Vierteenjäähdyttimen rakentamisesta

Valvojat: suorama, Elmo

hepokattikrokotiili
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Vierteenjäähdyttimen rakentamisesta

ViestiKirjoittaja hepokattikrokotiili » Ma Touko 23, 2011 10:01 am

Immersiovierteenjäähdytin olisi tarkoituksena rakentaa. Järkytyin kuitenkin kuparin hinnasta. Starkki ilmoitti kiepillä olevan kupariputken metrihinnaksi noin 10e. Mistä te olette ostaneet kupariputkenne ja mihin hintaan? Ja kuinka pitkä jäähdyttimen pitäisi olla ~12 litran satseille. Näillä hinnoilla ei viitisisi rakentaa yhtään liian tehokasta jäähdytintä...

Tuleeko mieleen mitään halvempaa jäähdytystapaa/jäähdytintä. Tarkoituksena olisi, että vierteen saisi nopeasti edes alle 60C:n jotta humalointi ei menisi piloille.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

Re: Vierteenjäähdyttimen rakentamisesta

ViestiKirjoittaja Karvis » Ma Touko 23, 2011 10:16 am

No itse kans ajattelin aikoinaan, että rakentaisin itse. Sitten tosiaan toi hinta tuli kuitenkin esteeksi, kupariputki + laitteet millä saa sen kunnolla väänneltyä kierukoille. Päätin sitten tilata ihan ulkomailta valmiin mun muun tilauksen yhteydessä.
http://www.hopandgrape.com/public/detai ... MM20027639

Jos itse tekee, niin korkeutta n.40 senttiä (riippuen kattilasta), mulla on 18 kierukkaa väänneltynä. Sillä sää reilut 20L nestettä jäähdytettyä hanavedellä 20-25 asteeseen 15-20minuutissa. 60 asteeseen menee parissa minuutissa.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 23, 2011 13:11 pm

Mulla on 10 metriä 12mm ulkohalkaisijaista kupariputkea ja se on riittävä 20 litran satseille. Kupariputken hain bauhaussista ja olisko se ollut sen 9€ metri ja eipä mokoman hinta ainakaan halpenemaan päin tunnu olevan. Mitään välineitä tuo hehkutettu kupariputki ei tartte itse kierukalle vääntelyyyn, varsinkin kun tein tämän videon mukaisen jossa kupariputkeen on juotettu nuo kulmapalat:
http://www.youtube.com/watch?v=G8EolKTDZUQ
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Touko 23, 2011 13:23 pm

Jos hankalampi puhdistettavuus ei haittaa, niin tuosta:
http://shop.ebay.de/i.html?_kw=w%C3%A4r ... pos=&gbr=1
Levyjäähdyttimen tehosta keskustellessa selvisi, että 20 levyä pitäisi olla riittävästi, maltillisempi pärjää kymmenellä ja sille joka haluaa säästää vettä ja laskea vierteen nopeasti sopinee 30 levyinen.

Itse ei todellakaan kannata jäähdytintä rakentaa, tuolla Karviksen antamalla saitilla on nuo immersiojäähdyttimet senverta halpoja, että ei putkea tuohon rahaan saa, ellei suhteilla.

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » Ma Touko 23, 2011 13:54 pm

En ole kokeillut, mutta biltemastakin näyttää löytyvän: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=54

Muitakin tuotteita näyttää olevan "kupariputki" -hakusanalla.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Touko 25, 2011 12:41 pm

Mä ostin rosteriputki jäähdyttimen sakasan ebaystä posteineen ja valmiine letkuineen n50€. Se oli käytetty.
Siellä on 40-60-90€ uusiakin. Ly tunnuksella 19% alv veks uusista.

Romiksilata voi kysellä kupariputkee tai putkimiehiltä saa valmiiks tehtynä parilla oluella varmaan..
Jos sais Terran reissullansa

hepokattikrokotiili
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja hepokattikrokotiili » Pe Kesä 03, 2011 15:34 pm

Päädyin lopulta tuohon Hop and Grapen jäähdyttimeen. Hinnaksi tuli noin 50 puntaa letkuineen ja kuljetuksineen. Paketin saavuttua järkytyin jäähdyttimen pienestä koosta - halkaisija kun on vain ~13cm. Kokonaispituutta tuolla on kuitenkin noin 7m.

