Spunding Valve - säädin paineen alla käymiseen

Valvojat: suorama, Elmo

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Spunding Valve - säädin paineen alla käymiseen

ViestiKirjoittaja kutipappa » To Marras 02, 2017 22:40 pm

Onko foorumilla ketään, joka käyttää oluitaan paineen alla? Kiinnostaisi tietää, josko kotimaisista kivijalkaliikkeeistä löytyisi tykötarpeet tuollaisen paineen vapautus säätimen väsäämiseen?

Tämän linkin takaa löytyy muutama erilainen malli tuosta säätimestä:http://www.homebrewfinds.com/2011/02/build-spunding-valve.html

Haastavinta on löytää tuo säädinosa, joten jos joku tuollaista on rakennellut niin vinkkejä saa antaa. Kiinasta tilasin valmiin paketin, mutta oli kyllä niin kakkoslaatua, että täytyy koittaa itse rakentaa.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Spunding Valve - säädin paineen alla käymiseen

ViestiKirjoittaja Darep » Pe Marras 03, 2017 0:07 am

En oo rakentanu mut oon kyl kans miettiny. Käviskö tuohon joku mikä ois nimeltään varoventtiili tai paineventtiili?

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » Pe Marras 03, 2017 18:00 pm

Miten olisi mig-hitsin paineensäädin? Semmosen saisi eebay/kiina linjalta reilulla kympillä. Käyttöpainehan pienenee mutta voihan säätimeen vaihtaa löysemmän jousen.

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja kutipappa » Pe Marras 03, 2017 22:20 pm

Darep kirjoitti:En oo rakentanu mut oon kyl kans miettiny. Käviskö tuohon joku mikä ois nimeltään varoventtiili tai paineventtiili?

Juurikin sellainen. Säädettävää varoventtiiliä ja ylipaineventtiiliä olen etsimässä, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt sopivaa.

Brother kirjoitti:Miten olisi mig-hitsin paineensäädin? Semmosen saisi eebay/kiina linjalta reilulla kympillä. Käyttöpainehan pienenee mutta voihan säätimeen vaihtaa löysemmän jousen.

Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö tuollaisen hitsipaineensäätimen tarkoitus ole alentaa lähtöpainetta haluttuun käyttöpaineeseen? Eli jos tarkoituksena on saada lähtöpaine (kegin käymispaine) pysymään esimerkiksi 1 barissa ja kaikki ylittävä laskemaan venttiilistä ulos niin silloin tuo ei toimisi, koska tuo hitsipaineensäädin, asetettuna 1 barin paineeseen, vapauttaa ulos paineen siihen asti ja pitää ylittävän sisällään. Tää on kyllä itselle jo liian haastavaa tekniikkaa ja itselläni on niin paha taipumus yliajatella asioita, että voin hyvinkin tehdä niin myös nyt :D

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » Su Marras 05, 2017 8:31 am

Ei hitsisäätimellä painetta säädetä normaalisti vaan virtausta. Siinähän on joku 3-4cm kalvo joka vetää neulaventtiilin auki kun alla on pullonpaineet. Sitten neulaventtiilin jälkeen paine pääsee kalvon taakse säätelemään neulaa kiini/auki sitä mukaa kun kaasu kerkiee purkautua pois.

Jossain vaiheessa pullopaine ei jaksa enää avata sitä neulaventtiiliä ja sehän riippuu siitä kuinka jäykkä jousi siellä takana on.
Pullopainemittarihan tuossa pitäisi vaihtaa rengaspistoolin mittariin että näkisi kaljapöntön paineen. Loppuhomma olisi sitä sopivan jousen etsiskelyä.
Luulisin..

rane73
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: TÖYSÄ

ViestiKirjoittaja rane73 » La Marras 18, 2017 20:44 pm

Katoppa tuolta esimerkiksi "www.ebay.com Control Devices CR Series Brass Pressure Relief Valve 0-100 PSI Adjus"ja valitset toimittajan kiinalaisista myyjistä "free shipping".

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja kutipappa » Su Marras 19, 2017 14:46 pm

rane73 kirjoitti:Katoppa tuolta esimerkiksi "www.ebay.com Control Devices CR Series Brass Pressure Relief Valve 0-100 PSI Adjus"ja valitset toimittajan kiinalaisista myyjistä "free shipping".

En nyt ihan saanut kiinni mitä piti katsoa, mutta jos tarkoitit näitä, https://www.ebay.com/itm/Control-Devices-1-4-Brass-Variable-Pressure-Relief-Valve-0-100-psi-Adjustable/132273629322?epid=2254701060&hash=item1ecc1f688a:g:9dwAAOSw8x1Zd-W4, niin ei löytänyt ebaysta ainakaan kinukkitoimittajia tuotteelle.

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ma Joulu 11, 2017 6:25 am

Suomesta en ole itse onnistunut sopivaa venttiiliä löytämään, mutta mitenköhän esimerkiksi tällainen pelittäisi? https://www.ebay.com/itm/Air-Control-Pr ... 2542914583

Ainakin Malzmuehle myy valmiita ratkaisuja ihan fiksuun hintaan, esimerkiksi http://www.malzmuehle.eu/Profi-pressure ... r-541.html tai jos pönttöjä on useampi niin http://www.malzmuehle.eu/Profi-pressure ... m-515.html.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”