Sähkövastus vierteen keittoon

Valvojat: suorama, Elmo

Cod3
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Sähkövastus vierteen keittoon

ViestiKirjoittaja Cod3 » To Helmi 21, 2013 15:16 pm

Moi

Tuossa Automaatio ketjussa oli meyervastus.fi :ltä saatu kustom vastus keittokattilaan.

Olin yhteydessä sinne ja ilmoitin seuraavat speksit:
Teknisiä vaatimuksia
- Pitää voida käyttä 16A sulakkeen kanssa, joten 3,5kW olis varmaan hyvä teho
- Kattilan halkaisija on 440mm joten pitää mahtua sisään.
- Materiaalin pitää kestää happamia nesteitä, mielellään elintarvike kelpoinen. Onkos toi INCOLOY 825 sopiva materiaali?

Kattilana olis toi 80L thermoport

Meyervastukselta sain vastauksen:
3,5kW teholla pintateho nousee 6W/cm2 paikkeille joka on vedelle OK, mutta todennäköisesti vierteessä oleva sokeri palaa vastukseen kiinni melko nopeasti. Kokemusta ei ole tuon tyyppisen nesteen lämmittämisestä mutta epäilisin, että pintateho kannattaisi olla alle 3W/cm2. Käytännössä tarkoittaa siis tehon puolittamista.

Kehoitettiin kyselemään muilta alan harrastajilta, joten palaan teidän suuren tietämyksen pariin.

Mitenkä on riittääkö toi 3,5kW keittelemään 60L vierrettä ja mitenkä tuon pintatehon kanssa. Pitäiskö tota vastuksen pituutta venyttää jeesaako se yhtään, vai pitääkö sinne laittaa kaks vastusta (kaks vastusta hinta nousee)? Ajatuksia/Apuja?

suregork
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo
Viesti:

Re: Sähkövastus vierteen keittoon

ViestiKirjoittaja suregork » To Helmi 21, 2013 15:24 pm

Omassa 50 litran kattilassa olen käyttänyt Camcon Ultra-Low Watt Density 3500W lämpöelementtiä, ja siinä on pintatehoja 50W / sq.inch (50W / 6.45 cm2), eli 7.8 W/cm2. Kerran vierre on palannut kiinni, ja silloin syy oli että käytin paljon ruismaltaita (joilla on korkeampi proteiinipitoisuus kun ohramaltaat) ilman proteiinitaukoa. Jenkkiforuumilla Camcon elementit käytetään paljon ilman ongelmia. Luultavasti 6W/cm2 pintateholla pärjäät hyvin.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » To Helmi 21, 2013 15:35 pm

Jees, automaatioketjun durakhan tilas kaks noita vastuksia Meyeriltä ja minulle päätyi se toinen.

Meidän vastuksen speksit on tämmöset:
PLV 8.5*1545mm 3000W 230V 7,8W/cm² KO50
M14x10 RST juotettu nippa
Vastusmateriaali AISI316 (haponkestävä)

Tuosta voi siis päätellä että vastussauvan halkaisija 8,5mm , pituus 1545mm, teho 3000w ja pintateho 7,8W/neliösentti
Vastuksen päihin on juotettu nuo M14 nipat jotka tulee kattilasta läpi ja mutterilla kiinni. Matskuna on ihan normi haponkestävä.

Yhtään minkännäköisiä ongelmia ei ole tullut tuolla pintateholla joka jo meilläkin on matala, vastuksen pinnalla ei ole minkäännäköistä palanutta karstaa ja se lähtee puhtaaksi ihan PBW:llä ja kiiltää kun uutena. Ihan keittolevyllä lämmittämällä pintateho kattilan pohjassa on suurempi kun tuossa. Ja toki pieni karamellisoituminen on ihan toivottavaa jos monta tuntia keitellään. Mulla on myös pumppu päällä aina lämmityksen ja mäskäyksen aikana vierrettä liikuttamassa, kiehuminen kun alkaa niin sen energia puolestaan liikuttaa vierrettä vastusten ohi ilman pumppuakin.

Haponkestäväkin on ihan riittävää, tuo taitaa Meyerillä olla pykälä alaspäin tuosta INCOLOYSTÄ. Nyt pitää muistaa se että normaalisti happamien nesteiden kanssa tekemisissä olevat lämmitysvastukset on yleensä siellä 24/7 ja niin niiden materiaali pitää mitoittaa. Me kun tehdään olutta, vaikkapa kerran 2 viikossa, se vastus on happaman nesteen kanssa tekemisissä muutaman tunnin kerran 2. viikossa jonka jälkeen se pestään puhtaaksi, sanoisin siis että mikä vaan hapettumista vastustava materiaali kestää tässä käytössä, kuparivastusta en sentään laittaisi :)

Meyeri arpoi meille hinnaksi semmoset 80€ + alvit + postit , käyttivät muuten express postitustapaa joka maksoi 24€, eli tosta voi huomauttaa niille että saa käyttää halvinta economy etanapostia niin ei hinta pompsahda.
Viimeksi muokannut Mikko, To Helmi 21, 2013 15:41 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Helmi 21, 2013 15:38 pm

Minä muuten olen käyttänyt tätä laskuria arvioidakseni kuinka kauan lämmittelyt kestää:
http://www.phpdoc.info/brew/boilcalc.html

Aika hyvin toimii uppovastusten kanssa kun pistää 90% hyötysuhteeksi.

