80L mäskäysastia /keittokattila projekti

Valvojat: suorama, Elmo

Cod3
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

80L mäskäysastia /keittokattila projekti

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ma Huhti 22, 2013 22:23 pm

Noniin nyt saatiin kattila projekti heilahtaamaan aika askeleen eteenpäin.

Lauantaina aloitettiin projekti käymällä muutamassa rautakaupassa. Sieltä sit tarttu putkiosia jonkin verran (tosin ei kaikkia tarvittavia kuitenkaan).
Sunnuntaina hommaa jatkettii sitten puolenpäivän jälkeen kun rautakaupat olivat jälleen auki.

No kattilaan on nyt saatu pohjaan asennettua vastus ja lämpötila-anturi, molemmat pitää veden kattilan sisällä. Sitten keskelle pohjaa asennettiin vielä ulosotto vierteen kierrättämiseksi. No osien asennus osoittautui erittäin hankalaksi ja kun ensimmäistä vedenpitävyys testiä suoritettiin huomattiin liitos vuotavan. Myös pumpun ja messinkisen kulmapalan liitos vuosi. Kumitiiviste ei pitänyt riittävästi. Jälkimmäisen pääsee korjaamaan teflon teipillä,mutta tuo jälkimäinen on kinkkisempi. Tod.näk. pitäisi vaihtaa osia, jotta tuosta saadaan kunnollinen.
Kuva
Luonnollisesti myöskään sähköt eivät menneet laakista oikein. Releen kytkentä on väärin. Myöskin releen jäähdytys jännittää, kun sitä ei nyt ole tehty.

No tämä menee nyt vähän prototyypin asteelle, mutta katsotaan millaiseksi tuo "insinööri-isä" sen virittää kun jätin sille sen oto projektiksi. Itse pääsen kattilan kimppuun uudestaan vasta ensi kuun lopussa :(
Kuva

Lisää kuvia blogissa.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

Re: 80L mäskäysastia /keittokattila projekti

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Huhti 23, 2013 9:37 am

Aika pelottavan näköinen vastuksen liitos, varmaan kesken vielä ja nuo voisi vaikka kutistesukalla eristää ? Kuvakin varmaan vääristää kun jotenkin noi piuhat vaan näyttää kauhean ohkasilta, vähintään 2.5 neliömilliä tarttis jos tuo on 3.5KW tehoinen vastus mitä toisessa ketjussa suunnittelit. Sitten en ihan selvää saa millaiset virtaliittimet tuossa on , mutta normi kojeliitin on speksattu 10A lle, 16A :lle on speksattu se toisennäköinen virtaliitin jossa liitinpinnat on vaakatasossa.
Normi 10A:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=59_732_734&products_id=8822
16A:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=59_732_734&products_id=8825

Itselläni on tuommoiset Neutrikin powercon liittimet, ne on 20A.
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=59_444

SSR:n lämpenemisen laskemiseen tarttis vähän tietää niitä speksejä, google etti tuommoisen threadin jossa kerrotaan miten lämpenemistä voi laskeskella:
http://www.homebrewtalk.com/f51/ssr-heat-output-161818/

Itse en jaksanut sen enempää alkaa laskeskelemaan vaan ruuvasin suosiolla kiinni tommoseen möykkyyn:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=62_2214_2216&products_id=17933

Joka tietenkin on niin iso että ei se sulla esim tuonne kotelon sisään mahdu. Mutuna sanoisin että kannattaisi kuitenkin edes jonkinnäköiseen alumiini kappaleeseen tuo kiinni ruuvata varsinkin jos ne sun virrat on yli 10A.

Kauheen negatiivissävyinenpä tästä tuli.. höh.. näyttää nimittäin ihan hienolta kattila ja hyvä siitä tulee ! :cheers2:
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ti Huhti 23, 2013 10:10 am

Kiitos kommenteista.

Juups liittimet on "normi atk-liitin" joten tarvinee päivitystä. Myöskin toi vastuksen johdot taitaa olla turhan ohkasta. Ne otettiin siitä ylimääräsestä sähköjohdosta, joten tod.näk. 10A johtoja (1,5mm^2 ilmeisesti)
Laskin että virtaa kuluis tuon 16A (se vastus on 3,5kW) joten pitänee samalla päivittää noita virtaliitoksia.

Vastuksen kytkennät on tarkoitus koteloida piiloon myös. Sähkö ja vesi kun ei oo hyvät yhteen.

