Läpiviennit kattilassa ja niiden tiiviys?

Valvojat: suorama, Elmo

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija
Viestit: 48
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 19:07 pm
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: -
18 tai yli: Olen

Läpiviennit kattilassa ja niiden tiiviys?

ViestiKirjoittaja melankoliale » Ma Tammi 26, 2015 20:51 pm

Ajatuksena on rakentaa PID säätöinen HERMS systeemi kolmella kattilalla, joista HLT:ssä ja BLT:ssä lämmitysvastus.
Nyt alkaa olemaan osia sekä hilppeitä hankittuna sen verran että pääsisi puhkomaan läpivientireikiä kattiloihin kunhan ne saapuu.

Suurin huoli tiiviydestä minulla on tuon lämmityselementin suhteen, kun se on varustettu kohtuuttoman isolla kierrelaipalla (läpi vietävän kierteen halk. noin 60mm). Jos tuon vaan kiristää mutterilla suoraan paikoilleen niin saakohan liitoksesta tiivistä? Tiiviste on toki tarkoitus laittaa tuonne väliin. Mutta sen verran kaareva on tuo kattilan kylki + iso läpivientireikä että mietityttää hieman.

Yhtenä ajatuksena oli pakottaa kattilasta tuon ison läpiviennin kohdalta kiinnitysalue tasaiseksi, mutta sellaista ei ole aiemmin tullut testattua. Onko kelläkään kokemusta vastaavasta?

Mielellään en alkaisi hitsailemaan mitään läpivientimuhvia tms. tuohon kattilaan, sillä saisi varmasti tiiviin mutta ei ole TIG:iä eikä suuremmin hitsaustaitoakaan.

Kiitokset kaikista neuvoista ja vinkeistä!

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija