Kylmälaukku käymiskaappina?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Kylmälaukku käymiskaappina?

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Maalis 09, 2018 9:39 am

Minulla on ongelma tuossa nykyisessä, onneksi tilapäisessä, asunnossa. Ei ole paikkaa missä voisi lämpötilakontrolloida käymistä. Ja kämppä on liian kuuma, tulee sivumakuja. Mietin, että kulmasohvan taakse nurkkaan mahtuisi kyllä kylmälaukku ja sen sisälle varmaan löytyisi joku sopivan kokoinen ja muotoinen kanisteri käymisastiaksi.

Mahtaako jäähdyttävä kylmälaukku toimia käymiskaappina?
Esim. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Ret ... 000032991/

Vai vaatisi vielä jonkun pid-anturi-virityksen lisäksi? Vai toimisiko silloinkaan?

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

Re: Kylmälaukku käymiskaappina?

ViestiKirjoittaja ByB » Pe Maalis 09, 2018 9:47 am

Teet tuosta kylmälaukusta käymisastian :cheers2:

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Maalis 09, 2018 10:18 am

Jäähdyttävä elementti on kannessa, joten koko kylmälaukun käyttäminen käymisastiana ei oikein onnistu. Sopivan kokoinen käymisastia kylmälaukussa pitäisi kyllä toimia. Vierteen lämpötila ei tule laskemaan niin alas kuin kylmälaukun sisältö normaalisti, koska käymisessä syntyy lämpöä.

Termostaatiksi käy esim. STC-1000 ja jos ei halua verkkosähkön kanssa pelata, niin voi hommata 12 V muuntajan kylmälaukulle ja laittaa väliin tälläisen https://m.ebay.com/itm/DC-12V-20A-LCD-D ... SwRDpZo~Sj

iikeri
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja iikeri » La Maalis 10, 2018 9:47 am

Itse rakensin ”käymiskaapin” kahdesta styroksisesta kylmälaukusta ja tuollaisesta viilentävästä autoon laitettavasta kylmälaukusta. Eli toisesta styroksisesta kylmälaukusta leikataan pohja pois ja laitetaan toisen samanlaisen päälle. Kanteen leikkasin sopivan aukon viilentävälle kannelle. Lämpötilanseuranta tapahtuu inkbirdillä. Hyvin on toiminu.

Kylmäkalleja oon vielä käyttäny käymisen aikana apuna niin hieman vähemmällä sähkönkäytöllä pääsee.

iikeri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja iikeri » La Maalis 10, 2018 11:20 am

Näyttää siis tältä.
Liitteet
2EAF0D29-B9E1-49AD-8EDE-E4C43AE07A97.jpeg

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Maalis 10, 2018 13:15 pm

Hyvä ratkisu tuokin. Eivät taida olla kalliita nuo styrox-laukut.

Minulla olisi kyllä vaneria ja epsiä käsillä. Eps on kyllä vähän paksua tähän, ohuin levy on 100 mm, mut niistä saisin varmaan tehtyä sohvan taakse mahtuvan eristelootan, mihin sitten voisin laittaa kanisterit tai vähän isommankin käymisastian. Saako jostain sopivaa jäähdytintä halvalla vai onko sähköisestä kylmälaukusta ottaminen ainoa järkevä tapa saada jäähdytin?

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » La Maalis 10, 2018 13:42 pm

iikeri, mahtuuko tuonne 30L pönttö vai minkälaista käymisastiaa käytät?

Tähän koirankopin kokoiseen kämppään ei mahdu ylimääräisiä jääkaappeja, joten ainoa lämpötilakontrollointi on ollut toistaiseksi swamp cooler. Kylmälaukkukammio saattais kuitenkin mahtua juuri.

Pistähän BrewZealot kuvaa jos toteutat oman projektisi!

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Maalis 10, 2018 14:44 pm

BrewZealot kirjoitti:Saako jostain sopivaa jäähdytintä halvalla vai onko sähköisestä kylmälaukusta ottaminen ainoa järkevä tapa saada jäähdytin?

https://m.ebay.com/itm/TEC-12706-Thermo ... Swi7RZKSTi

https://m.ebay.com/itm/144W-Semiconduct ... Sw8GtZXa2j

iikeri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja iikeri » La Maalis 10, 2018 15:11 pm

Minulla on käytössä vain 10 litran lasinen käymispullo ja isompikin sinne mahtuisi. Joku neliskanttinen käymisastia menisi parhaiten.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 11, 2018 9:53 am

Hienoja DIY-virityksiä. Oma käymislämpöjen säätö on tällä hetkellä koko huoneen seinätermostaatin säätö yhdistettynä märkä rätti-viilennykseen, mutta ei ole viimeisen päälle tarkka. iikerin kokoama systeemi voisi toimia FastFermentin conicalin kanssa, koska se ei mihinkään minijääkaappiin kovin helposti mahdu. Ihan raakaa styroksilevyäkin saattaisi löytyä raksoilta niin ei tarvitse kannibalisoida styroksilaukkuja.

