kertokaa viisaat helppo halpa eka mäskäin?

Valvojat: suorama, Elmo

oluttaolutta
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: 06
18 tai yli: Olen

kertokaa viisaat helppo halpa eka mäskäin?

ViestiKirjoittaja oluttaolutta » To Loka 15, 2015 14:39 pm

moro oon uute oluita valmistanut jonkun verran ja mäskäys alannut kiinnostamaan...
helppo halpa tuskin kohtaa mut halpa mäskäin ainakin aluksi...
mulla olis 80 litrasen vanhan muurinpadan rosterinen sisä osa valmiina,
aattelin hitsailla sen alle telineen et vois rengas polttimella lämmittää...
jos tarvii lisä lämpöä, millasta eristystä suosilttelette?
entä muut astiat? aattelin et voisin mäskätä ja keittää samassa.... jäähdytykseen aattelin ohut seinämäistä 30 milliä halkasialtaao olevaa rosteri putkea mitä sattuu oleen muutama salko....
onko malli kuvia omista panimoista näyttää ja sanoa budjettia mitä mennyt?
ja mitkä hanat pumput yms päteviä mut halpoja? yms mihin kannattaa panostaa?
nolla budjetilla liikkeellä mut sillä tuskin mitää hyvää aikaiseksi saa...
eli mulla on 30 litran käymis astia 45 litran käymis astia 80 litran muurinpata toinenkin sellanen mutta siihen en tee muutoksia
25-30 litrasia 2-3 maitokannuja mistä sais vaikka ponu pannuja helposti (ei maito tonkkia)
ja kaiken laista romua löytyy esim hanoja yms tuskin se kaljaa pilaa jos hyvin desinfioi?

kertokaaa viisaammat :roll:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: kertokaa viisaat helppo halpa eka mäskäin?

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 15, 2015 17:05 pm

Kaikkea voi kehitellä ja pyöritellä =).

Ite aloitin suunnilleen siten, että otin parikertaa käytetyn viinin valmistukseen tarkoitetun pussin.
Tämän viritin n.20l sangon sisäpinnaksi.
Tuonne laitoin maltaat ja kaadoin vedet päälle.
Vein sangon saunaan jossa saunottu aiemmin.
Aamulla nostin pussin roikkumaan oven karmiin ruuvaamani ruuvin varaan ja lähdin kauppaan perheen kanssa.
Kun tultiin kaupasta, kaatelin vierteen kattiloihin joita oli 10l, 5l ja 3l versiot.
Taisin kuitenkin kaataa pari kierrosta vedenkeittimellä kiehautettua vettä pussin päälle ja kiertää pussia siten, että saisin mahdolisimman paljon talteen.
Sitten kannoin kattilat keittöön ja liedelle.
Humaloin summamutikassa arvioiden kattilakoosta päätellen, paljonko.
Ja kattilat kiehuivat eri aikaan.
Kun keitto valmis, odottelin hetken ja lapposin kuuman vierteen käymisastiaan.
Tähän vaiheeseen on pakko sanoa, että monien kirousten saattelemana.
Sitten lattasasin vedellä halutun OG:n.
Eikä tuolloin kukaan puhunut pussimäskäyksestä vielä... ;)

Näin siis pääsee suunnilleen nolla budjetilla. Toki maltaat, humala ja hiiva pitää hankkia =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Loka 15, 2015 19:53 pm

Siinä oli suoramalta hienoa tarinaa, mielenkiintoista kuulla mistä kaikki on kenenkin kohdalla lähtenyt. Mistä ihmeestä sä katoit ohjeet kun kotiolut.comia ei vielä ollut? :lol:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Loka 16, 2015 1:11 am

