Mäskäysastia

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Mäskäysastia

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Huhti 17, 2013 20:42 pm

Laitetaan nyt tästäkin vähän jotain. eBaystä siis käytetty 10 gallonan Rubbermaid cooleri. Hintaa tuli joku 80€. Hankin lähinnä siksi että tilaa on, pyöreä, kevyt ja lukemani perusteella pitää lämmön todella hyvin ihan tuollaisenaan.
10gal_rubbermaid.jpg
10gal_rubbermaid.jpg (20.97 KiB) Katsottu 7449 kertaa

Modaaminen pitäisi olla helppoa. Alkuperäinen hana irti (lähtee helposti) ja paremmat tilalle.
hana.jpg
hana_purettu.jpg

Bilteman 3/8" kuulaventtiili, 3/8" jatkoliitin, aluslevyjä, o-rengas, 3/8" muhvi sisäisellä kierteellä, o-rengas, aluslevyjä, 3/8" jatkoliitin, 3/8" muhvi sisäisellä kierteellä ja letkunippa.
osat1.jpg
osat_koottuna.jpg

Ei kukaan ole sattunut törmäämään tuollaiseen jatkokappaleeseen, muhviin jossa 3/8" ulkoiset kierteet? Semmoinen sopisi tuon läpiviennin alkuperäisen tiivisteen kanssa. Tällöin tuosta saisi varmasti tiiviin ja siromman.
Viimeksi muokannut Molder, To Huhti 18, 2013 8:36 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Molder
Kisälli
Kisälli

Re: Mäskäysastia

ViestiKirjoittaja Molder » To Huhti 18, 2013 8:35 am

Sisään tulee pesukoneletkusta napattua teräspunosta. Pituutta olisi 1,5m. Onkohan tässä pituudella väliä? Noin iso kieppi tykkää luikerrella pöntön laidalla. Jos noin pitkän meinaa laittaa niin varmaan pitäisi saada keskemmälle tuota letkua.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » To Huhti 18, 2013 9:52 am

Sikälimikäli nuo aluslevyt on sinkittyjä, niin en itse välttämättä käyttäisi paikoissa jossa ne ovat kosketuksissa vierteen kanssa.
Se kuitenkin hapettuu helposti vierteessä, liukenee siis siihen ja sinkki liiallisissa määrissä ei tee hyvää hiivalle. Ihmiselle sillä ei sinänsä välttämättä ole mitään haittaa jos tuo sinkki on ainoa mikä noista aluslevyistä irtoaa.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Huhti 18, 2013 14:53 pm

Aluslevyt ovat ihan terästä. Mitenkähän tuon hanan saisi varmimmin puhtaaksi? Siinä kuulassa näyttää olevan rasvaa ja tuoksuukin vaseliinilta. Varmaan kuumaa vettä ja astianpesuainetta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Huhti 18, 2013 15:28 pm

Nuo aluslevyt ei ehkä muutenkaan ole se paras idea. Levyn reikä lienee selkeästi isompi kuin putkihilu. Tiiviste tunkee väkisinkin tuonne väliin ja asettuu mitä todennäköisimmin epätasaisesti. Mitään tarvetta noiden korialuslevyjen kokoluokkaa oleville laipoille ei edes ole. Kunhan läpiviennin laippa on sen verran iso, että o-rengastiiviste ei pääse pursuamaan laipan yli, on se riittävä. Putkitiivistetiä käytettäessä tiiviste ei kamalasti tuollaisissa paikoissa edes pursuile.

Muunnos- ja jatkonippoja löytyy kyllä jokaiseen mahdolliseen kokoon.

Tuohon varmaan voisi mennä kätevimmin sisältäpäin laskien tuo 3/8" letkunippa, 3/8"- R10 puristusliitin, ilman puristusosia (mikäli vain oikein muistan, niin yleisesti noissa 10mm puserrusliittimissa on 3/8" kierre. Saattoi olla 12 mm puristusliitinkin, kannattaa tarkistaa. Paikoitellen lisäksi puserrusliittimissä on ihanmitäsattuukierteitä.), tiiviste (sisäpuolelle) ja hana. Kierteisiin tiivistetteippiä. Tiivisteinä toimii paremmin sopivat putkiliitostiivisteet kuin tavalliset o-renkaat. O-renkaiden pyöreä muoto saa ne helposti luiskahtamaan paikoiltaan, mikäli niiden liike ei rajoitu joka suunnalta. Ovat tarkoitetut uriin asennettavaksi pääsääntöisesti. Putkitiivisteet ovat litteitä, enemmän leveitä kuin paksuja. Pysyvät paremmin paikoillaan.

