Motonetin Prego olutkone 30 l

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

kedle
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Raahe
18 tai yli: Olen

Motonetin Prego olutkone 30 l

ViestiKirjoittaja kedle » To Touko 03, 2018 13:14 pm

Bongasin Motonetin painetusta mainoksesta kuvan mukaisen melko edullisen mäskäys/keittolaitteen enkä löytänyt siitä mitään keskustelua, joten tässä on!

Mainos on ilmestynyt ilmeisesti joskus huhtikuun alussa. Mitään muuta tietoa en vielä laitteesta löytänyt, mutta tiedustelin asiakaspalvelusta ja se on tulossa valikoimiin toukokuun aikana. Tähän asti olen toistakymmentä erää kattilalla pussimäskäämällä ja nyt tuntuu ajankohtaiselta investoida tuollainen mäskäyskeittokombo ja tuo 299€ hinta on aika houkutteleva. Joko joku kenties omistaa tällaisen tai onko nähnyt livenä? Mitä puuttuu vrt vaikka grainfatheriin? Jonkinlainen jäähdytinkin pitäisi tuon tekstin perusteella olla mukana..
Liitteet
kuva.jpg

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

Re: Motonetin Prego olutkone 30 l

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » To Touko 03, 2018 17:09 pm

Norjassa näyttäis olleen jo myynissä samannäköinen. Googlella löytyy esim tällainen video https://www.youtube.com/watch?v=TIgGS-JE7LU. Pumppu tuosta ainakin puuttuu, eli vierteen kierrätys on käsipelillä. Tai sitten askartelee pumpun tuohon ite. Paljon muuta ei pysty näistä kuvista sanomaan.

Lumppuri
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Orivesi

ViestiKirjoittaja Lumppuri » Pe Kesä 15, 2018 16:22 pm

Ajattelin ostaa tämän Motonetin koneen mutta onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä laitteesta? Itselläni ei ole
oluenvalmistuksesta kokemuksia ja kysyisin vielä että mitä raaka-aineita ym. tarvitaan tällaisella laitteella suoritettavassa
oluenvalmistuksessa ja paljonko esim. 20 litraa valmista olutta tulee maksamaan?

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » La Kesä 16, 2018 17:31 pm

Ei kokemusta ole itselläkään kyseisestä laitteesta, mutta mitä raaka-aineisiin tulee, niin pienen listan voisin antaa.
20l olutta(n.5%) tarvitsen n. 4kg mallasta 50-100g humalaa ja pussin kuivahiivaa tai nestehiivan.
Maltaat, humalat ja hiivan valitset olut tyylin mukaan, mutta kuivahiivalla ja maltillisella humaloinnilla hinnaksi tulee n. 1€/litra.
Itseasiassa hinta tippuu vielä aika paljon jos pääset hakemaan aineet, eikä tarvitse maksaa postimaksuja :cheers1:

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Kesä 18, 2018 10:38 am

Tuli tota katseltua mätänetissä kun siellä poikkesin ,varmaan ihan toimiva laite,näytti jopa olevan jonkinlainen mallaspiippu ja jäähdytinkin mukana,vielä kun olis ollu kierrätyspumppu niin ois aikas kohtalainen laite.

Von Retee
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ti Marras 27, 2018 14:50 pm

Ostin testiin tuollaisen, kun halvalla sain. Laite ei äkkiseltään ole kyllä 300 euron arvoinen. Laittakaa satanen lisää ja saa noita pumpullisia vastaavia jo.

Tää on lähinnä termostaattiohjattu kattila, tulee näin äkkiseltään mieleen. Lämpötilasäädötkin onnettomat eli 5 asteen nousuilla säädöt 60-65-70-75-80-85-90-95-100 ja max teho eli varmaan tuo 140 asetus. Jäähdytysspiraali ei näytä kovin kummoselta. Kierukka minkä tilasin keväällä Kiinasta on useampi kierros mitä tässä.

Eli kompromissina joutuu vetämään joku 65 tai 70 mäskäyslämpötilalla, kun haetaan 67-68. Tuskin käytännön merkitystä? mutta ihme, että tällaista ei ole ajateltu olenkaan, kun laitetta kyhätty?

Plussaa keksin:

+ kompakti. Osat näyttäisi siltä, että helppo puhdistaa.
+ Voi keittää rapuja. :D (Ikinä en oo syöny rapuja...).
+ Hana.
+ helppo käyttöinen (eli sopii hyvin jos tykkää vetää old style)
+ 2 vastusta tai ainakin tehoaluetta(?) eli mäskäyksessä lienee pienemi pohjaan palo vaara?
+ voi käyttää vedenkeittoonkin (huuhtelu esim.)

Miinuksia:

- mallaspiippu luultavasti hankala saada yksin ylös (jos max mäskillä vetäny), ihme rinkula pitää saada ylös telineeksi piipulle
- lämpötilasäädöt (60-65-70-75-80-85-90-95-100 + täysteho 140)
- mukana tuleva jäähdytysspiraali ei kummoinen
- kierrätyspumppu puuttuu
- hinta ei kuvasta 300 euron vehjettä mielestäni

Mäskäystä en ole vielä koittanut eli varmaan päivitän tarinaa myöhemmin. Pumpun tilaan Kiinasta tähän, kun ehdin. (linkkejä voi laittaa pumppuihin)

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Marras 27, 2018 15:25 pm

Kaipa joku on jo Crayfish IPAnkin mäskännyt rapujen keitinveteen? ;-)

Von Retee
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ke Joulu 05, 2018 10:47 am

Jaha, eka pano takana kyseisellä härvelillä, 8 tuntia se otti aikansa, tein tai yritin tehdä 2-osaisella mäskäyksellä peruskiljua, reseptin piti olla

4,5kg sahtimallasta
30min 50C
60min 65C
15min 75C

target oli 1,050 mutta tuli 1.070 vierrettä eli en osaa käyttää beersmithiä vielä.

eka vaihe meni liian isoille lämmöille, kävi +60 asteessa, no ei voi mitään. Laitteessa säädöt alkaen 60-65-70-75-80 eli manuaalisesti saa värkätä ton lämpötilan jos haluaa saada alle 60.

keitto 60min
saaz 30g 60min
saaz 30g 10min

Ihan perustoimivalta vehkeeltä vaikuttaa, jos jaksais olla huolellinen, niin sotkua tuskin tulis, mutta ite touhuan kylpyhuoneessa, ni annan rapatessa roiskua. Miinuksia, mallaspiipun alle laitettava rinkula haasteellinen yksin laittaa paikalleen. Vielä meni tällä mallasmäärällä, tiedä sitten, kun piippu täynnä miten saa yksinään.

Vierteen kierrätyspumppua tää huutaa, semmoset pistinkin tilaukseen jo.

Laitteen omaa jäähdytysrinkulaa en testannut, kun olin aiemmin tilannut kiinasta mielestäni paremman, siinä pari kierrosta enemmän terästä ja vierre jäähtyi jossakin alle 30 minuutissa.

Hiivaksi valikoitui jääkaapissa kaljapullossa majaillu us-05, jota yritin sokerilla ja ravistelemalla saada henkiin. Viikon päästä tiedän toimiko...

En suosittele 300 euron hintaan. Ostakaa mieluummin vehje missä pumput ym. valmiina ja jossa paremmat lämpötilasäädöt.

Niin vielä loppukaneetti, kyllä tää pussimäskäyksen voittaa silti 10-0. Ja näyttö selkeä, turhat hienoudet on todellakin karsittu tässä vehkeessä minimiin. :cheers2:

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”