Lämpösensoreista

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Lämpösensoreista

ViestiKirjoittaja äyni » La Marras 16, 2013 18:58 pm

Uusin tuossa systeemeitäni, mm. vaihdoin pidin ja lämpösensorin.
Siinä vaiheessa kun pääsin ensimmäisen kerran tositoimiin, niin hopsista, sensorin johto olikin mennyt jossain välissä poikki, ja se pätkii. Onneksi sain mäskäyksen tehtyä kuitenkin, kun etsi johdolle asennon, jossa se pelaa ja antoi olla siinä. Sensori on mulla ollut jo toista vuotta, joten siitä on turha enää valittaa.

Nyt siis uuden sensorin hankintaan.
Tuo nykyinen PID huolii jos jonkinmoisia sensoreita, tuo risa oli 3-lankainen Pt100. Tismalleen samanlaisia sensoreita löytyy ebaysta järjellisellä hinnalla tasan tuo sama mikä mulla oli, ja luottamus sen laatuun on aika heikko.
Pt100 sensoreita on sitten 2-lankaisina kyllä.

Mikähän on 2- ja 3- lankaisen Pt100-sensorin ero? Toiveena olisi, että mittaresoluutio olisi 0,1°C, kun tuo pid siihen taipuu. Olisiko jokin muu sensorityyppi yhtä lailla varteen otettava tai jopa parempi valinta. 3 lankaa on maksimi, sitä useampaa tuo pidi ei huoli. Tuetut sensorityypit käyttöohjeen mukaan:
Thermocouple: T, R, J, B, S, K, E, Wre3-Wre25.
Thermo Resistor: Pt100, Cu50.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Lämpösensoreista

ViestiKirjoittaja äyni » La Marras 16, 2013 20:06 pm

Siirsin STC-1000-kyssärin vastauksineen parempaan ketjuun:
viewtopic.php?f=46&t=1583&p=18373&hilit=stc+1000#p19980

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » La Marras 16, 2013 22:39 pm

3-kaapelinen kompensoi piuhojen häviöt. Kait sieltä ebaystä jotain hyviäkin löytyy, hintaa tietysti voi tulla lisää. Itelläkin lahos halvat pt-100:set, ei kestäneet yhtään kosteutta/vetoa.

Jokohan kohta alkaa noi PIDit toimimaan digitaalisilla antureilla?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 17, 2013 9:15 am

Ebaysta löytyy kyllä hyviäkin 3-lankaisia Pt100-antureita, mutta hinta on helpoosti 10-kertainen.
Oikeastaan yksi rajoittava tekijä on pään pituus. Mulla mahtuu tuohon korkeintaan 50 mm pitkä anturi, ja tahtovat olla järjestään pidempiä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 17, 2013 9:33 am

Löytyyhän noita, kun jaksaa selata yksinkertaisella pt100-hakusanalla:
[url]http://www.ebay.ie/itm/PT100-Temperaturfuhler-2-Meter-3-Leiter-SIL-bis-200-C-5m-Kabelfuhler-Fuhler-/290877840820?pt=Mess_Prüftechnik&hash=item43b9ab9db4[/url]
näyttää silikonisuojuksineen huomattavasti fiksummalta kuin se, mikä minulla oli. Mutta tuo vaatisi kiinnitykseen esim: tämmöisen:
http://www.ebay.ie/itm/Fuhlerverschraubung-Messing-fur-6mm-PT100-od-ahnl-/290851956507?pt=Sensoren_Regler&hash=item43b820a71b
Mutta tuossa on toimituskuluina hävyttömät 15,80, millähän hakusanalla noita löytäisi edullisemmin?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Marras 17, 2013 10:11 am

En ole ihan täysin kartalla näissä jutuissa, mutta onko näissä tämmöisissä jotain vikaa?
http://www.ebay.com/itm/RTD-Pt100-ohm-Probe-Sensor-L-50mm-PT-NPT-1-2-Thread-with-Lead-Wire-6-56ft-/230982300118?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35c79e31d6

Thermowell lienee tuon pelkän osan nimi ilman sensoria.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 17, 2013 10:28 am

Tuo on just sitä laatua, mikä mulla hajosi alta aikayksikön.

