Kesäolut-mausteina korianteri, appelsiininkuori ja inkivääri

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

mazagane
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Kesäolut-mausteina korianteri, appelsiininkuori ja inkivääri

ViestiKirjoittaja mazagane » Ma Touko 21, 2012 22:52 pm

Seuraavanlainen resepti (16l) päätyi pönttöön sunnuntaina:

mallas:
1,7 kg coopers lager
1 kg Finlandia vaalea
humalat:
Northern brewer 20 g 0 min
Cascade 10 g 30 min, 10g 40 min, 20g 50 min, 10g 55 min
hiiva:
Coopers ja Finlandia
Muut:
24 g korianterin siemeniä morttelilla rouhittuna
200g inkivääriä paloina
30 g luomu appelsiinin kuorta

Keittelin humaloita 3 litrassa vettä tunnin. Mausteet heitin kuumaan veteen ja keittelin 30 min. Heitin uutteet pömnttöön ja humalaveden sekä mausteveden päälle. Lisäsin vettä 16 l saakka, mutta lämpötila oli +32. Eli ei kun jäähdyttämään tiskialtaassa. Jäähtyy muuten koht. nopeasti, kun laskee altaaseen kylmää vettä ja sekoittaa ja vaihtaa 5-10 min. välein veden. No, sitten vain mausteiden jätteet (korianteri, inkivääri, appelsiini) pönttöön mukaan maustumaan ja hiivaus +25 asteeseen. Toivottavasti inkivääristä tulee sopivan pippurinen puraisu raikkaaseen olueen. Pidin siitä Withensin ginger alessa :cheers2: Nyt poika käy iloisesti kellarin + 18 asteen viileydessä. :kuola: Isot odotukset on tän kaverin kohdalla. Tarkoitus tulla aromaattisen ja mausteisen hedelmäinen olut, jossa on pippurista purevuutta.

Darkbeer
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: salo

Re: Kesäolut-mausteina korianteri, appelsiininkuori ja inkiv

ViestiKirjoittaja Darkbeer » Ti Touko 22, 2012 9:05 am

Aika mainiolta kuulostaa :kuola:
Inkivääriolutta meinasin itsekkin laitella seuraavaksi kun vaan saan ton "witbier":n pullotettua

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Ti Touko 22, 2012 23:07 pm

No, täytyy myöntää että inspiksen appelsiinin kuoren ja korianterin lisäämisestä inkiväärin kanssa sain Witbieristäsi. :)

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Pe Kesä 01, 2012 23:58 pm

Olis sitten kaamein pullotus ikuna. Korianterin siemenet tukkivat ensin lapon ja jouduin kauhalla vaihtamaan vierteen toiseen käymisastiaan ennen pullotusta. No, seuraavaksi meni hana tukkoon niin, että olut tihuutti todella hitaasti pulloihin. Eli...ei enää koskaan korianterin siemeniä käymissammioon. Mutta...vierre oli mahtavan makuista. Inkivääri ja korianteri puskivat juuri sopivasti läpi ja inkiväärin pippurisuus tuntuu hienoisesti jälkimakuna...katkeruus on maltillinen ja ei kitkeryyttä havaittavissa. Jotenkin tuntuu tuo Finlandia tasapainottavan Coopersia hyvin. Liekö Finlandian hiivan tai kevyemmän uutehumaloinnin. Isot odotukset jatkuvat edelleen :)

Darkbeer
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: salo

ViestiKirjoittaja Darkbeer » Ma Kesä 04, 2012 9:12 am

Hienoa et joku inspiroituu meikäläisenkin tuotoksista: )
ite oon aina keittäny kuoret,korianterin ja humalat jonka jälkeen siivilöinyt ainoastaan liemen käymisastiaan. Nyt mulla toi witbier2 ollu 3 viikkoa käymässä joten kai se olis kohta pakko pullottaa:)

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » To Kesä 07, 2012 21:18 pm

Ensimmäinen pullo juotu 6 vrk pullotuksen jälkeen. Tämä on yksi onnistuneimmista tekeleistä. Olut on pehmeää ja humalointi sopivan kevyt niin, että inkivääri ja korianteri maistuvat ensi puraisussa todella raikkailta. Olut on helposti uppoava ja tekisi heti mieli korkata seuraava. Lievä inkiväärin pippurisuus tuntuu jälkimaussa. 200g inkivääriä tuntuu aika sopivalta. Appelsiinia en juuri maista. Todellakin Finlandian yhdistäminen jonkin toisen uutteen kanssa tekee oluesta pehmeää, tästä on jo kaksi kokemusta. Kitkeryyttä ei ole havaittavissa ja tämä on vasta todella nuorta olutta. Innolla odotan, kuinka maku kehittyy.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Su Heinä 08, 2012 21:57 pm

Kuukausi pullotuksen jälkeen ja voin sanoa että yksi parhaita oluitani. Pippurisuus jälkimaussa hieman lisääntynyt ja antaa hauskan kontrasti lievälle makeudelle ja hedelmäiselle raikkaudelle. Korianterin ja inkiväärin maku on hieman korostunut ja katkero tulee paremmin esiin, mutta on kuitenkin edelleen maltillinen ja hyvin tasapainossa juoman rungon kanssa. Edelleen hyvin uppoaa!! Hyvä ystäväni kehaisi, ettei ole tänä vuonna parempaa olutta saanut...ja vierailee kuitenkin säännöllisesti Helsingin Kaislassa :)

Palaa sivulle “Reseptit”