Olen aika ajoin googlaillut sitä pystyisikö peltier-elementeillä jäähdyttämään tarpeeksi ja lukenut foorumeilta että niiden hyötysuhde on liian kurja, mutta niinpä vain näkyy toimivan :) Pitääpä harkita uudestaan ja miettiä minkä tehoisen jäähdyttimen tarvitsee 10 litran jäähdyttämiseen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Su Maalis 11, 2018 12:58 pm

Pari asiaa vaikuttaa tehon valintaan. Ensimmäisenä kannattaa panostaa hyvään eristykseen. Peltierjäähdytyksen hyötysuhde ja siten teho jää aika vaatimattomaksi, mutta riittävällä eristyksellä homman saa toimimaan. Sähkö kuluu toki suhteessa enemmän kuin kompressorilla jäähdytettäessä.

Toisena kannattaa kiinnittää huomiota jäähdytyssiileihin, erityisesti kuuman puolen. Ebayssä näkyy tehokkaan näköisiä lämpöputkilla varustettuja jäähyjä ja suosittelen valitsemaan sellaisen perinteisen rivaston sijaan. Asteen tiputus kuuman puolen lämpötilassa tarkoittaa kylmän puolen lämpötilassa myös asteen tiputusta. Prossujen lämpötilaja seuranneet tietävät kuinka suuri vaikutus jäähyllä on lämpöihin.

Vaikka vähemmän tehokkaalla jäähyllä saavuttaisi riittävän alhaiset lämpötilat, niin hyötysuhde voi olla laskenut niin alas, että jäähdytys on päällä koko ajan. Tehokkaalla jäähyllä siis pääsee matalampaan lämpötilaan, jäähtyminen tapahtuu nopeammin ja säästää sähköä. Bonuksena tuuletin ei välttämättä humise koko ajan.

Olen testaillut peltierillä jäähdyttämistä 5 l ja 25 l vesimäärillä. Systeemi oli hieman monimutkaisempi, sillä kylmällä puolella jäähdytin vesiblokin kanssa peltierillä suoraan vettä, jota kierrätin käymisastiassa olevan kierukan läpi. Kuumalla puolella kokeilin ensin prosessorijäähyjä ja sitten siirryin käyttämään vesijäähyä. Pääsin pienessä astiassa pakkasen puolelle ja isossa alhaisimmillaan 5 asteeseen. Sähköteho oli 180 W ja pystyin jäähdyttämään 25 l vesimäärää asteen tunnissa. Jäähdytysteho oli siis n. 30 W, mutta häviöitä oli varmasti jonkin verran.

Totesin systeemin olevan liian monimutkainen hyötyyn nähden, koska lagerointia ei pystyisi tekemään kuitenkaan (luultavasti tehoa nostamalla olisi onnistunut, mutta kiinalaiset olivat väärentäneet peltierien mallimerkinnät ja sain pienempitehoiset kuin tilasin). Pienempään jäähdytystarpeeseen peltier ilman vesijäähyllä säätämistä vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta ja hinta/hyöty on vielä järkevä.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Su Maalis 11, 2018 15:34 pm

Taitaa mennä jo off-topic, mutta...

Tämän langan innoittamana alkoin suunnittelemaan lämpötilakontrolloitua käymiskammiota. Käytännössä suunnitelmana siivota keväällä (kylmä) ulkovarasto ja laittaa sinne ulkoisella termostaatilla oleva arkkupakastin. Kuinkahan tehokkaan lämmityselementin systeemi tarvitsee, että lämpötila pysyisi tasaisena Oulun yli -20 asteen pakkaskeleilläkin? Onko kellään temp control käymiskammiota kylmässä? Energiapihinä varmaan kylmimmillä keleillä laite ei olisi käytössä tai enintään lager-lämpötiloissa, mutta kuitenkin olisi hyvä saada varalta tekniikka ympärivuotiseksi.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Su Maalis 11, 2018 18:05 pm

Kun pakastin on käytössä niin lämpötilaero noin 45 astetta. Jos katsoo kompuran tehon COP (Coefficient Of Performance) luvun niin saa max. jäähdytystehon. https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... iopakastin
Jos ison arkkupakastimen liitäntäteho on 100 W ja COP3 (arvaus) niin max teho on 300 W. Vuotuinen energiankul. (kWh, 2010/30/EU): 323 josta saadaan tuntia kohden 37 W. Eli 37 W * 3 = 111 W. Eli jos 111 W vastus on pällä jatkuvasti niin kappi lämpenee n. 45 astetta ympäristön lämpötilan yläpuolelle. Esimerkin pakastin on Energialuokka (2010/30/EU): A+ ja vanhat on huonompia.
Noita pakkasvahteja ja koirankopin lämittimiä saa pikkurahalla mutta niiden mekaninen termostatti on aika epätarkka. Samaten läpötila voi jakautua epätasaisesti mikä hoitunee laitepuhatimella tai kojekappilämittimellä missä puhallin itsessään.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Su Maalis 11, 2018 22:01 pm

Kiitos hyvästä vastauksesta. Ostan varmaan halvan eli vanhan pakastimen, jossa eristykset on huonommat, joten lämmitystehoakin tarvitsee hieman enemmän. Aluksi mietin auton sisätilalämppäriä, mutta nuo näyttääkin olevan kaikki turhan tehokkaita.