Mulla oli aikoinaan pari kaveria jotka tekivät Laihian Mahti nimisestä uutteesta itse "olutta".
Voin sanoa ettei maistunut silloin oluelle, mutta kipinä syttyi ajatukseen, että itsekin voi tehdä.
Tämä tapahtui joskus 90- luvun alussa (ehkä jopa ennen).
Siskon mies teki myös olutta ja hän teki sitä 5litran tynnyreihin. Tämä olut oli jo huomattavasti parempaa kuin teinipoikien virittelyt.
Kun muutin silloisen tyttöystäväni (nykyinen vaimo) kanssa ensimmäiseen omaan asuntoon, muistui mieleen että oluttakin voi itse tehdä.
Hommattiin neljä tynnyriä, hana ja käymisastia sekä totta kai se kuuluisa Coopers purkki.
Tämä oli jotain 97 paikkeilla, jos oikein räknäsin.
Eipä ne kummoisia keitoksia ollut, mutta toimivat tarkoituksessaan.
2003 muutettiin omakotitaloon mettän keskelle. Ja silloin alkoi "todellinen" säätö noiden uutteiden kanssa.
Jossain vaiheessa löysin Pispalasta Woodfordesin uutteet ja niitä tuli tehtyä suhteellisen pitkään.
Joskus 2006 ehkä löysin Beer Smith nimisen ohjelman ja totesin, että perkule, onko reseptin suunnittelu näin helppoa =).
Ja yritin etsiä tietoa mistä mallasta saa. Silloin löysin Brouwlandin jotenkin.
Sitten pitikin tilata kaikenlaista. Mutta lähi Prismasta tuli haettua säkillinen pilsnermallasta ja siitähän sitten ihan ensimmäinen kokeilu oli sellainen, että "mäskäsin" yksi pönttöisen uutteen jatkeeksi jotain, ettei sokeria tarvitsisi lisätä.
Jos oikein muistan, yritin mehumailjalla ensin siivilöidä ja kun ei tahtonut onnistua laitoin mehumaijaan vielä sihdin.
Mutta seuraavat tein muistaakseni tuolla viinipussi viritelmällä. Aika nopeasti kuitenkin kylmälaukku muuttui mäskäimeksi.
Käytin sitä sankoviritelmää niinkin, että kiedoin sen ympärille vanhan superlonipatjan eristeeksi. Tuokin piti tosi hyvin lämmön.
Myöhemmin käytin samaa ideaa mutta niin, että sangon pohjalla oli sitä rosterisukkaa joka meni hanaan.
Kattokaa tuolta blogini alusta, siellä muistaakseni on kohtuudella kerrottu mitä kaikkea sitä on tullut kohellettua =)

Sieltä huomatte, että hapuilua ja räpellystä sekä tiedon puutetta on löytynyt silloinkin.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

oluttaolutta
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja oluttaolutta » La Joulu 12, 2015 23:02 pm

moi moi kiitos suoramalle neuvoista ja kokemuksista:) mulla projekti edennyt tos syksymmällä
jonkinlaisen telineen tos hitsasin ja sitä ennemmin kokeilin rengas polttimella lämmittää noin 60 litraa vettä,
se oli aika kylmää vettä kyllä mut käsikopelolla arvelin 50 minuutin jälkeen et ehkä 50-60 astetta...
sit lopetin kokeilun, et taitaa olla poltin liian pieni 4,8kw nimellis teho luki tietysti tuuli vaikutti paljon,
ja se ettei padassa kantta eikä eristystä... ja rengas polttimes vaihtanut jalat toisin päin niin olis saanut puolet lähemmäs...
mut aattelin et paree ja halpee taitaa olla et tekee sähköllä...
tilasin pid controllerin rex c100 ja nyt mietin vastusta millanen vastus vähintään 5kw vai isompi useempia pienempiä?
verkko virralla 16a sulakkeella sais toimia mieluusti mut jos parmpaa vastusta voimavirralla löytyy käy sekin
autotalli vieres ja sopiva troikkakin löytyy et saa voima virtaa vedettyö ikkunan kautta muutenkin ajatellut
et jonkinlaisen tuuletuksen pihalle laittaisin keitto vaihees.... padan koko 88 litraa
ja jos sen 80 litraa sinne lataa höyryäkin tulee...
mut onko ehdotuksia millasta vastusta ebayssa katellut mut oikein tiedä, kertokaa kokemuksia jos on vastuksista ja saman kokosesta kattilasta
ja ettei ole liian suuri pinta lämpötila vastukses
ja sit pitäskö jotain muuta lämpö anturia sekotuksen teen ihan käsin aluksi ja pussi mäskäyksellä aatellut aloittaa...
mut kiitos jos viitsitte vastailla pääsis tääkin poika paneen kunnolla joskus:D

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Su Joulu 13, 2015 16:27 pm

6kw vastus 3 vaiheeseen kytkettynä. Kontaktorin tarviit ja ton säätimen. Low watt density vastus olis parempi mut kyllä tollasella perus lyhyelläkin saa aikakseksi ilman karamellisaatioita. Mut mahdollisimman pitkä 6kw vastus

oluttaolutta
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja oluttaolutta » Su Joulu 13, 2015 21:25 pm

joo 6kw olis varmaan hyvä pysyy inhiillises ajas.... kuinka säätimen anturit niitä myynnis
ebays halvalla pitäiskö ostaa niitä pitempiäantureita ?
yhtäkkiä luulis et sellanen parempi ja kuvaa nähnyt missä kierukka vastus pohjalla ja pumpun ulos tulo heti
jos en pers aukinen olis pumpun ja muutaman anturin laittasin
mä yleensä jos teen jotain teen kunnolla tai niin et voi tehdä kunnolla parempaa budjetti nyt 50e+- suuntaan
pitää yrittää jotain keksiä mielellään tekis suht hyvin tai kerralla kun monesti
muis projekteis huomannut et parantaa pitää.... ja haukuttu mut parempi kerralla hyvä
halvalla kun kallilla paska rojo mistä pääse eroon jos ei innostakkaan...
tästä tiedän et on mun harrastus ja kaveri vuosia ellei johonki uskovaiseen narttuun rakastu...

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”