Hanakaappi - Jääkaappi

Valvojat: suorama, Elmo

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappeenranta
18 tai yli: Olen

Hanakaappi - Jääkaappi

ViestiKirjoittaja Ingenjör » To Elo 24, 2017 15:52 pm

Morjesta.

Onko täällä ihmiset miten rakennellut hanakaappeja tai "Keezereitä"? Itse olen aikaisemmin rakentanu pakastearkusta 4 tynnyrin keezerin ja tuossa viikko sitten polkasin aluille projektin jossa on tarkoitus muuntaa pieni "mini" jääkaappi 4 tynnyrin(keg) kaapiksi.

Projekti on aikasta lailla valmis ja testejä ja tehoja on nyt mittailtu ja oon saanu todeta että muutamia virheitä on tehty. Otin siis pienestä matsuin jääkaapista tekniikan irti ja istutin vaneriseen 900x900x500 kaappii, jonka eristin saunalevyllä (30mm). No vanerin ollessa hyvää eli halpaa (ilmaista) oli materiaalin paksuus 15mm ja huomasin aika pian ettei jäähdytys ihan mennyt 18 astetta alemmas. Ongelmaksi siis muodostunut lauhdutin putkien liiallinen eristettävyys ja mahdollisesti viilennettävän pintala-alan pieni koko. No olen ratkaissut ongelmia poraamalla lauhduttimen kohdalle tuuletusreikiä ja lisäämällä hieman ilmanvaihtoa kylmäelementin viereen. Nyt lämmöt on siinä 11 asteessa mitattuna siis kaapin keskeltä katon rajasta ja kylmäelementin kohdalta hieman alle 10 astetta.

Onkos kukaan muu sortunut kyseisen malliseen viritelmään ja jos on niin onko miten saatu toimivaksi?

Itse tilasin muutaman uuden 120mm tietokonetuulettimen amazonin kautta, joka mahdollistaa paremman hyödyn (toivottavasti/todennäköisesti) ja olen alkanut miettimään, jos ottaisin takseinästä lauhduttimen kohdalta vaneriin aukon ja lisäisin metallista pintaa ja mahdollisesti koneellista tuulletusta, jolla saisi lisättyä lauhduttimen jäähdytystä ja sitä kautta saisi kylmäelementin viileämmäksi.

Ja tosiaan uusi kaappi tehtiin, koska uusi morsian toivoi keittiöön hieman pienempää hanakaappia ja koska ajatus että jatkaisin tynnyreiden nostelua ei houkuttanut.

philo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Hanakaappi - Jääkaappi

ViestiKirjoittaja philo » To Elo 24, 2017 22:36 pm

Juuri tässä tänään kävin kodinkoneliikkeissä mittailemassa arkkupakastinten sisämittoja. Tilat ei oikein sallisi mitään hirmuisoa, mutta omiin tarpeisiin riittäisi oikein mainiosti kahden cornyn vetävä noin 55x55 cm pohjalla oleva. Tän päivän mittaukset eivät vaan poikineet tulosta, kun se matalampi osa näissä tuuppaa olemaan pienempi kuin kahden cornyn pohja-alan edellyttämä 42x21 cm.
Joutunee ottamaan astetta isomman sitten.. Vielä olisi siis kaikki hankkimatta, mutta suunnittelutoimisto paiskii kovasti töitä. Alkuun pääsisi, kun vaan hommaisi pakastimen ja termarin, voisi sitten ajan kanssa hankkia kunnollisia hanoja yms. tarvikkeita.

Mikkelbom
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mikkelbom » Ma Elo 28, 2017 10:25 am

Ingenjör kirjoitti:Ongelmaksi siis muodostunut lauhdutin putkien liiallinen eristettävyys ja mahdollisesti viilennettävän pintala-alan pieni koko. No olen ratkaissut ongelmia poraamalla lauhduttimen kohdalle tuuletusreikiä ja lisäämällä hieman ilmanvaihtoa kylmäelementin viereen.
...

, jos ottaisin takseinästä lauhduttimen kohdalta vaneriin aukon ja lisäisin metallista pintaa ja mahdollisesti koneellista tuulletusta, jolla saisi lisättyä lauhduttimen jäähdytystä ja sitä kautta saisi kylmäelementin viileämmäksi.