Tekeeköhän tällaisella mitään? https://www.e-ville.com/fi/3190-retkeil ... mitin.html

iikeri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja iikeri » Su Maalis 11, 2018 22:46 pm

Se muuten unohtui mainita, että ainakin tuossa omassa kylmälaukun kannessa on myös lämmitystoiminto mikäli sellaiselle on tarvetta. Sitä ei ole vielä itse tullut testailtua.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Ma Maalis 12, 2018 11:22 am

Wursti kirjoitti:Kiitos hyvästä vastauksesta. Ostan varmaan halvan eli vanhan pakastimen, jossa eristykset on huonommat, joten lämmitystehoakin tarvitsee hieman enemmän. Aluksi mietin auton sisätilalämppäriä, mutta nuo näyttääkin olevan kaikki turhan tehokkaita.

Tekeeköhän tällaisella mitään? https://www.e-ville.com/fi/3190-retkeil ... mitin.html

Tuossa ei ole lämpötilan säätöä. Puhallin on hyvä tasaamaan lömpötiloja mutta myös köyttöiältä huono komponentti.
Minulla on kokemusta öljytäytteisistä lisälämittimistä jossa termostaatti suljetussa tilassa yläosassa. Kun patteri lämpeni niin se lämmitti myös termostaatin. Kesti pitkään kunnes termostaatti jäähtyi ja kytki pälle. Testasin myös rakennuslömmitintä jossa yksinkertainen mekaaninen termostaatti. Hystereesi oli useita asteita.
Noissa talon lämmitykseen tarkoitetuissa kuten esim. Ensto Beta ME pistotulpalla mekaanisessa termostaatissa on kompensointi jolloin päästään hyvinkin tarkkoihin lämpötiloihin kuten myös eletronisilla termostaateilla.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ma Maalis 12, 2018 14:39 pm

Tälläinen on ainakin helppo ratkaisu https://m.ebay.com/itm/EU-PLUG-Inkbird- ... SwEzxYT7q2
Paras olis mitata vierteen lämpötilaa, kun se voi vaihdella aika paljon käymisen voimakkuudesta riippuen. Silloin voisi käyttää esim. tälläistä käymisastian alla https://m.ebay.com/itm/Universal-Engine ... Sw8w1X-JyJ

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Ma Maalis 12, 2018 17:46 pm

Kiitos vastauksista. Tarkoitus olisi laittaa Inkbird/vastaava plug&play termostaatti. Silloin käsittääkseni lämmitin ei tarvitse enään erikseen termoa? Noissa lämmityspuhaltimissa olisi saanut tuuletuksen samassa, mutta pitääpä miettiä myös näitä muita vaihtoehtoja, jolloin laitetuuletin olisi kaverina.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ma Maalis 12, 2018 18:49 pm

Mulla on vähän samankaltainen idea. Ostan pienen ~97-98l pakastimen ja laitan sen ulkovarastoon. Talvella käytän sitä vain lämpöeristettynä laatikkona, jonka sisällä lämmitän käymisastiaa beer beltillä (40W silikonipäällysteinen lämmitin) ulkoista ohjausta käyttäen. Tarpeen mukaan kesällä tai cold crashia varten tarkoitus on käyttää pakastinta ulkoisen ohjauksen kanssa.
Just oli Powerissa Senz-merkkinen pikkuarkku 99 eur, odotan vaan seuraavaa tarjousta. Myös Gigantin Matsui 129 eur voi olla ok, käyn mittaamassa sen sisämitat kunhan ehdin.
Sitten vielä toisessa ketjussa mainittu teräksinen 30l käymisastia Puolasta, ja thermowell Aliexpressistä.
Tämä on vasta suunnitelma.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ma Maalis 12, 2018 20:14 pm

dr.hopo kirjoitti:Tämä on vasta suunnitelma.

Nämä on jo:
Lämpötilaohjattu pistorasia (tuli kopio, ei Conrad kuten luvataan...): https://www.amazon.de/Conrad-elektronis ... rad+ut-200
30W lämmitin: https://www.aliexpress.com/item/new-arr ... autifyAB=0

Nämä uupuu:
30l teräksinen käymisastia: https://sklep.sklepyhobby.pl/gary/1915- ... ewnej.html
Thermowell 200mm (vaatii vähän porausta): https://www.aliexpress.com/item/L50mm-L ... autifyAB=0
Pakastin, pieni arkku: https://www.power.fi/kodinkoneet/kylmal ... /p-517700/

Voi toki tulla pientä säätöä suunnitelmiin, mutta perusideana käyttää oheisenlaisia kamppeita. Ja pakastin tarjouksesta mistä sattuu sopiva halpislaite irtoamaan.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”