Panimo 120l sähköpadasta

Valvojat: suorama, Elmo

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomesta
18 tai yli: Olen
Viesti:

Panimo 120l sähköpadasta

ViestiKirjoittaja Mustola » Ke Loka 30, 2013 21:36 pm

Kuten arvasinkin tää homma alkaa karkaamaan lapasesta :nauru: . Käyttämäni sydeemi kylmälaukkumäskäämö+ 33l kattila + hehkuviinikattila on toimiva ... Kyllä sillä saa tehtyä niitä yksinkertaisen selkeitä maatiaisoluita joista tykkään... (Näin syksyllä ale kausi... kevättä kohti pilsujen vuoro ja kesällä venhnäoluita...)
Teimpä kuiteskin Vileenit ja ostin Teuvalaisen 120l sähköpadan...(vaikuttaa toimivalta sydeemiltä, vastuksetkin oli asiallisen näköiset).. Panimorakennuksena toimii -90 lukulainen lypsyasema jonne tulee vesi ja 3-vaihevirta + löytyy pelaava viemäröinti...
Nyt se panimoajatelma...
Vaihtoehto 1.
Tuohon 120l pataan kattila (jossa valepohja ja päällä siiviläkansi... Veden kierrätys mäskiin kattilan pohjan kautta pumpulla ja siitä vaan laidan yli takasi pataan...

Vaihtoehto 2.
Pataan sopiva mäskäyskori... Rosterista hitsattu kehikko jossa rosteriverkosta pohja ja seinät... Lasketaan mäskäyksen ajaksi pataan... sitten vaan sähkötaljalla ylös ja padan rooli muuttuu keittokattilaksi..

Vaihtoehto 3.
Hyödynnetään lypsyaseman tiloja täysmääräsesti... Pata lattialle lypsymontun viereen (monttu on noin 90cm syvä... Pata on vedenlämmittimenä/keittopatana... Sen alapuolella montussa mäskäyskattila...

Olisitteko niin ystävällisiä, että pohtisitte kanssani millaista rakennelmaa alkaisin tekemään...
En tähtää mihinkään automaattipanimoon... Kunhan sais sellasen perussydeemin joka palvelis mun omia tarpeita.. (tavoiteltu eräkoko 60-80l)
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Panimo 120l sähköpadasta

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Loka 30, 2013 21:55 pm

Onko noiden kahden ensimmäisen välillä oikeastaan muuta eroa kuin minkä mallinen astia mäskille on varattu? Myös tuossa korissa jonkin suuntainen vierteen kierrätys tehostaa hommaa. Sillä, mihin suuntaan vierre kiertää ei taida loppupelissä olla suurta vaikutusta, paitsi voisi veikata, että vierteen sameuteen, muttei välttämättä siihenkään.

kolmonen on sitten taas tyyliltään kokolailla erilainen järjestelmä, jossa on toki hyvät puolensa, mutta joka vaatii enemmän investointeja jne...

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » To Loka 31, 2013 17:11 pm

Tuo 1. tuli ekana mieleen. Tavallaan klooni jo olemassaolevasta kaupallisesta ideasta. Alunalkaen mäskikattilaksi ajattelin kiljumieheltä kotiin kuskaamaani noin 30l kattilaa. Tuli kuitenkin mielen viereen ajatus, että onkohan se liian pieni moiseen puuhaan? Voisihan sitä tietysti pussimäskätä, mutta sen pussukan huuhtominen hieman askarruttaa. Tästä sitten tuli mieleen tuo verkkokori+sähkötalja. Mäski saisi olla ns väljässä vedessä. Kierrätyksen voi tehdä pumpulla tai isolla kauhalla . Huuhtelukaan ei olisi mitenkään ylimääräsen ihmeellistä. Koska en ihmeemmin ymmärrä ohjausyksiköiden sun muun elektroniikan päälle luulen valitsevani joko 1. tai 2. . Oluen panossa on oma alter ego hahmoni sellainen keskiaikainen olutkokki :) ehkäpä jonkunnäköiseen munkin kaapuun puettu. Tykkään yksinkertaisista sydeemeistä. On sitte varmuuskerrointa vaikka muille jakaa
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » La Marras 02, 2013 14:14 pm

Tuon verkkokorin taidan rakentaa... Jos ei osottaudu toimivaksi ei ole kallis vahinko... semmonen hyvin pataan mahtuva ja riittävän korkeareunainen, ettei tartte olla koko ajan pelätä mäskin ulos valumista....
Mäskäyksen aikaiseen kierrätykseen ja tietysti uloslasketun vierteen pataan pumppaukseen tarvitsee elintarvikelatua olevaa pumppua... (epäilen, että motonetin hyllyn pilssipumppu ei tätä määrettä täytä) .. Mistä olette pumppuja hankkineet ja millaisia...?

