Mäskäyskattilan modausta

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Mäskäyskattilan modausta

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Marras 18, 2016 16:33 pm

Kun koko panotouhu lähti liikkeelle ajatuksesta, että teen itse ja säästän, niin tässä sitä taas ollaan miettimässä minkälaisia uusia investointeja voisi laitteistoon tehdä. Olen tähän asti pussimäskäillyt varsin hyvällä menestyksellä 30 litran kattilalla, jossa on 3kw vastus pohjassa. Mäskäyslämpötila on tuollaisessa systeemissä melko summittainen. Pari kysymystä:

1. Jos vaihtaisin termostaatin (jolla ei tee mitään) pid-säätimeen, niin tarkoittaako se sitä, että sillä voisin säätää vastuksen tehoksi esim 500w ylläpitämään mäskäyslämpötilaa (nyt vaihtoehdot on poissa tai täysillä)?
2. Mikä on järkevin tapa mitata mäskäyslämpötilaa kattilasta?

3. Mitähän vaatisi pumppu/sekoitussysteemin virittely tuohon? Toimisiko joku akvaariohärpäke ja olisiko siitä iloa? Olisiko joku maalinsekoituskone tms. parempi?

4. Leikkaisivatkohan jossain rautakaupassa rst-levyn pyöreäksi? Itse en millään keksi miten saisin tämän askarreltua. Kuinkahan pitkälle pääsisi pelkällä välipohjalla ja mitähän muuta tuohon tarvitsisi, jos haluaisi eroon tuosta mäskäyspussista?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Mäskäyskattilan modausta

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Marras 18, 2016 19:22 pm

Äkkiseltään vastaan näin .

1.Et koska sen vastuksen teho on jokatapauksessa sen 3kw,mutta juuri esim tälläisellä systeemillä sitä lämpötilaa pystyy kontrolloimaan paljon tarkemmin.
http://www.aliexpress.com/store/product ... 21418.html
toki tuollainen systeemi vaatii kattilan kylkeen reijän termostaattia varten (sekä ns lämpömittari taskun)

2.vastaus 1 ko.laite kertoo lämpötilan.
Kuva

3. Pumpuksi esim motonetin myymä 12v bosch kiertovesipumppu,akvaariopumput tuskin kestää kuumuutta. /maalin sekoitus koneeseen en sano mitään kun sellaisesta ei ole kokemuksia,mutta siihenkin luultavasti pitää itse tehdä se lapa.

4. Tuskin leikkaavat ,mutta esim rälläkällä(kulmahiomakoneella) sellasen saa helposti tehtyä,(foorumilla myynnissäkin yhdellä kaverilla sellasia valmita levyjä ja kuvista voit katsoa miten homma hoituu.
Sinulla on ilmeisesti sitten 2 kattilaa toinen mäskäämiseen ja toinen keittämiseen ?,sillä vaan kun jos et pussia käytä niin ei millä saat ne maltaat pois sieltä kattilasta ,mikäli olisi ns mallaspiipu niin sillon ei olisi ongelmaa,ja itse en näe pussin käyttöä ongelmana.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Marras 18, 2016 21:06 pm

Kiitokset vinkeistä. Ei ole kuin yksi kattila, eli pitäisi askarrella samantien jonkinlainen piippu, mikä onkin sitten vaikeampi. Pussista haluaisin eroon lähinnä siksi, että saisi sekotettua mäskikattilaa kunnolla. Nyt tuppaa välillä paakkuuntumaan ja luulen, että teho paranisi sitä myöten. Jos jonkin sekoittimen rakentaisi tuohon, niin veikkaan, että pussi ei kestäsi.

Tollanen laite lämpötilan tarkkailuun olisi kyllä iso upgreidaus.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 18, 2016 21:16 pm

4. Ite tein aikanaan yhdellä kattilalla ilman pussia. Tuo tapahtui niin, että mäskäyksestä vierre laskettiin käymisastiaan ja samalla saatiin jonkin moinen käsitys saadusta vierremäärästä. Sitten kattila kipattiin tyhjäksi ja huuhdeltiin. Jonka jälkeen vierre palautettiin kattilaan ja keitto alkoi.

3. Kierrätykseen tarvitset pumpun joka kestää suurimman lämmön jota tuon kanssa käytät. Akvaario vehkeet eivät yleensä kestä yli 65°C lämpöjä. Olen kokeillut... edit: Myös se on otettava huomioon kuinka nopeasti pumppu kierrättää. Sillä 1-2 litraa minuutissa on alkuun hyvä "nyrkkisääntö". Nopeampi saattaa imeä mallaspatjan liian tiiviiksi ja silloin mitään ei tule läpi. edit 2: kierron nopeutta voi toki hanalla rajoittaa, mutta jos on kovasti kierrattävä pumppu joutuu hanan laittamaan todella tiukalle. Silloin kierto saattaa tukkeutua partikkeleista joita alussa tulee väkisinkin.

2. Järkevintä on mittata aina samasta kohtaa. Esim. omissa lämmitysvastuksissa kulkee vastusten keskellä putki anturia varten. Kun sitten kalibroi järjestelmäänsä niin seuraa mitattua lämpötilaa ja saavutettua käymisastetta. Jos on paljon heittoa, niin sitten säätää heiton mittauksesta pois. Tosin mäskäimessä minulla ei ole lämmitysvastusta joka olisi mäskäimen sisässä ja mittaan määrämittaisella puikolla sopivasta kohtaa mäskiä missä sekoittimen lavat eivät siihen ota. Mutta aina samasta kohtaa.

1. PID, säädin ei muuta vastuksen tehoa miksikään, mutta se osaa ennakoida (oikein säädettynä) lämmön laskun. Eli pitää vastusta sekunnin kaksi päällä juuri ennen ennenkuin lämpö alkaisi laskemaan. Ja näin pitää lämpöä yllä. Eli tarkkuutta saat PID säätimellä mutta sen kanssa voi joutua hiukan opettelemaan ja pulaamaan ennen ennenkuin hyöty saavutetaan täysimääräisenä. Joissain PID säätimissä on myös Auto tune, jolla säätimen saa "kalibroitua" hommiinsa.

edit:
Onko lämmitysvastuksesi yhdellä elementillä?
Jos se olisi kolmella, niin yksi on aina sen 1000W. Eli lämmön nostot voisit tehdä 3kW teholla mutta lämpimänä pidon taas vaikka 1kW teholla.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”