Mallasmylly

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Mallasmylly

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 03, 2010 17:29 pm

Kyllä tuo pysyi avaimella kiristettynä ihan ok.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Joulu 01, 2010 12:57 pm

Tulla tupsahti ebay de:stä tosihalvalla käytetty JSP Maltmill valmiilla "hopperilla" ja kiinnityslevyllä- Onkohan oikea sana syötinkaukalosta. Ainoa ongelma oli että posteljoonialaiset oli heitelleet lodjua siihen malliin että alalevy oli halki ja mikä pahinta akseli on hieman vääntynyt. Pora vispaa aavistuksen. Mitäs tuosta 6kg menee aika rouheesti läpi. Myslimylly lähtee myyntiin, katotaan kelpaako kellekkään.
Jos sais Terran reissullansa

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » To Helmi 17, 2011 10:46 am

Jyrä ja pussilakana pyörii mielessäni, tarkistin juuri puntarilla että käytän noin 25 kg:n voimaa kun murskaan pale-ale jyvää marmorikaulimella(cara hell on kovempaa). Näen pussista läpi joten voin säätää voimani ettei jauhoa tule juuri lainkaan, mutta jyvät ovat kahdessa osassa vieläpä kuoren sisässä.

Siinä yksi mahdollinen tapa rouhia jyvät. Vedellä täytettävä uusi tai puhdas/desinfioitu nurmikkö jyrä... tai puinen iso tolppa/ metalliputki..jne kahvat ja mahdollisuus painon lisäämiseen telan päälle/yläpuolelle....

Tällaista vaihtoehtoa olen miettinyt.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Huhti 05, 2012 13:22 pm

Kiljumies kirjoitti:Voikohan lihamyllyn virittää toimimaan myös maltailla, esim. porais reikiä isommiksi? Halvin lihamylly mitä olen nähnyt oli 14e.

Täytyypä kokeilla modata pääsiäisenpyhinä vanhaa veivattavaa myllyä. Jos ainakin ottaa pois sen terän ja suurentaisi niitä reikiä. Parin pääsiäisoluen jälkeen mylly tulee varmaan ruuvattua kiinni traktorin ulosottoon :nauru:

Onko tuolla rouhitun maltaan rakenteella kuinka kovasti merkitystä jos tekee pussimenetelmällä? Siinähän ei tarvita suodattavaa kerrosta?

Maalle kun menee niin sieltä pruukaa löytyä vanhasta navetasta ja vinteiltä kaikenlaista mielenkiintoista maatilavempainta.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Huhti 05, 2012 13:38 pm

Ei muuten onnistu reikien suurennus ihan perusvehkeillä. Se reikälevy on niin kovaa että poranterä on hetkessä entinen, näin siis ainakin siinä myllyssä mihin itse rikoin poranterän.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Huhti 05, 2012 13:42 pm

viewtopic.php?f=46&t=1047&hilit=mantelimylly#p8236

Tolla rouhin viimeksi sunnuntaina ja ihan kivasti menee pienet määrät erikoismaltaita. Pieneen satsiin menis varmaan perusmaltaatkin.

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Ssami » Su Loka 14, 2012 17:04 pm

Sainpa mallasmyllyn nyt jonkinlaiseen kuntoon edes, mutta en ole aivan varma, millaiseksi rouheeksi nuo maltaat pitää saaha. Eli miltä tuo vaikuttaa? Kuva

Miikka_R
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: vantaa

ViestiKirjoittaja Miikka_R » Ma Huhti 15, 2013 23:26 pm

Kuva
toimiikohan? esikatselu ei. No tuolta linkin takaa löytyy kuva omasta myllystä. aivan saakelin tehokas.

edit:
korjasin linkin. Olit laittanut vahingossa sivun osoitteen kuvan osoitteen sijaan =)
t: suorama

Miikka_R
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Miikka_R » Ma Huhti 15, 2013 23:28 pm

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ti Huhti 16, 2013 7:11 am

Tuo porakoneen vetosysteemi näyttää mielenkiintoiselta. Mistäs tuollaisen olet hankkinut?

