DIY Stirplate

Valvojat: suorama, Elmo

Mikko
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ylöjärvi
18 tai yli: Olen

DIY Stirplate

ViestiKirjoittaja Mikko » To Tammi 10, 2013 22:42 pm

Lupasin tuossa toisessa ketjussa tämmösen jutun tehdä ja Vaasan Elektroniikkakeskuksesta kun putkahti paketti tänään kotipostiin, niin askartelinpa tämmöisen illan ratoksi. Kyseessä on siis Stirplate/Magneettisekoitin jolla voidaan sekoittaa startterivierrettä optimaalisen hiivan kasvun takaamiseksi. Toimintaidea on yksinkertaisesti se että astian sisällä on teflonpinnoitettu magneettisauva (ebaysta) jonka voi kiehauttaa vierteen keiton yhteydessä ja astian ulkopuolella on pyörivä magneettikenttä jonka mukana sauva pyörii. Eli askartelemme nopeussäädettävän tuulettimen johon on liimattu parit magneetit joten saamme pyörivän magneettikentän.

Kuva
Siinäpä on kotelo , tuuletin , dc virtaliitin, virtakytkin ja nopeudensäätöpotikka. Ekaksi siis reiät noille ja mallataan että tuuletinkin mahtuu vielä sisään. Kotelo on 120x120x55mm ja tuuletin on 80mm malli.

Seuraavaksi sitten nopeudensäädin, Joppo heitti tämän skeman toiseen ketjuun jonka mukaan tuon tein:

EDIT: orkkis kuva hävinnyt bittiavaruuteen, tässä jotakuinkin sama skema:
Kuva

Eli säädettävä virtalähde kolmella komponentilla.

Kuva
Kolvasin osat pienelle verolevyn palaselle ja liimasin sen tuohon kulmaan kuumaliimalla. Ilman piirilevyäkin pärjää kolvaamalla osat suoraan toisiinsa.

Kuva

Siinäpä näkyy mitenkä liimasin kuumaliimalla tuulettimen keskelle prikan ja siihen magneetit kiinni (ne muuten on keskellä, kuva vääristää). Samoin nostin tuulettimen kotelon pohjasta irti muutamalla pultilla. Sattu käsillä olemaan vain M5 kokoa joten tuulettimen reikiä piti vähän avartaa poralla.

Sitten vaan kansi kiinni, liimataan kumitassut pohjaan, potikalle hattu ja ihmettelemään lopputulosta:
http://youtu.be/Db0yMaemXDg

Magneetit ovat hivenen alitehoisia eli toisen parin vois vielä pinota vanhojen magneettien päälle. Mutta kyllä tuollakin vierre sekoittuu. Kolina ei ole livenä noin paha ja tuossa aiemmassa virityksessäni missä oli huomattavasti suuremmat jääkaappimagneetit magneettisauva oli lähes äänetön.

EDIT: lisäsinpä nyt selostuksen että mikä tämmönen Stirplate on.
Viimeksi muokannut Mikko, Pe Huhti 24, 2015 11:30 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

Re: DIY Stirplate

ViestiKirjoittaja Mikko » To Tammi 10, 2013 22:53 pm

Osalista:

Muuntajana käytän tätä verkkokaupan yleismuuntajaa:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/17721/cvcfv/Goobay-yleismallin-reguloitu-hakkurivirtalahde

Vaasan Eletroniikkakeskukselta (ja omasta miljoonalaatikosta):
tuuletin, LT12-80S DC-laitetuuletin 80x80x25mm 12Vdc
kotelo , 1591U-HA Muovikotelo 120x120x59mm harmaa
magneetit, MNG-16 Kestomagneetti Neo35 8x4mm
2k lineaarinen hiilipotentiometri,
LM317 jänniteregulaattori,
330ohm vastus,
100nf keraaminen kondensaattori,
Vipumallinen virtakytkin,
DC runkoliitin,
korilaatta,
kytkentälankaa,
verolevyä.

Lisäks työkalut porakone, kolvi, kuumaliimapistooli.
RDWHAHB

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Tammi 10, 2013 23:01 pm

Ja jos regu tuntuu kuumenevan, niin sen jäähdytystä kannattaa harkita. Ei välttämättä mitään jäähdytyssiiliä tarvitse, vaan ihan joku metallin pala johtamaan lämpöä pois.
Tuulettimen pyörintäkin jäähdyttänee jonkin verran, jos kotelo ei ole täysin suljettu.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Tammi 11, 2013 8:41 am

Aivan juu, unohtukin mainita että testailun jälkeen asetin tuon säädettävän virtalähteen 7,5 volttiin. Tällöin tuo LM317 ei kuumene vielä liikaa koska sen ei tarvitse normikäytössä tiputtaa voltteja. 12 voltilla tuuletin kuitenkin pyörii liian nopeasti , lasissa on semmonen pyörremyrsky että johan siinä hiivalla menee nuppi sekasin :).

