Mäskäysjärjestelmä 80 l pataan

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäysjärjestelmä 80 l pataan

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Su Syys 23, 2018 21:01 pm

Tehoa voisi olla tuollaiseen määrään myös enemmän, eli jos sähköt antavat periksi niin laittaa vaikka toisen vastuksen.
Täysi padallinen mallasta painaa vettyneenä aika reilusti ja sen nostaminen pois ei ole ihan helppoa. Usein tuossa kokoluokassa siirrytään 2-3 astian systeemiin, jollaisen Mustola kuvaili. Maltaita ei tarvitse nostaa pois vierteen seasta, vaan vierre valutetaan/pumpataan toiseen astiaan ja maltaat lapioidaan tai kaadetaan pois mäskäysastiasta. Periaatteessa vierteen voisi valuttaa johonkin väliaikaiseenkin astiaan ja pumpata sieltä takaisin pataan keittoa varten kunhan on ensin tyhjentänyt ja puhdistanut sen maltaista.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Su Syys 23, 2018 21:04 pm

Pumpuksi samantien joku kunnollinen. Noista DC-pumppujen jumiutumisista on saanut lukea ja vaikka sellaista en itse ole käyttänyt, niin vähän huono käsitys niistä jäänyt. Eli suosittelen tälläistä tai vastaavaa https://fr.aliexpress.com/item/CE-Appro ... autifyAB=0

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Su Syys 23, 2018 23:18 pm

Jos on tilat sellaiset että on mahdollisuus lämmittää pataa kaasulla niin sitten vaan iso kaasupoltin käyttöön ...

Minulla on tuo Metos 60 litrainen kippikattila ja teen mäskäyksen ja keiton sillä . Tehot on pudotettu 6 KW että riittää 16 A sulakkeet .
Viimeksi meni kaljan teko tuolleen :
""45l vettä +32 astetta , ripaus sitruunahappoa
14,5 kg Pale Ale Viking
parikymmentä minuuttia noin 30 asteessa
25 min 50 asteessa
62 asteessa reilu tunti sekä 72 asteessa 15 min
ulosmäskäys 82 asteessa
suodatus hanallisella käymisastialla
15l huuhteluvettä 65 asteista
Keittoon jotain 50 litraa
55g sladek 70 min
50g Styrian goldings 30 min
Kahteen käymisastiaan yhteensä noin 42 litraa tanakkaa vierrettä jotain 1085 ."" ( eli nuo AIV astiat)

10.30 heitin maltaat kattilaan ja 13.30 oli ulosmäskäys valmis
Suodatukseen olen käyttänyt hanallista 30l käymisastiaa ja siinä sisällä halpa siiviläpussi , hanaan olen laittanut sisäpuolelle sedimentin estäjän sekä taivutetusta rosterisesta reikäpellistä kanavan vierteelle tulla hanalle .
Eli ulosmäskäyksen jälkeen nostan mäskin rosterisankolla suodatukseen josta vierre valuu hanan ja letkunpätkän kautta 30 litran AIV pönttöön joita on kaksi kappaletta + varalla vielä bilteman 20 litran kanisteri . Kun vierre alkaa olla kirkasta vaihdan kannua ja kaadan ensimmäiset takaisin suodatukseen . Siinä vierteen valuessa sitten kattilan huuhtelu enimmistä maltaista ja sitä mukaa kun kirkasta vierrettä kertyy niin kattilaan ja lämmöt päälle . Huuhteluveden olen lämmittämyt Biggie sähkökattilalla .