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Marras 03, 2013 14:08 pm

Heh... Taisin löytää apuja kun selasin ...yllätys yllätys...Kotiolutfoorumia... Liitin itteni asiakkaksi tuonne Solarprojectin verkkokauppaan... Pitänee tulevalla viikolla pukata tilausta vetämään... Näytti olevan termostaattiohjaimia yms kaupan... Ehkä tämä asia saa vielä levätä odottamassa inspiraatiota.. Mennään hetki lämpömittarin ja herkän kätösen linjalla

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Marras 11, 2013 21:25 pm

Kattilaprojekti eteni yhden askeleen... Sähkärin kanssa tarkistettiin kytkennät ja vastusten kunto,,, Tehoa oli tosiaankin se 12kw... Vähennettiin suosiolla puoleen... Uskon, että riittää... Laitteen oma termostaatti näyttäisi riittävän tarkalta... Seuraavaksi tuo sisäkattila tai vastaava viritys... Voipi olla, että koekäyttö menee pussimäskäyksenä... Pitää kuitenkin hetki pähkäillä... :idea: :?: :geek:

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » To Marras 21, 2013 9:41 am

Taas mentiin pieni askel eteenpäin.. Solarprojectin pumppu, silikooniletkua yms kilkkeitä tilattuna... Vielä avoinna tehdäänkö sisäpata tyyliin Braumeister vai seuraanko yksinkertaisia ratkaisuja rakastavaa omaa tietä ja teettäs tarjolla olevasta materiaalista verkkopohjasen mäskäyskorin... Huh kun tää päätöksenteko on vaikeaa :) Näin hirvijahtilomalla hyvä pohdiskella... Tori.fi palvelua olen seuraillut, että jos joku hurja pistäs vaikkapa 80l ruostumatonta saunanpataa tai vastaavaa kattilaa kaupan... Saisipa siitä helepolla tehtyä sen sisäastian... molempiin vaihtoehtoihin.. Jos ei löydy pitänee käydä kaverin peltifirmassa teettämässä sopiva rosterisylinteri ja värkkiä siihen verkkopohja...
Joku sanoi jo aiemmin, että pussimäskää... Tuo korihan on itseasiassa metallinen mäskipussi... Sellanen tuntuma kuitenniin on, että saan tuossa korissa tehtyä huuhtelun yms touhut hallitummin... Tuo RautaSoinilta löytämäni verkko on toiminut kylmälaukkumaskäimessä hyvin.. Silmäkoko silleen sopiva, ettei puhdistuskaan tunnu mitenkään ylivoimaselta puuhalta..

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » To Marras 21, 2013 10:16 am

Minkä kokoisen astian sinne sisälle tarviit, halkaisia/korkeus.
Vois olla pari jemmassa.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » To Marras 21, 2013 17:33 pm

simppeli kirjoitti:Minkä kokoisen astian sinne sisälle tarviit, halkaisia/korkeus.
Vois olla pari jemmassa.
=)
Hahaa... Jos muistaa kainosti suunsa avata voipi ystävä rynnätä apuun =)
Padan sisähalkaisija on 50cm. korkeutta löytyy samoten noin 50cm.. Tuo sisäkattila tai mäskisiivilä sais mieluiten olla noin 400mm hötteillä... Ainahan olemasaolevaa pystyy tuunaamaan :winktoo: ... Otapas yhtevyttä niin asiallehan voitas jotain tehdä

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Pe Marras 29, 2013 11:04 am

Suurkiitos Simppeli.... Pata oli mitoiltaan verraton.... Nyt pääseekin mun pikkupanimo askeleen eteenpäin.... Olen entistä enemmän alkanut kallistua tuonne mäskikorin suuntaan... Taidan raadella tuon Simppelin padan pohjaan rälläkällä reilut holet ja siihen päälle sitten verkko.
Heti en kuiteskaan ala raatelupuuhiin... Odottelen ekaksi tuon solarprojectin pumppulähetyksen saapumista ja toisaalta miettii, että mitä syntyisi kombinaatiosta 33l kattila+ 65l pata+ 120l sähköpata.... :shock: ... Luultavasti kuitenkin menen tämän yksinkertaistetun kaavan mukaan, mutta ompahan kiva miettiä, että mille ryhtys... 8)

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » Pe Marras 29, 2013 18:18 pm

Ollos ystävällinen Mustola, hyvä kun kelepas.

