Pohjaanpalon välttäminen ?tupla? HERMS

Valvojat: suorama, Elmo

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: keskeltä mitään
18 tai yli: Olen

Pohjaanpalon välttäminen ?tupla? HERMS

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Ti Elo 29, 2017 1:58 am

Jos tekisi kahdella erillisellä kierrolla ja kahdella pumpulla ,,,
,,,mäskäyksen siten että kaikki lämmitys olisi Wesikattilassa
Mäskäys astiassa (kierto 1 ) olisi vesikierukka jossa kiertäisi Wesikattilan vesi .

Ja myös vierrettä kierrätettäisiin pumpun avulla Wesikattilassa olevan kierukan (kierto 2 ) läpi , ja tässä tulisi myös suodatus mallassatsin lävitse .

Ehkäpä ?? .
Lämpötilat olisi aika reaaliaikaisija kaksinkertaisen kierron johdosta.

Kaasulla lämmitettävä kattilakin sopivilla liittimillä toimisi .

Tuohon systeemiin voisi rakentaa semmoisen voimavirtakytkentäisen lämmitinpaketin( Wesikattila), jossa osat olisi eristetyssä "tuubissa" , ja siihen vaan letkut ja sähköt kii.

Tuo systeemi ei juuri rajoita annoksen kokoa , vaan mäskäysastia on rajana

Vierteen keitto sitten erillisessä astiassa ..

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Pohjaanpalon välttäminen ?tupla? HERMS

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Elo 29, 2017 7:41 am

Milläs tuo mäski sekoitetaan jos siellä on se kierrukka seassa. Itsellä on pelkällä vierteen kierrätyksellä ja olen ollut siihenkin tyytyväinen. Pari vinkkiä tähän jos siihen päädyt: laakea mäskäys astia jolloin vierre saadaan kiertämään nopeampaa ja lämpötilojen muutokset nopeammaksi. Mäskäimeen valepohja ja mäskäimen rakenne sellaiseksi että se on helppo sekottaa pohjia myöden jos sattuu että liian nopean kierron johdosta mäski tukkeutuu... Näin meillä ainakin ;)

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Elo 29, 2017 8:12 am

Kahden astian systeemit joita olen nähnyt, ovat hoitaneet lämmityksen niin että vierre on käynyt kierroksella kierukassa joka puolestaan istuu kuumassa vesiastiassa, ei siis niinpäin että vesi kiertää mäskissä olevan kierukan sisällä. MuTulla sanon että lämpötilojen muuttaminen voi olla aika hidasta tässä jälkimmäisessä systeemissä.

Jaakolta hyviä vinkkejä, ihan samat olen huomannut omassa kierrättävässä systeemissä. Vierteen pääsyyn mallaspedin läpi kannattaa kiinnittää huomiota eli tuo laakea astia on hyvä idea.

http://www.highgravitybrew.com/store/pc ... S-d117.htm
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Ti Elo 29, 2017 13:37 pm

Joo tuo tupla tarkoittaisi että vierteen kierrätyksen lisäksi kierrätetään HLT vettä .
Minulla on sellainen tuntuma ainakin omaa jäähdytyskierukkaan liittyen , että vesi lämpeää ainakin + 75 asteeseen kattilassa kun mäskin lämpötilaa nostetaan 50 -> 63 . Sitten pitäisi katkaista mäskin kierrätys ettei mene liian kuumaksi .
Jos ohjaat termostaatilla lämpöjä , niin mitenkäs säädät ?
Tuo tuplakierto todennäköisesti sallisi termostaattisäädön joko mäskistä tai vedestä mitaten , parin asteen ennakolla .
Tässä systeemissä on myös huuhteluvesi maltaille sitten valmiina .
Mäskäysastiana olisi tarkoitus käyttää hanallista käymisastiaa ja siihen siiviläpussi sisälle . Jos mallaspeti meinaa mennä tukkoon , niin voihan sitä kierrättää alhaalta ylöskin , laittaa vaan toisen hanan sopivalle korkeudelle astiaan . Tuo siiviläpussi on avainsana tässä mäskäysastiasysteemissä .
http://aijaa.com/Jy7AXV