Eli jäähdytyssiili on pakollinen jos käyttäisi pieniä pyörintänopeuksia jatkuvasti, koska tuo regulaattori muuttaa kaikki hukkavoltit suoraan lämmöksi ja ilman jäähdytyssiiliä sitä saa tulla noin 1w verran ennen toimintasavujen ulospäästämistä. Pyörintänopeuden säätö on kuitenkin pakollinen lähinnä siksi että saa tuon magneettisauvan aloittamaan pyörimisen.
RDWHAHB

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Tammi 13, 2013 13:47 pm

Mä olen hidastanut tietokoneen tuulettimia ihan suoralla potikkakytkennällä, sekin toimii ja on tietenkin edullisempi =) . Miinuksena on tietenkin se että pyörintänopeudella on huomattavasti korkeampi minimitaso kuin PWM:llä.
Ihailin kalevan a-kaupassa fullersin vintagea ja ajattelin että jonkun kontrolloidun hiivanmonistamon kiljutehdas kyllä vaatisi. Juonena olisi tehdä systeemistä semmonen että käymisputeli/erlenmayeri mahtuisi vierteineen ikean painekattilaan. Puteli stirplatelle ja käymisen loputtua kiljun jako painekattilan kautta kiertäneisiin kierteellisiin koeputkiin.

Menee vähän ohi otsikon mutta millä tavalla olette varmistaneet sanitoidun hapen saannin hiivalle? Erlenmayerin päälle desinfioitu pumpuli, riittääkö pitämään pöpöt poissa vai pitääkö pumpulia kostutella viinalla tms?

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Tammi 13, 2013 18:32 pm

Juu toki sen voi pelkällä potikalla tehdä , tosin niiden tehonkesto on vielä puolet pienempi joten. Noiden komponenttien hinta on <1€ luokkaa, et ei se nyt ihan niin paha hinta ole tässä konkurssissa :P

Muuten , tuon Ikean painekattilan, kuten eurooppalaisten yleensä, taitaa paine olla pienempi kun tuo jenkkien suosittelema 15psi joten tuo alempi paine pitää huomioida sterilisoinnissa, kestää pidempään.

Minä en ole mitenkänään varmistanut sanitoidun hapen saantia, eli ihan vaan foliota käytän putelin päällä.
RDWHAHB

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Tammi 13, 2013 18:41 pm

Juu tarkoitus oli että vetää ikäänkuin överiksi ton sterilointi homman vielä tuossa vaiheessa että voi sössiä sen sitten myöhemmin. Eli ajatuksena olis kehitellä systeemi jolla sais aina pullonpohjista herätettyä sen verran hiivaa että sais seuraavan satsin tehtyä. Mikäli noita pulloja tulis käytettyä jatkossa enemmän niin vois aina palata yhden sukupolven taaksepäin jos tulee ongelmia tai käydä alkosta hakemassa uuden "juuren".

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Tammi 13, 2013 18:48 pm

RDWHAHB

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Tammi 13, 2013 18:59 pm

Mikko kirjoitti:Noiden komponenttien hinta on <1€ luokkaa, et ei se nyt ihan niin paha hinta ole tässä konkurssissa :P

Itse olen monia komponentteja tilannut ilmaisina näytteinä. Pääsee vielä halvemmalla ja tulevat aika hemmetin vikkelään maailman toiselta laidalta =)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Tammi 30, 2013 17:01 pm

Justiinsa tein magneettisekoittimen.

Kotelo ja DC-runkoliitin paikallisesta tarvikeliikkeestä, Elektorista: 10,50 (halvemmallakin olisi saanut vastaavat, mutta tuetaan paikallista välillä.)
Puhallin nopeudensäätöineen amatsoonista: 16€ http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000 ... 00_s00_i00 (kun ostaa tavaraa 25 punnan edestä, niin toimitukset ei maksa mitään. Jälleen halvempiakin olisi varmasti ollut, mutta näillä mennään. Hyvälaatuinen puhallin muuten)
Magneetti jääkaapista. Purettu joskusmuunnoin tietokoneen kovalevystä: 0€

Yhteensä 26,50 € Lisäksi tulee toki sekoitussauva, joita ebaysta tuli tilattua kaksi kipaletta 12€. Eivät ole ruojat vielä saapuneet.
Joku reikä koteloon, dc-liittimen juottaminen ja mahdollisuus sössiä hyvin pieni.

Sen verta meni tietty pieleen, että oletin kotelon olevan symmetrisen. Halusin potikan ja virtaliittimen eri puolille koteloa, mutta nyt ne tuli sitten samalle puolelle. Jos tuota vielä tuunaisi virtakytkimellä, jonka voisi asentaa potikan reikään, niin saisi sen potikan "etupuolelle".

