Impperiaali home brew talk .comista kopioitu.

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pirkanmaa
18 tai yli: Olen

Impperiaali home brew talk .comista kopioitu.

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Elo 18, 2015 19:59 pm

Onkohan liian kunnianhimoista taitotasolleni,mutta tämä kiinnostaa vietävästi jos saa maltaita.Eli omat speksit olis... Ps.Neuvoa ja vinkata saa =) Orkinaalissa oli Pale Malt (2 Row) UK Grain.Onko sama kuin pale malt?Jatkona on orkinaali resepti.

Batch size 20L

OG 1.075
FG 1.019
Abv 7.37%
SRM 52.5
Ibu 87.0
Keitto 60min
Tehokkuus 65%

6.375 kg pale malt
0.563 kg roasted barley
0.375 kg special-B
0.282 kg chokolate
0.188 kg carapils(dextrine)
Humala
94.5g challenger pelletti 60min
47.3g east kent golding pelletti 30min

Mäskäys näyttäis olevan 66 asteessa 60 min

White Labs #WLP002

Alhaalla orginaali.

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 5.25 gal
Boil Size: 7.32 gal
Estimated OG: 1.095 SG
Estimated Color: 52.5 SRM
Estimated IBU: 87.2 IBU

Ingredients:
------------

17.00 lb Pale Malt (2 Row) UK Grain 81.93 %
1.50 lb Roasted Barley Grain 7.23 %
1.00 lb Special B Malt Grain 4.82 %
0.75 lb Chocolate Malt Grain 3.61 %
0.50 lb Cara-Pils/Dextrine Grain 2.41 %

4.00 oz Challenger [7.20 %] (60 min) Hops 59.1 IBU
2.00 oz Goldings, East Kent [5.80 %] (30 min) Hops 28.2 IBU

1 Pkgs English Ale (White Labs #WLP002) Yeast-Ale

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge. Hold mash temp at 151 degrees for 60 minutes.Onkohan tääsä jokin virhe,vai onko faaren heittii???

-------------------

A couple of things to note with this beer. Obviously, it's a pretty big beer so don't rush it. Your patience will be greatly rewarded. I'd say no less than a month in primary and then get it off the yeast and bulk condition for a minimum of another three months. I sampled it along the way and it's good after those three months, but if you can wait closer to six it becomes incredible. Second, don't make the same mistake I did. I waited until I was about ready to kick the keg before deciding to brew it again and now I have 6-8 months of agony while I wait!

The batch that was submitted to competitions was a little stronger than the recipe calls for because my boil got away from me a bit and ended up with a bit less volume. I just decided to roll with it and wasn't too concerned, but it didn't seem to hurt any. Also, ferment on the cooler side if you can so the fruit esters don't get away from you.

Also, while I know this is typically a beer you may consider cellaring, I haven't done that to any of mine yet. In fact, some of the judges mentioned that the beer tasted like it was peaking since some sherry notes were starting to get into the flavor profile and that was on just shy of a one year old brew, so in the future I would probably make it a point to drink around the 8 month range for it to be in its prime.

Looking forward to have you guys try this. Be sure to let me know how it turns out!
RDWHAHB

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

Re: Impperiaali home brew talk .comista kopioitu.

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ti Loka 20, 2015 13:53 pm

Lähdin tätä koittamaan tuossa pari viikkoa sitten. Hieman hankaluuksia saada noin vahvaa mäskättyä mutta pitää koittaa uudestaan jos maku miellyttää. Tällä hetkellä olut on vielä käymässä. Jotain mietteitä täällä http://bergacker.blogspot.de/2015/10/tu ... taita.html

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Loka 20, 2015 18:41 pm

Joo hei!Kerro sitten kokemuksisstasi.Meni miten meni.T:M.L Ps.Minulle jäi vielä suunnittelu asteelle.Kunhan saa noi perusbisset eka tehtyy ja opeteltuu. =)
RDWHAHB

jasenpee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Susiraja

ViestiKirjoittaja jasenpee » Ke Loka 21, 2015 9:13 am

Tuota samaa on kokeilussa täälläkin, pienillä muutoksilla.
9 litran satsikoko, east kent goldingsin tilalla fuggle ja hiivana S-04.

Eiköhän se fahrenheittia ole eli 66 astetta.
Ei isompia ongelmia mäskäyksessä, pussimäskäys, mäskäystehokkuus hieman päälle lasketun.

Kuukauden ollut ykkösessä, pitäs nakata kakkoseen.
Maku oli tosi hyvä ennen käymispönttöön laittamista.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Touko 22, 2017 21:22 pm

Nostetaan vähän wanhaa threadia. Voikohan reseptissä korvata pale maltin -> pilsnerillä? Kai maltaissa eroja on, mutta luulisi pienten erojen katoavan humala- ja tummamallastykityksen alle?

