Rosteriastian hionta sisäpuolelta

Valvojat: suorama, Elmo

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Loviisa
18 tai yli: Olen

Rosteriastian hionta sisäpuolelta

ViestiKirjoittaja lehtinel » To Joulu 29, 2016 20:08 pm

Homman nimi on seuraavanlainen: ostin halvalla kaksi, ilmeisesti saunan vesipatoina toiminutta kattilaa. Olivat seisseet ulkona joten pinttynyttä likaa ja ruosteläikkiä siellä täällä. Myös sisäpinnan saumat olivat keränneet likaa/ruostetta.

Palolaitteisto on jo toimivana joten ajattelin käymisastioiksi yrittää työstää. Kävin sisäpintaa työstämään nylonharjalla porakoneeseen kiinnitettynä. Lika lähtee ihan kiitettävästi mutta pintaan tulee pyöröjälkiä. Onko hyviä vihjeitä millä saisi käymisastiaksi käypää pintaa? Tuon nylonharjan jälkeen 320/400/600 hionta ja sen päälle kiillotusta tanhnojen kanssa?

Kanneksi ajattelin akryylilevystä työstää tiiviisti istuvan.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Rosteriastian hionta sisäpuolelta

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Joulu 30, 2016 9:13 am

Ei ne pyöröjäljet käytännössä mitään siellä haittaa jos ei ole oikein kunnon naarmuja jotka tuntee käteen.toki voit kokeilla ns "karhunkieli" laikalla sitä kiillotaa lisää,mutta rosterin täysin "virheettomäksi" saaminen vaatii jo sitten niin paljon työtä etten ainakaan itse siihen lähtisi,
Pääasia että ,astiat ovat puhtaat.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Joulu 30, 2016 9:28 am

Tottahan tuo että ei noita kädellä tunne. Noi saumat lienevät kuitenkin se todennäköisempi paikka bakteereille pesiä. Kunnon pesua vaatii kuitenkin käyttöjen välillä.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Joulu 30, 2016 10:33 am

Onhan noita kai hiomatahnojakin olemassa,millä saa kiiltävää pintaa =)
RDWHAHB

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Pe Joulu 30, 2016 11:23 am

Rosterin kiillottaminen ihan järjetön homma. Pakko tehdä vaiheissa muuten jää naarmuja jälkeen. Nimim täysrosteri katesarja työn alla prätkään... Jos tahdot kokeilla niin rättilaikka poraan ja fitty-fitty seos g3 fareclaa ja chrom-glans:ia lähtee ainakin mp:n rst pakosarja kivasti kiillottumaan. Mut toisaalta ei ne suurtalouskattilatkaan peilikirkkaita ole.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Joulu 30, 2016 12:15 pm

Rekkamasa kirjoitti:Rosterin kiillottaminen ihan järjetön homma. Pakko tehdä vaiheissa muuten jää naarmuja jälkeen.

Allekirjoitan kyllä tuon. Mitä enemmän sitä hinkkaa ja hioo sitä enemmän joutuu korjailemaan. Keitto/mäskikattilana tuo nyt menis jo tuollaisenaan, mutta käymistä varten tarttis kyl vielä vähän työstää. Vaiheissa kun tekee niin pysyy järki päässä eikä tuu sutta ku lähtee hosumaan. :cheers2: :cheers2: *Burp*

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Joulu 30, 2016 12:53 pm

Pönttö tällä hetkellä:

Kuva

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Joulu 30, 2016 20:35 pm

Kävin investoimassa kohtuukalliisiin Mirka Abralon P1000 ja P2000 hiontakiekkoihin - olivat hintansa väärttejä pelejä. Otin uusintakierroksen P180 > P400 > P1000 > P2000, päälle hiomatahnalla kierros. Tahnoja kun pyyhin pohjalta veks mikrokuituliinalla tulikin hyvä peilikuva kylkeen. Melkolailla onnistunut tähän mennessä.

Toisen pöntön sisäpinta ja ulkopinta vielä duunaamatta. :cheers2: :cheers2:

Sitten kannen suunitteluun ja mahdollisten jalkojen ja läpivientien mietintään. Harkitsin jos kovajuottamisella saisi jalat tuolle. Uusi aluevaltaus minulle mutta käsittääkseni tohottimella, hopeatinalla ja rosteriputkilla voisi saada jotain aikaan. Mielipiteitä tähän?

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Maalis 02, 2018 16:24 pm

lehtinel kirjoitti:Kävin investoimassa kohtuukalliisiin Mirka Abralon P1000 ja P2000 hiontakiekkoihin - olivat hintansa väärttejä pelejä. Otin uusintakierroksen P180 > P400 > P1000 > P2000, päälle hiomatahnalla kierros. Tahnoja kun pyyhin pohjalta veks mikrokuituliinalla tulikin hyvä peilikuva kylkeen. Melkolailla onnistunut tähän mennessä.

Toisen pöntön sisäpinta ja ulkopinta vielä duunaamatta. :cheers2: :cheers2:

Sitten kannen suunitteluun ja mahdollisten jalkojen ja läpivientien mietintään. Harkitsin jos kovajuottamisella saisi jalat tuolle. Uusi aluevaltaus minulle mutta käsittääkseni tohottimella, hopeatinalla ja rosteriputkilla voisi saada jotain aikaan. Mielipiteitä tähän?

Onnistuiko kovajuotos hopealla? Suunnittelin kiinnittäväni läpivientejä kyseisellä menetelmällä. Olen vähän ristiriitaisiin tietoihin törmännyt kuinka tehokas poltin hommaan tarvittaisiin.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Ke Maalis 14, 2018 22:38 pm

Enpä ole toteuttanut vielä ;) Vettä on virrannut ja olutta on pantu vanhalla järjestelmällä. Nyt olen sentään ohjaimen saanut näille 70l astioille rakennettua joten kohtahan nää vois olla käytössä.

Mutta kyllä tuon kovajuottamisen pitäisi onnistua kunhan pinnat on puhtaita, käyttää fluxia ja kuumuutta on tarpeeksi, ennenkaikkea liitoksen ympäriltä lämmitettynä.

Mulla on näissä mäskitynnyri nyt polyuretaanilla eristetty ja puuverhoiltu, suunnittelin keittoastialle samaa.

kurbi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja kurbi » Su Huhti 22, 2018 17:47 pm

Tuon pöntön sisäpuolen saa käytännössä peilipinnalle kun laittaa sisään esim saksanpähkinänkuorimurskaa ja laittaa pyörimään tarkoitukseen sopivaan laitteeseen (kts rotary tumbler). Toki voi ensin laittaa karkeampaa tavaraa koneeseen ja siirtyä sitten pähkinään ja esim maissipohjaseen kissanhiekkaan. Timanttijauheella saa hommasta tehokkaampaa.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”