Automaatio

Valvojat: suorama, Elmo

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Re: Automaatio

ViestiKirjoittaja durak » Ke Maalis 30, 2011 13:45 pm

Tässä mutuilun sijasta Meyerin piirtämää kuvaa.
taivutus2.png

En vieläkään ihan täysin ymmärrä. Kun vastuksen päät ovat tehotonta osaa, ilmeisesti tuon nuo laipat voisi kiinnittää myös lähemmäksi mutkaa?
Tällöin kattilan pohjan ulkopuolella törröttäisi siis tehotonta osaa ja kytkentätapit. Jos laipat voi kiinnittää vain vastuksen päätyihin, silloinkin vastuksen ja pohjan väliksi ilmeisesti tulee kuitenkin vähemmän kuin tuo 30mm, koska tuosta mutkan jälkeisestä 20mm suorasta pätkästä osa siirtyy läpiviennin myötä pohjan ulkopuolelle.

Laitoin Mikolle YV:tä tilaukseen liittyen.

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Pe Huhti 29, 2011 19:07 pm

Laitetaas vähän kuvapäivitystä tästä braumeister-kloonista. Vastuselementti saapui hiljattain Meyriltä, joten rykäsin eilen laitteistoa askeleen eteenpäin. Vielä puuttuu mallasputken yläosan reikälevyn kiinnitysmekasnimi (olen kaavaillut tästä samalla myös kiinnitystä joka pitää itse putken paikoillaan) ja sähkötyöt.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Huhti 29, 2011 21:49 pm

Jos pumpun ulostulo ei olisi keskellä (kääntämällä pumppua olisi ulostulon saanut keskeltä sivuun), voisi keskeltä, alkuperäisen mallin mukaan, nousta tanko joka hoitaisi kiinnityksen ja tiivistyksen. Tanko tietenkin olisi pokattu tai porrastettu niin, että ylempi reikälevy ei mene läpi pohjaan asti (tai siinä on sokka / tappi joka estää liukumisen. Itse suunnittelin siipipultilla säädettävän korkeuden yläosalle).
Toki keskelle vieläkin saa tangon mutta se pitää kiinnittää siten, että pumpun ulostulo jää vapaaksi. Kovin käteviä muita tapoja ei tule äkkiä mieleen.

Saahan toki pohjasta kaksikin tappia nousemaan mutta yhdellä "tasapaino" on helpompi säilyttää.

Onko tuo vastus tosiaan paikoillaa silloin kun tuo sisäputki on paikoillaan?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Pe Huhti 29, 2011 22:13 pm

Tuo "mallasputki" on siis kattila, jonka pohjassa on läpivienti ja 15mm naaras putkiosa. Ulommaisen astian pohjasta tulee läpivientinä 15mm kupariputki, jonka päälle tuo mallasputki istuu. Alkuperäisessähän tuossa mallasputkessa ei ole pohjaa lainkaan, mutta tämä käyttämäni vaihtoehto on paljon helpompi tiivistää vrt. koko putken reuna tiivistettä tai tässä 15mm putkiliitos.

Ylemmän reikälevyn ajattelin kiinnittää alumiiniprofiilin pätkään, joka on leveämpi kuin sisempi kattila, mutta mahtuu ulomman kattilan sisään. Ulompaan kattilaan ruuvit oikealle korkeudelle niin, että kun rima-kiekko -yhdistelmän hivuttaa päistään niiden alle, painaa se myös mallasputken tiiviisti paikoilleen. Sinänsä, testasin jo tänään ja tuo mallasputki pysyi paikoillaan pumpun käydessä ihan itsekseen jo, mutta parempi olla varman päälle.

Jos kuva yhtään selkeyttäisi ajatustani.
malli.png
malli.png (11.6 KiB) Katsottu 5022 kertaa

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Huhti 29, 2011 22:16 pm

Jep jep. Ymmärsin. Miten siis ajattelit valutuksen ja mahdollisen huuhtelun toteuttaa?

Toki se onnistuu kaantamalla sisempi kattila ympäri ja tuuppaamalla huuhtelu vesi 15mm reijästä sisään.

Ehkä huuhtelua ei tarvita mutta valutus nyt kumminkin.

