Mistä mäskäysastia?

Valvojat: suorama, Elmo

tomtomssi
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Mistä mäskäysastia?

ViestiKirjoittaja tomtomssi » Ti Syys 08, 2015 9:58 am

Hei,

Tuossa innostuin vääntelemään kupariputkia ja sain itselleni rakennettua jäähdyttimen ja projektista jäi sellainen fiilis, että tässähän voisi vaikka mäskäysastian seuraavaksi rakentaa. Tällä hetkellä keittelen 10-11 litran verran, mutta mäskäysastiassa saisi tietenkin olla hieman kasvuvaraa.

Muut osat saapi hamstrattua luultavasti melko helposti, ja kysymys kuuluukin, että mistähän saisin tähän soveltuvan astian?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Mistä mäskäysastia?

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Syys 08, 2015 10:31 am

DIY-mäskäysastioitahan on vaikka mistä tehtynä. omani vanhan pulsaattoripesukoneen rummusta. Moottorikin toimi vielä niin mäski sekoittuu aika vinkeästi. Täytyykin kuvia laittaa tännekin jossain välissä. Vähemmän eksoottisista vaihtoehdoista yleisimmät lienevät jonkin sortin kattila tai kylmälaukku. Vähän sen mukaan kannattaa mennä miten paljon tykkää rakennella ja mitä on saatavilla helposti/halvalla.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

tomtomssi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tomtomssi » Ti Syys 08, 2015 11:11 am

Oon tosiaan miettinykin jotain kylmälaukun tapaista. Kaikki metalliin liittyvä on vähän vaikeaa tällä hetkellä, kun ei työkaluja ole moisten säätämiseen. Onko kylmälaukulla mitään suurempia vaatimuksia? Käykö esim tällainen perinteinen tornimallinen laukku, joka on korkea, muttei kovin leveä.

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Ti Syys 08, 2015 11:30 am

Käytän mäskäysastiana käymisastiaa, pohjassa vastukset ja sivussa reikä vierteen kierrätystä/tyhjennystä varten. Vastusten päällä ritilä ettei mäskäyspussi osu vastuksiin.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 08, 2015 14:05 pm

tomtomssi kirjoitti:Oon tosiaan miettinykin jotain kylmälaukun tapaista. Kaikki metalliin liittyvä on vähän vaikeaa tällä hetkellä, kun ei työkaluja ole moisten säätämiseen. Onko kylmälaukulla mitään suurempia vaatimuksia? Käykö esim tällainen perinteinen tornimallinen laukku, joka on korkea, muttei kovin leveä.

Mulla on mäskäysastiana juurikin tuollainen korkeahko kylmälaukku. Sitä varten minulla on isohko mäskäyspussi, jonka saan taitettu kylmälaukun ulkoreunoille, niin että mäskiä pystyy sekoittamaan välillä mäskäyksen aikana. Mäskäyksen jälkeen reunat ylös ja nostaa pussin maltaineen pois. Katsotaanpa, luulen että minulla on kuvia jossain siitä...

EDIT: Löytyi. Tässä kuva kylmälaukusta "in action". Eli kylmälaukkuun sopivanlämpöinen vesi, sitten pussi perään. Pussissa on valmiiksi punnitut maltaat. Pussin reunat taitetaan astian ulkopuolelle ja kansi kiinni. Muuta vikaa tuossa ei oikein ole kuin että vierteen tyhjennys tapahtuu kaatamalla, mikä on toisiaan hieman sottaista puuhaa.
2014-10-05 12.28.19_pienennetty.jpg

tomtomssi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tomtomssi » Ti Syys 08, 2015 15:02 pm

Mukava nähdä ihan kuvanakin! Jotain tuollasta olen itsekin ajatellut tuunata. Pitää vain katsoa sopivan kokoinen kylmälaukku ja rakentaa siitä sopiva. Hanaa, lämpömittaria ja jotain lämmönsäätelyä siihen rakentaisin.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Syys 08, 2015 16:04 pm

Hana ei kylmälaukkuun kovin vaikea lisättävä pitäisi olla. Eristyksen kanssa vaan oltava huolellinen. Sinänsä lämmönsäätelyn voi toteuttaa tiettyyn pisteeseen asti vain lisäämällä välillä kiehuvaa vettä jos tilavuus antaa myöten tai työintensiivisemmin keittomäskäystyyliin (decoction mash).
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 08, 2015 17:38 pm

Mun laukku on ihan orkkis, eli toimii tarvittaessa myös kylmälaukkuna edelleen. Hanaa olen harkinnut, mutta siinä saa tosiaan olla tarkkana että tulee tiivis, ettei laukun eristekerrokseen pääse vuotamaan vierrettä. Vetää äkkiä laukku homeeseen.