Kuvassa olevaa Metoksen kattilaa ei ole mahdollista käyttää talvella . Joten sisähommiin kehittelen vehkeitä . Biggie 1800W ja siihen sähkösavustimen 1100 W lisäksi , niin menee vielä 16A pesukonetöpselistä ilman sulakeongelmaa.
+ 45 litran rosteri keittokattila rengaspolttimelle on jo hommattu , joten keitto sitten ulkona kaasulla . Ja jäähdytys myös ulkona .
Viimeksi muokannut olutttavaan, Ti Elo 29, 2017 13:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Elo 29, 2017 13:46 pm

Joo, mietin itsekin tarkemmin, ja johan tuo linkkinikin kertoo, että lämmitysveden lämpöhän ei ole niin just koska kierron voi katkaista pumpusta samantien.

Ainakin se hyvä puoli tuossa on että ei ole katastrofi jos mäskipuolen pumppu menee tukkoon/rikki - toisin kuin yhden pöntön systeemissä jossa vähän riippuen lämpötilasensorin paikasta, PID-säädin saattaa vetää höngän täysille kun sensorille ei tule lämmitysvastuksen ohi mennyttä vierrettä. (Arvatkaas onko näin käynyt?)

Tajusin senkin että toisin kuin highgravityn systeemissä, pumppujen ulostuloja ei tarvi ohjata uudestaan jos halutaan että vierre ei kierräkään lämminveden kautta, vaan riittää vain että vedetään virrat pois lämminvesipumpulta jos lämmöt karkaavat. PID varmaan osaisi ohjata tuota vaivatta jos vain lämminvesipuolen lämpötila ei ihan hulluna heittele (ja varmaan sopivilla parametreillä mukautuisi vaikka heittelisikin).

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Ti Elo 29, 2017 14:15 pm

Tässä maistelen tuota 20170804 olutta .
Vaikka tässä pääsi lämmöt karkaamaan suoraan 50 -> 72 on olut aika kuivan makuista .
Johtunee myös maistajan h- tilasta mutta kuitenkin hiivat on tehneet makoisan makuista olutta .

Tosiaan tuota lämmönsäätötermostaattiahan voi käyttää kierrätyspumpun (-pumppujen) ohjaukseen jos meinaa lämmöt karata ylös .
Vaikka ei taida olla oluen loppumaku aivan mäskäyslämmön +- asteesta kiinni
Pitää laittaa Kiinan tilaus toisen pumpun ja termostaatin osalta päälle.

Jos tekisi 20-25 l , max 30l annoksia , niin tehot riittäisi riittävän nopeaan vierteen lämpötilan nostoon ja normi käymispytty riittöisi .
Toisaalta samalla työllä tulee sitten isompikin annos kerralla , vaikka kaksi 20l annosta ja kuivahumalalla sitten maut erilleen.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Elo 29, 2017 14:29 pm

Ei maku ehkä asteen päälle ole. Muttakun jo simppeli pid + vastus yhden pöntön systeemissä pitää vierteen just eikä melkein oikeassa lämmössä, ei minusta kannata lähtökohtaisesti tehdä usean pumpun isompaa ja epätarkempaa systeemiä.

Näissä kiertävissä mäskäyssysteemeissä tuntuu IMO olevan haastavinta miettiä etukäteen ne eri vikamekanismit ja mitä sitten tapahtuu - tuleeko vierteet kattilasta yli, palavatko ne kiinni vastukseen vai tapahtuuko jotain vähemmän fataalia. DIY-sähköjutut tuovat omat jännänsä mukaan, eli ympäristöäkin pitää vähän miettiä siinä mielessä että mitäs tapahtuu jos 30 litraa kuumaa ja sähköä johtavaa vierrettä roiskuu ympäriinsä.

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Ti Elo 29, 2017 15:30 pm

Tuli vaan joskus ostettua tuo Biggie , se kyllä käy veden lämmitykseen.
Mutta se pohjassa oleva vastus lämmittää vain muutaman sentin levyistä ympyrää pohjassa , siihen palaa heti vierre kiinni jos ei kokoajan hämmennä .
Ja ylilämpö termostaatti alkaa katkoa lämmitystä.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”