Challengeria en paikallistanut, mutta jossain korvaustaulukoissahan challenger ja East kent golding ovat toisilleen substituutteja. Muuttuukohan oluen luonne kovasti jos EKG:tä käyttää molempiin humalalisäyksiin?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Touko 22, 2017 22:09 pm

Pilsillä voi tulla turhan kepeä runko. Ei siitä varmaan pahaa tule mutta voi jäädä liian kevyeksi.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Touko 23, 2017 9:32 am

Voiko tuota pilsin keveyttä kompensoida vaihtamalla osan siitä johonkin perusmaltaaseen tai erikoismaltaalla, koska nimenomaan haluaisin tehdä tuhtirunkoista ja hieman makeaa imperiaalia? Kaapissa olisi esim. viikkarin pale alea sekä jotain caramel - jämäerikoismaltaita.

Katselin stouttien reseptejä ja joissain oli käytetty pale aleakin, mutta muutaman hetken googlaus kertoi että pilsner olisi ehkä ollut lähinnä pale maltia (jota ei ollu valitussa kaupassa saatavilla). Ehkä pale alea käyttäneissä resepteissä on kompensoitu perusmaltaan vähän pidemmälle viety paahteisuus jotenkin muuten, mutta itse en vielä osaa reseptejä kovin hyvin tuunata.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Touko 23, 2017 10:42 am

Pale alea vaan suoraan kehiin tai vaikka jotain tuhdimpaa perusmallasta, vaikka Maris Otteria. Dark alea ja munichia voi heittää kehiin myös, kun on tarkoitus tehdä imperiaalia.
Oletko Hiiden Iku-Tursoa maistanut? Sen reseptihän on vapaasti jaossa. Itselläni alkaa se olemaan pullotusvaiheessa ja hyvältä maistuu. Itse otin siitä mallaspohjan viitteeksi ja tuunasin sitä hieman, kun tein siitä aavistuksen keveämmän version.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Touko 23, 2017 12:57 pm

Jaa tämäkin löytyi pitääpä kokeilla.Pari tummaa jo olen tehnyt.Näyttää ihan tuommoiselta hyvältä resepti.
RDWHAHB

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Touko 23, 2017 13:04 pm

miguels kirjoitti:Pale alea vaan suoraan kehiin tai vaikka jotain tuhdimpaa perusmallasta, vaikka Maris Otteria. Dark alea ja munichia voi heittää kehiin myös, kun on tarkoitus tehdä imperiaalia.
Oletko Hiiden Iku-Tursoa maistanut? Sen reseptihän on vapaasti jaossa. Itselläni alkaa se olemaan pullotusvaiheessa ja hyvältä maistuu. Itse otin siitä mallaspohjan viitteeksi ja tuunasin sitä hieman, kun tein siitä aavistuksen keveämmän version.

Ikuturso on maistettu joskin muistikuvat on hatarat. Harkitsin sitäkin, jostain syystä nyt päädyin tähän HBT:n stoutiin. Tursossahan tosiaan pohja on pale alea.

Lähinnä tuossa pohjamaltaan vaihtamisessa ihmetyttää miten noita tummia erikoismaltaiden lisäyksiä pitäisi (vai pitäisikö ollenkaan) muokata jos pohjalla on pale alen, saati dark alen kaltaista tummaa. HBT:n reseptissä kuitenkin on special-b:tä ja chocolateakin vähän enemmän kuin iku-tursossa.

Mutta näillä tiedoilla taidan mennä pale alella pohjamaltaana, joko kaiken tai sitten osan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Touko 27, 2017 21:06 pm

Tämähän lähti pikaisesti tulille.

2017_0527_09444200(2).jpg

HBT imperial stout (Russian Imperial Stout)

Original Gravity (OG): 1.075 (°P): 18.2
Final Gravity (FG): 1.025 (°P): 6.3
Alcohol (ABV): 6.53 %
Colour (SRM): 55.5 (EBC): 109.3
Bitterness (IBU): 79.8 (Tinseth)

46.24% Finland - Pale Ale Malt
35.65% Finland - Organic Pilsner Malt
7.24% United Kingdom - Roasted Barley
4.81% Belgian - Special B
3.63% Finland - Chocolate Malt
2.43% Belgian - Caramel Pils

5.5 g/L East Kent Goldings (5.64% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
2.4 g/L East Kent Goldings (5.64% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with English Ale Yeast WLP002

Hieman haaskuuta East Kentille käyttää sitä katkeroinnissakin, mutta en keksinyt "vaaratonta" lajiketta joka ei olisi antanut stouttiin kuulumattomia makuja.