Mikäli raiskaat tuon pötin pilalle niin vielä ois pötti mihin tuo sun 120l pata menee sisälle :mrgreen:
Vitsi vitsi. Onnea projektille :cheers1:

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » La Maalis 29, 2014 21:54 pm

Nyt sitten tuli kevättä sen verran rinnuksen alle, että sain vihdoinkin sähköpadan tositoimeen :nauru:
Patahan on 120l ja siinä oli alunalkaen 2kpl 6kw vastuksia... otettiin suosiolla toinen pois käytöstä...kestää sulakkeet ja potkua kyllä riittää...
Mäskäimeksi tein tommosen korimallin, mutta en vielä raaskinut raadella ruota simppelin pataa... Löyty 65l muovisaavi joka sopi tuonne padan sisään... raatelin pohjaan reilut aukot ja sitten vain rosteriverkko pohjalle... (tämä onnistui helposti koska vastukset ovat padan pohjalla omassa poterossaan...)
Eka panohan oli tietysti kohtuullista tuherrusta kun piti miettiä miten se tällä vekottimella onnistuu..
Havaintoja..
Padan oma termostaatti on tarkka... lämpöjen pito helppoa...
mäskäinkori suht painava nostaa ylös, mutta nousihan tuo kun ponnisti...jatkossa laitan taljan tuohon padan yläpuolelle..
Kierrätyksen tein motonetistä matkaan tarttuneella caravaanarien makeavesipumpulla... (onneksi tuli otettua...SolarProjektin pumppu ei muuta kuin hurisi... Huokaus :( )
Mäskäyskori kierrätyksen/huuhtelun aikana padan päällä rosteriritilällä ja siitähän se vierre lirisi pikkuhiljaa.. Tuolla uppopumpulla siten huuhteluvedetkin mäskille
Keitto oli helppo nakki.. papu piisas(ainakin tällä 50 l koe-erällä)...
jäähdyttely kuparikierukalla ja eikun liemi käymään..
Suht hyvin osu laskut kohdalleen... alunperin suunnittelin tehdä 50l OG 1.050. Tuli 53l OG 1.048

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » To Touko 15, 2014 20:38 pm

Nyt sain maisteluun tuota ekaa sähköpataolutta... samalla resetillä tehtyä alea toin sinne tampereen kimppapanoon.. :wink:
Nyt on kuitenkin pakko todeta että sähköpadassa tehty on ehdottomasti parempaa... sama maltaisuus on säilynyt mutta jollain tapaa vähemmän raaka mutta humala tuntuu.. Ehkä tuo reilusti rullaava keitto tekee erilaisen lopputuleman..
Nyt on jo 3:s satsi brykattu ja alkaa oleen hieman kokemusta...
Omiin tietoisesti yksinkertaisiin ja suoraviivaisiin oluisiin varsin toimiva paketti... lämmönsäät toimii, kierrätys onnistuu kohtuullisesti tuolla caravaanaripumpulla...
Sen verran kehitin tuota 3-vaihe vastuksen ohjausta että tuttu sähkäri kävi laittamassa kytkinkoteloon yhden kytkimen lisää.. Voi ohjata 1, 2 tai 3 vaihetta päälle.. Saa hieman enemmän säädettyä keittoa...
Uskoakseni tuossa vastuksessa ei pintalämmt ole mitään hirmu kovia.. tuotos ei maistu pohjaanpalaneelta... =) ..
juuri nyt on tekeillään 53l satsi bohemian pilsua... panimomatikatkin osu 3 litran tarkkuudella kohdilleen... ehkä teen vielä yhden pilsun tälle samalle hiivakakulle.. tälläkertaa sakemanni pilsua.. jätän kupariset värisävyt taka-alalle ja katkerot ehkä luokkaan 30-35... Tavis olutta kesäjanoisille..

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”