Vierre lämpeää tuossa Metoksessa noin aste/minuutti . Lämpötilaa olen seurannut kinkkumittarilla ja samalla sekoitellut vierrettä puumelalla .
Keittoon joutuu pudottaa tehoja , muuten haihtuu varmaan 10 litraa tunnissa .

viewtopic.php?f=17&t=3556

aleksiiv
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Hämeenlinna

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Ma Syys 24, 2018 8:44 am

tilauslista:

https://www.aliexpress.com/store/produc ... autifyAB=0

pumppu 55 e, tarvitseeko jonkun näköisen suodattimenkin kattilan sisälle?

vastus 27 e

mutteri 5 e

http://brewinabag.co.uk/en/biab-bags/11 ... 10877.html

mäskäyspussi 31 e

sitten tarvitsee vielä tehdä se valepohja

mites vielä se pid? jaksaako joku etsiä toimivan kokonaisuuden? onko kommentoitavaa osiin? ilmeisesti vielä silikoniletkua tarvitsee, voiko tilata kiinasta? :party:

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Syys 24, 2018 15:38 pm

Tuolla aiemmin pojat jo puhuikin tuosta asiasta joka yhtenä nyppi niin paljon, että ei tuottanut minkään valtakunnan tuskaa siirtyä kolmen kattilan mieheksi. Elikkä.. Sen märän mäskipussin huuhtelu ei tapahdu hetkessä ja painaa pirusti... Joku siivilä taikka hirttonaru kattilan päälle, että pussukka pysyy riittävän kauan hollilla tippumassa..
kunnon pumppu on hemmetin tärkeä osa hommaa.Itselläni humlesta hankittu Chugger. Ostaissa hieman kirpaisi, Mutta ei enää, olen helkkarin tyytyväinen. https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... er-rostfri
Itselläni on tee se itse mallin bazooka mallin suodati. hain teräskudoksella suojatun polttoaineletkun biltemasta ja nyppäsin kumiletkun hemmettiin. Teräskudos renkaaksi ja t-haaraan kupariputken pätkä liittimeksi hanayhteeseen...Toimii.. Näitä kaupallisinakin versioina löytyy nykyään alan kaupoistakin.
Vaikuttaa ihan tolkuilta nuo sun suunnitelmat.. vaikuttaa, että panohemmojen joukkoon on tulossa vahvistusta :)
Yhden vinkin annan.. Opettele perusasiat kiireestä kantapäähän.. Ensiksi oma peruspintahiiva. joku mutkaton omaan suuhun maistuva ale.. Sitä toistaa niin monta kertaa, että tietää pystyvänsä toistamaan reseptiikan yks yhteen.. sitten pikkuhiljaa omien mieltymysten mukaan kasvattaa skaalaa.. Sillätavalla oppii oikeesti paneen olutta. epämääräinen hyppely ei opeta oikeestaan mitään panimotekniikasta ja laadunhallinnasta.
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ma Syys 24, 2018 18:41 pm

Tarvitset kaikenlaista kilkettä, jotka kannattaa laittaa samaan aikaan tilaukseen kuin nuo jo listatut.
-Kuulaventtiili pumpun lähtöpuolelle
-Toinen kuulaventtiili astian tyhjentämiseen, mielellään pohjaan niin saa tyhjäksi kallistamatta
-Thermowell lämpötila-anturille
-Uimurikytkimellä saisi suojattua elementtiä kuivana lämpeämiseltä
-Läpiviennit kattilaan
-Letkukarat pumppuun ja kuulaventtiileihin
-Kotelo sähköille
-Kytkin pumpulle

PID:ksi kannattaa valita sellainen, jolla voi säätää myös elementin tehoa.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Syys 24, 2018 18:51 pm

Nummisoft kirjoitti:Tarvitset kaikenlaista kilkettä, jotka kannattaa laittaa samaan aikaan tilaukseen kuin nuo jo listatut.
-Kuulaventtiili pumpun lähtöpuolelle
-Toinen kuulaventtiili astian tyhjentämiseen, mielellään pohjaan niin saa tyhjäksi kallistamatta
-Thermowell lämpötila-anturille
-Uimurikytkimellä saisi suojattua elementtiä kuivana lämpeämiseltä
-Läpiviennit kattilaan
-Letkukarat pumppuun ja kuulaventtiileihin
-Kotelo sähköille
-Kytkin pumpulle

PID:ksi kannattaa valita sellainen, jolla voi säätää myös elementin tehoa.

