Bench capper

Valvojat: suorama, Elmo

Arttu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Bench capper

ViestiKirjoittaja Arttu » Ke Loka 29, 2014 22:27 pm

Hei vaan,

Hommasin taannoin n. 100 0.5l lasipulloa läheisestä kuppilasta. Pesin pullot huolella ja irrottelin etiketit yms, mutta aloittaessani pullotusta huomasin, että yli puolessa pulloista oli matala kaulus, johon Emilyllä ei saa korkkia kunnolla. Sain kuitenkin oluet pullotettua loppuihin normaaleihin pulloihin.
Tällä viikolla tuli taas ajankohtaiseksi pullottaa satsi olutta, enkä ollut ehtinyt hankkia lisää toimivia pulloja. Asiaa tutkittuani selvisi, että ns. bench capperilla korkitus onnistuu noiden ikävienkin pullojen kanssa. Kyseisiä vehkeitä ei oikein suomesta saa (ainakaan järkevään hintaan), ja ulkomailta tilaaminen olisi kestänyt liian kauan. Lisäksi valmiit ratkaisut näyttivät ikävän muovisilta. Ratkaisuksi jäi taas kerran tehdä itse ja säästää.
Asiaa selvittäessäni törmäsin homebrewtalk -sivustolla vastaavaan projektiin. Siellä kaveri oli käyttänyt korkittimen runkona liimapuristinta. Päätin toimia samoin.

Hain rautasoinilta pätkän 5x30mm lattaa ja pari pulttia. Hintaa tuli 2,8e, joka jäikin ainoaksi kustannukseksi. Luovuttajapuristimeksi valitsin vanhan tukevan Besseyn puristimen, joka oli laadukkaista materiaaleista tehty ja muodoltaan sopiva. Härvelin rakenteen näkee kuvasta, ainakin suurinpiirtein. Laitteessa oli myös palautusjousi, mutta se rajoitti liikerataa liikaa. Systeemi toimii hyvin, kun vivun saa "lukittua" yläasentoon, kuten kuvasta näkyy.
Ainut ongelma on oikeastaan puristimen pituus (300mm). Pienillä säädöillä sain korkeimman vehnäpullon mahtumaan laitteeseen, mutta montaa milliä ei jäänyt ylimääräistä. Teen, joskus ajan kanssa paremman jalustan ja jonkinlaisen kahvan korkittimelle. Nyt oli aikaa askarrella vain pari tuntia kun piti päästä pullottamaan.

Kuva

Kuva

Naali
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Bench capper

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Loka 29, 2014 22:50 pm

Ihan näppärän näköinen vehje, PGW:ltä noin kolmellakympillä hankkimaani vastaavaan vehkeeseen olen tähän mennessä ainakin ollut tyytyväinen, mutta ei sieltä ihan parissa tunnissa tosiaan tavarat saavu ja korkeuden säätö on hieman ärsyttävästi toteutetettu kuitenkin mukana myös 29mm korkeille tarkoitettu kuppi. Lisäksi turha sitä on toista hankkia jos jo muunneltavissa oleva vehje on varastossa. Nuo penkkimallit kyllä yleensä mahdollistavat mukavasti ties minkälaisten ihmepullojen korkituksen kiertelliset mukaanlukien, etenkin kun vähän korkeammalle säädettävä malli.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”