DIY Stirplate

Valvojat: suorama, Elmo

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Englanti
18 tai yli: Olen

Re: DIY Stirplate

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Loka 09, 2014 9:57 am

Mikko kirjoitti:Osalista:

Muuntajana käytän tätä verkkokaupan yleismuuntajaa:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/17721/cvcfv/Goobay-yleismallin-reguloitu-hakkurivirtalahde
...

Ja heti jo aloittelijan (tyhmä) kysymys: Jos kerran muuntajassa on säätö 3-12v niin eikö jo tällä voida suoraan säätää pyörimisnopeutta? Muuntajan johdot kiinni tuulettimen johtoihin ja pistoke seinään, muuntajasta säätää nopeutta? :sgeek:
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » To Loka 09, 2014 10:34 am

DeGarre kirjoitti:
Mikko kirjoitti:Osalista:

Muuntajana käytän tätä verkkokaupan yleismuuntajaa:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/17721/cvcfv/Goobay-yleismallin-reguloitu-hakkurivirtalahde
...

Ja heti jo aloittelijan (tyhmä) kysymys: Jos kerran muuntajassa on säätö 3-12v niin eikö jo tällä voida suoraan säätää pyörimisnopeutta? Muuntajan johdot kiinni tuulettimen johtoihin ja pistoke seinään, muuntajasta säätää nopeutta? :sgeek:

Joo voi ja itseasiassa sillä muuntajalla mä sen maksimivirran säädänkin, niin että itse laitteen nopeudensäätö on aina täpöillä.
Nopeudensäätö on kuitenkin ihan hyvä olla olemassa käynnistyksen yhteydessä, riippuu ihan millaiset magneetit ja millainen magneettisauva on ja tietenkin että millaisen kierrosnopeuden haluaa joka taas riippuu nesteen määrästä.

Se magneettisauva kun ei välttämättä pääse menoon mukaan vaan tuuletin pitää aluksi käynnistää hitaammilla kierroksilla ja sitten pikkuhiljaa lisätä kierroksia.
En ole kokeillut säädellä tuon muuntajan virtaa lennosta, mitenköhän mahtanee toimia.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Loka 09, 2014 10:52 am

Kiitos! Ja eikö yksi ratkaisu ole tuo Äynin linkkaama tuuletin jossa on jo valmiina kierros-säätö-nappula?

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Loka 09, 2014 11:16 am

DeGarre kirjoitti:Kiitos! Ja eikö yksi ratkaisu ole tuo Äynin linkkaama tuuletin jossa on jo valmiina kierros-säätö-nappula?

Onhan se juu jos halvalla löytää ja jos nimenomaan säädettävän virtalähteen kanssa käyttää niin että potikka on aina "täpöillä" eikä siis liikaa pääse kuumenemaan.
Mulla itsellä oli just täsmälleen samanlainen nopeussäädettävä silverstonen tuuletin ja jostain syystä se kärähti kun leikin sillä, tarkkana virtojen kanssa ja katsoo että ei mene plussat ja miinukset sekaisin. Normi "wanhanliiton" tuuletin ilman nopeussäätöjä ei ole moksiskaan mutta noissa modernimmissa malleissa on elektroniikkaakin sisällä.
RDWHAHB

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Loka 09, 2014 11:21 am

Ahaa, täpöillä niin ei kuumene liikaa mutta kun toisaalta monet sanoo että optimaalinen hiivalle on sellainen pienehkö nopeus ja että sellainen vortex taifuuni pullon keskellä ei ole mikään itsetarkoitus ----eli jokin jäähdytys-systeemi voisi olla paikoillaan.

Auttaako jos poraa reikiä laatikkoon?

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » To Loka 09, 2014 11:31 am

DeGarre kirjoitti:Ahaa, täpöillä niin ei kuumene liikaa mutta kun toisaalta monet sanoo että optimaalinen hiivalle on sellainen pienehkö nopeus ja että sellainen vortex taifuuni pullon keskellä ei ole mikään itsetarkoitus ----eli jokin jäähdytys-systeemi voisi olla paikoillaan.

Auttaako jos poraa reikiä laatikkoon?

