Kegin karbonointi (ja oluen vaahtoutuminen)

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Posio
18 tai yli: Olen

Kegin karbonointi (ja oluen vaahtoutuminen)

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ma Marras 05, 2018 9:53 am

Kertokaas nyt miten suoritatte homman ihan rautalangasta vääntäen.

Lisäksi nyt törmäsin tommosiin karbonointikiviin, en nyt äkkiseltään löytänyt täältä foorumilta juttua?

https://www.ebay.com/itm/Homebrew-0-5-O ... 3052756766

Laitoin pari tuollaista tilaukseen. Noita oli kannellisiakin systeemejä, joissa ei tarvitsisi käyttää ns. virityksiä, mutta ajattelin pienellä tai pidemmällä letkun pätkällä kytkeä suoraan kaasuputkeen tuon kegin sisällä ja ottaa pois, kun toivottu co2 taso saavutettu. (Lyhyemmällä pätkällä kegin joutuu kääntämään ylösalaisin, olin ohjeista lukevinani)

Ja vaahtoamisesta... onko tosi, että letku pitää olla "kilometrin" pituinen, että vaahtoamista ei ilmenisi vai miten laitatte vaahtoamisen kuriin? Varmaan jokaisella joskus tätä ongelmaa ollut?

Astalo
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kajaani

Re: Kegin karbonointi (ja oluen vaahtoutuminen)

ViestiKirjoittaja Astalo » Ma Marras 05, 2018 10:55 am

Kyseessä on ilmastuskivi. Vierteeseen ajetaan happea ennen hiivausta. Nopeamman karbonoinnin saa kun kytkee hiilarit pönttöön ja ravistelee sitä. Eli force carbonation. Vaahtoamisen saa kuriin sillä sopivalla letkulla tai kompensaattorihana lla.

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ma Marras 05, 2018 11:15 am

Laitan kaasupullon kegiin kiinni cold crashin ajaksi, paine 20-30 psi riippuen kauanko cold crash kestää. Cold crashin jälkeen siirrän tarjoilukegiin, jonka paineistan "oikeaan" paineeseen ja laitan keezeriin. Karbonointi on oikealla hehtaarilla heti kegityksen jälkeen, ja tasoittuu oikeaksi viikossa tai parissa. Karbonointikiviä olen joskus harkinnut, mutta puhdistaminen epäilyttää siinä vaiheessa kun menevät tukkoon.

Kompensaattorihanoilla pitäisi saada vaahtoaminen kuriin vaikka kuinka lyhyellä letkulla, itse en tässä ole onnistunut. Metri 7 mm letkua kompensaattorihanoilla toimii vaihtelevasti, puolitoista metriä toimii jo ihan hyvin. 4 mm letku olisi parempi ja vaihtanenkin sellaisiin keväällä. Letkut ja hanat pitäisi myös saada mahdollisimman lähelle oluen lämpötilaa vaahtoamisen vähentämiseksi, ja toki myös pitää puhtaana.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ma Marras 05, 2018 21:20 pm

Joo, itellä on ollut tätä letkua käytössä

https://www.lappo.fi/product/1196/letku ... elle-lindr

Ja tämän ja kompensaattorihanan kanssa ei kyllä mitenkään saanut tuota vaahtoamista kuriin. Vaikka oli 2m letku kiinni. Toki varmaan kegin paineetkin liian korkeat. Ja näköjään näyttää toi kiinan mittarikin mitä sattuu paineiksi.

Screenshot_12.png

Saa tuon varmaan vaihdettua, mikähän mittari ebaystä sopisi?

Nyt vaihdoin 5mm letkuun ja näyttäis, että ei vaahtoamista tulis ollenkaan, toki ei tossa oo vielä hiilihapot kohdillaan kegissä.

No, jos nyt syksyllä tosissaan opiskelit tän homman. Luin, että noilla carbonointikivillä pääsee nopeampaan tulokseen, kun tuolla ravistelulla?

Onko siis tekniikka tämä?

0. kalja kegiin käymisastiasta.
1. force carbonation, kylmään kaljaan tietty paras? Aikaa tähän menee?
2. Lasketaan paineet tarjoiluun sopivaksi??? Sopiva paine on?
3. Nautitaan?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Marras 05, 2018 23:05 pm

1. jossain oli peukkusääntö 30 PSI ja 10 minuuttia kegin hölskyttelyä sylissä (olut siis oltava kylmää). Tässäpä huomaakin että jos kalja ei ole oikeasti kirkasta eli kegissä on yhtään sedimenttiä, ei pakotetulla karbonoinnilla juuri voita mitään koska kuitenkin joutuu odottelemaan sen kirkastumista.

Toinen optio on laittaa paineet esim. yön yli 25 PSI:hin, vaikkapa sen cold crashin aikana. Toimiva systeemi syistä joita akikin listasi, eli hapot ovat sinnepäin jo siinä vaiheessa kun olut lasketaan tarjoiluastioihin, ja hienosäätyvät kun odotellaan viimeistenkin sakkojen putoamista. (Siirrossa kannattaa varoa kovaa vaahtoamista ts. laskea täytettäviin astioihin vastapainetta estämään oluen syöksykuohahdusta tai jotenkin muuten kuristaa virtausta/painetta; muuten saa paineenalennusventtiilistä laskea vaahtoa aika huolella pois).

