Mallas piippu muovista?

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappi
18 tai yli: Olen

Mallas piippu muovista?

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Maalis 21, 2016 18:14 pm

No taas tälläinen aivopieru,mut kysytään mielipidettä.Miten mahtaisi kestää hyttysverkosta tehty mallaspiippu?Eli vain mäskäys lämpötilaa joutuisi kestää.Keitto eri kattilassa.Tuommoinen reunoista ripustettava varmaan onnistuisi oikealla langalla kursii kokoon.Joko kartio tai lieriö? :geek:
RDWHAHB

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

Re: Mallas piippu muovista?

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ti Maalis 22, 2016 9:42 am

Hmm, no ensiksi tekisin niin että ottaisin selville mistä muovista kyseinen verkko on valmistettu, jos se ei ole ruoka hyväksyttyä muovia niin no go
Toiseksi kattilaan vettä ja keittät kyseistä verkkoa 60min eli tiedät miksi, jos se kestää sen ilman että veteen liukenee makuja tai se ei menetä muotoa ja sula niin potentiaalia on..

jos molemmat testit on ok, niin miksi ei, muuten osta rst verkkoa joka tiedetään toimivan :jee:

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Maalis 22, 2016 9:54 am

Jep kuten sanoin aivopieru =)
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Maalis 22, 2016 10:28 am

Itse myös mietiskellyt mallaspiippua lähinnä prosessin nopeuttamista ajatellen. Jäisi yksi siirto kattilasta toiseen välistä ja käytetty mallas olisi helpompi kipata kompostiin ilman suurempaa kaapimista. Piipun valmistus ja materiaali vaan tuottavat tuskaa näin ei metallihommia osaamattomalle.

Muovista viritystä vähän myös hahmottelin, mutta minulla oli mielessä nämä plastexin säilöntä saavit: http://www.etola.net/Tuote/keittio/paka ... lontasanko
Tuosta tuommoinen 10l tai 20l saavi. Pohjaan reikiä ja veden kierto ylhäältä alas. Jonkin sortin jalat alle, ettei sula pohja kiinni kattilaan ja se olisi siinä. Kotonna olisi jo valmiina yksi 10l saavi rei-itettynä, jota olen käyttänyt mäskin huuhteluun.
Ongelmana tuossa on tosin koko, 10l on vähän nafti (noin 3kg mallasta vie tilaa kuivana noin 5-6l ja imaisee itseensä noin 3l vettä = liki 10l) ja 20l ei mahdu 27l sähkökattilan sisään(korkeutta 40cm). Ja tiestysi se, että se on muovia. Samasta muovista valmistetuissa saaveissa on kyllä mäskätty tääläkin onnistuneesti eli en uskoisi sen vuotavan makuja vierteeseen. Ehkä tuosta 20l saavista saisi hieman leikkaamalla sopivan korkuisen mallaspiipun.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Maalis 22, 2016 17:25 pm

Joo,mietin kun en keitä vierettä samassa kattilassa.Lämmöt olisi korkeintaan 70 luokkaa.Muovi saavi vois olla kokeilemisen arvoinen.
RDWHAHB

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Ke Maalis 30, 2016 12:55 pm

Ainakin tuossa tanskalaisessa Brewsterissa on alunperin käytetty käymisastian näköisestä matskusta tehtyä mallaspiippua:
Kuva

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Maalis 30, 2016 13:58 pm

Kylhän tuolla pussillakin menee.Kuha hokasin että mäskäyspussin suu ylettyy kattilan suuaukon ympärille.Näin pari mäskäystä tehty.Tähän mennessä pussi tiukasti suljettuna palloksi.Huuhtelukin sujuu kivasti kun on hana kattilassa.
RDWHAHB

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Ke Tammi 18, 2017 18:25 pm

ossis kirjoitti:Itse myös mietiskellyt mallaspiippua lähinnä prosessin nopeuttamista ajatellen. Jäisi yksi siirto kattilasta toiseen välistä ja käytetty mallas olisi helpompi kipata kompostiin ilman suurempaa kaapimista. Piipun valmistus ja materiaali vaan tuottavat tuskaa näin ei metallihommia osaamattomalle.

