Automaatio

Valvojat: suorama, Elmo

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Automaatio

ViestiKirjoittaja durak » Su Maalis 13, 2011 12:48 pm

Onkos täällä kukaan automatisoinut kotipanimoitaan? Miten olette toteuttaneet?
Vaihtoehtojahan löytyy kaupallisia ohjaimia, open source arduinoa, PIDejä yms. Itse olen vähän kahden vaiheilla pitäisikö käyttää ratkaisuna tuollaista omillaan toimivaa ohjainta, vaiko ohjata tietokoneella.
Halvin vaihtoehto olisi varmaan olemassaolevan läppärin soveltaminen käyttöön. Tarvitsisi esim. usb-lämpötila-anturin ja usb-relekortin (plus oman panimon mukaiset tarvikkeet: puolijohdereleet vastuselementeille, pumput jne.).

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Automaatio

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Maalis 13, 2011 15:50 pm

http://martybugs.net/electronics/tempsensor/ Kätevä tapa toteuttaa edullinen lämpötilanmittaus.
http://www.faqs.org/docs/Linux-mini/IO- ... mming.html Relekytkennän toteuttaminen linukalla.

Olen itse tehnyt noilta pohjilta toimivan P-säätimen. Käytin osina mm. vanhaa sarjaporttihiirtä ja bilteman alekorista löytyneitä 16A 230V relepiirejä juotoskolvin ohjaamiseen. Hintaa paketille tuli n. 10e mutta kustannuksia saa varmasti painettua alemmaksi valikoimalla osat tarkemmin. Säätimen voi helposti ohjelmoida toimimaan myös I ja D säätimenä koska koko homma pyörii yksinkertaisen shell-scriptin avulla.

Eli homma menee siten että sarjaportista luetaan lämpötilaa ja kytketään rinnakkaisportilla tarpeen mukaan. Läppärillä täytyy käyttää usbia molempien tilalla. Sarjaportti muuntimia saa aika edullisesti kanssa, riippuen budjetista.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Maalis 14, 2011 15:21 pm

Postin seurannan mukaan tuo Arduino hilppeineen olis ulkomaan terminaalissa tulossa kotia kohden ja Maximilta tuli pari sämppeliä DS18B20 lämpöanturista. Käytännössä mulle on kasautumassa tuollainen DIY versio speidel braumeisteristä. Katsoo nyt sitten kun saan kamat kasaan että tuleeko tästä muutakin kuin sanomista :).
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Ma Maalis 14, 2011 15:42 pm

Heh, mieleenkiintoista! Itselläni myös työn alla braumeisterin kloonaaminen, ei ole vielä fyysisiä osia kaikkia kasassa niin en ole ohjauspuolta vielä sinetöinyt.
Minkälainen vastuselementti sulla on kattilassa? Odottelen vastausta Meyer vastus Oy:ltä josko tekisivät mittojen mukaan sopivan, saa nähdä onnistuuko ja millä hinnoilla. Entä mistä olet siihen "mallasputkeen" hommannut ne perforoidut päädyt?
Jos rakenne on vielä hakusessa niin esim. hobbybrauer.de ja brewtroller.com foorumeilta löytyy tällaisiin DIY-braumeistereihin liittyvää juttua.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Maalis 15, 2011 10:28 am

Vastuselementtien malli on vielä hakusessa, tällähetkellä käytän manuaalisesti 2kw irtokeittolevyä joka nippanappa riittää.
Brouwlandilta houkuttais ostaa 2kpl 2.4kw elementtiä, niiden pintateho lienee varsin kova vierteen kanssa kun ovat tommosia normi vedenkeitin elementtejä, mutta pwm:llähän niitä voi ohjata ja kuitenkin olisi >4kw tehoa vedenlämmitykseen. Tai sitten esim efektin vastussauva tai Ebaysta tilaamaan, kerro toki miten Meyerin kanssa käy, olettaisin tosin että hinta lienee aika kova.

