Kuparijäähdytin

Valvojat: suorama, Elmo

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen
Viesti:

Kuparijäähdytin

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » To Loka 09, 2014 8:10 am

Tuossa aiheita sivuavia ketjuja jo olikin, mutta ehkä selvintä aloittaa uusi...

Eli pitäisi tuollainen peruskieppi valmistaa, osaisiko joku vaan sanoa minkäpaksuista putkea kannattaisi ostaa? Meinasimme tehdä kerralla kunnollisen järeän vehkeen niin ei tarvitse sitten nillittää enään jäähdyttämisestä. Varmaan sellainen 35 cm halkaisijalta ja ainakin saman verran korkeutta. Olisiko sellainen kaksinkertainen kieppi paljon vaikeampi valmistaa/ olisiko siitä niin paljon enemmän hyötyä että kannattaa? Ja sitten vielä että onko kukaan viritellyt noihin pikaliittimiä tms. päihin, ettei tarvitsisi joka kerta ruuvailla kuristimilla letkuja, sekin kuluttaa pidemmän päälle putken päitä?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Kuparijäähdytin

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Loka 09, 2014 9:34 am

Onkeltuka kirjoitti:Tuossa aiheita sivuavia ketjuja jo olikin, mutta ehkä selvintä aloittaa uusi...

Eli pitäisi tuollainen peruskieppi valmistaa, osaisiko joku vaan sanoa minkäpaksuista putkea kannattaisi ostaa? Meinasimme tehdä kerralla kunnollisen järeän vehkeen niin ei tarvitse sitten nillittää enään jäähdyttämisestä. Varmaan sellainen 35 cm halkaisijalta ja ainakin saman verran korkeutta. Olisiko sellainen kaksinkertainen kieppi paljon vaikeampi valmistaa/ olisiko siitä niin paljon enemmän hyötyä että kannattaa? Ja sitten vielä että onko kukaan viritellyt noihin pikaliittimiä tms. päihin, ettei tarvitsisi joka kerta ruuvailla kuristimilla letkuja, sekin kuluttaa pidemmän päälle putken päitä?

En osaa vielä tarkemmin neuvoa kun itselläkin on vasta suunnitteluasteella jäähdytin, mutta tuosta pikaliitin-asiasta kysyisin, että meinasitko siis laittaa kuparin ja letkun väliin liittimet? Itse suunnittelin niin, että kuparikierukka letkuineen on aina yhtenä kappaleena, toisen letkun päähän tulisi vain (½"?) kierre josta letkun saa suihkuletkuun kiinni vedensyöttöä varten. Toisen letkun pää taas ohjattaisiin suoraan viemäriin.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » To Loka 09, 2014 9:47 am

Olen nähnyt tuollaisia joissa on jonkinlaiset liittimen päät, kierteet tai pikaliitin. Ne pitäisi vissiin juottaa, mistä ei kyllä omaa kokemusta ole.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Loka 09, 2014 10:26 am

Helmiliitoksella onnistuu, toisessa päässä helmiliitin kupariputkeen ja toisessa kierre johon saa sitten vaikka minkälaista liitintä. Helpoin tapa lienee ruuvata/liimata letku pysyvästi kupariputkeen kiinni ja käyttää tukiholkkia kupariputken päissä estämässä länään menoa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Loka 09, 2014 11:19 am

Itse ajattelin katsoa sopivankokoisen letkun, joka mahtuu juuri kupariputken päälle ja kiristää sen letkuklemmarilla tiukkaan. Jos tekisin letkut irrotettaviksi liittimillä, laittaisin helmiliittimet kupariputken päihin kuten Petteri ehdotti ja sitten letkuun letkuliittimen jossa on helmiliittimeen sopiva kierre. Tai jos letku on sopivan kokoinen niin voisin harkita PEX-putkissa käytettäviä liittimiä.

386651.jpg
Letkuklemmari
386651.jpg (5.42 KiB) Katsottu 3543 kertaa

866043.jpg
PEX-liitin tukiholkilla (holkki letkun sisään). Toisessä päässä kierre helmiliitintä varten.
866043.jpg (3.85 KiB) Katsottu 3540 kertaa

2000017904.jpg
Helmiliitin. Löytyy sekä uros- että naaraskierteillä. Löytyy myös muunnosholkkeja.
2000017904.jpg (5.24 KiB) Katsottu 3540 kertaa

26704.jpg
Letkuliitin (löytyy myös metallisia jos haluaa kestävämmän)
26704.jpg (2.36 KiB) Katsottu 3540 kertaa

EDIT. Kutistin kuvia kun osa oli häiritsevän isoja.