Äh niin toki, ajatuskatkos mulla luen toisin ja kirjoitan toista, siis tietenkin jos käytät VALMISTA silverstonen valmistamaa nopeussäädettävää tuuletinta niin ne taitaa olla sisäänrakennetulla pwm säädöllä jolloin ne ei kuumene juurikaan ja jokatapauksessa ne on toki suunniteltu jatkuvaan käyttöön puolitehoillakin.

Ja jos käytät tuollaista säädettävää virtalähdettä, niin voit siitä siis säätä ne maksimikierrokset ja potikalla säädetään ainoastaan käynnistyksen yhteydessä, tällöin kuumeneminen on minimaalista vaikka käyttäisit omaa viritystä jossa normituulettimeen kolvaat potikan kiinni.
RDWHAHB

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Loka 10, 2014 16:08 pm

Kiitos vastauksista, eiköhän tämä ole selvää pässinlihaa nyt...kaikki osat tilauksessa paitsi boksi.

Arttu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Arttu » Pe Loka 10, 2014 18:06 pm

Mulla on myös sekoitin rakenteilla. Löysin sopivankokoisen vanhan modeemin josta revin sisuskalut pois ja hain Elektorista muutaman komponentin. Regulaattori oli loppu, mutta muistelen että mulla on jossain vanhasta akkuporakoneesta purettuna sopiva regulaattori, ainakin ihan samannäköinen. Ostin tavallisen potikan sijaan liukupotikan, sillä sen saa asennettua siististi modeemin kotelossa olevaan uraan, jossa oli ennen led valoja. Hintaa tulee varmaan n. 7e. Modeemin virtalähde on 9v, mutta luulen että käytän yimääräistä säädettävää virtalähdettä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Loka 17, 2014 23:23 pm

En kyllä ole nähnyt mitään sopivaa laatikkoa projektille, täytyy ilmeisesti ostaa joku project box kiinasta.

peloton
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja peloton » Ke Loka 29, 2014 13:28 pm

Tehtiin tupla DIY stirplate parilla kympillä. Syöttö ebaystä hankitty tatuointilaitteen power-mokkula, hinta vähän toista kymppiä. Säätö 0-16V. Pienellä uudelleenjohdotuksella syöttö molemmille yhtä aikaa. 12V flektit, liittimet, stirbarit ja magneetit muutaman euron. Hyvin toimii. :cheers2:

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Joulu 07, 2014 22:13 pm

Helkkari kun ei inahdakaan. Jotain olen tehnyt väärin enkä saakeli ymmärrä mitä. Vai onkohan joku komponentti vialla? Ketjun alkuperäinen kytkentäkaavio on hävinnyt taivaan tuuliin. Onko jollain käsillä potikalla ja dc-connectorilla varustetusta hyrrästä selkeää wiring-ohjetta?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Joulu 07, 2014 22:58 pm

Olisiko jostain näistä hyötyä: http://images.google.com/images?q=diy+stirplate+wiring :mrgreen:
En osaa valita, että onko oma suosikkini tämä:
Kuva
vai tämä:
Kuva

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Joulu 07, 2014 23:45 pm

Just noin ne on. Joku osa kai rikki kun ei inahdakaan. Täytynee ohittaa kytkin ja potikka. :mad:

edit: eikös nuo kaksi ole vähän ristiriidassa keskenään? Onko tuo eka ihan oikein?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Joulu 08, 2014 0:44 am

En mä tiedä, molemmat kuvat on sikäli kamalia, että vaikea noita on tulkita.

Sillä nyt ei taida varsinaisesti olla mitään merkitystä, että kummalla puolella potikka on. Ymmärtääkseni, saatan olla väärässäkin.

Koeta nyt ensin, että toimiiko virtalähde ja tuuletin. Ja kytke ne piuhat oikein päin, kokeile jos sulla ei ole yleismittaria. Väärin päin asennettuna ei pidäkään inahtaa. Yleismittarilla vois testata sen potikankin. Ja katkaisimen.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Joulu 08, 2014 9:28 am

Itse olen pari modenia kotelotuuletinta kärväyttänyt omissa virityksissä täysin itselleni mysteerisestä syystä. Niissä pitäisi olla suojaukset niin että väärä napaisuuskaan niitä ei pitäisi kärväyttää, mutta silti. Että voi olla että jostain syystä tuuletin on nyt vaan särki.
RDWHAHB

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”