Muovista viritystä vähän myös hahmottelin, mutta minulla oli mielessä nämä plastexin säilöntä saavit: http://www.etola.net/Tuote/keittio/paka ... lontasanko
Tuosta tuommoinen 10l tai 20l saavi. Pohjaan reikiä ja veden kierto ylhäältä alas. Jonkin sortin jalat alle, ettei sula pohja kiinni kattilaan ja se olisi siinä. Kotonna olisi jo valmiina yksi 10l saavi rei-itettynä, jota olen käyttänyt mäskin huuhteluun.
Ongelmana tuossa on tosin koko, 10l on vähän nafti (noin 3kg mallasta vie tilaa kuivana noin 5-6l ja imaisee itseensä noin 3l vettä = liki 10l) ja 20l ei mahdu 27l sähkökattilan sisään(korkeutta 40cm). Ja tiestysi se, että se on muovia. Samasta muovista valmistetuissa saaveissa on kyllä mäskätty tääläkin onnistuneesti eli en uskoisi sen vuotavan makuja vierteeseen. Ehkä tuosta 20l saavista saisi hieman leikkaamalla sopivan korkuisen mallaspiipun.

Oletkos edennyt homman kanssa? Itselläni olisi samoja mietteitä. Tuo 20l voisi juuri sopia klarstein beerfestiin (vähän korkeutta leikkaamalla) Oletko huomannut makuhaittoja tai, muita ongelmia ?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Tammi 18, 2017 21:19 pm

Jäänyt tekemättä. Päädyin sen olevan kuitenkin liian löysä omaan makuun ja aloin miettiä metallisia vaihtoehtoja... ja niistä ei ole löytynyt sopivan edukasta eli vielä tekemättä.

Kissala
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Kissala » Ma Tammi 30, 2017 15:12 pm

Ite mietin puuilon 12 euron sangosta.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10037710
Ei ois hinnalla pilattu ja ruostumatonta terästä kovasti sanoo olevansa, tekiks mieli kokeilla. :o

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Tammi 30, 2017 15:59 pm

Samaa sankoa olen tainnut itsekkin katsella. Jäi vaan tuon koon takia mietinnän asteelle.
12l tuntuu kohtuu pieneltä vaikka ei omat eräkoot yhtä kegiä suurempia ole. Omissa panoissa mallasta taitaa olla yleensä joku 4-5kg ja se on siinä ja siinä mahtuuko maltaan 10l ämpäriin kattilaa siivotessa. Laskeskellut, että piipussa olisi hyvä olla tilaa joku lähemmäs 15l(ehkä jopa 20l) niin ei tulisi liian tiukkaan pakattua mallaspetiä.
Mutta kuten sanoin, riippuu laitteistosta ja panojen koosta.

Nyypiö
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ti Tammi 31, 2017 12:45 pm

Minäkin joskus suunnittelin muoviastian käyttämistä ainakin huuhtelussa, kun Fentin&Grandinin kirjassa Pane olutta näin neuvotaan, ja Etolasta löytyi sopiva sanko:
Orthex-2.jpg
(Lämpötila-alue on huomionarvoinen.)

Mutta en saanut tehdyksi pohjaan siistejä reikiä. Niihin tuli aina samanlaisia spiraaleja kuin metallia poratessa, ja kun 3mm:n reikiä oli varmaan toista sataa, en jaksanut ruveta niitä korjailemaan, enkä halunnut spiraalien irtoavan oluen sekaan.

Mitenkähän muovia oikein pitäisi porata?

kysyy nimim.
Epätietoinen

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Tammi 31, 2017 13:07 pm

ite tuli joskus kolvilla tehtyä reikiä muovisankoon....

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Tammi 31, 2017 13:18 pm

Itse tein porakoneella.
Olisinko jokaisen reiän kanssa pyöräyttänyt poraa hieman joka sitten siisti reiät. Tai sitten harjailin hanskaisella kädellä noita jämiä irti. Pajon tuli tehtyä reikiä eikä siinä kauaa loppujen lopuksi mennyt.

Kissala
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Kissala » Pe Helmi 03, 2017 8:34 am

Taidan kokeilla tota puuilon ämpäriä, poralla reikiä pohja täyteen ja kattilaan. Minkähänkokoset reijät kannattaa tehdä? 3mm poralla tein joskus hirmu kasan reikiä DIY-suodattimen pohjaan, liritti tosi hitaasti ja aikaa meni älyttömästi. Oisko parempi tehdä isompia reikiä, ja laittaa esim. terässiivilästä verkko pohjalle?