Kasailen tätä systeemiä vaiheittain, nyt on toimiva manuaalinen BIAB kasassa, seuraavaks lisään tuon digitaalisen lämpötilakontrollin ja vikassa vaiheessa pumpun ja _ehkä_ myös sen mallaspiipun. En yksinkertaisesti tiedä tuoko tuo speidel tyylinen "pumpataan alhaalta vierrettä mallaspatjan läpi ja lorotellaan se yläkautta takas kattilaan" merkittävästi etuja siihen että tekisi kierron toisinpäin ylhäältä alas, jolloin riittää valepohja suojaamaan lämmitysvastuksia ja biab pussukka. Jälkimmäisessä tavassa pumppua käytettäisiin siis lähinnä lämpötilaerojen tasaamiseen eikä niinkään mallaspatjan huuhtomiseen. Mäski on senverta ohutta että en näkisi ongelmia mallaspatjan kokoonpainumisesta ja virtausnopeuksista joita jotkut ovat käyttäneet perusteluina tuohon käänteiseen alhaalta ylös pumppaukseen ja sitten on toki hyötysuhde, jos saan sen 70%-75% haarukkaan olen tyytyväinen. Joten siinämielessä ei välttämättä 100% braumeister kloonia tule, jos hyötysuhteet on riittävät ja prosessi muutoin toimii ongelmitta.
RDWHAHB

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » To Maalis 17, 2011 16:41 pm

Sain Meyeriltä suuntaa antavan hinta-arvion, tarkemmin tietää kun ehdin piirtämään kuvan tarkkojen mittojen kera. Arvio 3000w 230v 250cm putkivastukselle 60-80 euroa, joka on mielestäni varsin kohtuullinen. Jos samaa tilaisi kaksi kappaletta, hinta-arvio 50-70 euroa kappale. Jos tuo 3000w sopii käyttöösi ja mitat sattuisivat olemaan sopivat, voisin kaksikin teettää. Kattilani halkaisija on ~35cm, joten vähän sen alta olen vastuksen halkasijan miettinyt olevan.

Tässä hieman kuvia vastusmalleista mitä olen miettinyt. Tuo ~250cm olisi tuo Braumeisterin alkuperäisen vastuksen tyylinen, muihin malleihin ei ihan niin paljoa putkea kulu. 240cm pitkän 3000w vastuksen pintateho on 5w/cm^2 ja 160 senttisenä pintateho olisi 7,5w/cm^2.
kuva1.jpg

kuva2.jpg

kuva3.jpg

Tänään tuli paketissa nuo astiat mistä laitosta olen rakentamassa, 40 litran eristetty ruokapönikkä kattilaksi ja 20 litranen kattila mallasputkeksi.
kuva4.jpg

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Maalis 17, 2011 22:47 pm

Pitää vähän selvitellä sähköjä, 16 amppeerin sulakkeenhan tuo vaatii. 50e-70e hintaluokan puolesta sopii kyllä. Mitä materiaalia tuo on INCOLOY 825 esim ? . Entä oletko jo suunnitellut läpivientiä pohjasta vai sivusta ? Oma kattila on tuo 50l jonka halkaisija on 40 senttiä.
RDWHAHB

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Pe Maalis 18, 2011 9:28 am

Pintamateriaalista en osaa sanoa, pitää kokeilla jos google osaisi neuvoa. Kysyin myös Meyeriltä viestissäni suositeltavaa pintamateriaalia sokeripitoiselle vierteelle, siihen ei vielä vastattu. Voin kysellä uudestaan kun lähetän lopullisen taivutuskuvan. Läpivientiä en ole 100% vielä päättänyt, pitää hahmotella noiden sisuskalujen paikkaa nyt kun sain kattilat.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Maalis 18, 2011 10:40 am

ASIAA !! Hyvä et on kuvia kanssa.

Saksalaisilta olut foorumeilta löytyy TOSI paljon erillaisii virityksiä. Niitä vois etsiä ja sit kääntää koneella vaikka suomeksi niin apua varmaan ratkaisuihin tulisi ( jos tarvii ). Puuttuvia osia, ohjelmia tms voi kanssa etsiä.

Onko tarvittavia aiheita, osia tai sanoja, myyjiä tms mitä kaipaatte ? Voin yrittää ettii kans.

Milloin alatte tekee muillekki ? :cheers1:
Jos sais Terran reissullansa

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Maalis 18, 2011 11:38 am

Niinmuuten tuo 7,5w/cm^2 pintatehokin on varmasti riittävän vähäinen jotta vierre ei pala, vastaa jenkkien käyttämiä "ultra low density" elementtien pintatehoa.

Kaljaasi: hyvä kun itelle kerkee tehä, saatikka muille :). Perhe-elämä häiritsee harrastuksia, niinkuin varmaan aika monella muullakin.
RDWHAHB

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Maalis 18, 2011 13:54 pm

Omat vastukseni otin INCOLOY 825 pinnalla. Syystä, että on elintarvike kelponen ja happaman kestävä. Mäski kun kuitenkin on aika hapanta ja vierre kans. Sokerisuus vaikuttaa taas pintatehoon.