Ymmärsinkö oikein että sulla on lauhdutin sisällä kotelossa? Jos on niin lämmität laatikkoa systeemin tehon verran.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ti Elo 29, 2017 22:23 pm

Joo pieni aivopieru ollut, mutta tosiaan lauhdutin ollut eristeen ja puisen kotelon välissä, nyt ongelmia on ratkottu lisäämällä sisäistä tuuletusta ja tekemällä lauhduttimen kohdalle suora aukko ja lisätty reikäpeltiä, johon lauhdtutin on kiinnitetty jolloin lauhdutin pääsee luovuttamaan energiaansa, aivan kuten alkuperäisessä jääkaapissa.

akithegod
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ma Joulu 11, 2017 6:45 am

philo kirjoitti:Juuri tässä tänään kävin kodinkoneliikkeissä mittailemassa arkkupakastinten sisämittoja. Tilat ei oikein sallisi mitään hirmuisoa, mutta omiin tarpeisiin riittäisi oikein mainiosti kahden cornyn vetävä noin 55x55 cm pohjalla oleva. Tän päivän mittaukset eivät vaan poikineet tulosta, kun se matalampi osa näissä tuuppaa olemaan pienempi kuin kahden cornyn pohja-alan edellyttämä 42x21 cm.
Joutunee ottamaan astetta isomman sitten.. Vielä olisi siis kaikki hankkimatta, mutta suunnittelutoimisto paiskii kovasti töitä. Alkuun pääsisi, kun vaan hommaisi pakastimen ja termarin, voisi sitten ajan kanssa hankkia kunnollisia hanoja yms. tarvikkeita.

Itse ostin taannoin alennusmyynneistä käymiskaapiksi tällaisen, syö kaksi cornya: https://www.gigantti.fi/product/kodinko ... w15e-85-cm. Kantta joutuu nostamaan esimerkiksi puisella kaulurilla n. 15-20 cm riippuen onko käytössä aavistuksen kapeammat ja korkeat (n. 64 cm) kegit vai matalammat (n. 57 cm) kegit.

Keezerinä mulla on ollut pari vuotta käytössä Electroluxin EC2800AOW2, mitä ilmeisimmin tämä on ~sama malli: https://www.gigantti.fi/product/kodinko ... ec2830aow2. Cornyja mahtuu 5 ilman muutoksia, itselläni on tässäkin puinen kauluri josta hanat tulevat läpi. Kompressorin kummun päälle mahtuisi vielä 1-2 kegiä leveyden puolesta, mutta korkeus tulee vastaan. 9-10 l cornyja jos jostain saisi sopivaan hintaan... Keezer kerää jonkin verran jäätä sisälleen ja tarvitsee pari sulatusta vuodessa. Molempien kaappien lämpötilaa ohjaa STC-1000.

Jos kaksi kegiä riittää niin kannattaa myös harkita jäähdyttäviä annostelijoita, esimerkiksi https://www.ich-zapfe.de/bierzapfen/kon ... /a-452289/. CO2-pullon ja regun tarvitsee silti, mutta tällainen on aika paljon pakastinta helpompi ottaa vaikka mökkireissulle mukaan. 50 l/h jäähdytyskapasiteetti riittää vähän janoisemmallekin porukalle.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Helmi 25, 2018 19:47 pm

Lainaan vanhaa ketjua, kun ajatuksissa siintää ajatus kegeistä ja hanakaapista. Ketjun yläpäästä löytyi tieto, että yksi cornykegi lienee halkaisijaltaan 21 cm (2 kpl vierekkäin vie tilaa 21x42 cm). Mutta minkä verran korkeutta tarvii olla, että saa kegin ja tarvittavat liittimet mahtumaan?

Kegeraattoriin minulla on tällä hetkellä kaksi vaihtoehtoa. Joko perinteinen irrallinen kaappi, joka tuunataan sen näköiseksi, että sitä saa pitää esillä vaikka olohuoneessa (vaimo hyväksyisi mustan smegin, mutta niissä on liikaa hintaa...). Saisi olla matala malli, mahdollisimma pieni ja huomaamaton, jos en sitten smegia löydä jostain puoli-ilmaiseksi.

Toinen vaihtoehto olisi sellainen malli, jonka saisi integroitua myöhemmin keittiön alakaappiin, niin että tason päälle tulisi vain hanatorni näkyviin. Ensisijaisesti ehkä kuitenkin se irrallinen versio, on joustavampi monella tapaa. Mutta kuulisin mielelläni jos joku on rakentanut keittiöön kiinteän järjestelmän.

Nyt tuli vielä sellainen mieleen, että saisiko jostain vanhasta lipastosta tms. rakennettua kylmäkaapin? Eristys ei liene ongelma, mutta millä sen saisi jäähdytettyä ja tuleeko kosteusongelmia?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Helmi 26, 2018 6:46 am

BrewZealot kirjoitti:Lainaan vanhaa ketjua, kun ajatuksissa siintää ajatus kegeistä ja hanakaapista. Ketjun yläpäästä löytyi tieto, että yksi cornykegi lienee halkaisijaltaan 21 cm (2 kpl vierekkäin vie tilaa 21x42 cm). Mutta minkä verran korkeutta tarvii olla, että saa kegin ja tarvittavat liittimet mahtumaan?