Omassa suunnitemassani ei tiivistystä ollut ollenkaan, olisiko toiminutkaan. Ajattelin, että tasainen pohja + kiristys keskeltä suoran reunan kanssa olisi ollut riittävän tiivis.

Itse en olisi huolissani sisemmän kattilan paikoillaan pysymisessä systeemissäsi, onhan se huomattavasti painavampi kuin ympäröivä massa. Vaikka vesi ei pääsisi läpi mallaspatjasta tarvittaneen aikamoinen paine, että kattila maltaineen ja vesineen nousee paikoiltaan. Toki jos pumppu on voimakas ja nestettä tarpeeksi (tiivistys hyvä), kaikki on mahdollista.
Tietenkään siitä ei ole haittaa jos tukee sisemmänkin kattilan jotenkin paikoilleen, kunhan muistaa, että nesteen pitää päästä takaisin lämpiämään ja kiertoon (mielellään ilman lisä happea).

Ite ehkä laittaisin kolme tapia sisemmän kattilan reunoille joidenka päälle laskisin reikälevyn. Näistä tapeista myös kiinnittäisin levyn kääntöä varten.

Toinen vaihtoehto voisi olla se, että laittaisin isomman kattilan pohjasta (tai reunoilta taivutettuna) kolme tappia ylös joiden avulla sitten kiristäisin reikälevyn, joka olisi ison kattilan kokoinen, ja pienemmän kattilan kiinni ja unohtaisin valutuksen.

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Pe Huhti 29, 2011 22:40 pm

Valutusta varten mallasputki nostetaan ylös (tähän pitäisi joku näppärä keino keksiä, tulee painamaan kuitenkin täytenä aika paljon), ja laitetaan esimerkiksi pari laudan pätkää kattilan päälle ja lasketaan mallasputki niiden päälle lepäämään. Mäski suodattuu pohjaritilän läpi ja tippuu 15mm aukosta ulompaan kattilaan. Huuhtelua voi harrastaa manuaalisesti kaatamalla vettä mäskiputkeen, tai jos haluaa kierrättää vierrettä esim. väsää putkiliittimillä, kupariputkella ja silikoniletkulla viritelmän, joka pumppaa ulommaisesta kattilasta mäskiputken yläosaan. Pumpun ulostuloon olen ajatellut rakentaa myös whirlpoolin, eli keiton loppuvaiheilla pujottaa rakennelman tuohon kattilan pohjassa törröttävään 15mm kupariputkeen ja käynnistää pumpun. Whirlpool-rakennelman pitää tietenkin olla sen mallinen, ettei sormia tarvitsee kastaa kiehuvassa vierteessä. ;)

edit: ritilöitä on siis kaksi, kuvissa näkyy vain yksi. Toinen mallasputken pohjalle ja toinen yläosaan.
Viimeksi muokannut durak, Pe Huhti 29, 2011 22:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Huhti 29, 2011 22:45 pm

Hmm. Jos minä olisin tuon suunnitellut en olisi laittanut alas ollenkaan reikälevyä vaan yksi suuntaisen venttiilin... :nauru:

Whirpool, pystyykö pumppuasi pyörittämään väärinpäin?

Lisä edit.
Harkitse edes paketin ympäri pöräytystä. Olethan koko ajan suodattanut systeemiä alhaalta ylös. Eli hienoin mateiaali on pohjassa. Alkuperäisessä se ei ole mahdollista mutta sinulla on. Siis se, että suodatus jatkuu samaan suuntaa loppuun asti.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Huhti 29, 2011 23:02 pm

Durakille kiitoksia, hain itsekkin tänään postista samanmoisen lämmitysvastuksen, kimpassa kun nuo tilattiin, hyvältä näyttää vastus. Oma sydeemi on enemmän BIAB metodiin kallellaan ja siinähän ei sinänsä mitään ihmeellistä ole, arduino pohjaista automaatiota olen ohjelmoinut ja siitä voisin pistää vähän kuvausta viikonloppuna.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Pe Huhti 29, 2011 23:03 pm

Niin, en tiedä miten tuon paketin onnistuisi ilman hirveää sotkua pyöräyttämään ympäri? Pumppu toimii vain yhteen suuntaan, mutta eikai se whirpooliin vaikuta? Rakennelma kiinnittyisi tuohon samaan keskellä olevaan ulostuloon, mihin mallasputkikin mäyskäyksessä kiinnittyy.

