80L mäskäysastia /keittokattila projekti

Valvojat: suorama, Elmo

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

Re: 80L mäskäysastia /keittokattila projekti

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Kesä 27, 2013 18:52 pm

Vaihat vaan isomman sulakepohjan tauluun :mrgreen:

*ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ TEE NIIN* -oikea neuvo

Cod3
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Cod3 » To Kesä 27, 2013 20:38 pm

No onneks sähkötaulussa on 16A sulake valmiina. Se 10A oli tuossa kattilan kyljessä oleva :P
Ja eikös vanhoissa tauluissa kannata vaan laittaa rautanaula niin ei poksahda ;)

Toinen mitä tuli kanssa "todistettua" itselle. on että 1mm^2 virtajohto lämpenee kun siitä menee 14A virtaa (lähes kuuma 12min käytön jälkeen). No pitää sekin päivittäminen laittaa ostoslistalle. Motonetistä ei vaan löytynyt pistoketta mihin olis 2,5mm^2 johdinta saanut kiinni. Pitänee jatkaa metsästystä. Toinen mitä mietin et mahtaako toi 2,5m johto olla jo vastuksena rajoittava tekijä virralle, kun mun laskujen mukaan aika lähelle 16A pitäis tuon systeemin haukata.

Kai se 20A pistokkeet pitää laittaa tilaukseen, jotta saadaan turvallinen tuosta vempaimesta.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Kesä 27, 2013 20:49 pm

Rautakaupoista löytyy ainakin normi töpseliä ja pistotulppaa 2,5mm2 kokoon jos sitä tarvitset. 2,5metrin kytkentäkaapeli EI ole merkittävä tekijä.

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » To Heinä 11, 2013 19:33 pm

Nyt on saatu kattila teknisesti kasaan. 20L vettä lämpeää 16->40C noin 13min ja sähköä kului 0,8kWh. Sähköjohdoksi löysin 1,5mm^2 kaapelin joka ei nyt mahdottomasti enää lämmennyt 14A kuormassa. Työnalla on vielä järeämpi 2,5:n johto, mutta siitä puuttuu vielä kattilaan menevä pää.
Valepohjakin on hankittuna ja melkein istuu kattilaan se on vaan hitusen liian iso. Rosteriverkoa löysin Tampereella käydessäni Rautasoinilta. Sieltä sain myös happoteräksestä uuden pultin tuota lämpöanturia varten (sekin jo asennettuna).
Pari kuvaa löytyy blogista.

Ensiviikon keskiviikkona on suunnitteilla panopäivä jolloin tytär roudataan hoitoon ja aletaan ihmettelemään miten näistä maltaista saadaan juomaa aikaiseksi.

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ma Touko 26, 2014 11:43 am

No tänään oli tarkoitus tehdä sitten uusi pano, kotiinpaluun kunniaksi (remontti asunnossa valmistui). Huomasin siinä että rele oli ottanut ikäviä lämpövaurioita.
Kuva

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Touko 26, 2014 13:17 pm

Oliko rele tarkoitettu tarpeeksi suurille viroille 14a vai mitä sanoit tuon haukkaavan....

Sulla näyttää olevan käytössä suoraan kegiin liitettävä hana? Miten käyttö onnistuu? Tarviiko kegin paineet laskea alas vai toimiiko hanan virtaussäätö niin hyvin ettei olut vaahtoudu turhaan edes esim 0,7bar mihin omat kegit on säädetty?

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ma Touko 26, 2014 14:10 pm

Rele kestää 25A

Olen ollut oikein tyytyväinen hanaan, toi virtaussäätö poistaa vaahtoamisen oikein hyvin.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 26, 2014 14:59 pm

No kerpeles menipä pahan näköiseksi :/ ... kyllä se sitten jonkunnäköisen jäähdytyksen tarvitsee. Heitä SSR+ jäähy kokonaan erilliseen lodjuun johon tulee virrat sisään, ulos ja yksi liitin PID:lle, lie helpoin ratkaisu.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Su Kesä 01, 2014 20:56 pm

Nyt laitettiin aluminiseen koteloon ja kotelon kylkeen aika järee L profiili vielä auttamaan lämmön siirrossa. Samalla saatiin pientä lisäsuojaa pumpulle.

Näissä uudelleen rakennusprojekteissa tietty se hyväpuoli et voi jatkokehittää tuotetta. Nyt siinä on pumpulle oma katkaisin että saa kierrätyksen pysäytettyä, sekä summeri PID:lle. Vielä kun keksin mihin sitä käyttäisin ja miten tuo ohjelmoidaan :) No eipähän käy aika pitkäksi.
Seuraava keittokokeilu on varmaan Stone IPA kirjasta IPA, Brewing techniques, Recipes and the Evolution of INDIAN PALE ALE by Mitch Steele

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”