(Kiertoinfuusio)mäskäys ja keitto meni muuten hyvin paitsi että haihtumismenekki oli laskennallista reilusti suurempi, sekä tehokkuus jäi vierteen vahvuudesta johtuen hieman matalaksi. Pönttöön meni 11 litran asemasta 10 litraa OG1075:llä olevaa vierrettä - eli tavoitteeseen ominaispainossa kuitenkin päästiin, ja katkerohumalointikin oli onneksi laskettu hieman alkuperäistä reseptiä alemmaksi joten sekään tuskin menee överiksi.

Vierteessä oli tosi ovela salmiakin/lakritsin tuoksu, ilmeisesti se tuli Special-B:stä.

HBT:n ohje kehottaa pitämään kuukauden primäärissä ja jopa kolme kuukautta "bulkkikypsennyksessä". Noinkohan olutta ihan kolmea kuukautta viitsii Plastexin kanisterissa pitää, se nimittäin on ainoa soveltuva sekundääri? Vai pitäisikö olut pitää primäärissä kuukausi ja laittaa pulloihin kypsymään tuon jälkeen? HBT:n threadissakin tuota käsiteltiin ja vastaus oli että maut ehkä pehmenevät nopeammin bulkkikypsytyksessä, mutta plasteksit tosiaan epäilyttävät.

edit: itse itselleni vastaten - jätän väliin kypsytyksen plastex-sekundäärissä. Liikaa mahdollisuuksia että olut lähinnä hapettuu koska plastexia ei saa täytettyä piripintaan. Sensijaan teen 4 viikon primäärin niin että pääkäymisen jälkeen päästän lämmöt nousemaan n. 20 asteeseen, ja pullotan suoraan primääristä, niinkuin mm. HBT:ssäkin neuvottiin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Kesä 08, 2017 9:02 am

Ominaispainot tsekattu, meni 1.5 viikossa 1022:een joka on jossain brewer's friendin arvion ja alkuperäisen reseptin puolessavälissä. BF on aika konservatiivinen FG:n suhteen, mikä toki johtuu siitä että WLP002:lle on annettu melko maltillinen attenuaatio-%. Mitään hoppua ei toki ole, mutta tarkistin jottei WLP002 ole flokkuloitunut ennen aikojaan pöntön pohjalle.

Makutesti näytteestä oli todella lupaava, maistui ja tuoksui ihan oikealle stoutille jo tässä vaiheessa, aromeissa kahvia, mämmiä ja lakua. Runkoa ja makeutta on ainakin toistaiseksi mukavasti, en tykkää kuivista stouteista. (Runkoon varmaankin vaikutti se että pönttöön päätyi vähemmän vierrettä kuin mille maltaat oli laskettu.) Sivumakuina on lähinnä vain pieni happamuuden fiilis (tummista maltaista?), osin virhemakujen puute johtunee siitä että sain pidettyä pääkäymisen n. 18 asteessa ja esterit kuosissa ennenkuin huoneiston lämmöt lähtivät kesän myötä nousuun.

Ehkäpä "imperiaaliksi" tämä kaipaisi hieman voltteja ja tukevuutta vielä lisää, mutta eipä kauheasti haittaa että stoutti ei ole vahvuudeltaan laaki ja vainaa.

Pitänee hommata pullotuspäiväksi jostain ~desin vetoisia puteleita, jotta voi seurata oluen kypsymistä "haaskaamatta" aina kokonaista pullollista.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Syys 09, 2017 14:59 pm

Jätetäänpä tähän huomiot. Oli oikein hyvää näin kolmen kk päästä pullotuksesta. Aika pyöreää ja paksurunkoista oli edelleen niinkuin imperiaalin kuuluukin olla, olisi voinut olla lisääkin "stouttimaisuutta" eli paahteisuutta.

Tuota olisi saattanut tulla sitäkin kautta että olisi tähdännyt korkeampaan OG:hen ja laittanut ehkä vähän enemmän suklaa/SpecialB-maltaita, tai sitten käyttämällä Pilsner maltaan sijasta vain suoraan tummempaa pohjaa kuten miguels ehdotti. Pullotuksessa maistettu happamuuus oli kadonnut kypsytyksen aikana. Katkeruus oli tosi maltillista laskennalliseen 80 IBUun nähden, mutta ei oikeastaan haittaa.

Karbonoinnissa tähtäsin melko alas, vähän reiluun pariin volssiin ja tulos oli tosi matalahappoinen olut joka nipinnapin tekee ohuen vaahtopinnan kaadon jälkeen. Kaikenkaikkiaan oikein onnistunut ekaksi stoutiksi.

Palaa sivulle “Reseptit”