Thermowelliin kun sitten tunkee sisälle anturin, joka itsessään on jo suojattu, niin on taas yksi metallikimpale lisää, joka hidastaa mittaustulosta. Siksi pelkkä läpivienti olisi parempi.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Marras 17, 2013 11:03 am

Onko kiinnityksesi kattilaan 1/2" ulkokierre? Jos on niin tämmösellä sisään. Muitakin kokoja on
http://www.ebay.com/itm/DOUBLE-FERRULE- ... 416c83a13b

Ainoa miinus on että liittimen joutuu poraamaan auki niin että anturi kulkee läpi asti, noi kun on tarkoitettu putken päähän.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 17, 2013 12:00 pm

Mä purin tuon olemassaolevan anturin ja selvitin mikä siinä on vikana.
Johdot oli kauttaaltaan 5-10 cm pätkinä, huippulaatua.

Sensori itsessään on ehyt ja toimiva, samoin tuo "thermowell". Minkälaista pihaa tuo vaatisi, jos vaihtaisi vain johdon? Lähinnä kun tuota johtoa saattaisi olla saatavilla ihan tuosta läheltä, antureita ja läpivientejä saa odottaa pitkään.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 17, 2013 12:03 pm

Pikaisella tutkimisella, pt100 ei taida olla kamalan nirso johdon tyypille?

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Marras 19, 2013 9:16 am

äyni kirjoitti:Pikaisella tutkimisella, pt100 ei taida olla kamalan nirso johdon tyypille?

Kunhan johdon vastus ei ala olla merkittävä verrattuna mitattavaan vastukseen. Mikä sitten on "merkittävä", sitä en osa sanoa, mutta eiköhän melkein mikä tahansa tavallinen kaapeli käy, kunhan ei ole turhan pitkä tai erityisen ohutta.

Liekö 2-, 3- ja 4-napaisilla Pt100-antureilla muuta eroa kuin se, montako piuhaa anturiin on kytketty? Kaikkien vastus on kai se 100 ohmia huoneenlämmössä, lämpötilakerroin sama ja kaikissa on kaksi jalkaa, joihin on kytketty yksi tai kaksi johtoa kumpaankin, riippuen siitä, miten tarkkaa mittausta halutaan tehdä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 19, 2013 9:27 am

Jokaisessa anturissa on se 2 johdinta niinkuin on tavallisessa vastuksessa muutenkin.
3- napainen johto otetaan usein käyttöön jos johto on pitkä tai johtimen resistanssi muuten on merkittävä ja muuttaa mittaustulosta enemmän kuin mittalaitteen säädöt antaa myöten.
Eli se kolmas johdin on samaa johtoa kuin ne anturiin muutenkin liitettävät johdot ja se on yhtä pitkä, joten sitä voidaan käytää johtimen resistanssin mittaamiseen koska se on kytketty myös toiseen napaan anturissa.
Monesti näkee mittalaitteen ohjeessa, että kaksi johtimisen anturin voi kytkeä a ja c nastoihin ja c ja b nastat kytketään hyppylangalla. Eli ei oteta johtimien resistanssia huomioon.
4 -napainen johdotus ottaa vielä tarkemmin johtojen resistanssin huomioon.

Eli jos ostaa pelkän anturin, on siinä kaksi napaa.
Jos ja kun mittalaitteessa on kolmelle johdolle paikka, voi
1. laittaa ohjeen mukaisen hyppylangan.
2. laittaa kolminapaisen johdon ja kytkeä anturin päässä kaksi yhteen.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 19, 2013 9:39 am

Kiitos.
Ei muuta kuin johtokaupoille. Varmaan tuommoiseen 2m piuhaan riittäisi se kaksi napaa, mutta mennään nyt kolmella.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 19, 2013 9:42 am

Juhani Palttala kirjoitti:
äyni kirjoitti:Pikaisella tutkimisella, pt100 ei taida olla kamalan nirso johdon tyypille?

Kunhan johdon vastus ei ala olla merkittävä verrattuna mitattavaan vastukseen. Mikä sitten on "merkittävä", sitä en osa sanoa, mutta eiköhän melkein mikä tahansa tavallinen kaapeli käy, kunhan ei ole turhan pitkä tai erityisen ohutta.