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 04, 2013 15:09 pm

Tulin siihen tulokseen, että kovalevyn magneettia ei kannata käyttää. Se on liian vaikea saada keskelle. Seurauksena tärinää ja magneettisauva lentää pois paikoiltaan vähänkään suuremmissa nopeuksissa.
Laitoin samanlaiset magneetit kuin Mikolla. Teho tuntuu riittävän, josko aivan täysillä kierroksilla meinaa sauva lähteä omille teilleen. Liekö halpa ebay-magneettisauva senvertasen epätasapainoinen. (Pysyy muuten paremmin paikoillaan kotelon päälle asetetun muovilevyn päällä kuin e-kolvissa.)

Kolinat saan kaikkoamaan täysin kun hakee parhaan sijainnin pullolle.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Helmi 04, 2013 15:39 pm

Noiden magneettien etäisyys kannattaa pitää myös "sopivana" (mitä se tarkoittaakin, kokeilemalla selviää), jos on liian leveällä suhteessa magneettisauvan pituuteen niin ei toimi. Samoin kannattaa käyttää tarpeeksi pientä sauvaa, tuumanen on ihan ok.

Humlen erlenmeyerin pohja ainakana ei ole täysin tasainen, on kupera , siitäpä se pahin kolina syntyy. Itselläni se on nyt tarpeeksi äänetön kun laitoin noiden magneettien päälle vielä toiset. Mutta edelleen ghettovirityksessä käytössä olleet noin 2 sentin halkaisijaiset jääkaappimagneetit oli parhaat. Pitäisi repiä ne irti levynpalasta mihin ne epoxilla liimasin ja kokeilla tässä mallissa.
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 04, 2013 15:58 pm

Mun e-kolvi on kotoisin brouwlandista, eikä sekään kamalan tasainen ole.
Lisäsinpä minäkin muuten vielä toiset magneetit, ihan kokeilun vuoksi. Parani. Ei ne isommatkaan paljoa maksaisi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 11, 2013 9:32 am

Nyt on stirplate ensimmäistä kertaa tositoimissa.
Kätevää. Ekaksi jonkin aikaa kovilla kierroksilla, että startteri saa happea, sitten kierrokset sellaiselle tasolle, että neste pysyy koko ajan liikeessä, mutta ei enää hauko ilmaa.

Muuta merkkiä käymisestä en näe kuin vesihöyryä kolvin yläosassa. Toivon ja oletan, että muuta ei tarvita.

Pienellä hakemisella kilinät ja kolinat katosi ja nyt tuo on liki äänettömänä tuolla. Välillä pitää pientä ääntä ja sitä tulee ihmeteltyä, että mikä kumma.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 12, 2013 8:41 am

rupesihan se vaahtoamaankin ihan kunnolla.

Siirsin tämän tuonne välineidenvalmistuksen puolelle, mihin se kuuluu.

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: vaasa

Stir plate

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ma Touko 13, 2013 18:46 pm

Eli aloitin tänään sekottimen valmistuksen, Muovi laatikko ja laitetuuletin sekä magneetteja pari pientä ja yksi sauva magneetti. Itsellä oli 12Vdc virtalähde ja kirrosluvun muunnin valmiina.

Osille tuli hintaa 11e ellukeskuksesta vaasasta, :oops: eka moottori kärys joten jatkan puuhastelua keskiviikkona hommaamalla vähän voimakkaamman ja kalliimman moottorin mikäli en omista rojuista löydä sellaista perk.... Mutta onko muut puuhastellu vastaavaa laitetta? :cheers1: :jano:
Viimeksi muokannut äyni, Ma Touko 13, 2013 19:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ihan törkeästi nyt yhdistin viestisi aiempaan aiheesta käytyyn ketjuun.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Stir plate

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Touko 13, 2013 19:12 pm

wolfbeer78 kirjoitti:Mutta onko muut puuhastellu vastaavaa laitetta? :cheers1: :jano:

Kuten huomannet, niin on.
(pikku vinkki, tuolla oikeassa ylänurkassa on hakukenttä =) )

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ma Touko 13, 2013 19:24 pm

Ok joo oon uusi foorumilla eikä osaa vielä kunnolla hakea tietoa täältä ;)

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ti Touko 14, 2013 0:09 am

No tuli pyöritin valmiiksi tai ainakin toiminta kuntoon :cheers2: nyt pääsee syventymään starttereiden valmistukseen. Niin tuli tuossa ajatus että rakentais myös ison pyörittäjän käymis sankoa varten ni pyörittäs koko vierrettä aina jonkun aikaa alussa ni tulis ainakin hyvin ilmattua vierre :sgeek: :party:

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Loka 09, 2014 9:24 am

Täytyy varmaan alkaa ottaa stir plate projekti iltapuhteiksi, Mikolta hyvää tarvikeluetteloa mutta onko niin että teki ns. monimutkaisen kaavan kanssa,
eli vähemmälläkin ja yksinkertaisemmin onnistuu? Kun videoita aiheesta katsoo niin esim jotain erillisiä kondensaattoreita ei ole käytetty. Tuo Vaasan liike näyttää tosi kilpailukykyiseltä ja paljon tavaraa saman katon alla.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”