Tuhertelin pienen kuvan noista johdoista. Eikös noi johdotukset riitä?
Kuva

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ti Touko 14, 2013 14:34 pm

Tuli ajatuksena mieleen että mitäs tapahtuu jos johdot on liian pienet?
esim. eristeet sulaa päältä ja tulle oikosulkuja.

Sähköstä jotan tiedän, mutten muista nyt kouluajoilta mitä noista puhuttiin. Ei kuulu arkityön tehtäviin miettiä noita niin on unohtunut.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Touko 14, 2013 16:46 pm

Liian pienet johdot on sama kuin huonot liitokset, ne kuumenevat, eristeet palaa ja johdin voi mennä muodottomaksi/kärähtää ihan poikki.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Touko 29, 2013 1:17 am

Johtimen mitoituksen nyrkkisääntönä voi pitää 10A per 1mm^2. Siis kestävyyden puolesta.

Johtimen pituus (paksuuden kanssa) taas vaikuttaa jännitehäviöön joka taas puolestaan vaikuttaa esim. vastukselta saatavaan tehoon. Jos esim. vastuksen nimellisteho on 240V ja 3500W, on vastuksen ottama virta 14,58A eli vastuksen resistanssi on n. 16,46ohm. Joten jos talojännite on 230V ja johtimeen katoaa 10V saa vastus 220V ja ottaa 13.37A eli teho onkin enää 2940W.
Saatoin laskea väärinkin, väsy painaa jo.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Touko 29, 2013 9:12 am

suorama kirjoitti:Johtimen mitoituksen nyrkkisääntönä voi pitää 10A per 1mm^2. Siis kestävyyden puolesta.

Johtimen pituus (paksuuden kanssa) taas vaikuttaa jännitehäviöön joka taas puolestaan vaikuttaa esim. vastukselta saatavaan tehoon. Jos esim. vastuksen nimellisteho on 240V ja 3500W, on vastuksen ottama virta 14,58A eli vastuksen resistanssi on n. 16,46ohm. Joten jos talojännite on 230V ja johtimeen katoaa 10V saa vastus 220V ja ottaa 13.37A eli teho onkin enää 2940W.
Saatoin laskea väärinkin, väsy painaa jo.

Kuparin vastus mm2/m on 0.0168 ohm per mm2/m

Kaava suoraman esimerkkiin viitaten

piirissä kulkeva virta 13.37a/230v jaettuna verkon jännite saadaan kokonais vastus virtapiirille johtimineen = 17,2 ohm
vähennetään lämmitysvastuksen resistanssi 17,2 ohm - 16.46ohm niin saadaan johtimien resistanssi = 0.74ohm
jaetaan johtimen resitanssi 0,74/0,0168/1,5mm2 kuparin nimellisvastuksella jaettuna johtimen paksuus saadaan johtimen pituus 29metriä :D
Sinäänsä suoraman kaavat oli oikeita mutta oletit jännite häviön aika lailla suureksi. Tuskin kuitenkaan tossa vehkessä noin paljon johtoa on....

pienlaite johdotuksissa rittää koulun kirjojen mukaan
1mm2 per 10a riippuen johtimien asennus tavasta eli vapaasti kulkiessa ettei mene missään eristeiden seassa....

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Touko 30, 2013 9:51 am

No, joo. En oikeastaan ajatellut, että tuo esimerkki suoraan koskisi tuota laitteistoa. Kunhan hetin hatusta tuon 10V (ajatuksia herättämään).
Tosin voihan tuo laite olla vaikka 30m kelan perässä jossa on käytetty 1,5mm2 johtoa ;)

Tuon 1mm2 / 10A muistelin keskuksen johtimien vedosta. Siellähän ne ovat yksittäisiä karvoja ja 1,5mm2 saa (sai?) vetää jopa 16A puolelle, nimenomaan keskuksessa.
Ja todellakin tuo mitoitus pitää tehdä vallitsevien olosuhteiden mukaan, eikä johdin ole koskaan liian paksua. Muuta kuin taloudellisessa mielessä ja asennuksen mielekkyyden vuoksi.
Eristeen kestävyyshän tuossa on se tärkein ja se, että johdonsuoja laukeaa tarvittaessa. Aika paljon saa virtaa nimittäin kulkea, että kupari sulaa, tuollainen 1,5mm2 kään.