En tiedä toimisiko pelkällä takaiskuventtiilillä pohjalla. Ajattelin laittaa tuohon pohjan reikälevyyn vielä pumpun ulostulon kohdalle palan metallilevyä estämään virtauksen pääsyä suoraan ylös - näin vesi nousee koko putken leveydeltä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Huhti 29, 2011 23:12 pm

No, joo. On tässä jo vähän mallasta tullut maisteltua ja ehkä terävin kärki on jo hävinnyt :drunk:

Ensin ajatelin, että olisi tuon whirpoolin tehnyt niin, että pyörittäisi pumppua väärään suuntaan ja normaalissa imupuolessa olisi ollut jo valmiiksi putken pätkä joka aiheuttaisi pyörteen. Sitten muistin, että sillon imu olisi keskeltä kattilaa...

Jatka vain omalla linjallasi. Yleensä tulee vain heitettyä ajatuksia ilmaan. Jotkut kantaa toiset ei. :shock:

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Pe Huhti 29, 2011 23:22 pm

Hyvä kun ideoita heittelet, kiitoksia! Tullut tätä mietittyä höperyyteen asti ennen kuin tuo vastus saapui, joten ihan hyvä kuulla muiden näkemyksiä ennen kun on liian myöhäistä. Omat ajatukset kun on jauhanut samaa jo viikkokausia. Ehkä sitten kun on rakentanut niin tietää mikä meni vikaan, jos meni. Jatketaan maistelua. :cheers2:

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » La Huhti 30, 2011 0:14 am

Tuota... ihan mielenkiinnosta. Miksi sähkövastuksella? Miksei kaasulämmitteisenä? Itse kun olen tässä parantelemassa vihdoinkin kotipanimon setuppia, niin olen siirtymässä noista sähköhommista kaasuun. Eli ison boilerin toivottavasti kohta hankin (70-100L) ja lämmittelen sitä tulikulman 9.2Kw polttimella.
Ehkä putosin kärryiltä tässä threadissa, mutta... :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Huhti 30, 2011 8:02 am

Omani rakentelen sähköllä mm. siksi, että en uskalla automatisoida kaasun sytytystä ja sammutusta.

Lämpötilan automaattinen säätökin elektroniikka taustaiselle jotenkin luontevampi sähköllä tehtynä...

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Huhti 30, 2011 8:56 am

Kaasussa on se ongelma että vaatii melkein jonkun autotallin tms. että viittii käyttää sisällä. Helpommin saa kyllä tehoja irti mutta on myös aika pirusti kalliimpaa kuin sähkö koska tommosen polttimen hyötysuhde ei oo ihan samaa luokkaa kuin uppokuumentimen. Tai noh mikä nyt kellekkin on paljon, ero on <1e per satsi :) Mut on niissä pulloissa oma vaivansa, jos saa kaasua verkosta niin sit on kyl aika selkeä voittaja.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » La Huhti 30, 2011 9:10 am

Ei näissä kotioloissa vitti pelleillä kaasun kanssa ja väittäisin että tuo 3kw sähkövastus on vähintään, ellei jopa tehokkaampi kun tuollainen 9.2kw poltin. Jenkit on tietenki eriasia, siellä ei mikään maksa mitään ja mitä isompi poltin sen miehekäämpää :) ja mikäs siinä texasin auringon alla on olutta tehdessä kun ulkosalla voi touhuta. Huonon hyötysuhteen vuoksi noi jenkit käyttää pääasiassa 15kw polttimia ja siitä ylöspäin.
Viimeksi muokannut Mikko, La Huhti 30, 2011 11:47 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RDWHAHB

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » La Huhti 30, 2011 11:10 am

Juu, ideanahan tässä on mahdoillisimman kompakti ja helppokäyttöinen pienpanimo, jota voi käyttää esim. kerrostalon parvekkeella tai kylppärissä. Kaasu ei oikein tähän yhtälöön sovi.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » La Huhti 30, 2011 22:26 pm

durak kirjoitti:Juu, ideanahan tässä on mahdoillisimman kompakti ja helppokäyttöinen pienpanimo, jota voi käyttää esim. kerrostalon parvekkeella tai kylppärissä. Kaasu ei oikein tähän yhtälöön sovi.

