Braumeister Plus versiot

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

hs12
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Nurmijärvi
18 tai yli: Olen

Braumeister Plus versiot

ViestiKirjoittaja hs12 » Pe Maalis 16, 2018 20:40 pm

Hei,

Onko kenelläkään kokemuksia Braumeister Plus versioista ? Jäähdtytyksen tehokkuus lähinnä kysymys joka on mielessä.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Braumeister Plus versiot

ViestiKirjoittaja burp » Pe Maalis 16, 2018 21:26 pm

Ei ole kokemusta, mutta uudemmat ja halvemmat laitteet ovat Braumeisteriä parempia. Tässä David Heathin vertailu: https://www.youtube.com/watch?v=EXmuw5UtzFA

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » La Maalis 17, 2018 15:29 pm

burp kirjoitti:Ei ole kokemusta, mutta uudemmat ja halvemmat laitteet ovat Braumeisteriä parempia. Tässä David Heathin vertailu: https://www.youtube.com/watch?v=EXmuw5UtzFA

Wow - en lähtisi ihan tällä videolla hankintaa päättämään. Lähtökohtaisesti vertailu täytyisi tehdä saman kokoluokan laitteistoille jotta saisi jotain järkevää vertailudataa. Hyötysuhde väitteet on myös perustelemattomia (lähteet hoi?) tai se että braukalla ei saisi >6% bisseä (wtf?) - ehkä vertailu saman kokoluokan laitteen kanssa auttaisi tässäkin, mutta veden määrää pienemtämällä tai kokoon keittämällä myös ABV kasvaa. Anyways tässä olisi vaihtoehtoinen vertailu grainfatherin ja braukan välillä:

https://www.youtube.com/watch?v=Nr2Qlh5YKwo

Sori, offtopic post - en ole plus malliin tutustunut pahemmin - keskellä olevan mittatikun numerointi on kyllä kiitettävä lisäys sillä itselläni ainakin on vaikeuksia muistaa niitä :geek:
Jäähdytyvaipan tehokkuudesta ollut keskustelua täällä: https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=8&t=2408
Mielestäni sen teho ei ole riittävä, mutta se etu siinä on että siivous on helpompaa ja infektioriskikin jäähdytyksen osalta varmasti pienenee. Ehkä veden juoksunopeuden voi myös säätää pienemmälle jos poistovesi on kylmää kuten foorumeilla on mainittu.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Maalis 17, 2018 18:06 pm

Kyllähän se alkaa oleen karu tosiasia että noi "kiinan" all in one kattilat on syrjäyttänyt(syrjäyttämässä) noi GF & Braunmeister kattilat,tosin onhan aina niitä merkkiuskollisia joille se "braukka tai gf" on ainoa oikea.Harva alottelija varsinkaan viitsii laittaa liki 1000e tai braukan kohdalla ylikin kiinni kattilaan jos ns vastaavan kiinankattilan saa 300-500e hintaan ja jolla pääsee samaan lopputulokseen.
Tää on taas vain Mun mielipide asiasta,
Itse pärjänny hienosti jo reilun vuoden tuollasella kiinalaisella ja eipä ole mitään ongelmia ollut ainakaan vielä.
Noista jäähdytyksistä vielä senverran että noita cu/rst kierukoita kun on monen kokosta niin siitä vaan valitseen sellanen joka sopii sinne kattilaan niin
eiköhän se vierre jäähdy järkevässä ajassa oli sitten kyseessä 30l tai 50l yms kokoiset järjestelmät.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » La Syys 08, 2018 17:16 pm

Muutama kysymys Braumeister (Plus) -laitteeseen liittyen. 20l koosta kyse.

Braumeisterissa miellyttää kiertopumpun kompakti ja siisti integrointi, mutta kiertosuunnasta en ole varma. Onko mahdollista vaihtaa pumppu toisin päin siten, että sisääntulo olisi astian keskeltä ja ulostulo reunalla? Pumppu kai on vaihdettavissa oleva varaosa, ja siten myös kukaties asennettavissa väärin päin. Oliskohan joku kokeillut?

Toinen liittyy Plus-mallin jäähdytyskierukkaan. Taaskin kompakti integrointi miellyttää, erillisen immersiojäähdyttimen välttäminen inspiroisi kovin. Jäähdytystehoa on jossain haukuttu pieneksi, onko tästä kokemuksia? Vaihtoehto voisi sitten olla perusmalli, vierteen pumppaamiseen tarkoitettu lisäosa ja vastavirtajäähdytin, mutta 3-D kasvaa tässäkin setupissa. Tätä jäähdytysasiaa kyseli jo ketjun aloittaja, mutta vastausta uupuu.

Tiedän, että on olemassa halvempia versioita, joissa on integroitu pumppu ja vierteen kiertosuunta ylhäältä alas, mutta laitteen reunalla kulkevan putken kanssa intgraatioaste on heikompi kuin BM:ssä. Brewtools näytti hyvinkin kiinnostavalta, mutta siinäkin joutuisi käyttämään ulkoista jäähdytintä.

