Autolappo fuskaa.

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hamina
18 tai yli: Olen

Autolappo fuskaa.

ViestiKirjoittaja Lärry » Ma Touko 07, 2018 21:00 pm

Autolapponi haukka ilmaa ilmeisesti männän tiivisteen kautta. Onkohan mitään mahdolisuuksia elvyttää tiivistettä? Vai hankinko uuden lapon.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Autolappo fuskaa.

ViestiKirjoittaja burp » Ma Touko 07, 2018 22:05 pm

En tiedä, mutta kuulemma tiiviste voi mennä pilalle jos säilyttää lapon koottuna. Itsellä ollut autolappo melkein 3 vuotta kohtalaisen kovassa käytössä ja edelleen toimii.

karpuraattori
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pajujärvi

ViestiKirjoittaja karpuraattori » Ma Touko 07, 2018 22:45 pm

Nuo autolapot toimii muutaman kerran toivotunlaisesti ja sen jälkeen niitä voi käyttää lähinnä vierteen hapettamiseen :mad: vaikka kaikkia olen säilyttänyt purettuna. Paras tapaus meni kappaleiksi kuivaksi ravistellessa vaikkei osunut mihinkään.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Touko 08, 2018 9:49 am

Onko sulla se mäntä pohjassa kun lasket? Itellä jos ei oo aivan pohjassa niin voi hieman hörpätä, mutta pääsääntöisesti toimii moitteetta.

Toki halpoja muovilärsäkkeitä, niin voi olla monenmoista lutrua jota tuollaset yhtäläisen perseiset kovamuoviset stefat ei juuri tiivistä :/.

karpuraattori
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja karpuraattori » Ti Touko 08, 2018 12:35 pm

Mäntä on pohjassa aina kun mahdollista ja olen huomannut saman, että männän noustessa ylemmäs alkaa herkemmin vetää ilmoja. Mikä enemmän ihmetyttää on se, että tuo kovamuovi putki on alkanut säröillä itsekseen kaikissa lapoissa ja lopulta koko putki on kauttaaltaan yhtä säröä.
Maksaisin vaikka kolmenumeroisen summan rosterisesta laposta johon kävisi normaalit O-rengas tiivisteet. Pitää varmaan alkaa itse kehitellä, nimittäin tuo nyt käytössä oleva säröinen autolappo on sitten viimeinen ja uutta ei tule.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Touko 08, 2018 15:10 pm

Aivan lelujahan nuo Brewferm yms. ovat, paitsi että se falskaa niin pvc letkukin oli valmiiksi taitettu tukkoon niin jottei siitä virrannut edes sen vertaa kuin vanhan papan sepelvaltimossa. Tuota lappoahan ei onneksi mihinkään tarvitse niin helpommalla pääsee ilman kun käyttää hieman mielikuvitusta. Itse imaisen usein pelkkää silikoniletkua pipetillä, mutta yläpäähän voi laittaa putken tai esim. pullontäyttäjän tarkempaa toimintaa varten. Jos ei viitsi imaista niin letkun voi täyttää etukäteen vedellä jolloin se alkaa toimia saman tien ja veden voi ohjata ensin toiseen astiaan/lavuaariin kunnes olutta/vierrettä alkaa tulla. Eri paksuiset letkut tai sellainen pieni letkunipistin jolla voi säätää virtauksen voi olla myös ihan kätevä silloin jos haluaa hellävaraisemmin siirtää eikä vaahdottaa olutta.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja hurmave » Ti Touko 08, 2018 18:13 pm

Itselläni oli jumbo kokoisen autolapon sisempi putki kiero ku venäläinen sirppi. Tällä sai tavaraan pumpattua ilmaa varsin mallikaasti vaikkei halunnut. Oli tuollainen jo uutena ja molokkiin meni samoilla vauhdeilla.
IMG_20180508_171139_986.jpg

IMG_20180508_171239_121.jpg

Moofhoof
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Moofhoof » Ti Touko 08, 2018 18:25 pm

https://youtu.be/jZChzfSZDcI tällä kikalla sain omani toimimaan. Parempihan se olisi toki jos ei tarvitsisi kikkailla.

Arttu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Arttu » To Touko 10, 2018 0:31 am

Pumppaako ilmiset tosiaan tota autolappoa koko lappomisen ajan? Itse käynnistän lapon yhdellä liikkeellä ja annan lapon toimia luonnostaan. Koko ajan pumppaamalla saa varmasti hapetettua oluen tehokkaasti.

Vanha alan liikkeestä ostettu lappo alkoi olla täynnä kuumottavia mikrohalkeamia, joten tilasin uuden kiinasta viidellä eurolla. Vaikuttaa ihan pätevältä.

karpuraattori
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja karpuraattori » To Touko 10, 2018 2:08 am

Nuinhan sen kuuluukin toimia, ettei sitä pumpata kuin alkuun, vaan laatu on näissä mitä on.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » To Touko 10, 2018 6:18 am

Kuuman veden alle mäntä ja sormilla vääntää männän helmoja ulos/taakse päin. Männän helmat leviää. Noin olen saanut itse tiiviiksi.

J.A.P
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kainuu

ViestiKirjoittaja J.A.P » Ke Kesä 13, 2018 20:54 pm

Tuohon pienempään sopi just sopivasti punainen vesilukon tiiviste yläpäähän ulkoputkea, tuplatiivistys kun mäntä on pohjassa. Ilman tuota tiivistettä ilmasi kyllä tehokkaasti astiasta toiseen siirtäessä, tuon kanssa ei ollenkaan. Pullotustikkua käyttäessä ei ongelmaa ollut ilman ylimääräistä tiivistettäkään.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”