Nyt tuli vielä sellainen mieleen, että saisiko jostain vanhasta lipastosta tms. rakennettua kylmäkaapin? Eristys ei liene ongelma, mutta millä sen saisi jäähdytettyä ja tuleeko kosteusongelmia?

Mittasin oman keezerin sisäkorkeudeksi noin 82cm mikä riittää hyvin. Kegin ja liittimen korkeus on noin 78cm.

Itse suosittelen arkkupakastinta koska se on myös enemmän tai vähemmän vesitiivis. Mulla on kerran letku irronut nesteliittimestä, jolloin kegi tyhjeni arkun sisään. Ei tarvinnut kuin kuivata pois ja jatkaa käyttöä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Helmi 28, 2018 7:12 am

Mistä tyypit ovat viime aikoina tilanneet keginsä ja tarvikkeet? Oletteko löytäneet hyviä diilejä vai onko candirect yhä normi?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Helmi 28, 2018 8:24 am

Eilen tein kuuden kegin kimppatilauksen täältä:

http://www.thehomebrewcompany.ie/a-thre ... -4255.html

Viime kesänä tilasin samasta paikasta, tulee viikossa ja kegit olleet ihan OK.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Helmi 28, 2018 9:13 am

Tässä nyt kuvia ainakin yhdestä hanakaappi viritelmästä,kaappi on merkiltään ja malliltaan Electrolux ERF2004AOW,
Ja syy miksi jääkaapista tein omani enkä pakastimesta on lähinnä se että jääkaappia pystyy käyttämään se omalla termostaatilla kun taasen pakastin vaatii sen stc-1000 yms termostaatin koska pakastimen omalla termostaatilla ei saa kaappia sopivaan lämpötilaan,tosin onhan pakastimissa taas vastaavasti paremmat eristykset yleensä kuin jääkaapeissa,mutta jos ei halua tehdä "sähkötöitä" niin ainakin tuo kaappi tuntuu toimivalta.
Tuonne mahtuu etuhyllyt paikallaan ollessa 2kpl 19L kegiä +muuta jääkaapissa säilytettävää esm hiivat yms.
Mutta jokainen tehkööt haluamalla tavalla tuo nyt oli itselleni riittävä ratkaisu.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva KuvaKuva

:chick:

veyoexxon
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nokia

ViestiKirjoittaja veyoexxon » Ke Helmi 28, 2018 12:45 pm

Tero_perkele kirjoitti:Tässä nyt kuvia ainakin yhdestä hanakaappi viritelmästä,kaappi on merkiltään ja malliltaan Electrolux ERF2004AOW

Samaa mallia olen katsellut. Riittääkö pohjan pinta-ala kolmelle corny kegille?
Veyo Exxon - Aloitteleva oluttehtailija ja kegeilijä.
https://veyoexxonbrewery.blogspot.fi/

Taster
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Taster » Ke Helmi 28, 2018 13:35 pm

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Helmi 28, 2018 16:50 pm

Jos nyt en ihan väärin muista niin sinne mahtu just ja just 3kegiä (2x19L + 11,4L) sillon tosin ovihyllyt piti poistaa,mutta kun taas itsellä nuo hyllyt on kytössä niin tarvii tyytyä 2 kegiin kerralla ja eipä tossa tornissa ole muutenkaan kun 2 hanaa ;-)

philo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja philo » To Maalis 01, 2018 20:08 pm

Ei tainnut sun kaapissa kulkea kylmäainetta yläkannessa, Tero?

Itsellä homma nyt edennyt siihen pisteeseen, että jääkaappi tuli sitten hankittua (tilanpuutteen vuoksi), ja se on ollut nyt noin syyskuusta lähtien picnic-hanalla käytössä. Hanat on hommattu, ja pitäis alkaa suunnittelemaan hanojen kiinnitystä (ei ole tornia) ja läpivientiä. Pikkaisen kuumottaa tuon puhkominen..

BaW89
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja BaW89 » Pe Maalis 02, 2018 8:25 am

Varovasti kun lähtee vaikka matto veitsellä painamaan eristeidenläpi niin ei sillä saa putkia poikki. Torninhan voi rakennella vaikka muoviputkesta ja laittaa vaan eristettä sisään ja tuuletin pohjaan josta työntää kylmää ilmaa torniin, jos näin haluaa toimia. Näin itse suunnittelin mutta käsiini ajautui pieni arkkupakastin josta tuli sitten tehtyä pienempi keezeri, menee mukavasti 2 cornyä.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”