Kun laskeskelin oman "braumaisterin" kopiota, jota "en koskaan" tule toteutamaan. Niin huomasin, että kannattaa ottaa huomioon putken sisätilavuuden ja kokonais tilavuuden suhde. Jos putki on liian suuri, imee se kaiken ulkopuolisen veden ja vastukset paljastuu.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Maalis 18, 2011 17:18 pm

Rosteri kans lämpölaajenee.

Mutsi "hitsas" mökillä kaks aavistuksen eri kokosta hackmannin puurokeitintä aika perhanan tiukasti.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Maalis 18, 2011 17:32 pm

Mikko kirjoitti:Pitää vähän selvitellä sähköjä, 16 amppeerin sulakkeenhan tuo vaatii.

Jees, eli kuten muistelinkin niin meillä on 16A töspeleitä helposti saatavilla, joten tuo ei tuota ongelmia. Nyt sun pitäs arpoa se muoto, mulle kävis mahollisimman matala esim kuvan 3 mukainen. Osittain juurikin tuon Suoraman mainitseman syyn takia, että ei käy niinku japaniassa että vastukset paljastuu veden alta :shock:

Tässä just leikin tuolla elektroniikalla, 2kpl DS18b20 lämpöanturia toimii, 20x4 lcd toimii, rotary encoder toimii, vielä pitää paljon vääntää softaa että tuo oluenvalmistus prosessia valvoo, mutta pikkuhiljaa.
RDWHAHB

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Maalis 18, 2011 23:02 pm

Japani hommaa mukaillen. Varo vaan ettet jätä koneita jytisee ja häviä toiseen kaupunkiin ilmottelee et kaikki on pulkassa.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Maalis 24, 2011 12:43 pm

Mites tää homma etenee, mulla alkaa softa olemaan pikkuhiljaa siinä kuosissa että siinä eteenpäin päästäkseen pitäis alkaa hommaileen releitä ja vastuksia.
RDWHAHB

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » To Maalis 24, 2011 14:01 pm

En ole vielä ehtinyt vastusta piirtämään. Kuvan 3 mukainen malli on ollut mielessä, pohjasta läpivietynä. Pitäisiköhän vastuksen olla tuettu toisesta päästä kuten tuossa esimerkissä on?
Kuva
Koko galleria tässä http://www.flickr.com/photos/43825130@N ... thermobox/

Osaako kukaan neuvoa jotain intuitiivista CAD-ohjelmaa jolla voisi piirrellä vastuksen? Voi olla kaikissa kynnys sen verran korkea että piirtelen ihan käsin. Ilmeisesti Meyerille kuitenkin pitäisi toimittaa tarkka taivutuskuva vastuksen pituus laskettuna yms.

Edit: tuolla braumeisterin tyylillä vastuksen läpiviennit vastakkaisilta puolilta kattilaa, olisi tietenkin vastus tasapainossa itsekseen. Muuten ratkaisu ei ehkä ihan niin elegantti ole kuin yhdestä kohtaa läpiviemällä.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Maalis 24, 2011 14:27 pm

Voisi ihan Google Scetchup:ssa riittää ominaisuudet tuon piirtelyyn. Sanoisin että vastus pitää olla tuettuna molemmista päistä tuossa mallissa.
RDWHAHB

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » To Maalis 24, 2011 21:01 pm

Väsäsin Sketchupilla mallin, miltä tällainen näyttäisi? Vastuksen pituus olisi noin 1,5m.
malli.png

Ei kaikkein nätein, mutta kai tuosta idean saa selville. Pohjan ja vastuksen välissä voisi olla jotain 5-10mm?

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Maalis 24, 2011 22:13 pm

Tuo näyttää oikein hyvältä, pohjan ja vastuksen välissä joku 10mm kuulostais hyvältä että saa helposti puhdistettua. Hmm.. mitenköhän kiehutuksen aikana onkohan siinä jotain vaaraa että humalamössöt palaa vastuksen ja pohjan väliin.. mulla ei ole mitään käsitystä, mutta veikkaisin että tuskinpa, varsinkin kun tuo vastuksen pintateho on niin pieni.
RDWHAHB

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Ke Maalis 30, 2011 12:08 pm

En ollut ihan loppuun asti miettinyt tuota taivutusta & läpivientiä, tuo 10mm väli ei ole mahdollinen. Tässä kuva minkä piirsin kun kyselin Meyeriltä asiasta.
taivutus.png
taivutus.png (10.77 KiB) Katsottu 6202 kertaa

Kuitenkin ilmeisesti pienin väli olisi vielä suurempi, koska mutkan jälkeen tulee olla suoraa osaa 20mm jotta taivutus onnistuu. Eli noin 30mm olisi minimi kaiketi.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”