No, pt100 vastus 0°C on 100Ω, joten vähänkään paremmalla piuhalla ei 2-3 m matkalla saada aikaiseksi kovinkaan kummoisia heittoja.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Marras 19, 2013 9:50 am

äyni kirjoitti:
Juhani Palttala kirjoitti:

No, pt100 vastus 0°C on 100Ω, joten vähänkään paremmalla piuhalla ei 2-3 m matkalla saada aikaiseksi kovinkaan kummoisia heittoja.

Niin, kotioluen tekoon varmaan riittää. Kaiketi se suurin virhe tulee siitä, että mittausvirta aiheuttaa vakiosuuruisen virheen, kun jännitettä mitataan johtojen mittarin puoleisesta päästä. Ja tätä virhettä ei tunneta, jos ei tunneta sekä mittausvirtaa, että johtimien resistanssia. 4-johdinmittauksessahan mittausvirta kulkee omien johtimien kautta ja toisten kautta mitataan jännite suoraan anturin navoista.

Muokkaus: kuvittelinkin ehkä väärin, tässä (ehkä?) parempaa tietoa: http://www.thermibel.be/documents/pt100 ... ml?lang=en

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ti Marras 19, 2013 10:06 am

Kun itse testasin pt100-antireita suurin ongelma oli eriyksilöiden väliset erot lineaarisuudessa. Absoluuttinen virhe ei ole ongelma, kun sen voi kalibroida pois, mutta epälineaarisuus aiheuttaa harmaita hiuksia, jos käyttää useampaa kuin yhtä anturia prosessin säätämiseen.

Siinäkin mielessä digitaaliset 1-wire anturit on parhautta, että ainakin kaikki testaamani yksilöt ovat olleet lähes täysin lineaarisia.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 19, 2013 10:57 am

pt100 anturin vastuksen muutos ei olekaan lineaarista
http://www.thermibel.be/documents/pt100 ... ml?lang=en
Anturien pitäisi antaa samaa mittaustulosta toleranssin rajoissa kyllä. Tuossa itselläni pitäisi olla A-luokan anturi, mikä tarkoittaa 0,15°C virhemarginaalia, joka riittää vallan hyvin. No, kun johto oli tuota laatua, niin herää tietysti epäilys, että onko anturikaan A-luokkaa, vai kenties B, joka kyllä sekin riittää vallan mainiosti.

Digianturi on tietty kiva siinä vaiheessa kun tarvitaan tarkkuutta ja laitteisto muuten sitä tukee. Mutta johonkin analogiseen anturiin nekin perustuu, muuntavat vain datan digitaaliseksi ennen johtoa, jolloin johdolla ei ole mitään merkitystä systeemissä. Yhdellä anturilla, lyhyillä johdoilla ja tässä hommassa tarvittavalla tarkkuudella ei digianturi anna yhtään mitään lisäarvoa hommaan.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ti Marras 19, 2013 13:46 pm

Totta, tehtaalla ovat vain tehneet meille pilkun nussijoille valmiin anturin ja olen siitä kovin kiitollinen :)

Mutta, on tolla 1-wire anturilla tsiljoona muutakin hyvää puolta, ainakin jos meinaa vähääkään enemmän automatisoida panojaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 19, 2013 13:56 pm

Kysymyshän on pitkälti siitä mihin luottaa ja mitä mittaa ;)
:ot:
Eli jos mittaa vaihtojännitettä, analoginen kertoo tehollisen tuloksen ilman konversioita. Digitaalinen huippuarvon ilman konversioita.
Eli tehollinen arvo seinästä mitattuna on 230Vac mutta huippuarvo 325Vac.

Eli pitää aina tietää mitä on mittaamassa.
Virtaakaan ei kannata mitata pistorasiasta laitamalla mittarin johdot pistorasiaan...:ot:
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ti Marras 19, 2013 14:38 pm

Jep, esim. mäskin lämpötilan mittaus on aikamoinen haaste, sen verran on muuttujia mukana.

Tätä olen koittanut alkaa tankkaamaan, josko Totuus löytysi: http://www.controlguru.com/pages/table.html
Klassista, mitä enemmän oppii, sitä vähemmän tajuaa tietävänsä...

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”