Pid ja lämmönmittauden säätö

Valvojat: suorama, Elmo

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Pid ja lämmönmittauden säätö

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Heinä 22, 2015 12:20 pm

Nyt on pid-boksissa sähköt ja ainakin lämpöä saan mitattua. Ongelmaksi muodostuu nyt ainoastaan se, että mittaus on pielessä. Tällä hetkellä noin 8C astetta.
Ajattelin auto-tuningin korjaavan tämän, mutta se näyttää nyt kohdistavan mittaustulokset tuon 30C tienoille kun toinen mittari vieressä näyttää 22C.

Oletanko oikein, että auto-tuning toimii oikein ja mittari korjaa tuota tasoa oikein. Ja oikea taso pitää käydä korjaamassa manuaalisesti?
Ja jotta päästään mahdollisimman tarkkaan tilaan, olisi hyvä ajaa tuo auto-tune about mäskäyslämmöissä vielä läpi eli noi 65C asteen tienoilla?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Pid ja lämmönmittauden säätö

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Heinä 22, 2015 14:31 pm

Mikäli virhe on lineaarinen (so. virhe on yhtä suuri oli lämpötila mikä tahansa), on ongelma helposti korjattavissa. Pidistäsi löytyy offset-säätö, jolla tuon saa säädettyä tasalleen. Konsultoi käyttöohjetta tai kerro pidin malli, niin eiköhän joku sen oikean säädön osanne sieltä kaivaa.
Autotune ei korjaa mittavirhettä. 8 Astetta on aika paljon, kannattaa ihan eka tsekata kaikki liitokset.

Mikäli virhe on epälineaarinen on tilanne ongelmallisempi, mutta ei onneksi täysin katastrofaalinen. Vikaa saattaa olla jossain liitännässä, anturissa tai pidissä. Jos anturissa on jossain välissä jokin liitin, niin kannattaa tarkistaa sen kiinnitys, kuten myös anturipiuhan kiinnitys pidiin. Jos siellä välissä on liitin, niin kokeile ilman liitintä. Anturin luotettavuuden pystyy periaatteessa mittaamaan yleismittarilla, mittauksen vaivattomuus riippuu anturin tyypistä.
Mikäli mikään ei auta, mutta epälineaarisuus on suht pientä, kannattaa tuo offset tehdä mäskäyslämpötilojen mukaan ja mahdollisesti käsin korjata silloin kun käyttää matalampia lämpötiloja.

Mikäli virhe on epälineaarinen, eikä se korjaannu anturin liitäntää parantamalla kannattaa reklamoida. Jos anturi ja PID on eri paikoista hommattuja, olisi hyvä tietää ensiksi kumpi on risa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Heinä 22, 2015 18:42 pm

Ok ja kiitoksia selvästä suunnitelmasta.

Pid on 12V Digital INKBIRD PID ITC-100VL. Anturi joka on nyt kiinni on erikseen tilattu pt100 puikkoanturi, jossa on kolme liitintä. Kaikki liittimet on kiinni pidissä. Pidin mukana tuli myös k-tyypin anturi, jota en ole koittanut.
Liittimet anturissa ovat semmoisia haarukkamallisia, jotka ainakin tuntuvat istuvan hyvin liitoksiin. Samanmoiset löytyvät myös mukana tulleessa anturissa.

Minäpä alan testaamaan tuota systeemiä. Pitää koittaa ensin korkeampia lämpötiloja tuolla anturilla. Jos virhe pysyy samana, niin olkoon tuollaisena. Offsetin löysin siitä ja sain pudotettua arvot oikealle tolalle. Jos virhe muuttuu, pitänee koittaa tuota mukana tullutta k-tyypin sensoria ja katsoa mitä se sanoo.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Heinä 22, 2015 20:24 pm

Myös kannattaa kokeilla, vaikuttaako anturin johdon taivuttelu lukemiin. Itse kun ostin ebaysta pt100 -anturin, niin siinä oli johto n. 5cm pätkinä, mikä aiheutti jatkuvia höpölukemia. Samoin johtojen kiinnittyminen niihin haarukkaliittimiin kannattaa varmistaa. Puristusliitin voi hyvinkin olla löysällä.
Ja onhan sulla valittuna pidin asetuksista oikea anturityyppi. Varmista se nyt kanssa, vaikka varmasti ekaksi tulee mieleen, että on on.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Heinä 22, 2015 21:10 pm

Johtoa vääntelin jo aiemmin eikä se tuntunut (onneksi) vaikuttavan lukemiin. Pitää jatkaa vääntelyä.
Liittimet pitää tutkia, tuntuvat napakoilta mutta ei sitä liitäntää tiedä.

Anturi oli ensin väärin. Näytti 650C astetta joka oli ilmeisen pielessä. Anturi valinta pitäisi olla ok eli pt100 valittu.

nighty
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Salo

ViestiKirjoittaja nighty » To Heinä 23, 2015 0:39 am

pt100 anturi on helppo testata yleismittarilla ja toisella lämpömittarilla. jos haluat sen testata hyvin niin testaa se kolmessa lämpötilassa, olut hommissa käyttäisin lämpötiloja 50C,65C ja 80C. ja käytä esim tätä sivua referenssinä http://www.southerntemp.co.uk/reference ... mperature/

sitten piuhat pidiin kiinni ja säätö noiden arvojen mukaan. siten että lämpötila erot on mahdollisimman pienet verrattuna toiseen mittariin.
tässä tapauksessa ei ole käytännön merkitystä käytätkö kolme piuhaista anturia vai kaksi piuhaista. pt100 anturissa tuo kolmas piuha on kuitenkin vain johdon resistanssin kompensointia varten ja koska yleensä näissä pano vehkeissä piuhat on mitaltaa 1-3m niin mitään olennaista merkitystä lämpötilaan noin lyhyillä johdon pituuksilla ei ole.

toivottavasti en nyt selittänyt liian vaikeasti. vaikka itsellä nuo hommat on hyvin hanskassa joskus on vaan vaikea selittää.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Heinä 23, 2015 8:35 am

Pitänee tuotakin koittaa.
Kesälomat vaan sotkee nyt pahasti harrastuksia ja jää seuraavat toimenpiteet ensi viikkoon.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”