Virtausmitari pulssianturilla

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Virtausmitari pulssianturilla

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 27, 2013 19:21 pm

Eli jos lasket sen 3l /min niin saat siis silloin joka kerta lähelle sen mitä pyydät? Jos tiputat virtausta, pysyykö virhe suunnilleen vakiona?

Itellä olis siis tarkoitus nyt ainakin aluksi, kunhan nuo nyt vain tulee, mitata sellaista jossa paine pysyy about vakiona ja virtaus myös.
Paineesta en tiedä paljonko on mutta ainakin alle sen <20bar mitä noi kestää. Virtaus sattuu melkein puoleen väliin ja saattaa myös olla sen kun vehje on kiinni jos tipauttaa siis 1l minuutissa.
Nyt on virtaus siis sen 16l /min.

Ainakin noiden antureiden toiminta alue on sanottu olevan 1 - 30l /min joten ei kai ne sitten alempaan pysty, siis ainakaan nuo.
Toisaalta en tarvitsekkaan hitaampaa kuin sen 1l /min jos laitan tuollaisen mukaan mittaamaan vierteen virtausta ja huuhtelun nopeutta.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ke Marras 27, 2013 20:15 pm

Koodi laskee ton L/min eli sekin heittää sitten kun virtaus vaihtuu. En tehnyt mitää perusteellista testiä, pistin vaan letkun väliin, kun asentelen uutta mäskiastiaa ja äkkiä testasin että toimiiko koko värkki vielä muuton jäljiltä.

Varmasti paljon parempi, jos pystyy pitämään virtaukset speksin keskivaiheilla, ainakin alapäässä tuntuu virhe kasvavan logaritmisesti. Pitäisi oikeastaan katella jotain 0.1 - 5L anturia, jos ei se puntarihomma onnistu.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Marras 29, 2013 0:03 am

Tänään tuli postissa toi HX711 (sama kuin tämä: http://store.fut-electronics.com/SEN-W-03.html) ja hyvin lähti pelittämään. Prismasta hain halvan henkilövaa'an joka toimi mitta-anturiluovuttajana. Nyt testikytkennässä kahdella vastuksella, pitää vielä lisätä siltaan 2 jäljellä olevaa.

Just äsken hokasin, että tohon korttiin saa kaksi erillistä vaakaa kiinni, tosin en ole vielä tohon ajurikirjastoon tutustunut, näyttää olevan dokumentaatio kiinaksi. Pitää kattoo aamulla, jos Arduinon foorumeilta löytys jotain.

Mutta toimii ja hyvin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 29, 2013 0:28 am

Hienoa!
Sain tänään itsekin tuon virtaus/pulssianturin. Ilmeisesti (oskilloskoopilla katottuna) tuon anturin antama pulssi on sitä pienempi h-h arvo, mitä isompi jännite.
Kun laitoin pull-up potikan, sain logiikan lukemaan jotain anturista. No, pitänee etsiä joku ratkaisu siihen, että saa 24V ohjauksella 5V pulssin joka nostetaan takaisin lähelle 24V.
Tasasta sähköä tuo siis on eli DC on nk. merkki.

En ole sen tarkemmin tuohon laitteeseesi tutustunut. Mutta eikos se käytä niitä kahta sissäntuloa jotenkin differentiaalina? Eli joku perus juttu ja sitten se muuttuva painotieto. Eli jotenkin tuolla skaalattaisiin.
Ehkä ajatelin liian monimutkaisesti ja kyse onkin vain kahdesta tulosta joista köytetään differantiaali tulo nimeä siksi, että siinä on kahdelle anturille paikka =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Marras 29, 2013 12:49 pm

"Channel B can be used for battery level detection. The related circuitry is not shown on Fig. 1." Eli jotain sillä voi tehdä, jos osaa. Varmaan tuo karkea/hienosäätöalue vois olla yksi miten vois käyttää. Mutta tuo patteritasonmittaus antais ymmärtää, että olis ihan erillinen kanava alusta loppuun asti.

On vielä sen verran tuore tuote, että ei löydy oikein mitään "valmista" mistään. Lukema nousee, kun anturi painaa, tämä riittää mulle ainakin näin aluksi.

5V:lla ja Arduinolla toi virtausanturi on kyllä toiminut täysin ilman ongelmia.
Viimeksi muokannut Vesku, Pe Marras 29, 2013 13:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Marras 29, 2013 13:40 pm

En saanut tota b-sisääntulo toimimaan, kun kokeilin, meni juntturaan koko vehe. Voi tietenkin olla jotain muutakin häikkää asennuksessa...

Mutta nyt on koko silta kytkettynä A-sisääntuloon ja testitulokset voidaan julkistaa. Lisäilin litraa ämpäriin, en mitenkään hirveän tarkasti kattonut, hyvän näköinen sarja tuli:
36
36.4
36.6
36.4
36
35.9
36.3
36.3
35.9

Keskiarvona litralle 36.2 yksikköä. Näyttää todella lupaavalta!

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Marras 29, 2013 15:47 pm

Resoluutio on riittävän tarkka, 5mL oli pienin määrä mitä testasin, vaaka reagoi siihen. Itse painoin 74,66L, pitää tossa saunoessa katsoa paljonko hikeä irtoo ja montako litraa olutta menee tilalle :)

edit: saunassa näyttää tulevan noin dL/h lisää massaa :P

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”