Niin joo. Noh. Ajattelin itse siltä kantilta, että miksei kaasulla kun joutuu oleen ulkona. Kattila ei tarvi modauksia, muuta kuin liekki alle. Sisällä ois kiva keitellä, mutta vesihöyryn takia ei voi.

Eihän se sähkö vs. kaasu nyt kustannuksiltaan paljoa eroa harrastuskäytössä. Itse ajattelin, että kun ostan isomman kattilan niin poltin alle. En ole tee-se-itse miehia, joten se tulis kalliiks modata kattilaa.

Noh, en ole vielä päättänyt laitehankinnoista... yhä mietinnässä.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 07, 2011 12:32 pm

Tässävaiheessa mennään, olipas haastavaa saada minkäännäköistä kuvaa kännykameralla tästä aivolaatikosta, ei kamera tykkää mustasta plexistä ja kirkkaasta näytöstä.
brew2.png

Matolaatikossa on siis arduino mikrokontolleri (itseasiassa mulla on seeduino, kiinalainen klooni), 20x4 näyttö, encooderi, 3.5mm stereo plugilla voi liittää DS18B20 tyyppisen lämpöanturin ja piezo summeri hälytyksiä varten.
SSR:t ja sähköliitynnät tulevat toiseen laatikkoon , joten tätä voi käyttää stand alonenakin, periaatteessa siis tuolla voisi ohjata myös fermentointi jääkaappia, sous vide lämpöhaudetta yms yms. mitä mieleen juolahtaa, nyt on 9k ohjelmamuistista käytettynä ja yhteensä sitä on 32k.

Ohjelmasta on valmiina nuo menut, joissa voi syöttää ohjelman, säätää yleisiä asetuksia ja käynnistää manuaali tai automoodit.
Ohjelmassa voi toistaiseksi säätää nämä parametrit:
- Dough in temp (0-20c), eli kuinka paljon lämpimämmäksi ensimmäinen mäskäys steppi lämmitetään, koska kylmien maltaiden lisäyshän laskee lämpötilaa muutaman asteen.
- 1-8 mäskäys steppiä joille voi säätää sekä lämpötilan että ajan (max 4 tuntia per steppi),
- 1-8 addition steppiä, eli kiehutuksen aikana voit ohjelmoida boksin antamaan 1-8 muistutusta että lisääs humalat/mausteet yms.
- Kiehutuksen kesto , max 4 tuntia
- Chill temp (0-30c), kuinka viileäksi vierre on tarkoitus jäähdyttää, näppärä uppojäähdytintä käytettäessä, antaa hälytyksen kun vierteen lämpötila on haluttu

Lisäksi ohjelmalle voi antaa nimen ja tallentaa eeprommille. Eeprommilta voi myös ladata ohjelmia, semmoset 16-24 ohjelmaa menee muistiin riippuen lopullisten parametrien määrästä.

Että semmonen automaatio, itse tuo ohjauspuoli vielä puuttuu. Näytön ja encooderin hatun yhdennäköisyys youtubessa olevien BrewTroller videoiden kanssa on muuten ihan puhdas sattuma :).
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Touko 10, 2011 9:49 am

Ekat lämmitystestit tehty samanlaisella 3000w vastuksella kun Durakin kuvissa.
20 litraa vettä 8c -> 100c , 57 min , ekat 30 min ilman kantta . Hyötysuhde lienee näin noin 75%, kattilan eristäminen saattais nostaa hyötysuhteen sinne 85% hujakoille jos nyt oikeen laskeskelin noista lämmitys ja jäähtymisajoista.

Kiehuminenkin oli "rolling boil" tuolla mun 50l kattilalla jonka halkaisija on 40cm. Kiehutuksen aikana haihtuvan veden määrää en vielä testaillut.

Ainiin, jos joku muukin innostuu näitä sähkö + vesi juttuja värkkäämään, niin muistakaapa että otatte sähköt AINA vikavirtasuojan takaa !!! Ei ole kallis henkivakuutus.
RDWHAHB

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Ti Touko 10, 2011 15:42 pm

Hyvältä näyttää! Itse en ole ehtinyt edetä mitenkään, päivittelen tänne kunhan edistystä tapahtuu. Ajattelin kanssa, että ohjaimella vois sitten kokeilla tuota sous videetä. :)

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”