Mieluisin käymisastia - ÄÄNESTYS

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Mieluisin käymisastia?

Perinteinen 30l muovipönttö
17
40%
Carboy käymispullo (PET)
3
7%
Carboy Käymispullo (lasi)
2
5%
Speidel käymisastia
3
7%
FerMonster käymispullo
1
2%
RST-käymisastia
7
16%
Fastferment kartiomallinen käymisastia
3
7%
Käymispullo paju- tai muovikorissa
1
2%
Joku muu, mikä?
6
14%

Ääniä yhteensä: 43

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jämsä
18 tai yli: Olen

Mieluisin käymisastia - ÄÄNESTYS

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Pe Elo 17, 2018 9:32 am

Haluaisin siirtyä perinteisistä 30l muovipöntöistä joihinkin fiksumpiin käymisastioihin. Ihan toimiviahan nuo nykyisetkin ovat, mutta parempaa siis haetaan. Vaihtoehtoja tuntuu olevat ja rahaakin noihin saa halutessaan aika lailla kulutettua. Äkkiseltään ajateltuna ainakin läpinäkyvyys ja helppo pestävyys olisi plussaa. Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon? Eräkoot yritän pitää siinä 21-25l paikkeilla, eli tuo 30l astia on olisi aika passeli.

Mikä on itsellesi mieluisin tai minkä suosittelisit hankkimaan? Voit antaa halutessasi äänen kahdelle erimalliselle astialle.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Mieluisin käymisastia - ÄÄNESTYS

ViestiKirjoittaja burp » Pe Elo 17, 2018 10:33 am

Itsellä on 30 L pönttöjä ja 11.4 L PET pulloja. 30 L saaveista ei näe missä vaiheessa käyminen on ja kannen vuotamisen takia ei välttämättä pulputa ollenkaan. Peseminen on suurin etu. Pullotus autolapolla klipsun kanssa on hankalaa kun lappo ei tahdo pysyä paikoillaan vaan lähteen kääntymään ja pahimmillaan lentää lattialle. Nykyään laitan lapon vapaasti astiaan huolimatta siitä, että tulee hieman enemmän rupaa pulloihin.

Hanat tuottavat ylimääräistä vaivaa (irroitus, kiinnitys, peseminen ja desinfiointi). Pullotus hanaan liitettävän pullotustikun kautta on minusta hankalaa. Loppua kohti hidastuu myös paljon. Letkun jos laittaisi väliin niin voisi helpottaa.

PET-käymispullo ei vuoda ja läpinäkyvyys on iso plussa. Autolappo pysyy paikallaan hyvin ja lappoa voi laskea pikkuhiljaa alemmas eikä rupaa tule pulloihin. 11.4 L pulloon mahtuu korkeintaan 10 L olutta viileässä käytettynä. Täyden 11.4 L pullon siirtely ei ole mikään ongelma, isompiin pitää hankkia kantoliina. Peseminen ei ole iso ongelma. Huljuttelen ensin enimmät krausenit pois ja loput lähtee konetiskijauheella yön yli liottamalla. Muovi kestää korkeintaan 53 C lämpöä, joten joutuu vähän varomaan.

FerMonster käymispullot vaikuttavat käytännöllisiltä, mutta ovat kalliita. Noissa taisi olla jotain tiivisteongelmia. Kartiomalliset olis pullotuksen kannalta käteviä, mutta aivan liian kalliita.

Panimonurkan https://www.panimonurkka.fi/tuote/pet-k ... ntto-275l/ vaikuttaa hyvältä. Onko jollain kokemusta tästä?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Elo 17, 2018 11:15 am

Monimutkainen asia ja mielipiteitä on yhtä monta kuin panijoita ja oluita. Jäähdytysstrategia, oluttyyli, fermentaatiotapa, muoto, koko, materiaali, hinta, kaikilla on puolensa ja vaikutuksensa. Jos hiot paljon reseptejä, kaksi pienempääkin voi olla hyvä ratkaisu.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Elo 17, 2018 16:22 pm

Mulla on 30 litran kanisteri kovassa käytössä koska se mahtuu loistavasti käymisjääkaappiin minne pyöreämmät astiat ei mene.
Muuten käytän paljon lasipulloja, löytyy paljon eri kokoja eri käyttötarkoituksiin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Elo 17, 2018 16:30 pm

Fastfermentin idea on tosi hyvä, käytäntö vaatii jonkin verran kikkailua. Siis, idea siitä että rupat voi laskea pohjaventtiilistä pois ja saada pulloihin kirkasta olutta toimii osin, mutta käytännössä saa olla tosi tarkkana ettei astian seinille joka tapauksessa tarttuneet muhjut lähde liikenteeseen kun viimeisiä oluita laskee. Muuten se on kyllä hyvä, tykkään eniten siitä ettei tarvi pelata lapon kanssa vaan siirrot voi tehdä painovoimaisesti, ja oluen siirron voi tehdä ns. viimeiseen pisaraan eikä tarvitse varoa ilman tai muhjun hörppäämistä niin paljon.