Eilen tuli koeajettua jäähdytin. 10 litran vierre jäähtyi ~40 asteeseen todella nopeasti (olin niin innoissani jäähyttimen tehosta etten mitannut tarkkaa aikaa) eikä 20 asteeseenkaan kestänyt hirveän kauaa.

Hyvä ostos siis

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Kesä 03, 2011 16:34 pm

-40°C on aika huiman kylmää XD

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ti Heinä 12, 2011 20:25 pm

Sain duunista vanhan ja pölyisen rosterijäähdyttimen. Ongelmana on vain, että saisi teräksen pinnasta kalkin, muun moskan ja kevyen pintaruosteen/tummentuman irti. En viitsisi ihan tällaisenaan sitä vierteen sekaan laittaa. Pitäisi testatakin mokoma. Nyt vihjeitä, ideoita ja ajatuksia tuon roskan irrottamiseen pinnalta? Itselläni ei ole hiekkapuhalluslaitteita (enkä tunne ketään jolla olisi tätänykyä), en omista hiomakoneita, yms. Kokeilin uittaa sitä mm. kloorissa, kidesoodassa ja raaputtaa juuriharjalla, sekä teräsharjalla rapaa irti. Osa lähti, mutta vielä jäi paljon. Neuvoja? Vai heitänkö mokoman roskiin ja hankin kuparia? Minkälaiset letkut ja liittimet tuohon tulisi hankkia?
kuva: https://picasaweb.google.com/1178639797 ... 8579891570

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Heinä 12, 2011 20:55 pm

Sitruunahappoa ja teräsvillaa..
Laitat siis tuon johonkin astiaan, johon se mahtuu kokonaan, ja niinpaljon 5-15% sitruunahappoliuosta, että peittyy ja kansi tms. päälle. Anna lillua parista tunnista yön yli, vähän liuoksen ahvuudesta riippuen, ei tuo puhki mene. sitten vaan karkeaa (4 tai 2) teräsvillaa kouraan ja vähäsen hinkkausta, niin puhdasta tulee. Jos ei kertakäsittely tepsi, anna lillua lisää ja ota uusiksi. Kannattaa laittaa johonkin, missä ilma vaihtuu, saattaa meinaan tulla semmosita mädän kananmunan tuoksua jonninverran tuosta.
toivotaan vain, ettet ole puhkonut tuota kloorikäsittelyllä. Rosteriin tulee meinaan kloorista pistesyöpymiä, siis reikiä. Noh, ei niitäkään ihan äkkiä synny.

Tuolla tekniikalla poistetaan ruostetta, kalkkia yms. aika yleisesti helpomminkin syöpyvistä metalleista. Hienommalla teräsvillalla voi jälkeä viimeistellä, jos tulee häiritseviä naarmuja.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ti Heinä 12, 2011 21:44 pm

Mistähän tuollaista sitruunahappoa saisi ja paljonko sitä menee n. 10-15l vettä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Heinä 12, 2011 22:36 pm

Johnny Rio kirjoitti:Mistähän tuollaista sitruunahappoa saisi ja paljonko sitä menee n. 10-15l vettä?

Apteekista saa, tosin pieniä pusseja aika häijyyn hintaan.
Joissain mausteita erikoisemmin myyvissä kaupoissa olen nähnyt isompia paketteja edullisemmin.
Sitten kuulemma agrimarketeista yms maatalousliikkeistä saa sitruunahappoa sian ulostuslääkkeeksi tms. tarkoitettuna jo suorastaan halvalla. En ole vielä itse saanut aikaiseksi käydä todentamassa tätä, mutta näin väittävät. Tuo ei sitten ole elintarvikelaatua kuten ylemmät, mutta ei tässä touhussa haittaa mitään.

jos yön yli liottaa, niin varmaan tuo 5% liuos riittää, jolloin sitä menee 50g / l. Eli kymmeneen litraan puoli kiloa.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Heinä 12, 2011 22:51 pm

