä lisättävästä 500g vadelmasosetta, josta saadaan happamuus? Onko kellään kokemuksia kuivahiivasta tässä tyylissä? Ja saako tuolla vadelmasoseella mitään aikaiseksi?

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » Ti Helmi 13, 2018 20:47 pm

Tämä tyyli kiinnostaa. löysin reseptin jossa 50:50 Vehnä ja pilsneri. US-05 Hiivana ja 14g Hellentau Mittelfruh humalaa. Jutun juoni menee ilmeisesti toisenä käymispäivänä lisättävästä 500g vadelmasosetta, josta saadaan happamuus? Onko kellään kokemuksia kuivahiivasta tässä tyylissä? Ja saako tuolla vadelmasoseella mitään aikaiseksi?

Tein vastaavanlaisen vadelmaoluen pikkusiskon lakkiaisiin viime kesäksi. Vehnää 50%, pilsneriä 43%, 5% cara 10 ja 3% crystal 50. 17 litraan 2,4kg pästöroitua pakastevadelmaa sekundääriin. US-05 ja Perleä 16 ibua @60min. OG 1,043 ja FG 1,010. Mäskäys 66C. Maku oli hyvin vadelmainen, mutta muuten olut muistutti enemmän Berliner weisseä kuin mitään muuta tyylilajia. Hyvin hapan, ohuella rungolla (vadelmien mehu varmaan kevensi) eikä karamellimaltaiden tuomaa makeutta ollut havaittavissa. Miellyttävä, raikkaan hapan noin 5% kesäjuoma runsailla hiilihapoilla.

Sinun reseptissä ei oo karamellimallasta tuomassa makeutta/tasapainottamassa happamuutta, joten puoli kiloa vadelmaa saattaa riittää tuomaan Berliner weisselle tyypillisen happamuuden. Minulla oli 2,4kg / 17L plus 10% karamellia ja omasta mielestä happamuus oli juuri niin kuin Weissessä olisi. Tässä voi siis halutessaan valvoa illalla sängyssä ja pohtia optimaalista vadelmamäärää omaan suuhun sopivaksi.

Cheers!

Palaa sivulle “Reseptit”