Ehkä seinän muhjut saisi jollain täristimellä liikenteeseen ja putoamaan pohjallekin, pitää testailla (seinämien kopsuttelu auttaa jonkin verran).

Speideleitä äänestin kakkosena, ne vaan ovat mukavan tukevaa muovia jonka saa aika hyvin puhtaaksi. Toisaalta kokemusta perussankon lisäksi ei muista ole eli olen aika biasoitunut, rosterinenkin voisi olla tavallaan kiva. Läpinäkymättömyys on osin plussakin, astiaa ei tarvitse erikseen suojata valolta.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Elo 17, 2018 17:46 pm

Rosteria mulla enää käytössä. Hyviä kun ei tarvi varoa mitään. Pestä voi reilusti ja vaikka kiehuvalla vedellä.

Sisälle ei näe mutta mittarit ja kokemus kertoo kyllä milloin oluet ovat valmiita.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Su Elo 19, 2018 21:30 pm

Ei rosterin voittanutta. Ss brewtechin brewbucket käytössä ja ei voi kun kehua!
Make stout great again!

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Su Elo 19, 2018 22:46 pm

Käytössäni ollut vain 30l muoviastia ja 30l RST astia, molemmat ilman hanaa. RST:n etuja ovat mahdollisuus pestä kiehuvalla vedellä, thermowellin kiinnittämismahdollisuus ja nopea jäähdytys. Jäähdytys on suht nopeaa kylmällä vedellä täytetyssä kylpyammeessa jopa ilman muita jäähdytysmenetelmiä, ja paranee entisestään immersiojäähdyttimen yms. kanssa. Lisäksi RST-astia kestää myös cold crashin, 30l astia mahtuu esim. 98l arkkupakastimeen. RST:n haittapuolia ovat paino (ikävä nostella/käsitellä painavaa teräsastiaa, jossa 23l tulikuumaa vierrettä...) ja RF-läpäisemättömyys (langattomat ominaispainomittarit ovat out). Nykyisin käytän 30l RST-astiaa, mutta 30l muoviastia on apuna mm. pullotusvaiheessa (lappoan oluen muoviastiaan ja lisään karbonointisokerin, sitten pullotan).

RST-astialla on hyvät puolensa, mutta conical malli ja hana olis kivoja lisäoptioita, jos vaan conical mahtuisi johonkin ja hanan saisi kätevästi puhtaaksi. Se lappoaminen... Reilu 10l...vajaa 15l PET carboy voisi olla mielenkiintoinen, pieni jäähtyy nopeasti ja voisi tehdä 2 x 10-11l eri hiivoilla tm. - vaiva tosin lisääntyisi. Ja lasi olisi tietty muuten kiva, mutta kumihanskat + star san + lasi = sirpaleita.

Summa summarum: Kaikissa on oletettavasti omat hyvät ja huonot puolensa, huonot tuppaavat tulemaan vastaan sitten käytännössä. Oma prosessi ja käyttötapa, käytettävissä oleva tila yms. ratkaisevat. Jos ei olisi mitään rajoituksia (kylmätila yms.), ottaisin varmaan conical RST astian. Ja ne 2 kpl 10+ litran carboyta.

EDIT: googlasin ylempänä ketjussa mainitun Brewtechin Brew Bucketin. Vaikuttaa just täydelliseltä. Miksiköhän en hankkinut sellaista?

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja akithegod » To Elo 30, 2018 9:42 am

Olen tykästynyt kegeihin nyt vajaan vuoden käyttökokemuksella. Tehokkaita tilankäytön kannalta, helppoja liikutella eikä tarvitse leikkiä lappojen kanssa, siirrot onnistuvat helposti paineella ilman pelkoa hapettumisesta. Lisäksi karbonointi onnistuu pitkälti jo cold crashin aikana. Miinuksena muovipönttöihin on toki hinta, mutta toisaalta rosterikegit ovat jokseenkin ikuisia eivätkä päästä happea tai UV-säteilyä lävitseen, eli soveltuvat myös pitkäaikaisempaan säilytykseen. Periaatteessa käymiskegin voisi iskeä varmaan iskeä suoraan hanaankin, mutta olen kuitenkin käyttänyt tarjoiluun erillisiä kegejä.

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » To Elo 30, 2018 18:10 pm

30l muovipöntöt käytössä ja niissä on kaikki muu hyvää paitsi, että ne eivät ole conical muotoisia ja ne vaikuttavat makuun negatiivisesti (hajujen tarttuminen ja kaasujen läpäisy). Hapettomasta prosessista ei voi unelmoida.