Hienoa, että laskit tuonkin auki.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Touko 30, 2013 11:12 am

suorama kirjoitti:No, joo. En oikeastaan ajatellut, että tuo esimerkki suoraan koskisi tuota laitteistoa. Kunhan hetin hatusta tuon 10V (ajatuksia herättämään).
Tosin voihan tuo laite olla vaikka 30m kelan perässä jossa on käytetty 1,5mm2 johtoa ;)

Tuon 1mm2 / 10A muistelin keskuksen johtimien vedosta. Siellähän ne ovat yksittäisiä karvoja ja 1,5mm2 saa (sai?) vetää jopa 16A puolelle, nimenomaan keskuksessa.
Ja todellakin tuo mitoitus pitää tehdä vallitsevien olosuhteiden mukaan, eikä johdin ole koskaan liian paksua. Muuta kuin taloudellisessa mielessä ja asennuksen mielekkyyden vuoksi.
Eristeen kestävyyshän tuossa on se tärkein ja se, että johdonsuoja laukeaa tarvittaessa. Aika paljon saa virtaa nimittäin kulkea, että kupari sulaa, tuollainen 1,5mm2 kään.

Hienoa, että laskit tuonkin auki.

Juuri näin... Jos ottaa jopa verkon rakenteen ja jatko johdot huomioon voi jopa tulla isommilla tehoilla esim 10v jännite häviöitä mutta niihin sitten ei enään paljoon voi vaikuttaa itse.
Paitsi tietenkin tuohon jatko johtoon. Mutta pointtina juurikin että johtimet kestää suunnitellun virran tässätapauksessa jos vaikka 16a olisi mitoitettu koska pistorasiasta ei enempää saa...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Touko 30, 2013 13:36 pm

Oikeastaan tätä koitin alunperin sanoakin =)

Mutta samalla ehdottaa paksumpaa johtoa, vaikka jännitehäviöiden varjolla... :lol:

Eli noin lyhyellä vedolla 1,5mm2 kestää kyllä sen 3500W ja kuitenkin on tavallaan todennäköistä ettei nimellistehoa edes saavuteta.
Jos en väärin muista, minulla vastuksien päässä jännite on (vastukset on 2 x 3 x 1kW ja jokaista 1kW ohjataan omalla SSR palikalla) ~226V.
Joten SSR ja johdin kuitenkin laskee jonkin verran jännitettä jo ~1000W tehollakin. Voisi vaikka mittailla uudelleen kun kerkiää ;)

SSR aiheuttaa sellaisen noin 2V jännite häviön eli lämpiää 10A virralla 20W teholla ja 15A aiheuttaa sellaiset 30W lämpöä. Tämä lämpö siis on se joka pitää saada hukattua johonkin.
Ja tietenkin se virta jonka SSR:n tulee kestää, pitää huomioida.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Kesä 16, 2013 0:05 am

Mitenkäs tämä projekti etenee?

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ti Kesä 18, 2013 21:32 pm

Kattila on saatu takaisin pääkaupunkiseudulle, vaatinee vielä tiivisteen hankkimisen tuohon pohjaan sekä pitemmän pätkän kupariputkea (tai rosteria jos jostain sattuislöytämään. Johdot sain 2,5mm2 hommattua nekin pitäis vielä vaihtaa.

Nyt on tehty duunia niin paljon et hyvä ku nukkua on ehtinyt. Onneks juhannuksena alkaa 6 viikon perhevapaa, joten ens viikon tehtäviin kuuluu toi kattilan viimeistely. Ensiviikolla lisää kuvia ja stooria.

Ei oo viel unohtunu projekti. Kattilakin vie sen verran tilaa työhuoneessa :)

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ke Kesä 26, 2013 8:44 am

Pitää kehua Etraa, sain sieltä mittojen mukaiset silikonitiivisteet mielestäni edullisesti. Myyjä stanssaili noita pohjan tiivisteitä joku 10-15min ja hinta tuli neljälle tiivisteelle 2,5€. Ei se oikeen bisnestä vielä ollut, mutta itse yllätyin positiivisesti. Rautakauppoja tuli koluttua jokunen ennen kuin tuolta tajusin kysyä.

Johdotuksia on nyt vaihdettu 2,5mm^2 johtoihin. Tänään olis tarkoitus vielä avartaa pohjan puoleista reikää että saan tuon holkkiavaimen ja aluslevyt mahtumaan. Laitan kuviakin varmaan tänään / huomenna.

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ke Kesä 26, 2013 12:57 pm

Nyt on kattila saatu tiiviiksi. Ainakin se vaikuttaa siltä seissyt kylppärissä 15min noin 75L vettä sisällä. Eikä vielä näy ainakaan että jostain tiputtelis.

Mut viel olis kysymys silikoniletkun ja putkiyhteen liittämisestä. Milläs hiluilla mä sen pistän kasaa?

