"Boil kettle", kuumennusvastuksen asennuskorkeus?

Valvojat: suorama, Elmo

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: -
18 tai yli: Olen

"Boil kettle", kuumennusvastuksen asennuskorkeus?

ViestiKirjoittaja melankoliale » To Touko 14, 2015 22:46 pm

Hei

Kiehutuskattilan kuumennusvastusta pääsen asentelemaan. Onkohan tuolla asennuskorkeudella suurta merkitystä? Eli siitä jääkö kattilan pohjan ja vastuksen väliin kuinka paljon tilaa..
"Hop Stopper" sinne pohjalle tulee, eli tietenkin sen verran ainakin pitää jättää irti ettei se kiinni vastukseen.

Tehokkaan keittämisen kannalta kuitenkin varmaan niin likelle pohjaa kuin mahdollista?
Miten vierteen keittämisen aikana humala-aines käyttäytyy, ja "hot break" kuona, alkaako niistä jompaakumpaa kertymään kattilan pohjalle jo keittämisvaiheessa, eli pitääkö tämä ottaa huomioon paikkaa mitoittaessa?

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: "Boil kettle", kuumennusvastuksen asennuskorkeus?

ViestiKirjoittaja Prak » Su Touko 17, 2015 21:46 pm

Eipä sillä tehojen kannalta juuri merkitystä ole. Konvektiovirtaus alkaa keitellessä pyörittämään matskua ympäri kattilaa. Heittelen humalat kattilaan pellettinä, joten ne hajoilee kivasti sinne liemeen eikä kerry vastukseen kiinni. Itse mitoitin vastuksen niin alas kuin saa, kuitenkin siten, että harjalla mahtuu jynssäämään vastusta puhtaaksi myös alapuolelta.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”