Aloittelija helppo

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

jäbädäbä
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Aloittelija helppo

ViestiKirjoittaja jäbädäbä » Ke Kesä 06, 2018 18:58 pm

Elikkäs kaljan teko mielessä, ja laitteisto aikalailla hankittuna. Nyt tarvis sellaisen helpon reseptin jolla aloittaa. Keitto/mäskäys kattilan on 10l eli aika pienillä erillä lähdetään liikkeelle. Toivottovasti löytyisi joku kiva resepti millä lähtee liikkeelle. :jano:

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Aloittelija helppo

ViestiKirjoittaja burp » Ke Kesä 06, 2018 19:16 pm

Suomessa vesi on lähes joka paikassa pehmeää joten vaaleat oluet eivät onnistu mineraaleja lisäämättä niin hyvin kuin esim. amber ale tai porter. En myöskään mitään hirmu vahvaa olutta (paljon mäskättävää) lähtisi ensimmäisenä tekemään.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Kesä 06, 2018 19:17 pm

Kurkkaappa tuolta reittaus blokin sivuilta, [url] http://www.reittausblogi.info/?m=1
[/url]sieltä löytyy useita suht simppeleitä resepteja ja onhan täällä reseptit osiossakin vähän joka lähtöön :cheers1:

jäbädäbä
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja jäbädäbä » Ke Kesä 06, 2018 19:32 pm

Kuinka saan noi reseptit muutettua omaan 10l muotoon?

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Kesä 06, 2018 19:58 pm

Kun en osaa käyttää noita apuohjelmia, niin olen pitänyt "nytkki sääntönä" 2kg mallasta/10l valmista tavaraa hyvänä, tosin oma mäskays tehokkuus on sen verran huono että tuolla kaavalla on tullut n. 5% olutta. Tehokkaammalla mäskäyksellä pääsis varmaan isompiin määriin.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » Ke Kesä 06, 2018 22:46 pm

Tuossa reittausblogin ohjeessä tuo 30 L näyttäisi olevan mäskäysveden ja huuhteluveden summa. Täysjyväpanoissa on aika paljon muuttujia: laitteisto, mäskäys, miten huuhtelet, jne. jne joten muiden reseptit ei ihan suoraan skaalattuna johda aivan samaa lopputukseen kuin ohjeessa. Älä stressaa liikaa. Kirjaa ylös kaikki mitä teet, jotta voit jälkeenpäin katsoa mikä meni mahdollisesti pieleen :)

Lisäys: Unohda nestahiivat ainakin näin alkuun, ettei tule kerralla liikaa opeteltavaa. US-05 on hyvä neutraali hiiva joka sopii useimpii oluisiin.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Kesä 06, 2018 23:14 pm

jäbädäbä kirjoitti:Kuinka saan noi reseptit muutettua omaan 10l muotoon?

Jakamalla koko reseptin luvulla: reseptin volyymi/oma vastaava volyymi. Keitossa tuleva haihtuminen vaihtelee hieman laitteistosta riippuen (sokerit säilyvät ja konsentroituvat) ja jäähdytyssakan mukana tulee hukkaa. Eka kerralla nuo lukemat kannattaa kirjata tarkasti (helpottaa seuraavien kertojen suunnittelua) ja tehdä riittävä määrä vierrettä. Jos se on liian tiheää sitä voi laimentaa (keitetyllä/keitettävällä) vedellä ennen keittoa/käymistä. Tilavuuksien arviointiin astioissa tulisi olla mitta-asteikot tai käytössä niihin kalibroitu mittatikku.

Sanoisin että älä tee ekana lageria äläkä liian vahvaa (OG >1.065) olutta jotta asiat pysyvät yksinkertaisina. Eli matalahkon alkoholin ale-olut ja tosiaan kuivahiiva on kaikkein helpoin lähestyminen. Myöskin liian monimutkaisia reseptejä joissa on kovin paljon erikoismaltaita kannattaa välttää. Yksinkertaisuus on valttia koska jotain sähellystä siinä on eka kerralla kuitenkin ja panopäivä voi olla pitkä.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » To Kesä 07, 2018 8:04 am

Nythän mä vasta hokasin että tein vuosi sitten oman ekan eräni aikalailla samoilla seteillä. Ketju löytyy tuosta: viewtopic.php?f=4&t=3567

Ensimmäisessä viestissä esitelty resepti vaihtui sen verran matkanvarrella että 20min humalat siirsin 15min kohdalle ja kuivahumalat tuplasin. Lopputulos ois ollu varmaan myös parempi kun oisin käyttänyt sahtimallasta pale alen sijasta.

Palaa sivulle “Reseptit”