Kinkkumittarista vedenpitävä.

Valvojat: suorama, Elmo

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Porvoo
18 tai yli: Olen

Re: Kinkkumittarista vedenpitävä.

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Pe Marras 11, 2011 16:32 pm

Mulla hajosi mittari kolmen käyttökerran jälkeen, siinä se nyt näyttää tasaiset 74 astetta. Onhan siinä kuitenkin ajastin joten ei tarvi roskiin heittää, mutta jatkossa käytän tuota Melkon lasista mittari. Kaksi edellistä satsia pärjännyt sillä aivan hyvin.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Elo 20, 2014 23:59 pm

limelime kirjoitti:Ompa hyvä idea!!! Ja hyvä että Johnny Rio kaivoi tän thredin pintaan.

Noi kaikki mittarit on käytännössä samanlaisia ja niissä on sama anturi. Hinta vaan vaihtelee 8-30e välillä. Tosin Ikean mittari on tukevin ja vähän kivampi käyttää kuin muut, mutta siinäkin on se sama anturiosa joka hajoaa.

Aloin oikein miettimään montako anturia oon hajottanu: (suluissa tilanne, jossa vesi pääsi väliin)
1 x suomen lämpömittari 29e (kokatessa)
1 x stockan mittari jossa sveitsin lippu 19e (savustaessa)
1 x class ohlson 18e (pestessä)
3 x ikean mittari 8e (mäskätessä)
= 90e!! :oops:

Olisi pitänyt lukea tämä ketju ennen tätää päivää... Meni mäskäyslämmöt vituiksi. Paitsi että itsekin hölmöilin lämpöjen kanssa, niin ikean mittari kusi homman totaalisesti.

Luin itse hölmöyksissänu ohjeenmukaiset lämmöt ensin väärin ja oli sen takia lämmöt alkujaan liian korkeita. :oops: Päätin korjata kylmällä vedellä ja pitämällä kantta auki, mutta lämpö tippui vain marginaalisesti. Pistin kylmää vähän reilummin ja siinä kohtaa lämmöt mittarin mukaan vain nousivat. Tarkistin toisella mittarilla ja oli aivan vain reilu 40 asteista. :sadtoo: Lämmittelin osan nesteestä kesken mäskäyksen kattilassa ja pääsin yli kuudenkymmenen...
Saas nähdä mitä tästä tulee. Ominaispainot ovat tavoitteessa, mutta mistäs sitä tietää. No, toivotaan parasta että tulee :cheers2: -satsi. Pieni pelko kyllä... Noh, lohduttaudun edellisen satsin tuotoksilla. :jano:

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Elo 25, 2014 20:41 pm

Itse olen nyt tykästynyt ihan perinteiseen lasiseen alkoholimittariin kinkkumittarisekoilujen jälkeen. Jonkin verran hitaampi kuin digitaaliset serkkunsa, mutta palkin korkeuden muutosnopeudesta voi jo päätellä monta asiaa. Lasisuudesta kyllä iso miinus.

Aavistuksen ohi aiheen nyt kyllä mentiin...

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Syys 15, 2014 11:11 am

BrewZealot kirjoitti:Olisi pitänyt lukea tämä ketju ennen tätää päivää... Meni mäskäyslämmöt vituiksi. Paitsi että itsekin hölmöilin lämpöjen kanssa, niin ikean mittari kusi homman totaalisesti.

Luin itse hölmöyksissänu ohjeenmukaiset lämmöt ensin väärin ja oli sen takia lämmöt alkujaan liian korkeita. :oops: Päätin korjata kylmällä vedellä ja pitämällä kantta auki, mutta lämpö tippui vain marginaalisesti. Pistin kylmää vähän reilummin ja siinä kohtaa lämmöt mittarin mukaan vain nousivat. Tarkistin toisella mittarilla ja oli aivan vain reilu 40 asteista. :sadtoo: Lämmittelin osan nesteestä kesken mäskäyksen kattilassa ja pääsin yli kuudenkymmenen...
Saas nähdä mitä tästä tulee. Ominaispainot ovat tavoitteessa, mutta mistäs sitä tietää...