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » To Loka 09, 2014 16:45 pm

Päädyin aikanaan tekemään jäähdytyskiepin 10 mm kuparista, koska suurempi lämmönsiirtopinta-ala ja halvempi hinta. Haittapuolena huonompi mekaaninen kestävyys. Mitoitin kiepin halkaisijan käytössä olevan kattilan perusteella (Bilteman 25-litrainen) ja putken pituus taisi olla 8-10 metriä. Jäähdyttää arviolta vartissa kiehuvasta 25-asteiseksi kevyehköllä virtaamalla. Väänsin kuparilangasta vielä tuommoiset sidokset putkien väliin http://www.lappo.fi/tuotekuvat/450x450/0570168.jpg ,jotta hökötys pysyy paremmin kasassa sitä käsiteltäessä ja toisaalta myös putkien väliin pääsee enempi lämpöä siirtävää virtausta. Myös puhdistus hoituu vähän helpommin putkien välistä. Sopivia pikaliittimiä en jaksanut lopulta metsästää ja päädyin kiinnittämään muoviletkut klemmareilla suoraan kupariin.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » To Loka 09, 2014 16:53 pm

http://www.jadedbrewing.com/collections/all

Noitten vehkeissä on tuollaiset kätevän näköiset liittimet. Oliko 10 mm siis isompaa vai pienempää kuin yleensä?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Loka 09, 2014 17:09 pm

Onkeltuka kirjoitti:http://www.jadedbrewing.com/collections/all

Noitten vehkeissä on tuollaiset kätevän näköiset liittimet.

Kuparissa on helmiliitokset kiinni. Vapaasta päästä en saa kuvista selvää, tekstissä garden hose, puutarhaletkuliitin? Mihin sinun on tarkoitus liittää jäähdytin, eli mikä on vesilähde ja mihin vesi johdetaan?

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » To Loka 09, 2014 19:56 pm

Siis vesi tulee ihan keittiön hanasta, missä on sellainen oma liittimensä johon letku tulee ruuvattavalla kuristimella. Olen vaan huomannut että tuo jäähdyttimen kupariputken päät antavat äkkiä periksi, vähän taipuvat yms. kun letkuja laittaa edestakaisin kiinni ja irti, voin kuvitella vaan että vuoden-parin käytön jälkeen ne voisivat jo olla aika huonona? Jos tollaiseen laittaa materiaaliin jo sen 100-200 euroa niin mielellään sitten liittimet elinikää pidentämään.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Loka 09, 2014 22:43 pm

Onkeltuka kirjoitti:Siis vesi tulee ihan keittiön hanasta, missä on sellainen oma liittimensä johon letku tulee ruuvattavalla kuristimella. Olen vaan huomannut että tuo jäähdyttimen kupariputken päät antavat äkkiä periksi, vähän taipuvat yms. kun letkuja laittaa edestakaisin kiinni ja irti, voin kuvitella vaan että vuoden-parin käytön jälkeen ne voisivat jo olla aika huonona? Jos tollaiseen laittaa materiaaliin jo sen 100-200 euroa niin mielellään sitten liittimet elinikää pidentämään.

En osaa hahmottaa millainen liitin hanassasi on, mutta jos siihen saa pikaliittimen ruuvattua niin sillä saisi rasitusta pienemmälle. Kupari ei tosiaan tykkää kiertämisestä eikä vääntelystä, varsinkaan pitkällä aikavälillä. Vähiten kupari kai rasittuisi jos saat suoraan kuparin ympärille letkun klemmareilla kiinni ja letkun toiseen päähän pikaliittimen jonka saisi painamalla kiinni suoraan hanaan. Jäisi kaikki kiertoliikkeet kuparin osalta pois.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Loka 10, 2014 14:25 pm

Kupariputkeen voi hyvin ruuvailla letkuja jos laittaa tukiholkin kupariputken kumpaankin päähän.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”