Olen jossain vaiheessa aikeissa päivittää systeemini, ja mietin rauhassa erilaisia vaihtoehtoja. Hyvinkin saatan päätyä kopiolaitteeseen, mutta vähintäänkin kiinnostaa katsoa maksimaalinen integraatiovaihtoehto ensin läpi.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » La Syys 08, 2018 18:38 pm

Manuaalia katselemalla kävi ilmi, että pumpun varmaan saisi tapeltua toisin päin. Mutta virtaussuunnan kääntö ei taida ihan suoraan toimia, nesteen pinnan mallaspiipun ulkopuolella pitäisi nousta mallaspiipun reunan yli. Voi vaatia liian suuren määrän vierrettä. Tai jos johtaa putkella tms. mallaspiipun sisään, alkaa ratkaisu monimutkaistua. Paljonko nestettä pitää olla, jotta vierre pääsee mallaspiipun ulkopuolelta päin sen sisään? Onko tietoa?

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » Ke Syys 12, 2018 9:37 am

Tosta braukan pumpun suunnan vaihdosta voisin sen verran sanoa että en lähtisi sitä kokeilemaan. Putket toki saa väännettyä aina, mutta ongelmaksi saattaa tulla se ettei mallaspiipun alla oleva sisään otto olisi aina veden alla. Piipun läpi virtaavan vierteen nopeutta ei voi säätää kesken mäskäyksen ja vesipumppu ilman vettä voi johtaa ylikuumenemisongelmiin. Miksi siis rikkoa toimiva laite?

Lisäksi BM:ssä on automaattinen pumpun pysäytys mäskin aikana joka auttaa ilmeisesti mallaspiipun väljentämisen kanssa (en muista tarkkaan). Tässä kuitenkin kiertosuunnan vaihto menisi pahasti ristiin toimintalogiikan kanssa sillä painovoima ei laskisi vierrettä pumpun virtauksen vastaiseen suuntaan mallaspiipun sisällä jos kiertosuunta on vaihdettu.

En aivan ymmärrä mistä syystä kiertosuuntaa edes haluaisi vaihtaa? Toki toisissa laitteissa on toinen kiertosuunta, mutta ei se tehokkuuksissa näy. Se mistä BM:ssä maksaa on se ettei tarvitse säätää vaan saat takuuvarmasti toimivan pelin joka kestää. Panokerrasta toiseen bisse resepti on täysin toistettavissa ja voi keskittyä laitteiston sijaan reseptien hiomiseen.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Syys 12, 2018 14:13 pm

Itse olen kyllä nyt tyytyväinen tuohon plus mallin jäähdytystehoon. Letkut kiinni ja kunnon whirlpool kehiin. Nopeimmillaan satsi on jäähtynyt vartissa hiivauslämpötilaan. Alkuun jäähtyminen on hyvinkin nopeaa. Viimeiset asteet sitten tuntuvat tippuvan todella hitaasti.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Syys 12, 2018 14:15 pm

Varmastikin immersiojäähdyttimellä saisi keskimäärin nopeammin jäähdytetty mutta olen kyllä tykästynyt tuon helppouteen.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ke Syys 12, 2018 16:01 pm

Hieman ihmetyttää into braukan kiertosuunnan vaihtamiseen. Äkkiseltään ajateltuna alhaalta ylös nimenomaan möyhentäisi maltaita ja voisi toimia paremmin kuin toisinpäin. Kuitenkin tuo alhaalta ylös on hankalampi valmistaa ja asettaa rajoituksia eräkoon vaihtelulle, niin siinä mielessä ratkaisun täytyy tarjota joitain selkeitä etuja kun siihen ovat päätyneet.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ke Syys 12, 2018 20:17 pm

Ainoa syy vaihtaa kiertosuunta on se, että pienet jauhemaiset"roskat" jäävät mallaspedin pinnalle/pinnan lähelle vierrettä kierrätettäessä. Kun ja jos mäskäyksen jälkeen huuhtelee maltaat, roskat eivät helposti läpäise mallaspetiä ja pääse käymisastiaan. Default kiertosuunnalla hituset jäävät mallaspedin pohjaan, ja voivat siitä huuhtelussa irrota takaisin vierteeseen (ei tarvitse kulkeutua koko pedin läpi, riittää kun irtoavat pinnasta). Videoiden perusteella vierre on kyllä erittäin kirkasta default-suunnassakin, joten eipä tämä taida olla ongelma.

Jos kiertosuuntaa vaihtaisi, niin mallaspedin tukkoon menemiselle voi tosiaan olla isompi ja nesteen loppuminen voisi rikkoa pumpun muun harmin lisäksi. Virtaus ei välttämättä ole sopiva päinvastaiselle kiertosuunnalle, joten riskit kasvavat. Jos siis BM Plussaan päädyn, en heti ole aikeissa rikkoa sitä. Mutta jos ilmenee samaa integraatioastetta edustava laite päinvastaisella kiertosuunnalla, olen kyllä kiinnostunut. Tuo norjalainen Brewtools olis erittäin paljon sinne päin, mutta turhan iso ja ilman integroitua jäähdytintä.

Hyvä kuulla, että jäähdytin kuitenkin toimii noinkin hyvin. Olen usein pitchannut jo jossain +25 asteessa, joten lämpöä ei ole ihan pakko saada alas loppuun asti keittoastiassa.

Kiitoksia infosta!

Istun käsieni päällä muutaman satsin ajan ja katson sitten, mitä on tarjolla. Tällä hetkellä BM+ tuntuu mielekkäältä vaihtoehdolta.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”