Palaan aiheeseen ensin pienellä offtopicilla :ot:
Oluesta tuli hyvää, oikeinkin hyvää. Eli näköjään isotkaan lämpötilaharhailut välttämättä pilaa olutta, profiili toki on varmasti eri kuin mitä olisi tasalämmössä tullut.

Sitten aiheeseen: :?:
Hommasin hajonneen anturin tilalle uuden mittarin Ikeasta ja hain Ikean naapurista kutistesukkaa. Vetäisin sukkaa siitä anturin mittapään L-kulmasta kohti mittaria n. 30 cm matkalle. Mites tuo anturin johto, johtaako se nesteet vielä noinkin kaukaa mittapäähän jos johto pääsee kastumaan sukan yli asti? Vai riittäisikö periaatteessa että se anturin ja johdon liitos on tiivis?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Syys 15, 2014 12:01 pm

Se metalliverkkopunos on aika hanakka imemään vettä, joka tuppaa sitten kyllä jäämään jumiin sinne sukan sisään. Ajan myötä saattaa kosteutta kertyä niin paljon, että ongelmia syntyy, tai sitten ei. Jotain silikonia jos siihen väliin turauttaa, niin valtaosa veden kulkeutumisesta estynee.

Rokkimakkara
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Rokkimakkara » Su Touko 03, 2015 16:14 pm

Olisi mukava kuulla follow uppia tästä, kuinka on pidemmällä ajalla kestänyt ja onko ilmennyt mitään ongelmia?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Touko 03, 2015 17:31 pm

No tuo omani ei ole juuri ollut käytössä useampaan vuoteen. On niin paljon parempiakin mittareita. Olen näköjään ottanut kutistesukan pois anturin johdon päältä, joten en voi edes testata tuon pitävyyttä.
En kuitenkaan näe mitään syytä, miksi tuo alkaisi vuotamaan. Kutistesukalla on aika hyvä rasituksenkesto, kun kyse on vain taittelusta jne. Samoin silikoni pysyy notkeana ja paikoillaan oikein hyvin.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Touko 03, 2015 23:43 pm

Mulla kesti niin monta panoa kuin ehdin tehdä ennen kuin kissa söi anturin johdon. Kyseinen peto syö kaikki ohuet kaapelit, mm. usb-johdot, laturit, kuulokkeet jne. mitä saa käsiinsä. Myös anturin metallipintainen johto maistui. Täytyisi uusi väsätä kun jaksaa. Mutta en keksi mitään syytä miksei tuo kestäisi melkein maailman tappiin asti, jos on huolella tehty. Kutistesukissa voi toki olla suurialin eroja laadussa, mutta yleensä ne kai kestää hapertumatta pitkän aikaa ja kovissakin lämpötilavaihteluissa.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Ke Elo 26, 2015 23:46 pm

Itellä hajos joku tommone samanlainen kinkkumittari ku meni vettä metallisukan kautta. Oon monta mäskäystä tehny lasimittarilla ja kokenu sen hyväks. Kattilan kansi kii ja 30 min välein käy mittailee ja nostaa lämpötilaa ylös. Mut kieltämättä lasisella ei jaksa pitkään mittailla, joten hankin nyt tämmösen näppärän mittarin klipsillä kattilaan. Pitää päivitellä tuloksia myöhemmin ku saapuu perille ja menee testiin. Tuolta löyty tommone: http://lampomittari.fi/tuotteet/lampomittari/