Lämmönsäätöä en ole tarvinnut, on pitänyt lämmöt asteen, max kahden tarkkuudella tunnin ajan, riippuen siitä touhutaanko ulkona vai sisällä. Mäskäykset olen tehnyt yhdessä lämmössä + huuhtelu kuumemmalla. Lämpömittarina on ollut ikean paistomittari.

Nyt on työn alla yhdistetyn mäskäys- ja keittokattilan rakentelu, johon tulee kierrätys ja lämmönsäätö vastuksella+pidillä+anturilla. Saa sitten kylmälaukun taas kesällä kylmien juomien kuljetukseen!

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Ti Syys 08, 2015 18:34 pm

Tässäpä yhdenlainen rosessikaavio :) . Ite alotin mäskin kaa vellomisen kovamuovisella 45 litran tuunatulla kylmälaukulla... Mulla oli virityksessä sopivasti tiheä pohjaverkko joten ei tarttenut pussia käyttää... kierrätyksen tein 2 litran muovikauhalla...hanan alle ämpäri ja siitä sitten hajottajaan kauhoin..
Kuva
Viimeksi muokannut Mustola, Ke Syys 09, 2015 8:58 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ti Syys 08, 2015 22:51 pm

Vieläkös se Catering Portal toimitti Suomeen? Niillä on myynnissä mukavia rosterisia ja eristettyjä pönttöjä hanalla, hintakin on ainakin ollut vallan kohtuullinen. Rosteri on kuitenkin aina rosteria!

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Syys 09, 2015 7:24 am

Toimitti vielä joskus alkuvuodesta: sähköpostilla tilaus englanniksi (tai saksaksi!) ja maksu paypalilla, parissa päivässä saapui Suomeen.
Tarkemmin löytyy tietoa catering portal -ketjusta.

Se eristetty rosterikattila olisi kyllä pätevä, eikä hinta nyt päätä huimaa, kun pyydetään isoista kylmälaukuistakin joskus aikamoisia hintoja Suomessa. Tollasen noin 30 litraisen mikä minulla on nyt sai kyllä jostain halpamarketista parillakympillä joskus. Laatu ei päätä huimaa ja ohuet eristeet, mutta toimiva on ollut tämäkin.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Syys 09, 2015 17:25 pm

Joo catering portalin 33 litranen tuli n.muutama kk sitten.S-postii vaan sinne.By the way.Pitääx tommonen mäskäys loota tehä?Tein nyt tollai että tarkkailin lämpöä ja säätelin rengas poltinta.Mites tuo kylmälaukku mäskäys,pitääkö vierre olla liikeessä.Vai saako mäski pussi olla vaan siinä?Rakentelin kattilaan jo vierteen kierrätys tsydeemin.Onko tässä nyt muutama koulukunta.Eri monia tapoja toteuttaa oluen teko?Laitteistoni on nyt 33L teräs kattila,siinä rst verkko pohjalla.½ tuuman mess.palloventtiili n.5cm pohjasta kylessä.12 mm höyrynkestävää muovi putkea muutama metri.Nesteen siirtopumppu porakoneen päässä.Vierteen kierrätykseen tehty lenkki samaisesta putkesta reijitettynä.Kutereilla liitokset.
Minulla olisi myös ns. armaflex takki kattilalle.Kumpi nyt olisi hyvä käyttää?Kierrättää mäskäyksen ajan vai tavoite lämpötilan saavutettua laitta takki päälle?Mulla olisi parocin 86 mm putkieristettä 100m riesaksi asti.siinä on 2cm seinämä ja jos pituus suunnassa halkaisee saa noin 300x2000mm eristepalan.Saa vaik vaihtokauppa periaatteella.
RDWHAHB

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Ti Syys 15, 2015 19:07 pm

tuskimpas tässä kovin suuria koulukuntaristiriitoja on. toinen tekee yhden kattilan sydeemillä-toinen 2 ja osa tekee 3 kattilan järjestelmällä. Kaikilla systeemeillä saa hyvää olutta. Mun sydeeminä nykyään 3 kattilainen. Perusteluna lähinnä mäskäyksen ja vierteen keiton sekä laitteiden pesun kohtuu näppärä rytmitys panoprosessiin. Laitteistolla pääsee kohtuullisen korkeaan hyötysuhteeseen santaanko tätä nyt mäskäystehokkuudeksi. Monikattilasysteemi vaatii tilaa... yhden kattilan systeemi mahtuu pienempään, mutta pitää siinä apuastioita olla, että saa mäskit mäkeen ja vierteen keittoon... Itse pidän 1 kattilasydeemiä hieman kömpelönä, mutta toimivana toki. Teki niin tai näin pääasiahan on hyvän oluen tuottaminen :)

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”