Jos itse olisin laittamassa sydeemiä ottaisin heti kättelyssä letkuihin camlock liittimet...
On meinaan seuraavana mun hankintalistalla.. Koko ajan ketuttanu nuo epämääräset viritelmät joilla tähän saakka puuhaillut
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

javu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ikaalinen

ViestiKirjoittaja javu » Ti Syys 25, 2018 8:21 am

Mustola kirjoitti:Tuolla aiemmin pojat jo puhuikin tuosta asiasta joka yhtenä nyppi niin paljon, että ei tuottanut minkään valtakunnan tuskaa siirtyä kolmen kattilan mieheksi. Elikkä.. Sen märän mäskipussin huuhtelu ei tapahdu hetkessä ja painaa pirusti... Joku siivilä taikka hirttonaru kattilan päälle, että pussukka pysyy riittävän kauan hollilla tippumassa..

Nimenomaan, ei sitä käsivoimin viitsi kukaan riiputella vaikka olisi pienempikin erä. Reikäkori tai pussi sellaisenaan nostetaan roikkumaan kattilan ylle, tarvitsee koukun johon ripustetaan ja isommissa satseissa vaikka väkipyörä tai pieni talja lisäksi. Ripustuspaikka kun on kunnossa, on "huuhtelun" aktiivinen työ muutaman sekunnin homma kun nostaa pussin valumaan.
http://vastahanka.fi/ - erilainen ruokablogi

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Ti Syys 25, 2018 12:50 pm

Pussin etu vrt. mäskikori/mash tun on suurempi volyymi mitä tulee mallasmäärään. Muita etuja siinä ei oikein olekaan, hakalempi pestävä ja suurilla mallasmäärillä vaatii vinssin tai uskomattomasti muskelia työskentely. Huuhtelu voi myös olla työlästä.

Tuosta 26l/9.2kg tilavuudesta, siinä ollaan nippanappa meiningillä. Itsellä 50l eristetty pääastia ja 21l mäskikori. Siihen menee n. 7kg mallasta parhaimmillaan, saa työskennellä huolella sisäänmäskäyksessä ja sekotella välistä (irroitella suodatinlevy, laitteistona Braumeister-klooni).

Malttia romppeiden tilailuun, ota noista ylläolevista neuvoista koppia ja mieti setit varmiiksi ennen tilailuja niin vältyt edestakastilailuilta ja virheiltä.

aleksiiv
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Ti Syys 25, 2018 22:20 pm

Suositelkaa ebaysta/aliexpressistä tai muualtakin toimiva PID, joka säätää vastuksen tehoa.

Minkälaisia ratkaisuja teillä on PIDille? onko jossakin erillisessä vesitiiviissä laatikossa? mitä kytkimiä olisi hyvä olla? jne

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Syys 26, 2018 9:23 am

lehtinel kirjoitti:Tuosta 26l/9.2kg tilavuudesta, siinä ollaan nippanappa meiningillä. Itsellä 50l eristetty pääastia ja 21l mäskikori. Siihen menee n. 7kg mallasta parhaimmillaan, saa työskennellä huolella sisäänmäskäyksessä ja sekotella välistä (irroitella suodatinlevy, laitteistona Braumeister-klooni).

En tiedä skaalautuuko nämä ihan täysillä, mutta omassa on 5 litran muovinen säilöntäsanko mäski"korina" ja siihen ei hirveän paljon yli 3 kiloa mallasta halua laittaa, ja senkin kanssa saa olla varovainen. Isommassa skaalassa kuten lehtinelillä taitaa käydä niin, että tilaa pitää olla suhteessa maltaaseen enemmän jotta mäskiä pääsee sekoittamaan pohjalta asti. Lisäksi liian pienen korin läpivirtaus on suhteessa heikompi, eli jos kierrättää vierrettä korin päälle pumpulla saa olla aika varovainen ettei mäski tukkeudu tai kanavoidu. Ylisuuren mäskin kanssa säätäminen on tosi tympeää jo pikkusatseissakin.