Jos siitä vaihtaa niin itse ainakin arvostan helppoa puhdistusta niin paljon ettei yksikään kapeakaulainen astia kelpaisi. Syy vaihtaa olisi kaasun läpäisemättömyys joka RST:ssä olisi kohdillaan - samaan saisi conicalin ja paineen kestävyyden eli ei paljoa paremmaksi enää pääsisi.

Vierteet jäähdytän keiton jälkeen imersiojäähdyttimellä ja käymisen lämpötilan kontrolloin jääkaapilla jonne käymisastia menee stc-1000:n kanssa. Näin ollen vain astian ulkomitat on olisi olennaisia ja astian paino osalti myös.

Itse en näe mitään järkevää syytä vaihtaa 30l muovipönttöä toiseen muoviseen astiaan ja lasisia astioita ei valitettavasti löydy isolla suuaukolla - jäljelle jää RST. SS brewtecin käymisastiat on ollut tutkassa mutta hintaa on toki vaikea verrata 30l muovisiin =)

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » To Elo 30, 2018 19:54 pm

Itse modannu jo vuosia 30l muoviset rst hanoilla, niin on helppo siirtää käymisen jälkeen kegiin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Loka 20, 2018 17:32 pm

akithegod kirjoitti:Olen tykästynyt kegeihin nyt vajaan vuoden käyttökokemuksella. Tehokkaita tilankäytön kannalta, helppoja liikutella eikä tarvitse leikkiä lappojen kanssa, siirrot onnistuvat helposti paineella ilman pelkoa hapettumisesta. Lisäksi karbonointi onnistuu pitkälti jo cold crashin aikana.

Akithegod ja toki muutkin: onnistuuko kegissä käyttäminen vain simppelisti laittamalla kaasupuolen liittimeen kiinni blow-off -letku vesilukoksi, vai onko jotain muita huomioitavia juttuja?

Sen tiedän että kovin täyteen kegiä ei kannata laittaa koska venttiilit tukkeutuvat herkästi krausenista (tai kannattaa käyttää fermcapia tms. vaahdonsäätelijää). Mutta jos käytän 19 litran kegissä sanotaan 15 litran eriä, luulisi tyhjää tilaa olevan reippaasti?

Kuinka iso riski on että dippitube tai venttiili tukkeutuu sitten kun olutta lähdetään siirtämään säilytysastioihin? Kegissäni dippiputken ympärillä on hop spideristä tehty suodatin joka stoppaa ainakin enimmät humalamuhjut, mutta ei kai ihan mahdotonta ole että dippiputken imun kohdalle kertyy jotain tiukkaan pakkautunutta muhjua filtteristä huolimatta.

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja akithegod » Su Loka 21, 2018 9:52 am

Letkunpätkä kaasuliittimestä starsania puolillaan olevaan pulloon, ei sen ihmeempää. 15 l erien uskoisin onnistuvan ilman fermcappiakin, itse jätän fermcapin kanssa n. sentin tilaa vierteen ja kaasuliittimen putken alareunan väliin. Blowoffia tulee ärhäkämmissä tapauksissa muutama desi. Diptubea kannattaa lyhentää vähäsen, omissani olen lyhentänyt noin 3 cm - muuten kaikki hiivamuhju siirtyy pohjalta seuraavaan astiaan.

Venttiilejä tai putkia en ole vielä saanut tukkoon kuin kuivahumaloimalla pelleteillä ilman putkea tai pussia.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Loka 22, 2018 9:29 am

akithegod kirjoitti: Diptubea kannattaa lyhentää vähäsen, omissani olen lyhentänyt noin 3 cm - muuten kaikki hiivamuhju siirtyy pohjalta seuraavaan astiaan.

Jees, kiitos, tuota en huomannut. Nykysysteemi jättää eka desilitraa lukuunottamatta kuivahumaloinnin humalamuhjut nätisti pohjalle ilmankin putken lyhentämistä, mutta kegissä käyttäessä pohjasakan kokonaismäärä on toki paljon suurempi.

Voi olla että yritän sujauttaa diptuben päätyyn teräksisen lapon päätytulpan, joka tehollisesti tekee saman eli saa putken imemään hieman pohjaa korkeammalta tasolta. Vähänhän muhjua saattaa lirahtaa mukaan, mutta ei toisaalta tarvi modata pysyvästi dippiputkea ja jos hitaasti siirtää niin koko pohjan muhju ei imeydy mukaan. (Ainahan lyhennettyä putkea voisi jatkaa tarpeen tullen pätkällä silikoniletkua, mutta silti.)

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”