Kansi keittokattilalle

Valvojat: suorama, Elmo

Kalle
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen
Viesti:

Kansi keittokattilalle

ViestiKirjoittaja Kalle » Ma Elo 26, 2013 11:14 am

Viimeks jouduin keittämään vähän normaalia pidempään ja huomasin, että keittiössä alkoi "satamaan". Onkos kukaan rakennellut keittokattilaan semmoista panimokantta ja ilmastointituubia ikkunasta ulos? Onko jotain ehdotuksia mitä voisi käyttää kanneksi? Kirppiksiä pitänee ainakin kiertää Ilmeisesti tuohon kannattaa rakentaa joku putkitus ettei kanteen kondensoituva vesi päädy takaisin vierteeseen? Muita huomioita?

// kalle

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Kansi keittokattilalle

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 26, 2013 11:30 am

Nyt en haulla löytänyt, enkä jaksa pidempään etsiä, mutta joo.

Joku oli tehnyt tavalliseen teräskanteen reiän, johon nyt tietty saa sopivan kurttuputken varmaan jollain konstilla kiinni. Yksinkertaisimmillaan sovittaa reiän sellaiseksi, että kurttuputki pysyy siinä kun vain läpi työntää.
Muistelisin myös, että joku oli ideoinut / hankkinut ison muovisuppilon, josta sitten letkulla eteenpäin. Tuosta teräksinen: http://www.markkinointimasa.fi/product/ ... 1007-sarja (ei oo ihan halba)

Kyllähän tuo keittely on sellaista puuhaa, että joko sitä kannattaa tehdä tilassa, joka sietää kosteutta tai sitten tosiaan hyvä ilmanvaihto / kosteuden johdatus.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Elo 26, 2013 11:35 am

Mulla on diy huuva kattilan päällä, josta kanavapuhaltimen avulla johdetaan ilmat pihalle. Tuuletin vaan on alitehoinen, talvella varsinkin neste kondensoituu liikaa kaikille pinnoille. Joten onhan se käynyt mielessä rakennella kiehutuskansi.
Yleensä nuo on rakennettu niin että putken seinämiin kondensoituva neste ei pääse takaisin kattilaan. Yksinkertaisimmillaan ulos vievä putki on vähän ylikokoinen, kattilan kannessa taas on vähän pienempi reikä ja hyvin lyhyt putkenpätkä jonka päälle tuo ulos johtava putki laitetaan. Putkien väliin jää siis pieni ilmarako ja näinollen se kondenssivesi tippuu kannen päälle eikä kattilaan. Toinen vaihtoehto taivuttaa putken reunat sisäänpäin ja johtaa kouruun tiivistyvä vesi vaikka letkulla pois.

PBC brewery installations Ltd , joka esim Rekolan panimolle on laitteet toimittanut näyttää käyttävän ihan vaneria kantena, lienee joku elintarvikekelpoinen lakka/vaha/öljy/etc.. pinnassa.

http://www.pbcbreweryinstallations.com/images/Untitled12.png

julmetun ison kuvan ovat sivuilleen lykänneet joten pistin linkiksi.

EDIT: ainiin ja muistelen suoraman joskus maininneen että Brewcat ilmeisesti pystyy toimittamaan ainakin niitä blingbling kuparisia suppiloita kattilan päälle
Viimeksi muokannut Mikko, Ma Elo 26, 2013 11:41 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Elo 26, 2013 11:37 am

Mulla oli tommonen:

Kuva

Tein vanhasta alumiinisesta lampun kuvusta. Taoin reunat kattilaan sopivaksi. Imuletkun päässä oli vanha 12V laitetuuletin. Jätin kattilan ja poistoletkun väliin pienen raon ettei kattilaan tulisi liikaa alipainetta. Haihtuminen lisääntyi tälläkin järjestelyllä jonkin verran. Naapuri tuli jossakin vaiheessa kyselemään, että mitä ihmettä sää oikein hommailet siellä keittiössä, kun armoton höyrypilvi peittää näkymät :) Keittiöön ei tuon virityksen jälkeen kosteutta tullut.

edit: Letkuun kerääntyi vettä muutama desi keiton aikana, tyhjensin sen kylmän rauhallisesti "kippaamalla" tuulettimen läpi.

edit 2: löyty videokin, tosin aika lievää "savutusta", talvella oli paljon hienommat:
http://youtu.be/A7DwwHJ072U

