kuparijäähdyttimen pituus

Valvojat: suorama, Elmo

Cod3
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

kuparijäähdyttimen pituus

ViestiKirjoittaja Cod3 » La Marras 23, 2013 0:48 am

Tuli mieleen että kuinka pitkä kupariputken tulis olla? Kattilana on tollanen cateringportaalin 80l eristetty kattila, keittoerän mitoitus noin 60l. Riittääkö 10m 12mm putkea mihinkään, vai pitäisikö olla pidempi?

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

Re: kuparijäähdyttimen pituus

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Marras 24, 2013 9:30 am

Omani on juuri tuon mittainen... Jäähdyttää riittävän ripeästi (tosin jos pepa kestää nykysen kuparin hinnan ei pari lisämetriä ole liiottelua ;) ).

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Marras 24, 2013 10:36 am

Putken pituus riippuu sisään- ja ulostulolämpötilasta sekä virtausnopeuksista. Onko kupariputkesi vierteeseen upotettava vai vastavirta?

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Su Marras 24, 2013 11:20 am

Sellaista upotettavaa kierukkaa ajattelin tehdä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Marras 24, 2013 14:11 pm

Meinaatko upottaa kierukan vierteeseen vai kylmään vesiastiaan ja laskea vierteen läpi? Jälkimmäisessä on se etu että molemmat nesteet voivat olla virtaavia jolloin lämmönsiirto on tehokkaampaa. Siis jos kylmää vettä vaihdetaan. Omalla rosterikierukalla osoittautui ongelmaksi se että kun sen nakkaa kattilaan niin vierrettä täytyy sekoittaa jotta lämpö siirtyy.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 24, 2013 14:36 pm

Simppeli kierukka on muodoltaan kehno, vallankin semmoinen missä kierrokset on lähekkäin päällekkäin. Siinä menee putken pinta-alaa "hukkaan". Tehokkain muoto on sellainen, jossa putki kiertää joka suuntaan mahdollisimman kaukana lähimästä putkesta, astian seinästä ja nesteen pinnasta. Eli sellainen, jossa jokaisen jäähdyttävän pinnan välillä on yhtä pitkä matka. Helpoiten riittävän likelle tuota muotoa taidetaan päästä harvoilla sisäkkäisillä kierukoilla.

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Su Marras 24, 2013 22:19 pm

Heh :) onneks tääkään ei oo helppoo.

Ajatus oli tehä just selanen päällekkäin oleva kierrukka pakka joka heitettäis sinne kattilaan. Se kierrukan muoto on sit toinen juttu, vois olla et tekis siitä sellasen vaakatasossa olevan spiraalin jonka sitten pistäis pariin kerrokseen tarvittaessa.

Kattilassa on toki mahdollista kierrättää vierrettä jäähdytyksen aikana, vaikka pieni whirlpooli, tosin neste otetaan kattilasta keskeltä joten siihen se rupa kerääntyy ja palaa kattilaan. siihenkin ollu modaus ajatuksia, mut se on nyt siinä keskellä toistaiseksi.

Onhan tässä onneks aikaa suunnitella. Sit tietty aina voi investoida ja hankkia ison levyjäähdyttimen jos menee pipo oikosulkuun suunnittelusta ja optimoinnista.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Su Marras 24, 2013 22:33 pm

Tälläsella onnistu whirpool kattilassa tosi hyvin (huono kuva syöttösuutin oli tolla tasasella pohjalla), mielestäni tulos oli parempi kuin upotettavalla kierukalla jota nyt käytän + manuaalinen hämmennys.

Kuva

Tuloksella tarkoitan sitä, että kattilan pohjalle jäi paljon enemmän rupaa.

Uuden kattilan myötä takaisin whirlpooliin + ulkoinen HX-jäähy, nopeampi, helpompi, parempi. Ja metri riittää HX:n pituudeksi...rahaa säästyy.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”