10-100 astetta 3500w ja 60l antaa kokonaislämmitysajaksi 120min.
RDWHAHB

Cod3
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Cod3 » To Helmi 21, 2013 16:37 pm

On kyllä aika pitkä toi lämmittelyaika. Toivottavasti toi eristys jeesailee tossa. Mahtaako sitä kantta voida pitää päällä kun vierre ei vielä kiehu?

Toinen mitä mietin niin onko sillä merkitystä kuinka rauhallisesti toi lämpötila nousee, jos 35->65C kestää pitkään niin haittaaks se? Pitää jatkaa lukemista kun on niin paljon viel kysymyksii.

Mut kiitokset vastauksista pääsee nyt vähän eteenpäin taas hommassa. Alkaa sormet syyhyy ku tekis mieli jo päästä keitteleen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Helmi 21, 2013 17:08 pm

No yleensä vierre on kokolailla yli 10 asteista kun sitä aletaan keittelemään. 60->100 astetta ei ota läheskään niin kauaa.

Hidas lämpötilan nousu ei kait ole haitallista, vaan merkityksellistä on nopea jäähdytys. DME hajoaa kyllä keitettäessä, joten ennen sitä muodostuva DME yleensä ehtii kadota.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Helmi 21, 2013 17:11 pm

Cod3 kirjoitti:On kyllä aika pitkä toi lämmittelyaika. Toivottavasti toi eristys jeesailee tossa. Mahtaako sitä kantta voida pitää päällä kun vierre ei vielä kiehu?

Toinen mitä mietin niin onko sillä merkitystä kuinka rauhallisesti toi lämpötila nousee, jos 35->65C kestää pitkään niin haittaaks se? Pitää jatkaa lukemista kun on niin paljon viel kysymyksii.

Mut kiitokset vastauksista pääsee nyt vähän eteenpäin taas hommassa. Alkaa sormet syyhyy ku tekis mieli jo päästä keitteleen.

Kyllä kantta voi ja kannattaa pitää päällä, ainoastaan kiehumisen aikana se on syytä olla pois, tuon laskurin antama arvohan on ihan se absoluuttinen arvo, eli jos tuohon laskuriin esim tökkäsee 100% hyötysuhteeksi niin saa ajaksi 60l vettä 15->100 astetta 101 minuuttia ja siihen ei mitkään eristykset ja kannet auta vaikka olisi 2km eristystä, se on se absoluuttinen ideaalinen hyötysuhde jossa ei watin hippustakaan mene energiasta hukkaan seinämien läpi.

Ja tuo on se kokonaisaika joka jakaantuu koko päivän ajalle, jos esim otatkin kuumaa vettä hanasta ja lämmität sen mäskäyslämpötilaan niin siihen menee aikaa 40->65 astetta , 33 minuuttia. Tämän jälkeen ulosmäskäys 65 -> 76, 15 minuuttia ja keittolämpöön nosto 76 -> 100, 32 minuuttia. Siis tässä oletettu että vesimäärä on kokoajan 60l ja huuhteluvedet lämmität erikseen.

Se mikä on riittävän nopea on sitten ihan itsestä kiinni, 2 tuntia yhteensä lämpöjen nousuun, 1 tunti mäskäykseen, 1 tunti keittoon , 0.30min jäähdytykseen + mahdollinen sparge 30 min vielä päälle = 5 tuntia + pesut ja esivalmistelut. Kyllä siinä pitkä päivä tietenkin tulee jos työpäivän jälkeen alkaa vielä olutta tekemään mutta toistaalta ihan kiva aika jos viikonloppuna saa viettää omaa aikaa oluita nauttien ja uutta tehden =)

Tuo minuakin kiinnosti että mitenkä se lämpötila nousee, eli pc:llä sitä mittailin statistiikkoja ja sain ihan suoran viivan, lämpötilä 20->40 nousi just yhtä nopeasti kun 60->80. Teoreettista eroa toki on kun lämpötilaero huoneen kanssa nousee, mutta vaikka itselläni ei kattilassa ole mitään eristystä, se on niin pientä näillä ajoilla että itse en tuosta statistiikastani semmosta ilmiötä saanut ulos.