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Elo 27, 2013 13:25 pm

Lampun kupu onkin hyvä idea. Ikeasta löytyy sopivan mallisia alumiinisia eri kokoisena: http://www.ikea.com/fi/fi/search/?query ... tovalaisin

Täytyy vissiin tuollainen isoin aluminiininen hommata itsellekin. Tuossa näyttää olevan mahdollisesti juuri sopivan kokoinen tuo itse polttimon kupukin, että siitä saa vähän sahaamalla putken, johon haitariputki on helppo työntää. Täytynee käydä paikan päällä katsomassa miltä näyttää.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ti Syys 17, 2013 14:15 pm

Kiitos ideosta ja erityisesti Juhanille tuosta Ikea-ideasta, kävin hakemassa tuollaisen ja sopi erittäin hyvin 50L Braumeisteriin, ostin vielä putkea ja välikappaleen eikä tarvinnut edes sahailla mitään. Vähän väleistä vielä höyryä pääsee ja kansi pissii ympäriinsä mutta pääosin toimii. Pitänee vähän tutkia saisiko laitetuulettimella merkittäviä etuja tuohon vielä.

http://ohraakkeli.blogspot.fi/2013/09/l ... telya.html

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Pe Helmi 07, 2014 11:05 am

Mitäs luulette, kestäisikö normaali polypropeenimuovinen pesufati huuvakäytössä? Rosterista sopivaa vatia en ole vielä löytänyt mistään. Muovia olisi helppo työstää ja muovivateja löytyy joka marketista, mutta mahtaako tuo kestää vesihöyryjä?

Eli tämmönen perus Orthex:
http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=z4lxhsxm90xog37j&kategoriaTunniste=Talousmuovi&path=KOTI%2FKodinhoito%2FTalousmuovi&paikkakunta=Helsinki&osuuskauppa=HOK-ELANTO&pageName=Main

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Helmi 07, 2014 11:17 am

Luulis kestävän. Yllättävän hyvin imee pelkkä "ilmastointikanavakin", kun laittaa tarpeeksi lähelle.
http://www.youtube.com/watch?v=VO8IlvWlKIY

Kuva

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » La Helmi 08, 2014 10:21 am

Upea kärmes! :D Kuinka tehokas sinun poistoilmapuhallin on?

No jep, nyt on muovifatihuuva valmiina. Ostin Biltemasta poistopuhaltimen, jonka käänsin ympäri ja patentoin levyyn kiinni ja yhdistin sen huuvaan ilmanvaihtoletkulla. Levy tulee sitten puolestaan ikkunan aukkoa peittämään.

Puhaltimen ilmamääräksi luvattiin 99 m3/h, mutta tuntuu kuitenkin, että imu on aika onneton huuvan päässä. Jäin miettimään voiko puhaltimen imutehoon vaikuttaa se, että puhallin on käännetty toisin päin, eli se toimii imevänä eikä sen painepuolella ole putkistoa? Katsotaan nyt panopäivän, jälkeen kuinka hyvin tämä nyt toimii.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » La Helmi 08, 2014 11:30 am

Kohtuukuntonen pallogrillin kansi ajanee asians huuvana... Uusia pallogrillejäkin joskus tarjouksessa hieman reiluun kymppiin :)
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Helmi 09, 2014 22:58 pm

Heh, totta. Kun köyhän ei kannata ostaa halpaa, niin pitänee ostaa suoraa se Weberi ;D

Muovivati toimi yllättävänkin hyvin. Koko oli tosiaan just oikea ja puhaltimen tehotkin riitti ihan hyvin eikä asunto muuttunut tropiikiksi. Itse asiassa huuva toimi liiankin hyvin, sillä kun jätin sen tiiviisti paikalleen ja tein hetken jotain muuta, oli vierre lähtenyt vaahtoamaan pitkin poistoputkea. Huuvan jättäminen hieman raolleen poisti kuohumisongelman. Muovinen joustava poistoletku ei myöskään ollut paras mahdollinen vaihtoehto, sillä se lähti lötkyilemään kuumasta höyrystä melko tavalla.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Huhti 25, 2014 15:54 pm

Motonetissa käydessä osui silmään tämmönen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/421059/M ... miinikansi

Eli alumiinikansi jonka halkaisija 42 senttiä.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”