Automaatio

Valvojat: suorama, Elmo

Lemmu
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Re: Automaatio

ViestiKirjoittaja Lemmu » La Touko 14, 2011 11:59 am

Olen itsekin kasaamassa vastuksella toimivaa keittokattilaa ja heräsi kysymys, miten olette kiinnittäneet johtimet vastuksen napoihin ja hoitaneet suojauksen mahdollisia roiskeita vastaan?

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 14, 2011 12:17 pm

Mulla on piuhat on kiinni vastuksessa piilteeman reikäliittimillä ja koko hässäkän ympärille laitoin kojerasian jonka silikonoin kattilan pohjaan kiinni. Ei mikään hyvä ratkaisu todellakaan, mutta en halunnut kattilan pohjaan porata enempää reikiä kiinnitystä varten enkä myöskään omista hitsausvehkeitä.

Päivän askarteluna tein lämpötilaproben :
probe.png
probe.png (124.52 KiB) Katsottu 6289 kertaa

8mm kupariputkea. Leikkasin toisesta kupariputkesta pienen palasen jonka vasaroin littanaksi, juotin putkenpäähän ja hion sileäksi. Lämpöanturi sopii tiukasti putken sisään ja testien perusteella seuraa hyvin lämpöä. Jos proben tuo esim huoneen lämmöstä kylmään vesilasiin, kestää lämpötilan vakiintuminen noin 1.5 minuuttia, mutta koska kattilassa maksimi lämpötilanousu on n.2 astetta minuutissa tuo ei tuota ongelmia, tuollaista muutosta anturi näyttäis seuraavan hyvin.
Koko hässäkkä tulee sitten kattilan seinän läpi helmiliitoksella.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

vsariola
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja vsariola » Su Touko 15, 2011 11:26 am

Jos koko mäskäyksen pitää tapahtua valvomatta, niin läppäri saattaa olla hyvä vaihtoehto, mutta jos riittää, että käy näpyttämässä uuden lämpötilan säätimeen, niin eikö tuollainen halpiskiinalainen PID riittäisi ihan hyvin. Sekoittimet voi viritellä menemään päälle/pois tasaisin väliajoin.

Olen hiljattain rakennellut sous vide keitintä netistä löytyneiden ohjeiden mukaan ja kyseiseen projektiin ostin halvan PID säätimen kiinasta:

http://shop.ebay.de/i.html?_from=R40&_t ... Categories

Hintaa tulee ~ 25e postikulujen kanssa suomeen. Varoituksen sanana, että yritin kovasti lukea tuotteen kuvausta ja tarkistaa, että säätimessäni olisi 12V jänniteulostulo SSR:n ohjaamiseen, mutta sain kuin sainkin sellaisen version, jossa on releoutputti ja jouduin tilaamaan uuden... Olivat vain laittaneet manuaalista "speksit" tuotteeseen, vaikka manuaalissa selkeästi lukee, että jänniteulostulo on optionaalinen (eikä minun versiossa sitä ole). Eli myyjältä kannattaa kysyä tarkka mallinumero ja kaiva jostain manuaalista, kuuluuko kyseiseen malliin todella mitä :)

Noh, ehkä käytän releversion kotipanimon automatisointiin (tai joku voi huutaa sen parilla oluella :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Touko 15, 2011 17:03 pm

Voihan sillä releellä ohjata melkein mitä tahansa (ohjaus)jännitettä. SSR ei ainakaan kuormita liikaa ;)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Su Touko 15, 2011 17:16 pm

suorama kirjoitti:Voihan sillä releellä ohjata melkein mitä tahansa (ohjaus)jännitettä. SSR ei ainakaan kuormita liikaa ;)

Toki, mutta lootaan ei tule ku 230VAC enkä pelkästään SSR:ää (syö 3 - 32VDC) varten laita muuntajaa. Ja tykkään ajatuksesta, että sous vide keittimessä ei ole mekaanisia, hajoamisalttiita releitä, kun joutaa pitämään päällä kokonaisia päiviä (viikkoja? :) ).

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Touko 15, 2011 19:33 pm

Saahan noita SSR:iä myös 230VAC ohjausjänniteillä.

Olen kanssa sitämieltä että normi halpis PID riittää 99% kotipanijoista mainiosti. Mutta itte tykkään ihan yhtäpaljon noiden vehkeiden rakentelupuolestakin ja kun noita sulautettuja tulee muutenkin ammatiksi ohjelmoitua niin kynnys lähteä tekemään tollaista systeemiä oli aika matala ja mikrokontolleri ohjattu kattila nyt vaan on ihan pakko saada :D
RDWHAHB

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Ma Touko 16, 2011 10:23 am

Aijaa, saa vai, ei osunut ebay:ssä silmään. Ainakaan ne ei ole yhtä yleisiä kuin 3-32VDC. Noh, suunnittelin jo ainakin yhen iskeväni lagerikäymisjääkaapin säätimeksi eli eiköhän niille käyttöä löydy.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 16, 2011 10:48 am

Tuossa esim yksi:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=7544
Halvimmat kiina SSR:t tosin taitaa pääasiassa olla DC ohjauksella.