Itselläni on läpiviennissä juurikin puristusliitin (10 tai 12 mm, ei voi muistaa) ilman helmeä ja kiristysmutteria, tiiviste sekä hana. Kaikki Biltemasta.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Huhti 18, 2013 19:07 pm

Tuohan on Äyni kullan arvoinen vinkki. Pitääpä vielä huomenna käydä koluamassa Biltemassa. Käytitkö siis tuota orkkistiivistettä, ymmärsinkö oikein?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Huhti 18, 2013 21:45 pm

Ei minulla ole rubbermaidia, joten ei mitään tiivistettäkään.
Suosittelemani tiivisteet siis tämänmallisia:
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... te-868999/
Tuo Rubbermaidin tivari näyttää samantyyppiseltä, eli varmaan ihan käypänen. Noista putkitiivisteistä pitää tähän tarkoitukseen ottaa mittamerkintää pari kokoluokkaa isompi, koska se tuumamitta kertoo tiivisteen (kuten muidenkin putkiosien) sisämitasta, ja tuon 3/8" ulkomitta on sen ~17cm. Pitää olla tarkkana.

Tarkistin omista hiluistani, ja taisi olla se 12 mm 3/8" kierteellä. Mutta kannattaa varmistaa tämä ennen hankintaa.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Huhti 22, 2013 12:56 pm

No tuli kyllä himppasen parempi ja sirompi tuolla Äynin vinkillä. Kiitos vaan kovasti! Pitää laittaa maistiainen :wink: . Samanlaista ensin ajattelin itsekin mutta en uskonut että pysyisi tiivinä. Toimi kuin toimikin kun vain malttoi olla laittamatte liian kireälle. Silloin falskasi.
osat1.jpg

osat2.jpg

osat3.jpg

Sen vain tuon letkun kanssa huomasi että se pyrki nousemaan ylöspäin kun mäskiä sekoittelin aluksi. Eli osa mäskistä meni letku alle. Lisäksi pohjaa myöten sekoittaminen oli hankalahkoa. Valepohjaa etsimään.

Muuten hyvä pönttö. Alussa lämpö meni suunniteltuun 67 asteeseen ja tunnin kuluttua oli pudonnut vain hitusen. Ei edes 66 astetta. Pöntön kyljet eivät lämmenneet, vain kansi.

kalukalle
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja kalukalle » Ma Huhti 22, 2013 13:26 pm

Käytän itsekin rosteripunosta suodatukseen ja ratkaisin "ylösnousemis"-ongelman pujottamalla sopivan muotoiseksi väännetyn teräksisen 4-5mm kierretangon punoksen sisään. Nyt letku kiertää nätisti pöntön laitoja eikä tarvitse sekoittaessakaan niin paljoa varoa.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Huhti 22, 2013 14:21 pm

Mietin että onko ihan optimaalista että tuo letku luikertelee reunoja myöten?

Kovin hyvin vierre ei suodattunut. Ehkä kierrätin ensimmäisiä takaisin pönttöön liian vähän, liian nopeasti tai molempia? Pitäisi varmaan malttaa laskea enemmän. Lisäksi nyt en ole varma pitääkö tuon tunnin aikana käydä sekoittelemassa? Mallaspatja ei ehtinyt laskeutua?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Huhti 22, 2013 15:27 pm

Liiallisen kiristämisen seurauksena se tiiviste pyrkii pakoon välistä.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Huhti 22, 2013 17:46 pm

Jos letku pääsee pois pohjalta hyötysuhde kärsii huuhtelussa koska vesi ei kulje koko mallaspatjan läpi
Itse heivasin aikoinaan aika nopeasti tuon rstsuukka virityksen ja tein pohjalle kupariputken johon sahasin viiltoja.

Pari vinkkiä ainakin oman kokemuksen myötä tuohon vierteen laskuun.

Aloita laskeminen mieluummin rauhallisesti ettei mallas patja tiivisty ja hidasta laskemista.
Kun vierteen lasku edistyy voi vauhtia lisätä.
Itse vierteen kierrätyksellä halutaan kirkasta(puhdasta) puhdasta vierrettä. Suurin muutos on parissa ensimmäisessä litrassa jonka jälkeen se on ihan mielipide kysymys kuinka kaun haluaa sitä kierrättää ja kuinka pikkutarkka on.

