Pakastemarjojen hävitys

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Lakudog
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappeenranta
18 tai yli: Olen

Pakastemarjojen hävitys

ViestiKirjoittaja Lakudog » Pe Huhti 27, 2018 8:57 am

Pakastimeen jäänyt paljon viimevuotisia vadelmia ja jonkin verran mustikoita. Yritin keksiä mihin niitä saisi tungettua. No olutta kuluu aina. Saisikohan niitä tungettua siihen?

Heittäkää resepti-ideoita ja vinkkejä. Missä vaiheessa marjoja voisi käyttää ja miten? Keittoon? Käymispönttöön?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Pakastemarjojen hävitys

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Huhti 27, 2018 11:26 am

Periaatteessa monessakin vaiheessa voi lisätä marjoja, ota kuitenkin huomioon että tuoreissa tai pakastetuissa marjoissa on sokeria joka käynnistää fermentaatiota ja lisäksi niissä on usein mikrobeja ml. villihiivoja. Joten turvallisin (ei ehkä mielenkiintoisin) tapa on lisätä ne keiton lopulla tai sitten pastöroida (kuumentaa) ne erikseen ennen lisäystä käymisastiaan. Marjoissa on myös mm. siemeniä jotka haluat ehkä erottaa oluesta tavalla tai toisella. Mikä olisi paras tapa en ota kantaa kun ei ole tullut kokeiltua. Sanoisin että älä liioittele marjojen määrää eka kerralla tai voi tulla turhan mielenkiintoinen 'olut'. Sellaisenaan kylmänäkin on mahdollista lisätä mutta silloin voi tulla odottamattomampia seurauksia.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Huhti 27, 2018 15:11 pm

Viini tai marja”siideri” voi olla myös vaihtoehto jos määrä on niin suuri ettei oluen sekaan heittämällä pääse eroon.

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » Pe Huhti 27, 2018 17:49 pm

Vadelmavehnäolut toimi ainakin hyvin. Tyyliin 1kg pastöroituja vadelmia 13 litraa kohden sekundääriin muutamaksi päiväksi. Pussissa toki että kaikki möhnät saa helpommin pois.

Ja voishan sitä jonkun imperial stoutinkin tehdä jossa on kaakaota tai kahvia sekä vadelmaa...

Lakudog
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Lakudog » Pe Huhti 27, 2018 18:44 pm

Mitenköhän sitä siideriä tarkalleen ottaen tehdään? Marjat pitää varmaan keittää kattilassa jotta pastöroituu. Sekaan vettä ja sokeria tarpeeksi jotta saa nestettä ja OG:ta? Vai riittääkö marjojen omat sokerit? Sitten käymispönttöön ja siiderihiivat perään? Pullotus varmaan panimosokerin kanssa kuten oluella...

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » Pe Huhti 27, 2018 21:40 pm

Pastoröinnissä ei aineksia keitä vaan lämmitetään. Wikipedia kertoo seuraavaa: Louis Pasteurin alkujaan käyttämä menetelmä oli tuotteen kuumentaminen 65 °C:n lämpötilassa noin 30 minuutin ajan. Nykyään pastöroinnissa elintarvikkeen lämpötila nostetaan vähintään 71–74 °C:n lämpötilaan 10–30 sekunnin ajaksi.

Marjoista/hedelmistä hiukan riippuu tarvitaanko sokeria vai ei. Ominaispainomittari kertoo miten on. Itse menestyksekkäästi olen tehnyt omena- ja omena-raparperisiideriä. Kuivaa tuli, mutta kuitenkin.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ti Touko 15, 2018 22:21 pm

Minä tein toissasyksyn vadelmista seuraavana talvena 7% pale ale -tyyppisen oluen: Maltaina pale ale ja jonkin verran vaaleahkoa karamellimallasta jotta jäi sopivaa jäännösmakeutta, koska ne vadelmien sokerit tietty käyvät pois ja sopivaan vadelmaisuuteen halusin jonkin verran makeutta. Katkerohumalaa prosentteihin nähden melko maltillisesti, aromihumalaksi jonkin verran Cascadea, ja vadelmat pakkasesta lyhyen keittämisen jälkeen pääkäymisen loputtua käymispönttöön.

Vadelman aromi jäi näin melko tehokkaasti mukaan, väriä irtosi myös tosin meni enemmän porkkanan väriseksi käyttämälläni vadelmien määrällä :D Ja oikein kelpoisaa talvella siemailtavaa tuli, kesällä olisi varmaan toiminut myös miedompi ja kuivempi versio mutta ihan rutikuivaa tai kovin voimakkaasti humaloitua en kuitenkaan lähtisi tekemään.

Palaa sivulle “Reseptit”