Mallas piippu muovista?

Valvojat: suorama, Elmo

Kissala
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappeenranta
18 tai yli: Olen

Re: Mallas piippu muovista?

ViestiKirjoittaja Kissala » Ke Elo 23, 2017 14:02 pm

cob kirjoitti:Toki jos kissala kerkesi koeponnistamaan ratkaisun niin olis hyvä kuulla raporttia ennenkuin alan porausorgioihin. Ajatus itsellä oli käyttää mallaspussia ämpärin sisälläkin koppaamassa enimmät mallaspölyt, joten voisi ajatella että ainakin osasta rei'istä voisi tehdä hieman suurempia

Tässä voi tovi mennä, odottelen pumppua ja muita kilkkeitä saapuvaksi kattilaan. Sit pitää vielä rei'ittää kattila, joka kanssa arveluttaa. :o

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ke Elo 23, 2017 18:46 pm

Noista muoveista, niin itse olen nyt muutaman vuoden käyttäny järjestelmää missä, kuumavesiastia on käymispönttö jossa on putkivedot ja 1kW vastus, keitossa miulla on käytössä tuo 30 vai oliko 35l orthex jossa on 2kW vastus ja tarvittavat rensselit ja ihan kiitettävästi on pelannut. Ja mikäli sikäli joku miettii ni vedenkeittimestä otettu vastus polttaa itsensä rikki ennen kuin astia ottaa osumaan, jos käy niin että tulee vedettyä kuivana.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Elo 29, 2017 12:18 pm

Kissala kirjoitti:
cob kirjoitti:Toki jos kissala kerkesi koeponnistamaan ratkaisun niin olis hyvä kuulla raporttia ennenkuin alan porausorgioihin. Ajatus itsellä oli käyttää mallaspussia ämpärin sisälläkin koppaamassa enimmät mallaspölyt, joten voisi ajatella että ainakin osasta rei'istä voisi tehdä hieman suurempia

Tässä voi tovi mennä, odottelen pumppua ja muita kilkkeitä saapuvaksi kattilaan. Sit pitää vielä rei'ittää kattila, joka kanssa arveluttaa. :o

Ehdin ensin. Ihan hyvin toimi tuo nimenomainen muoviämpäri jonka pohjaan oli tehty 3mm poralla reikiä. Vierre ei jäänyt jumiin ämpäriin vaikka niin pelkäsin, päinvastoin. Jätin tosin harsopussin pois tukkiutumisen pelossa, josta oli seurausta se että kun nostin mallasämpärin pois, vierteen sekaan pölähti pohjan rei'istä jyvien kuoriroskaa ja mallaspölyä. Mallaspeti kyllä suodatti muhjua vierteen kiertäessä ihan hyvin, mutta ämpärin liikauttaminen mäskäyksen lopussa irrotti vähän roinaa. Pikkujuttu ja selvisi sillä että kaadoin vierteen siivilän läpi ennen keittoa.

Mallasta oli kolmisen kiloa johon ko. pönttö riitti hyvin, hieman enemmänkin olisi voinut laittaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Marras 29, 2017 8:25 am

Ei tää toimikaan niin hyvin. Ilman harsopussia sekaan tulee liikaa muhjua ja saanto tippuu kun sitä ei saa pois, ja pussin kanssa taas mallaspeti tukkeutuu ja vierre alkaa lorista ämpärin reunan ohi, jolloin vierteestä haihtuu liikaa nestettä sekä mäskäystehokkuus putoaa pohjamutiin. Pumpun on kuitenkin pakko kierrättää pohjalta lämmitettyä vierrettä lähes koko ajan koska muuten mäskin lämpötila ei pysy vakaana.

Lisääkään ämpäriä ei voi rei'ittää koska pohjasta tulee hauras, ja jos reikiä tekee sivuille niin on riski että vierre kanavoituu ohi pohjan maltaista.

Pitänee miettiä jotain paremman läpivirtauksen sallivaa mallaspiippua, tai sitten vastaisuudessa mäskätä ilman harsopussia ja yrittää saada mallaspeti toimimaan paremmin suodattimena.

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Marras 29, 2017 9:46 am

en tiedä halkaisian mitoista mutta olisiko tuollaisesta lisä siivilästä muokattuna mitään apua???

0191031wit.jpg
0191031wit.jpg (9.81 KiB) Katsottu 1308 kertaa

Lappo myy sitä hintaan 7,50e. Halkaisia 27cm.... :geek:

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Marras 29, 2017 11:18 am

Mä ostin tuollaisen siivilän tarkoituksena käyttää pussimäskäyksessä pussin valutukseen ja huuhteluun. Tuo on niin pehmeää ja lerppua muovia etten itse keksinyt moiselle oikein mitään käyttöä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Marras 29, 2017 12:14 pm

^samaa ajattelin, siivilän pitää oikeasti kestää usean kilon paino.

Vähän vaikuttaisi siltä että pitää tehdä pari muutosta systeemiin, eli kuristaa pumpun ulostuloa sen verran että vierteen kierrätys on riittävän hidasta jotta se ehtii valua maltaiden läpi tulvimatta yli ämpäristä. Samassa yhteydessä pitänee hioa lämmitysvastuksen PID-säätöä, koska sen mittaama lämpö mitataan pumpun ulostulolta...eli virtauksen hidastuessa kestää pidempään että vastuksen lämmitysvaikutus näkyy anturilla asti. Nyt jo oli melkoista overshootia nähtävissä kun pumppua ajoin hitaimmalla mahdollisella kierrosluvulla; kestää useita sekunteja ellei kymmeniä jotta kattilassa olevan vastuksen lämmittämä vierre imetään pumppuun ja se kiertää ulostulon anturin kohdalle.

Toisekseen sitten pitää kierrättää vierre ennen keittoa toisen astian kautta. Eli sen sijaan että nostetaan mallasämpäri pois kattilasta ja pölläytetään muhjut liikkeelle, lasketaankin vierre pois kattilan hanasta ja annetaan mallaspedin olla koskematta niinkuin normimäskäyksessä muutenkin tehdään. Valtaisa muhjun määrä on ollut ongelma muutenkin, joten jos sen tuolla saisi vähemmäksi. Teen siis "infusion" mashauksia, eli koko vesimäärällä ts. erillistä huuhtelusteppiä ei ole, joten ensivierrettä ei ole ollut tarvetta tähän asti laskea mäskäys/keittokattilasta mihinkään pois.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”