Noilla kannattaa kokeilla mutta harjoitus tekee mestarin kun oppii sinuiksi omien vehkeiden kanssa. :cheers1:

Kuva
Kuva

Cerveceria
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Cerveceria » Ke Maalis 02, 2016 13:09 pm

Nostellaanpa tämä ylös kun tästä topikista olen vinkkejä ottanutkin. Eli olen tehnyt kylmälaukkuun reiän ja koittanut saada sitä tiiviiksi huonolla tuloksella. Minulla on käytössä halpa kylmälaukku jossa reikää ei valmiina ollut, ja luulen että ongelma on siinä etteivät seinät ole yhtenäisiä eikä viritys tunnu lainkaan tukevalta. Eli sisäpuolen tiivistys taitaa pitää mutta ulostulosta tihkuu vodaa, ja hanaa kääntäessä aukko irvistää enemmän. Onko ideoita saisiko tuosta vielä toimivaa peliä vai heittääkkö mäkeen ja ostaa valmislaite? Reiän pituus on 1,7 cm, halkaisija 2, 2

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Maalis 02, 2016 16:11 pm

Sitä letkua/putkeahan ei oikeasti tarvitse saada tiivistymään kuin sisemmän astian pintaan kiinni. Entä jos ronskisti vaan rouhisi ulkokuoressa olevaa läpiviennin reikää niin isoksi että pääsisi ruuvaamaan sisäseinästä läpimenevän liittimen vastakappaleen suoraan sisäseinän ulkopintaan? Siis sen sijaan että yrittää litistää koko kylmälaukun seinärakennetta esim. tämäntyylisen läpiviennin vastakappaleiden väliin, niin ruuvaisikin tällaisen läpiviennin tiiviiksi vain sisäseinän ympärille ja kiinnittäisi siihen joko lyhyen putkenpätkän + hanan, tai karuimmillaan pelkän letkun + sulkijan?

Toinen vaihtoehto kai olisi yrittää päästä jotain kautta ujuttamaan joku laukun seinän paksuinen lisäholkki tms. vastakappale laukun seinän sisään jäävän putken ympärille, jotta läpiviennin kiristykset eivät tiivistyisi pelkästään notkuvia seinärakenteita vaan jotain kiinteämpää vasten.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Cerveceria
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Cerveceria » Ma Maalis 14, 2016 21:54 pm

Kokeilin tässä välissä toista ideaa, mutta eipä sekään toiminut. Hommasin Biltemasta Tällaisen läpiviennin ,mutta eipä tuo letku tietenkään siihen mennyt :nauru:
Ymmärsinkö siis oikein, että kiristän tuon sisäseinään ilman mitään tiivisteitä? Letkuna on Viinimaailmasta haettu lämmönkestävä silikoniletku joka lienee samaa sarjaa kuin Panimonurkasta saatava. Mietinkin mistä löytyisi oikea läpivienti, ainoa löytämäni oli tälläinen kävisikö tuo tähän tarkoitukseen?

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Ke Maalis 30, 2016 13:41 pm

Osaisko joku neuvoa, mistä saisi helposti 1/2 naaras - 3/8 supistusmuhvin?
Tarvisin mäskäysastian bazookan ja hanan väliin.
Tuntuu maksavan nettikaupoissa maltaita, ja ei yhden liittimen takia viitsisi ulkomailta lähteä tilaamaan.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Maalis 30, 2016 19:42 pm

Lvi-liikkeet,rautakaupat,biltema...?Käy myös 1/2muhvi ja sup.nippa 1/2x3/8 UK/SK.Jos vaikeeta saada sup. muhvi.Ja tietty mikä materiaali?
RDWHAHB

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » To Maalis 31, 2016 19:12 pm

Eli siis mulla on hana 3/8" uros ja bazooka 1/2" uros. Tuohon väliin pitäisi kattilan sisälle saada muhvi 1/2->3/8.
Tulee siis vierteeseen, joten mieluiten rosterinen.
1/2 muhvi, 1/2 - 3/8 nippa, 3/8 muhvi toimisi siis myös, mutta tuntuu ylimääräiseltä ja tulee 2 osaa lisää + lisää hintaa.
Tuon: http://www.kodinrakennus.com/products/L ... 0/L1201006
löysin, mutta yli 20e toimituksineen tuntuu aikas isolta hinnalta yhdestä nippelistä!

Kävin tänään vähän kyselemässä ja noita tuumakokoisia ilmeisesti löytyy vähän huonosti.
Täytyy käydä vielä jossain isossa liikkeessä tiedustelemassa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Maalis 31, 2016 20:23 pm

Ebaystä löytyy seuraavaa, 2,37€/kpl.
http://www.ebay.com/itm/Female-Nipple-T ... aR1T9kmw8g

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Huhti 22, 2016 12:10 pm

alustavasti MYYNNISSÄ:
Olisi vanha IGLOO noin 10 gallonaa muistaakseni. siihen kuparista tehty suodatin joka täyttää pohjan sekä rosteri hana ostettu saksasta bisukka tarvike myyjältä ebaystä.

Igloo ostettu uutena Briteistä, ikäää on vuosia ja tummumaa löytyy hieman. Jos kiinnostaa laittakaa viestiä. Voin myydä myös ilman hana systeemiä ( ulostulo jää, vakio koko liitin ).
Jos sais Terran reissullansa

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”