Itse laittaisin PIDin omaan lootaansa vähän kauemmaksi, jos vastukselta tulee pistokkeellinen johto joka siis tökätään PID + rele-systeemin töpseliin. PIDin voi sitten pitää vähän loitommalla roiskeiden ja sähköturvallisuuden vuoksi, kunhan vain muistaa että maadoitus on tasan varmasti kunnossa seinäliitännästä kattilaan/vastuksille asti. Pääkatkaisija pitää olla jossain saatavilla, jotta voi vääntää koko laitteistosta virrat pois äkkiä. Eikä vikavirtasuojakaan ole yhtään liioittelua, sikäli jos sitä ei ole jo seinäliitännässä. Nämä eivät ole sitten virallisia neuvoja enkä suosittele kenekään noudattavan niitä, en ole sähkömies...
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Syys 28, 2018 0:27 am

aleksiiv kirjoitti:Suositelkaa ebaysta/aliexpressistä tai muualtakin toimiva PID, joka säätää vastuksen tehoa.

https://www.aliexpress.com/item/Digital ... 78095.html
Siihen joku anturi vielä joka mahtuu thermowelliin.
Neutrikin Powercon on jämäkkä liitin verkkosähkölle, jos ei halua kiinteästi johdottaa. Löytyy varmasti halvempiakin toimivia.

aleksiiv
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja aleksiiv » Pe Syys 28, 2018 10:58 am

Nummisoft kirjoitti:
aleksiiv kirjoitti:Suositelkaa ebaysta/aliexpressistä tai muualtakin toimiva PID, joka säätää vastuksen tehoa.

https://www.aliexpress.com/item/Digital ... 78095.html
Siihen joku anturi vielä joka mahtuu thermowelliin.
Neutrikin Powercon on jämäkkä liitin verkkosähkölle, jos ei halua kiinteästi johdottaa. Löytyy varmasti halvempiakin toimivia.

Kiitos.

Mikä ero linkkaamalla Sestoksella on esimerkiksi:

mietin vaan mistä tuo kolminkertainen hinta tulee

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Syys 28, 2018 16:44 pm

cob kirjoitti:
lehtinel kirjoitti:Tuosta 26l/9.2kg tilavuudesta, siinä ollaan nippanappa meiningillä. Itsellä 50l eristetty pääastia ja 21l mäskikori. Siihen menee n. 7kg mallasta parhaimmillaan, saa työskennellä huolella sisäänmäskäyksessä ja sekotella välistä (irroitella suodatinlevy, laitteistona Braumeister-klooni).

En tiedä skaalautuuko nämä ihan täysillä, mutta omassa on 5 litran muovinen säilöntäsanko mäski"korina" ja siihen ei hirveän paljon yli 3 kiloa mallasta halua laittaa, ja senkin kanssa saa olla varovainen. Isommassa skaalassa kuten lehtinelillä taitaa käydä niin, että tilaa pitää olla suhteessa maltaaseen enemmän jotta mäskiä pääsee sekoittamaan pohjalta asti. Lisäksi liian pienen korin läpivirtaus on suhteessa heikompi, eli jos kierrättää vierrettä korin päälle pumpulla saa olla aika varovainen ettei mäski tukkeudu tai kanavoidu. Ylisuuren mäskin kanssa säätäminen on tosi tympeää jo pikkusatseissakin.

Tässä systeemissä on kierto alhaalta ylös joten tukkeutumisen vaara ei ole yhtä oleellinen kun yltäpäin kierrättäessä. Kanavoituminen voi vaivata, sen takia saa työtä tehdä enempi että saa tehokkuudet kohilleen jos mäskää tiivistä mäskiä.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”