Jääkaapissa varmaan menis ihan normirelekkin, PWM ohjaus kompuralle ei ole mahdollista sen puolesta ei SSR:ä tartte ja kyllä se normi mekaaninen relekkin aika kestävä on.

Tosin samaan hengenvetoon todetaan että on niille kaupallisille panimoillekkin käyny huonosti kun on fermentointitilan laitteet pettäneet, 3 Fonteinen panimolle kävi hiukka huonosti 2009 kun termari petti ja lämmöt nousi 50 asteeseen , 100 000 pulloa viemäristä alas ja firma konkurssin partaalle:/.
RDWHAHB

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Ma Touko 16, 2011 11:19 am

44,28€ :D :D :D Halvemmaks tuli tilaa uus säädin kiinasta ;) Mutta OK, eli on niitä olemassa.

Ei mua jäähdyttimen releen laukeeminen kuumota koska ei oo rahaa kii, mutta keittimeen tulee 2kW vastus kiinni, joka vähän kuumottaa jättää yksinään päälle päiväkausiksi.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 16, 2011 11:38 am

Juu toi nyt oli esimerkki että tommossia on, ebaysta kyllä löytyy vähän halvemmalla, esim:
http://cgi.ebay.com/CRYDOM-A2440-Solid- ... 161wt_1072
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Touko 17, 2011 19:46 pm

Noniin lisätestejä tehty vastuksella ja alkoi sitä hyötysuhdettakin löytyä, 91% näyttäis olevan toistuvasti. Enpäs oikein ymmärrä mitä ryssin ekalla kerralla kun hyötysuhde oli vaan 75%.
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 18, 2011 17:14 pm

Tuohon vastuksen kiinnitykseen ja roiskesuojaamiseen liittyen vielä, kattelin tuota braumeisterin pohjakuvaa:
Kuva

Tuossa vasemmassa reunassa näkyy toi vastuksen kiinnitys, ja musta näyttäis siltä että ihan vaan kutistesukkaa ovat laittaneet päälle. Taidan itse laittaa vielä samalla tavalla, niin pitäis olla varsin hyvin roiskesuojattu.
RDWHAHB

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Syys 20, 2011 10:03 am

Miten on jyrähtänyt käyntiin, ilmeisen hyvin kun on ollut hiljaista ?
Jos sais Terran reissullansa

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Marras 24, 2011 15:31 pm

Hyvin on toiminut 50l automatisoitu BIAB rosterikattila 3000w uppovastuksella. Vastus on juuri sopiva pitämään yllä rolling boilia ilman kantta, noin 26l vierremäärälle, jos kansi on päällä satsi kiehuu yli.

BIAB+ no sparge on mulle mutenkin just passeli metodi, oluen laatuun vaikuttavia parametrejä on hallittavissa oleva määrä, prosessi ei ole hirveetä lutrausta letkujen ja pumppujen ja ties minkä kanssa ja hyötysuhteen pieni pudotus on ihan se ja sama, ehkä se olutpullo maksaa sentin pari enemmän.

Laitoin viimeisimmän satsin tulemaan niin että sain vasta 18.15 kattilan päälle (aiemmin oli tarkoitus laittaa, mutta kun vaimolla olikin pesukone päällä ja halusin sähköt just siitä 16A rasiasta) ja jo ~23.00 oli olut pöntössä jäähdytettynä ja hiivattuna ja kaikki tavarat pestynä ja meikäläinen sängyssä lukemassa olutkirjaa. Illan aikana kerkeää puuhastella muutakin kun olut valmistuu joten lieneekö tämä automaatio sitten onnistunut :).
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » La Kesä 16, 2012 9:43 am

Voi tuota lämpötilakontrolloitua olutkattilaa käyttää näinkin. Eli sous vide vesihaudelämmittimenä , entrecotet siinä kypsymässä ja onnistuneet pihvit tuli, pinnat vaan ruskistaa nopeasti grillissä.

Kuva
RDWHAHB

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Maalis 13, 2016 12:00 pm

Onkos kukaan nyt viimeaikoina tilannut vastuksia tuolta Meyer:iltä ,että vieläkö hinnat on harrastaja ystävällisiä,vai pitääkö vaan etsiä kiinakaupoista vastuksia ?

edit.soitin sinne ja kyselin tämän tapaista
Kuva

brewcat myy periaatteessa juuri tuota mutta siinä on korkeus vaan 72cm hintaan 99e
Meyervastuksen hinta 600e !!!,joten eipä tarvi sieltä pahemmin enää kysellä.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Pe Kesä 03, 2016 21:47 pm

Onko nyt siis niin.että jos on 90-250V jännitettä syövä pid niin ssr pitää olla myös tommonen isompia jännitteitä kestävä tai isolla o jännitteellä toimiva

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » La Kesä 04, 2016 21:34 pm

Ei ole 3-10 v näyttää antavan tosta outputista datasheetin mukaan

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”