Molemmilla tavoilla saattaa karbonaatio mennä yli. Linkin keskivaiheilla taulukkoa tästä jälkimmäisestä: http://brulosophy.com/methods/carbonation-methods/

2. riippuu tyylilajista, taulukkoja: http://mikebirdgeneau.com/blog/force-carbonation/ . Itse pidän aleissa regulaattorin mukaan n. 17 PSItä jääkaapin ollessa ehkä 3-4C, joka taulukon mukaan olisi jo aika korkea karbonaatio, mutta ei se omaan suuhun siltä tunnu. Veikkaan takaisinvuotoventtiilin oikeasti sulkeutuvan muutama PSI alemmassa paineessa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Verxa
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Verxa » Ke Marras 07, 2018 9:17 am

Von Retee:

Esimerkiksi tällä laskurilla https://www.kegerators.com/beer-line-calculator/ laskettuna 1.012 SG oluella, 12 PSI paineella ja 8 s/pint tarjoilunopeudella tuota 6,7 mm ID letkua tulisi olla noin kymmenisen metriä riittävän painehäviön saavuttamiseksi letkussa. Tuo siis siinä tapauksessa, että käytössä olisi ilman kompensaattoria oleva hana. Kompensaattorihana toki pelastaa jonkin verran, mutta ei silläkään määräänsä enempää voi kuristaa. Muuten vastaavilla parametreilla, mutta 5 mm ID letkulla saman letkussa tapahtuvan painehäviön aikaan saamiseksi tarvitaankin enää aavistuksen alle kolme metriä letkua. Ton myötä kompensaattorin kohdalla ei tarvitse saada aikaan läheskään yhtä suurta painehäviötä, jolloin ongelmat vähenevät huomattavasti.

Karbonointikivillä on toki ideaalitilanteessa mahdollista päästä nopeammin haluttuun lopputulokseen, mutta kotimittakaavassa saavutettava hyöty suhteessa ylimääräiten vaikeahkosti puhdistettavien komponenttien määrään on oman näkemykseni mukaan hyvin pieni. Etenkin kun sama lopputulos on saavutettavissa lähes yhtä nopeasti ravistelemallakin.

cob:

Mulla käytössä olevat kaasudisconnectit ovat niitä esimerkiksi humlessa myynnissä olevia, missä on sisäänrakennettu vastaventtiili. Paineenvapautusventtiili auki olevaan tyhjään kegiin kytkemällä mitattuna kaasulinjaan jää vielä noin 3-4 PSI ylipaine, eli vastaventtiilin aukeaminen vaatii ton verran. Käytännössä olen vain laittanut regulaattorista noin 4 PSI kovemman paineen tarjoiluun mitä laskurien mukaan olisi sopiva, niin karbonointi on osunut kohdalleen.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Marras 07, 2018 13:07 pm

Verxa kirjoitti:Mulla käytössä olevat kaasudisconnectit ovat niitä esimerkiksi humlessa myynnissä olevia, missä on sisäänrakennettu vastaventtiili. Paineenvapautusventtiili auki olevaan tyhjään kegiin kytkemällä mitattuna kaasulinjaan jää vielä noin 3-4 PSI ylipaine, eli vastaventtiilin aukeaminen vaatii ton verran. Käytännössä olen vain laittanut regulaattorista noin 4 PSI kovemman paineen tarjoiluun mitä laskurien mukaan olisi sopiva, niin karbonointi on osunut kohdalleen.

Tätäpä ajattelinkin. Oma regunikin näyttää letkuun jäävän just tuo 3-4 PSI ylipainetta esim. kun nyppään paineistetun letkun irti kegistä ja sormella painan samanlaisen (=takaisinvuodon estolla varustetun) disconnectin auki päästääkseni paineet pihalle.

Sinällään nopeaa karbonointia ajatellen tympeää, koska regusta saan max 25 PSI ulos ja takaisinvuotoventtiili syö siitä vielä 4 PSI, mutta harvemmin on tilanne että olisi hengenhätä saada karbonaatio tehtyä. (Takaisinvuotoa ei uskalla poistaa välistä, se on vain vahinko joka odottaa tapahtumistaan...)

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Marras 09, 2018 7:13 am

Jeps, no ton ohkaisen letkun kanssa ei ainakaan vielä vaahtoamista ilmenny.

Kysymys tuosta mittarista, saako tuollaisen mistä hommattua, mikä sopisi noille kierteille. Kuvassa siis näkyvä mittari rikki, joutuu naputtelemaan, että liikkuu viisari.

Toinen kysymys vielä soda stream kaasupulloista. Tuleeko tuolta hiilidioksidia ns. viimeiseen henkäykseen asti, mutta paine vain laskee sitä mukaan, kun tyhjenee?

No, tää vuosi menny harjotellessa, jos ensi vuonna tulis jo valmistettua kaljaa, mitä vois irvistelemättä juoda. :lol:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Marras 09, 2018 16:09 pm

Von Retee kirjoitti:Toinen kysymys vielä soda stream kaasupulloista. Tuleeko tuolta hiilidioksidia ns. viimeiseen henkäykseen asti, mutta paine vain laskee sitä mukaan, kun tyhjenee?

Paine pysyy tasaisena niin kauan kuin nestemäistä kaasua on jäljellä, sitten putoaa nopeasti.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”