Pid kytkentä

Valvojat: suorama, Elmo

pekjar
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Nokia
18 tai yli: Olen

Pid kytkentä

ViestiKirjoittaja pekjar » Ke Elo 26, 2015 19:54 pm

Hei,

Elikkäs tarkoitus olisi tehdä mäskäys/keittokattila. Foorumia selaillessani olen ymmärtänyt, että ilmeisesti tarkin lämpötilan säätö onnistuu sähkövastuksella, jota sädellään pidillä. Mutta itse tekemiseen. Mitä kaikkia komponenttejä tarvitaan ja olisiko jonkin asteista kytkentäkaaviota saatavilla avuksi? :nauru: Kytkentöjen pitäisi onnistua itseltä, mutta olisiko silti varminta tarkistuttaa tuotos virheiden varalta tutulla sähkömiehellä? :oops:

Kiitos jo etukäteen neuvoista!

pekjar
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Nokia

Re: Pid kytkentä

ViestiKirjoittaja pekjar » Ke Elo 26, 2015 20:17 pm

Ja lisäyksene vielä että kattilaksi tulee luultavasti aika pieni, noin 15-20litrainen. Ja vastukseksi varmaankin maksimissaan 2000w niin ei tule sulakkeiden kanssa ongelmia.

chrisu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vaasa

Re: Pid kytkentä

ViestiKirjoittaja chrisu » Ke Elo 26, 2015 21:18 pm

Ensin aluksi kannattaa miettiä riittääkö taidot. Vesi ja sähkö ovat vaarallinen yhdistelmä. Kannattaa sitä kaveria pyytää avuksi jos omat taidot eivät ole vaadittavalla tasolla.

Kytkentäkaaviota on vaikea tehdä ilman että tiedetään PIDin valmistajaa ja mallia ja mitä muuta sälää siihen lisätään. Näin nopeasti ajatellen tarvitset PIDin lisäksi solid state releen, PT100 anturin (älä ota K-anturia koska ovat epätarkkoja), kytkentäkotelon, johtoja ja liittimiä. Tuohon voi sitten lisäillä virtakytkintä ja merkkilamppuja oman mielensä mukaan.

PID-malleista suosittelen Auberinin laitetta. Paras mutta myös kallein. Minulla on Sestoksen PIDi käytössä ja toimii hyvin, mutta siinä on bugi manuallisessa ajossa. Jos esim. laitan asetuksissa PIDin keiton aikana että olisi päällä 2 sekuntia ja 2 sekuntia poissa, niin ei toimi ja joudun lämmittämään täysillä koko keiton aikana. Automaattinen ajo toimii kuin unelma ja osun asetettuun lämpöön 0,2C tarkkuudella.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”