Juu, agrimarketista saa, Vitapol tuotemerkillä, 5kg purkki on pienin.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Heinä 13, 2011 7:42 am

Melkkon myymässä barshop kotiviinipakkauksessa on 22g pussukka sitruunahappoa jos pieni määrä riittää. Olen mielestäni nähnyt tuota myytävän jossain marketin viinihyllyssä erikseenkin.

edit: tuoltahan se löytyikin http://kotiviini.fi/fi/2231300.php

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Heinä 13, 2011 9:15 am

Kiljumies kirjoitti:Melkkon myymässä barshop kotiviinipakkauksessa on 22g pussukka sitruunahappoa jos pieni määrä riittää. Olen mielestäni nähnyt tuota myytävän jossain marketin viinihyllyssä erikseenkin.

edit: tuoltahan se löytyikin http://kotiviini.fi/fi/2231300.php

Kuten sanottu, tarvittava määrä on aika suuri. Oikeasti se viiden kilon törppö vitapolia taitaa tulla kaikkein halvimmaksi. Lopun voi käyttää pyykkikoneen putsaukseen sun muihin tarpeisiin. Sitruunahapolla voi kätevästi puhdistaa kahvinkeittimenkin. Vaikka tuo ei ole elintarvikelaatua, se tuskin huuhdeltavissa kohteissa on kovin haitallista, kun on kuitenkin suunniteltu sian suuhun. Sitruunahappo on erinomainen aines ei-orgaanisten pinttymien poistoon melkein mistä vaan. Orgaanisten pinttymien poistoon sitten soodaa, eli natriumkarbonaattia tai natriumperkarbonaattia.

Tuon pyykinpesukoneen putsaukseen ehdotan sitten sitä, että ensiksi pesu kuumimmalla ohjelmalla pesuaineena 50 g sitruunahappoa. Tämän jälkeen muuten sama homma, mutta pesuaineeksi soodaa. Sillälailla tulee puhdasta ja mahdollinen kurja haju on poissa. Pelkkä sitruunahappo poistaa vain kalkki- ja zeoliittisaostumat jättäen orgaanisen mujun koneeseen haisemaan. Meillä pestään pesukone neljännesvuosittain, mutta pyykkimäärä onkin tässä taloudessa aika suurta, kone pyörii päivittäin.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Heinä 13, 2011 11:53 am

Joo puhdistuskäyttöön ehdottomasti tommonen 5kg purkki, Mäskin pH:n säätöön yms. pikkupuuhasteluun riittää tuo pikkupussi, se on ainakin elintarvikelaatua ja ei varmaan apteekin hinnoista paljon eroa?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Heinä 13, 2011 12:40 pm

Just näin, oluen sekaan en vitapolia laittaisi. Elintarvikekäytössä määrät on niin pieniä, että ei apteekkihinnat paljoa tunnu.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » To Heinä 14, 2011 17:57 pm

Nyt on se 5kg sitruunahappo pönttö hankittu. Laitoin n. 1,5kg 15l vettä. Haittaako jos lilluu vkl:n yli? Meinaan vaan, että olen aamulla lähdössä ja palaan vasta sunnuntaina, vai otanko aamulla kierukan pois ja hinkkaan patapadalla myöhemmin. Ostin samalla 3m letkua, letkuliittimet ja puristimet.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Heinä 14, 2011 19:08 pm

Nyt en kyllä osaa sanoa, en ole noin pitkiä aikoja pitänyt. sulla on 10% liuos, joten ennemmin kokeilisin hangata vaikka iltasella ja jos ei irtoa ja aamulla ei tosiaan ehdi, niin ottaa pois ja liottaa sitten reissun jälkeen lisää. Vaikka kyllä mä luulen, että rst sen kestäisi huoletta, mutta en uskalla luvata.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Heinä 15, 2011 0:42 am

Pitää varmaan liotella uusiksi sitten sunnuntaina, ei tunnu pahemmin vaikuttavan. Hieman kalkkia irronnut, mutta jotain tummaa möhnöä, kalkkia ja ruostetta muistuttavaa törkyä pinnassa vielä.

Palaa sivulle “Välineidenvalmistus”