Mulla on 8mm sisäreiällä ja 2mm (12mm) vallilla olevaa silikoniletkua ja 7mm 1,5mm vallilla (10mm). Se hana johon yritän noita liittää on 12mm kupariputkelle. toimisko jos junttaa 10mm tukiholkin tohon 7mm silikoneletkuun, varmaan tarvis joku helmi siihenkin virittää. jos siitä tulis 10mm +1,5mm vallit (13mm) vois saada tuon puristusliitoksen toimiin siinä. Mitäs mieltä ootte?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Kesä 26, 2013 20:48 pm

Cod3 kirjoitti: toimisko jos junttaa 10mm tukiholkin tohon 7mm silikoneletkuun, varmaan tarvis joku helmi siihenkin virittää. jos siitä tulis 10mm +1,5mm vallit (13mm) vois saada tuon puristusliitoksen toimiin siinä. Mitäs mieltä ootte?

En muista, millä mitoilla, mutta mulla on juurikin tukholkin kanssa silikoniletkua kiinni puristusliittimessä, ja hyvin on pysynyt ja kestänyt.

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ke Kesä 26, 2013 23:02 pm

Jesh pata on nyt vesitiivis ja pumppu kierrättää vettä.

Seuraava ongelma on että toi ssr ei lähde käyntiin. Onkos ohjetta miten toi Rex-C100 releen ohjaus kytketään?
nyt on PID napa 5 (-) kytkettynä SSR napaan 4 (-) ja PID napa 4 (+) ->SRR 3(+). Aikaisemmin oli noi PID navat toisinpäin. Meneekös toi nyt ihan oikei?
Virtamittarista oon saanu 0.06A mitattua kun PID out palaa, joten en usko et toi 3.5KW vastus on viel lähteny käyntiin.

Jos tänään sais kattilan kiehahtaan viel :)
Viimeksi muokannut Cod3, Ke Kesä 26, 2013 23:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ke Kesä 26, 2013 23:39 pm

Nyt kun internettiä tavailee niin ilmeisesti tää REC-C100FK02-M*AN vaatis pikkasen sisäistä modaamista että se ohjais SSR relettä. Voisko joku vielä vahvistaa asian olevan niin?
Imeisesti V*AN olis se mikä suoraan ohjaus SSR:iä.

On tää Ebay rakentelu vaan kivaa, kun aina tulee pari mutkaa matkaan. Täytyy ensimmäisten oluiden olla kyl taivaallisia jos miettii vaivan määrää mitä tähän on harrastuksen nimissä uhrattu, verrattuna et kävis vaan alkossa. No ei se oo harrastamista jos ei oo tekemistä (kunhan nyt pääsis sitä oluttakin valmistamaan) :D.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Kesä 26, 2013 23:54 pm

Cod3 kirjoitti:Nyt kun internettiä tavailee niin ilmeisesti tää REC-C100FK02-M*AN vaatis pikkasen sisäistä modaamista että se ohjais SSR relettä. Voisko joku vielä vahvistaa asian olevan niin?
Imeisesti V*AN olis se mikä suoraan ohjaus SSR:iä.

Olet ilmeisesti oikeassa. Mutta ei sitä pidiä tarvitse muokata. Tarvitset vain vähän 12V tasavirtaa. http://aussiehomebrewer.com/topic/70189 ... /?p=991866
Toki voi olla kivempi käyttää 15€ sopivaan pidiin kuin ruveta temppuilemaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Kesä 27, 2013 7:07 am

Jos SSR on mallia 2-32VDC input (ja ohjaa vaikkapa 16A 250 (400) VAC)
Niin silloin ohjaus jännitteeksi käy mitä tahansa 2V ja 32V väliltä. Eli vaikka vanha puhelimen laturi jos sattuu sellainen nurkissa pyörimään.

Kytkentähän on käytännössä sama kuin toisiopuolellakin.
Eli virtalähde, releen kärjet ja kuorma sarjassa. Näin rele vetäessään kytkee kuorman virtalähteesen.
Ensiöpuolella SSR on kuorma ja toisiopuolella vastus.

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » To Kesä 27, 2013 13:54 pm

Löysin PID-valveutuneen kalansavustajan :D joka oli juurikin samaisen PID:n modannut ohjaamaan SSR relettä. Tosi simppeli ratkaisu http://www.fishing.net.nz/asp_forums/di ... 66760.html Sisäinen rele pois ja suorat johdot ohjaukseen.
Nyt menee tuollakin versiolla rele käyntiin.

Miten ihmiset pärjäs ennen Googlea :P

No päivittelin blogiakin taas vaiheista. Mut nyt tarvitaan järeämpi sulake pistokkeeseen. 10A poksahti odotetusti heti kun vastus meni päälle.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”