PIDin johdotukset, tasavirran napaisuus

Valvojat: suorama, Elmo

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

PIDin johdotukset, tasavirran napaisuus

ViestiKirjoittaja ossis » Su Heinä 12, 2015 22:47 pm

Aloitin askartelemaan mäskäykseen PID systeemiä ja johtoja asentaessa tuli vastaan tenkkapoo.
Pidin johdotuskaavio on kohtuu selkeä, mutta virtajohtojen kiinnityksessä ei sanota kumpaan + ja - menee.
Kyseessä siis 12-24v versio ja asennuskuva taitaa olla universaali.

Ymmärtääkseni tasavirrassa on usein väliä mitenpäin johdot kiinnitetään ja jos menee väärin saattaa jokin piiri kärähtää.
Mitenköhän tuon napaisuuden saisi selvitettyä? Vai uskallanko vain iskeä johdot kiinni ja ihmetellä toimiiko?
Liitteet
image.jpg

nighty
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Salo

Re: PIDin johdotukset, tasavirran napaisuus

ViestiKirjoittaja nighty » Su Heinä 12, 2015 23:41 pm

ymmärtääkseni tuo sinun pidisi on 12-24v ac/dc versio siksi ei ole plussaa ja miinusta merkattu. mittaamalla selvittäminen ton kanssa voi olla hankalaa mutta tuskin rikot mitään jos tuikkaat 12v sinne sisään. pistä vielä pieni sulake varoiks väliin.
saahan tuon toki selville suht helposti jos viittit laitteen kuoret availla ja elektroniikan ymmärrys on sillä tasolla että tietää mitä tekee.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Heinä 13, 2015 1:32 am

Laite on ymmärtääkseni vain dc 12-24, mutta siitä on myös ac 120-240v versio. Ink-bird on valmistaja, tai ainakin nimi etupaneelissa.
Googlea käytin hieman lisää ja löysin dokumentin jossa valmistaja meinasi, että ei ole väliä miten päin kytkee.
Pitänee ilmeisesti vain koettaa onnea.

Pitää vielä tutkia kuinka helposti tuon saisi auki jotta voisi sisuksia tutkia. Ja jos ei niin koettaa laittaa vielä herkempää sulaketta väliin ensi kytkentään.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Heinä 13, 2015 8:23 am

Näin äkisti noilla tiedoilla löytyy vain InkBird ITC-100VL -malli, joka on kyllä ac/dc 12-24V. Tyyppikilpi pitäisi olla laitteen kyljessä, ja siinä lukee tuo mallinumero.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Heinä 13, 2015 10:03 am

No näinhän se näyttää olevan. Jotenkin en edes ajatellut 12-24vac systeemejä edes olevan, kun olen tottunut pelaamaan vain 12vdc systeemien kanssa.
Kiitoksia ajatusten selventämisestä, jatkan hidasta kasaamista. Eiköhän tämä tästä elokuulle valmistu.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”