Hyvin voimakas eristys toimii lämpötilaeroja hidastavana elementtinä, eli lämmön muuttuminen, kylmenemisen lisäksi myös se lämmitys (!) kestääkin aavistuksen kauemmin kun pitää lämmittää myös xx kiloa kylmempää eristettä, siksi en omaan kattilaan laittanut mitään ja luotan että lämpövastus ja pumppu pitää lämmön tarpeeksi tasaisena.
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Helmi 21, 2013 17:17 pm

Mikko kirjoitti:
Hyvin voimakas eristys toimii lämpötilaeroja hidastavana elementtinä, eli lämmön muuttuminen, kylmenemisen lisäksi myös se lämmitys (!) kestääkin aavistuksen kauemmin kun pitää lämmittää myös xx kiloa kylmempää eristettä, siksi en omaan kattilaan laittanut mitään ja luotan että lämpövastus ja pumppu pitää lämmön tarpeeksi tasaisena.

Ja ilman sitä eristettä pitää lämmittää xx kiloa ilmaa siinä kattilan ympärillä, joka todennäköisesti vaihtuu koko ajan.
Kyllä minä ainakin saan keittonopeutta nopeutettua eristeellä jonkun verran, mutta kun se on hankala (lue: huonosti tehty), niin olen jättänyt pois.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Pe Joulu 12, 2014 17:23 pm

meikäläinen on rakentamassa kahdesta 50l pöntöstä mäskäys ja keittokattilaa ja en osaa oikein päättää että hoitaisinko lämmityksen kaasulla vai sähköllä. mietityttää nuo vastukset mitä olen ebaysta katellu kun ei näyttäs olevan mitään suojakoteloa liittimien päällä. mites ootte tämän ongelman ratkassu? mietin että jos ton ostaisi keittokattilan pohjaan http://www.ebay.co.uk/itm/6KW-AC-380V-W ... 639wt_1142 olisko mitään mielipidettä kokeneemmilla? jos tekisi oman ohjauksen jokaiselle vaiheelle niin saisi kolme tehovaihtoehtoa 2000-6000wattia. kuulostaisiko riittävältä vai pitäisikö vastuksille saada tarkempi säätö että saa sopivan voimakkaan kiehumisen eri määrille?

WillMackey
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja WillMackey » Su Syys 20, 2015 15:28 pm

Onkohan tuolla vastuksen materiaalilla käytännössä kovinkin suuri merkitys kiinnipalamiseen? Ei nyt suuri ero mutta halvemman saattaisi saada alle tullirajan joistain paikoista.
Haponkestävä: http://www.ebay.com/itm/Camco-02912-029 ... 3a9fd60b4a
Normi: http://www.ebay.com/itm/Camco-02522-025 ... 51b7c4519f

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Syys 20, 2015 19:04 pm

Kyllä nuo molemmat on alle tullirajan, joka on 150€, mutta aika rankasti halvemmalla pitäisi tuo halvempikin löytää, että olisi alle alv-rajan, joka on 22€ (sis. postik).
Tuosta kalliimmasta ei ole mitään mittoja annettu, kannattaa varmistaa, että mahtuu kattilaan.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Su Syys 20, 2015 19:06 pm

Tuskin on eroa. Itsellä ihan normi rst vastus joka tarkoitettu lämminvesivaraajaan. Pintatehokin on varmaan aika kova. Ikinään ei oo mitään palanut kiinni. Toisaalta keitän kyllä vaan max 70% teholla kun muuten kiehuu liian kovaa.

WillMackey
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja WillMackey » Su Syys 20, 2015 19:34 pm

Kiitos vastauksista.

äyni kirjoitti:Kyllä nuo molemmat on alle tullirajan, joka on 150€, mutta aika rankasti halvemmalla pitäisi tuo halvempikin löytää, että olisi alle alv-rajan, joka on 22€ (sis. postik).
Tuosta kalliimmasta ei ole mitään mittoja annettu, kannattaa varmistaa, että mahtuu kattilaan.

Juu väärä termi. Kiinasta kyllä yksi 3kW vastus tulossa (9€). Jos osoittautuu ihan sudeksi niin sitten ajattelin jotain laadukkampaa (tai no ainakin kalliimpaa) kokeilla.

WillMackey
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja WillMackey » Ma Syys 21, 2015 18:05 pm

Tuosta messingin soveltuvuudesta on vähän varoiteltu. Noissa kiinavastuksissa on messinkinen toi runko. Toisaalta kuvan perusteella niin on myös lapossa/brewcatissä myytävässä vastuksessa(?)
Kuolenko nyt kiljuen jos moisella alan keittelemään?
Osaisiko joku vinkata mistä löytäisi edullisen ~3kW vastuksen rst rungolla (33L thermo potille)? Tuo yleinen 2,4kW on toki ok hinnaltaan, mutta ilmeisesti ollut vähän heikkokestoinen (ruostuu jostain kohtaa).

Noita Camcon vastuksiakin on kritisoitu rungon/kierreosan ruostumisesta, onko kokemuksia?

E: Jaa löysinpä ketjun jossa ainaki muutama täälä käytti noita samoja kiinavastuksia. Äyni ainaki on viä elos eikä kai oo tullu kovin suuria lyijymyrkytysoireita? Käsittelittekö pinnan (vetyperoksidi + etikka)?

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”