Kissala
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Kissala » To Elo 17, 2017 10:36 am

Kuva

Hankin nyt tuon puuilon 12l teräsämpärin ja mielestäni se istuu aika hyvin Bilteman 25l kattilaan. Nyt pitäs kehitellä valepohja ämpärin alle vielä edukkaasti. Pistän rapsaa kuhan ekat mäskäilyt on ohi.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Elo 17, 2017 11:20 am

Tossa näyttäis olevan aika pieni pohja pinta-ala. Voi tulla mäskitukko. Ei kannata yrittää liian paljoa laittaa mäskiä kerralla. Itsellä oli kerran vastaava viritys ja sitä en saanut oikeen toimiaan kun aina tuppas menemään tukkoon.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Elo 17, 2017 11:44 am

Itsellä vähän samanlaiset suunnitelmat mutta tukkoonmeno juurikin hirvittää. Olen mäskännyt pussissa valepohjan päällä ja olen saanut senkin tukkeutumaan pari kertaa kun pussi laskeutui ja tiivistyi valepohjaa ja kattilan reunoja vasten. Huomasi vasta siitä kun vastukselta tuleva vierre vain kuumeni kuumenemistaan vaikka vastus lämmitti olemattoman lyhyitä pätkiä. Auttaisikohan ämpäriratkaisussa että tekisi reikiä myös ämpärin alaosan sivuille?

Miten muuten muoviämpärit ovat kestäneet märän maltaan painoa kun pohja on vedetty reikäiseksi?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Kissala
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Kissala » To Elo 17, 2017 14:43 pm

cob kirjoitti:Itsellä vähän samanlaiset suunnitelmat mutta tukkoonmeno juurikin hirvittää. Olen mäskännyt pussissa valepohjan päällä ja olen saanut senkin tukkeutumaan pari kertaa kun pussi laskeutui ja tiivistyi valepohjaa ja kattilan reunoja vasten. Huomasi vasta siitä kun vastukselta tuleva vierre vain kuumeni kuumenemistaan vaikka vastus lämmitti olemattoman lyhyitä pätkiä. Auttaisikohan ämpäriratkaisussa että tekisi reikiä myös ämpärin alaosan sivuille?

Miten muuten muoviämpärit ovat kestäneet märän maltaan painoa kun pohja on vedetty reikäiseksi?

Tukkoonmeno kyllä vähän arveluttaa. :? Noh, ajattelin silti kokeilla, josko porais vielä vähän reikiä sivuillekkin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Elo 19, 2017 19:01 pm

Onpa kiven alla noi 100C kestävät elintarvikeämpärit. Joka kaupassa on myydä max 65C orthexejä muttei noita toisia. Pitänee ajaa Puuiloon koppaamaan teräsämpäri ja vetää sen pohja sekä pätkän matkaa kyljet reikäiseksi silläkin uhalla että läpimeno on hidasta. Asiaa varmaan auttaisi jos ämpärin maltaineen saisi nostettua hieman korkeammalle, jolloin vierre valuisi painovoiman avulla paremmin läpi.

Mulla on erät yleensä tuota max 4 kiloa mallasta, eli tuohon ossiksen viestiin viitaten saattaisi 12 litran ämpäriin mahtua.

Toki jos kissala kerkesi koeponnistamaan ratkaisun niin olis hyvä kuulla raporttia ennenkuin alan porausorgioihin. Ajatus itsellä oli käyttää mallaspussia ämpärin sisälläkin koppaamassa enimmät mallaspölyt, joten voisi ajatella että ainakin osasta rei'istä voisi tehdä hieman suurempia.

edit: löytyipä sittenkin, Puuilosta. Nimike oli "säilöntäsanko" ja lämmönkestoa oli 100C asti. Muoto oli leveämpi ja matalampi kuin normiämpärissä, ja se sopi mäskäyskattilaani oikeastaan paremmin. Kannesta saattaisi saada tehtyä kätevän levittimen poraamalla sekin reikiä täyteen ja valuttamalla pumpulta tulevan vierteen vain simppelisti kannelle josta se tihkuu maltaille; tähän asti olen vain loristanut vierteen suoraan putkesta mäskäysastiaan joka epäilemättä aiheuttaa kanavoitumista.

Pohjan reikiä poratessa tuli mieleen että pohjalle olisi ehkä hyvä saada verkko, ei niinkään stoppaamaan maltaiden valskaaminen rei'istä, vaan enemmänkin pitämään mallaspetiä pikkuisen koholla pohjasta, jolloin vierre mahtuisi virtaamaan maltaiden alla eikä virtaus kävisi pelkästään pohjareikien kohdalta ts. estämään pedin kanavoitumista. Toisaalta, uskoisin maltaiden sekoittelun kerran-pari auttavan, kunhan vain antaa pedin rauhoittua viimeisen sekoituksen jälkeen riittävän kauan että liikkeelle pöllähtänyt mallaspöly ehtii suodattua uudemman kerran petiin kiinni.

Reiät sai muuten siistittyä kätevästi vetämällä veitsellä enimmät hileet irti, ja sulattamalla loput varovasti kuumailmapistoolilla kiinni niin etteivät ne lähde seikkailemaan vierteen mukaan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”