Swampcooler + tuulettimen ohjaus

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

Swampcooler + tuulettimen ohjaus

ViestiKirjoittaja cob » To Syys 20, 2018 8:51 am

Ajatuksissa on ollut automatisoida hieman tavallista swamp cooleria ts. vesipalju+rätti -jäähdytintä niin että laittaisin STC-1000 -kontrollerin ohjaamaan rättiin osoittavaa tuuletinta pöntön lämpötilan mukaan.

Normaalisti viilennystarve on muutama aste, eli aleja tehdessä pitää pudottaa käymislämpö pahimmillaan pöntön kyljestä mitatusta 23-24 asteesta -> 19 asteeseen. Tuohon rättijäähdytin ei ihan riitä ilman tuuletinta; sillä saa pidettyä pöntön ehkä 20-21 asteessa. Toisaalta jos tuulettimen jättää puhaltamaan, putoavat lämmöt luultavasti liiankin alas varsinkin kun käyminen hidastuu. Pakotettu haihtuminen viilentää aika tehokkaasti.

Mulla on siis MuTu että tuulettimen puhallusta katkomalla saisi lämpöä säädeltyä kapeassa mutta ehkä riittävässä haarukassa, mutta käytännön kokemusta ei. Säätöviivehän tuossa on valtavan pitkä, siitä kun tuuletin lähtee päälle -> siihen että eristeen alle teipattu lämpösensori rekisteröi vierteen viilentymisen.

Onko kukaan tehnyt vastaavaa viritystä, toimiikohan se loppupeleissä järkevällä tarkkuudella? Mitään desimaalitarkkuutta ei haeta, kunhan parin asteen tarkkuudessa pysyttäisiin eli saadaan eliminoitua käymishuippujen lämpöpiikit ja toisaalta lopetettua puhallus ajoissa ettei mennä liian viileäänkään. Nykyisin kontrolli tapahtuu manuaalisesti eli rättiä lisäkastellaan sitä tiheämmin mitä kuumempana hiiva käy, ts. tarkkuus ei nytkään huimaava ole.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Swampcooler + tuulettimen ohjaus

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Syys 20, 2018 14:47 pm

Tuleeko rättiin siis vettä pumpulla, vai ainoastaan itse kastelemalla? Kuulostaa PID-säätimen hommalta, koska systeemissä on viivettä. Toisaalta liian kylmäksi meneminen tuskin on ongelma tuulettimen sammuttamisenkaan jälkeen, joten ihan normaalillakin termostaatillakin luulisi toimivan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Syys 20, 2018 18:07 pm

Swamp coolerissahan on vesipaljussa vettä jossa käymispönttö istuu, ja pöntön ympärillä oleva rätti imee paljusta sen mitä imee kapillaarivoimalla, sitä ei normaalisti tarvi jatkuvasti käsin kastella. Nykysysteemissä olen kuitenkin holvannut kipolla välillä lisäkosteutta rättiin jos käymislämmöt ovat lähteneet karkaamaan, koska se vähän tehostaa viilentymistä, ja koska rätti yrittää kuivua ihan astian laelta.

Liian kylmäksi systeemi ei käytännössä todnäk. pääse koska huonelämmöt ovat luokkaa 21-22C, ja pelkkä märkä rätti ilman tuuletusta pudottaa vierteen lämmöt parhaillaankin vain pari-kolme astetta alemmaksi.

Toisaalta testaamallahan tämän saa selville, ei se kaljaa pilallekaan saa.

On mulla tuossa jemmassa mäskäystä varten CraftBeerPi -kontrollerikin, yhtä kaikki silläkin voi tuuletinta kontrolloida, ja siinä on oikea PID-säätö. Mutta luulen että jos STC-1000:n katkaisulämmön laittaisi sopivasti hieman yli tavoitteen, saisi lämmöt pidettyä riittävällä tarkkuudella kohdallaan. Tuuletinvirityksen jäähdytysteho on niin vaatimaton että sillä on hankala saada mitään radikaalia muutosta aikaan. (Taidan järkeillä samansuuntaisesti kuin nummisoftikin...)

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Syys 25, 2018 12:57 pm

Menin sittenkin systeemillä jossa craftbeerPI säätää pientä kylmälaukkua päälle/pois. Laukkuun ei mahdu käymisastia, joten se on vain viritetty kansi auki isomman muovilootan kylkeen niin että viileä ilma ohjautuu laatikon ja siellä olevan pöntön ympäristöön. Todellinen ghettoviritys.

Jäähdytystehokkuus on luultavasti todella hanurista mutta se riittää 19C:ssa pitämiseen kun huonelämpö ei ole paljoa enempää. Kun laittaa lisäksi termostaatin rajat sen verran tiukiksi että cooleri lähtee jäähdyttämään samantien kun lämmöt nousevat vähän yli tavoitteen, ei tarvitse pudottaa oluen lämpöä useita asteita koska pienetkin muutokset ovat tosi hitaita rajallisen jäähdytystehon vuoksi. ( Samasta syystä PID-säätö on tarpeeton, liian nopeasti liian kylmäksi olutta ei saa.) Käyminenkin on rauhallisempaa ja vähemmän lämpöä tuottavaa alle 20C lämmöissä eli senkin takia kannattaa laittaa termostaatti reagoimaan ajoissa.

Tämä testi lähinnä kertoi että ale-lämpöihin pikkuerillä riittää ihan hyvin köykäinenkin termopari joita saa ebaysta jäähdytyssiileineen ja tuulettimineen pikkurahalla. Astetolkulla lämpöä tuskin saa laskettua, mutta muutaman asteen kuitenkin. Hätätilassa laatikkoon voi aina heittää kylmäkallen kaveriksi, tai lisäviilentää märällä rätillä jonka viilennystehoa elementin oma tuuletin säätelee kätevästi siinä sivussa.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”