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Ti Huhti 16, 2013 7:30 am

Cod3 kirjoitti:Tuo porakoneen vetosysteemi näyttää mielenkiintoiselta. Mistäs tuollaisen olet hankkinut?

Se on sakarakytkin, myydään "laakerikaupoissa" - eli voimansiirtotuotteita myyvissä kaupoissa.

Miikka_R
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Miikka_R » Ti Huhti 16, 2013 7:55 am

Moikka
Joo tosiaan kyseessä on sakarakytkin ja hankintapaikka on sksmekaniikka. Katsoin juuri vanhasta tarjouksesta että hinta on ollut 8 egee
T:Miikka

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ti Loka 14, 2014 18:58 pm

Rakentelin myllyn jonkun vinkkaamasta Ikean marmorikaulimesta. Ensin uritin kaulimen timanttilaikalla ja katkaisin sen kahtia. Koska kaulimen reikä ei ollut lähelläkään keskikohtaa, liimasin päätyihin laipat epoksilla. Porasin laipan läpi kaulimeen pitkät reiät joihin liimasin vielä epoksilla m5 koneruuvit. Löysin rullille sopivat laakerit miljoonalaatikosta ja upotin ne Rautasoinilta hakemaani 25x60mm alumiiniprofiiliin. Toisen rullan laakereille tein epäkeskovirityksen, jolla rullien väliä voi säätää (reikäsahalla laakerin kohta irti ja reikäsahan kokoinen muoviputki väliin). "Koneiston" istutin 10l muoviämpärin päälle sopivalle levylle ja hopperin raketelin nopeasti halvasta hyllylevystä ja vanerista.

Eipä tuo kaunis ole, mutta ainakin vähnällä kokeillessa toimi aivan hyvin. Kammen pyörittäminen on melko raskasta, eikä ainakaan Makitan akkukone jaksanut myllyä oikein kunnolla pyörittää. Toisaalta käsin pyörittäessä mylly on melko nopea, joten eipä sitä ehkä minun panomäärilläni moottorointia tarvitsekaan.

Toisaalta voi olla että jyvien pääsyä teloille voisi vielä jotenkin rajoittaa, jolloin akkukone jaksaisi pyörittää myllyä.

Isoin pelko kestävyydessä on, että epoksilla liimatut laipat irtoavat. Jos näin käy, niin hommaan jostain teräksiset tai alumiiniset telat tilalle.

Hintaa myllylle tuli noin 25e

Kuva

Kuva

Kuva

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » La Maalis 19, 2016 22:53 pm

Kuva
Hieman prototyyppiä mallasmyllyn motorissoinnista :mrgreen: Tukijalat vielä laittamatta.
Moottorin ulostulon max. kierrokset 250rpm.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Maalis 20, 2016 7:42 am

Itellä oli samanlainen systeemi mielessä mutta tuo hellasärö totes vaan että ,"mun kevuudiin et sitten koske",joten piti vaan tyytyä vanhan akkuporakoneen moottoriin.
Kuva

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Maalis 20, 2016 8:36 am

Kenwood-yhde on kyllä hemmetin hyvä idea. Vallankin, jos sen saa toteutettua niin, että ei tarvitse sitä Kenwoodia muokata mitenkään.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Su Maalis 20, 2016 10:06 am

äyni kirjoitti:Kenwood-yhde on kyllä hemmetin hyvä idea. Vallankin, jos sen saa toteutettua niin, että ei tarvitse sitä Kenwoodia muokata mitenkään.

Ei ole muuten muokattu, kuin karsimalla ylimääräisiä osia. Käyttöakseli on 20mm, joka on vanhasta iskarista. Hieman joutuu suunnittelemaan, että saa kaikki samaan linjaa ja moottorin kiinni, ettei heti pyöri mukana. Vääntöähän tuossa koneessa piisaa, kun moottori on 800w ja välitys suhde n. 1:60

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”