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Tammi 09, 2016 13:51 pm

Kiitokset näistä vinkeistä. Hajoitettuani eilen yhden paistomittarin anturin, muistin että olen aiemminkin hajoittanut yhden paistomittarin anturin upottamalla veteen. Nyt kun tuo mäskin keitto polttelee sen verran että en jaksa odottaa silikonin kuivumista, niin ajattelin, että vedän pelkän kutistesukan päälle ja katsotaan mitä tapahtuu. Noita antureita ei taida olla missään varaosina erikseen myynnissä, mutta halvemmasta mallista voi siirtää kalliimpaan. 12,90 halvin mittari motonetissä ja 3 metriä kutistesukka 4,90. Sitä päivää odotellessa jolloin tämä harrastus maksaa itsensä takaisin :D

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Tammi 09, 2016 20:02 pm

Jotenkin perseelleen tämäkin meni, kun laitoin (eristetyn) anturin kiehuvaan vedenkeittimen. Nyt se näyttää systemaattiseti +10c. En ymmärrrä. Taidan heittää koko laitteen ikkunasta ulos ja antaa loput kuristesukat (15e/3m liimaversio!) kissoille leikittäväksi.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Su Tammi 10, 2016 0:26 am

Luotettavin pitkäikäinen mittari itsellä on ollut edelleen pitkä lasinen lämpömittari, jossa asteikko on todella laaja. Saa marketeista, missä olut ja viinijutut myös löytyy. Toinen luotettava asetelma on kattilaan asennettava lämpömittari eli kattilaan reikä, siihen lämpötila-anturi ja anturin kannattaa olla semmoinen missä on selkeä pohja ja viisari. Voi vaikka merkata siihen mäskäysalueet, jos ei oo valmiina. Tässäpä vaikka yks anturimalli: http://www.shop.brewcat.fi/fastferment- ... -2357.html

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja KPA » Su Tammi 10, 2016 11:02 am

Tuolta löytyy noita antureita irrallisena http://lampomittari.fi/tuotteet/ , ainakin noihin yleisimpiin mittareihin. Itse eristin johdon kutistesukalla ja pikaliimalla, hyvin on pelitellyt. Tosin olen välttänyt dippaamasta sitä täysin upoksiin.

Zigzag
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Zigzag » Su Tammi 10, 2016 11:48 am

Silloin kun pussimäskäyksellä vielä olutta tein, niin hommasin pari Ikean FANTAST ”lihamittaria” (7€kpl) joissa on myös ajastin toiminto.
Molemmissa kattiloissa (10l ja 15l) joita edelleen käytän huuhteluveden lämmittämiseen on kannessa pari höyryreikää joista yhden suurensin niin, että mittarin anturin suora osuus mahtuu siitä läpi ja anturin taivutettu osuus estää koko anturia menemästä reiästä läpi.
Noin ei mittarin johto pääse kastumaan. Edellytyksenä tietty on, että kansi on olemassa ja että nesteen pinta kattilassa on riittävän ylhäällä, jotta anturi siihen ylettyy.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Su Tammi 10, 2016 20:45 pm

Mäskäyksessä kannattaa ottaa lämpömittaukset kattilan ja mäskin keskeltä. Myös sekoitella puuroa jotta lämpötila pysyy tasaisena. Johtoversio ei ollu meikäläisen mieleen koska oli aina jotenkin tiellä sekoittaessa tai sit sitä ei saa riittävän syvälle mäskipuuroon jollet tiivistä johtoo. Lämpötilatkin tuntui mittari näyttävän vähän epätarkasti. Perinteiset mittarit toimii luotettavasti kunhan vain muistaa tehdä kalibroinnin.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Tammi 10, 2016 20:57 pm

Yksi kikka voisi olla hommata anturiputki jonne voi tunkea minkä tahansa anturin, koska anturi ei olisi suoraan kosketuksissa mäskin kanssa. Anturiputki voisi olla esim RST:tä jolloin sen puhdistuskin kävisi kätevästi.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Su Tammi 10, 2016 21:58 pm

Nimenomaan tommonen putki kattilasta läpi ja siihen voi asennella sit minkälaisen anturin vaan. Ei haittaa jos ottaa putki osumaa ja ei tartte antureita varoo pesussa eli voipi ottaa anturin irti tarvittaessa.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”